16 فعالیت سرگرم کننده و لذت بخش برای حفظ سلامت مغز

به گزارش وبلاگ اسبیکو، اگرچه در حال حاضر راه های پیشگیری از بیماری آلزایمر به طور کامل شناسایی نشده اند، اما محققان بر این باورند که فعال نگه داشتن مغز می تواند آغاز علائم این بیماری را حتی تا پنج سال به تأخیر بیندازد. اگر راهی برای به تعویق انداختن آلزایمر وجود داشته باشد، می توانید برای مدت طولانی تری از ارتباط با خانواده و دوستان خود لذت ببرید. مقاله امروز خبرنگاران مگ به معرفی 16 استراتژی جالب و سرگرم کننده برای حفظ سلامت مغز اختصاص دارد. با ما همراه باشید.

16 فعالیت سرگرم کننده و لذت بخش برای حفظ سلامت مغز

1. ورزش کنید

تحقیقات نشان داده اند که بدن سالم با فکر سالم مرتبط است و ورزش به بهبود عملنمودهای شناختی یاری می نماید. به گفته محققان، فعالیت بدنی از عملکرد فکری محافظت می نماید و خطر ابتلا به بیماری آلزایمر را کاهش می دهد.

اگرچه برخی از محققان به این نتیجه رسیده اند که انواع خاصی از ورزش برای سلامت مغز مفیدتر هستند، سایرین دریافته اند که مغز تقریباً از همه ورزش ها سود می برد. سعی کنید چند بار در هفته به مدت 30 تا 60 دقیقه وزش کنید. برای مثال، می توانید راه بروید، شنا کنید، تنیس بازی کنید یا سایر فعالیت های هوازی را انجام دهید.

تای چی هم فعالیت دیگری است که می تواند از سلامت مغز محافظت کند. این فعالیت ورزشی به کاهش استرس، بهبود کیفیت خواب و تقویت حافظه یاری می نماید. بعلاوه تحقیقات نشان داده اند که در طولانی مدت می تواند تغییرات ساختاری در مغز ایجاد کند و حجم مغز را افزایش دهد. افراد مبتدی بهتر است زیر نظر مربی حرکات مختلف تای چی را یاد بگیرند، اما کسانی که اصول اولیه را می دانند می توانند آن را در هر زمان یا مکانی انجام دهند.

چه بخواهید سه بار در هفته پیاده روی کنید و چه بخواهید در کلاس های ورزشی حضوری و آنلاین شرکت کنید، باید قبل از آغاز برنامه ورزشی خود با پزشک در خصوص مناسب بودن آن مشورت کنید.

2. یک زبان خارجی یاد بگیرید

تحقیقات نشان می دهد که دوزبانه بودن به تقویت حافظه و افزایش خلاقیت یاری می نماید و آغاز علائم بیماری آلزایمر را به تأخیر می اندازد. مسلط بودن به بیش از یک زبان به شما یاری می نماید که راحت تر از کاری به کار دیگر بپردازید و دیرتر به زوال عقل مرتبط با افزایش سن مبتلا شوید.

در برخی از تحقیقات فقط افرادی مورد آنالیز قرار گرفته اند که تمام یا بخش قابل توجهی از عمر خود را با یک زبان خارجی صحبت نموده اند، با این حال هیچ سنی برای یادگیری زبان دیر نیست. شما می توانید در هر سنی با شرکت در کلاس های حضوری یا استفاده از منابع آنلاین آموزش زبان حافظه خود را تقویت نموده و سایر عملنمودهای فکری تان را بهبود ببخشید.

3. نواختن یک ساز موسیقی را بیاموزید

آیا ساز می زنید یا دوست دارید که نواختن یک ساز موسیقی را یاد بگیرید؟ تحقیقات نشان داده اند که موسیقی در مقایسه با صحبت کردن و نوشتن از ناحیه متفاوتی از مغز استفاده می نماید. اگرچه استفاده از بخش های مختلف مغز پیشگیری از آلزایمر یا سایر انواع زوال عقل را تضمین نمی نماید، اما موسیقی یک راه لذت بخش برای تقویت مغز و سپری کردن وقت محسوب می گردد. خوشبختانه، شما در تمام مراحل زندگی قادر به یادگیری مهارت های تازه هستید. بنابراین، در سنین بالا هم می توانید نواختن آلات موسیقی را یاد بگیرید.

4. شعر حفظ کنید

آیا به کتاب، شعر یا ضرب المثل علاقه دارید؟ سعی کنید در طول هفته چند بیت شعر یا چند عبارت حفظ کنید. برای این کار به سراغ مطالبی بروید که یادگیری آن ها برایتان مفید باشد. برای مثال، شعری را حفظ کنید که علاوه بر تمرین دادن به مغز و محافظت از آن انگیزشی بوده و بتواند در طول روز انگیزه شما را افزایش دهد.

5. بازی کنید

همان طور که فعالیت بدنی عضلات را قوی و سالم نگه می دارد، بازی های فکری هم به حفظ سلامت مغز، بهبود حافظه و تقویت مهارت های فکری یاری می نمایند. شما می توانید با دیگران به صورت حضوری یا به تنهایی به شکل آنلاین بازی کنید. شطرنج و سایر بازی های استراتژیک هم سرگرم نماینده هستند و هم می توانند مغز شما را به چالش بکشند.

6. کتاب بخوانید

این روزها مطالعه کردن نسبت به گذشته بسیار راحت تر شده است، چراکه به صورت آنلاین و بدون اینکه لازم باشد از خانه بیرون بروید می توانید به تعداد زیادی کتاب دسترسی داشته باشید.

اگر از کتاب خواندن لذت می برید، چیزی را امتحان کنید که کمی با ژانر مورد علاقه شما فرق دارد. به عنوان مثال، اگر از داستان های عاشقانه لذت می برید، سعی کنید کتابی در خصوص باغبانی یا مقاله ای در خصوص برنامه ریزی اقتصادی بخوانید. بعلاوه برای اینکه علاقه و تعهد شما برای تداوم این کار بیشتر گردد، می توانید عضو یک کتابخانه عمومی شوید.

7. پازل بچینید یا جدول حل کنید

جدول کلمات متقاطع، سودوکو و پازل همگی راه حلهای سرگرم نماینده ای برای فعال نگه داشتن مغز هستند. همان طور که هر روز پیاده روی می کنید، به طور منظم این فعالیت ها را هم انجام دهید تا به حفظ سلامت مغزتان یاری نموده باشید. تحقیقات نشان می دهد که وقتی سعی می کنید جای درست قطعات مختلف پازل را پیدا کنید، مغز خود را به چالش می کشید.

8. مسافرت بروید

تجربیات تازه و حضور در موقعیت های ناآشنا می تواند تمرین خوبی برای فکر شما باشد. اگرچه در هیچ مطالعه ای تأثیر مستقیم مسافرت روی کاهش خطر ابتلا به آلزایمر آنالیز نشده است، اما به نظر می رسد که سفر کردن با کنترل استرس بتواند از زوال عقل پیشگیری کند.

9. محاسبات ریاضی را بدون ماشین حساب انجام دهید

به جای اینکه برای محاسبه امور روزمره از ماشین حساب بهره ببرید، این کار را به روش قدیمی انجام دهید. تقویت مهارت های ریاضی وقت زیادی از شما نمی گیرد و می تواند بخشی از برنامه هفتگی تان باشد.

10. در یک کلاس آموزشی شرکت کنید

یادگیری یک مهارت تازه نه تنها سرگرم نماینده و لذت بخش است، بلکه می تواند به تقویت حافظه و حفظ سلامت مغز هم یاری کند. به گفته محققان، یادگیری باعث بهبود حافظه سالمندان می گردد.

آیا چیز خاصی وجود دارد که دوست داشته باشید نحوه انجام آن را یاد بگیرید؟ آیا به نقاشی کشیدن، تعمیر ماشین، کار با نرم افزارهای کامپیوتری یا سایر مهارت ها علاقه دارید؟ خوشبختانه، برای یادگیری هیچ وقت دیر نیست. برای کسب این مهارت ها در کلاس های آموزشی ثبت نام کنید و اگر توانستید مدرک بگیرید.

11. یک مهارت تازه را به شخص دیگری یاد بدهید

پس از یادگیری یک مهارت تازه باید آن را تمرین کنید. آموزش این مهارت به دیگران به شما اجازه می دهد که در حین شرح دادن به اشتباهات خودتان هم پی برده و آن ها را تصحیح کنید. برای مثال، یک ورزش تازه یاد بگیرید و مراحل انجام آن را به دوست تان یاد بدهید.

12. دایره لغات خود را توسعه دهید

برخورداری از دایره واژگان غنی باعث می گردد که باهوش تر به نظر می رسد. اما آیا می دانستید که می توانید یادگیری لغات تازه را به یک بازی مهیج فکری تبدیل کنید؟ تحقیقات نشان داده اند که بسیاری از منطقه ها مغز در بازیابی و حفظ واژگان نقش دارند. برای اینکه دایره واژگان خود را توسعه دهید، کلمات ناآشنا را در یک دفترچه نوشته و معنی آن ها را پیدا کنید. سعی کنید روز بعد از هر یک از این کلمات پنج بار بهره ببرید.

13. کارها را به شیوه متفاوت انجام دهید

برای انجام کارهای روزمره روش های تازه را امتحان کنید. به عنوان مثال، هر هفته برای رفتن به محل کار جهت متفاوتی را امتحان کنید یا به سراغ سایر روش های حمل و نقل مثل اتوبوس یا مترو بروید. همین توصیه ساده می تواند به حفظ سلامت مغز و تقویت توانایی های آن یاری کند.

14. از تمام حواس خود بهره ببرید

شواهد بیانگر آن است که استفاده از حواس پنچ گانه به حفظ سلامت مغز و تقویت حافظه یاری می نماید. برای تمرین دادن به مغز و حواس سعی کنید فعالیت هایی را انجام دهید که به طور همزمان هر پنج حس شما را درگیر نمایند. برای مثال وقتی شیرینی می پزید، از یک نمایشگاه گل و گیاه تماشا می کنید یا به یک رستوران تازه می روید، از هر پنج حس بویایی، لامسه، چشایی، بینایی و شنوایی خود بهره ببرید.

15. ارتباطات اجتماعی خود را افزایش دهید

تعاملات اجتماعی با کاهش افسردگی و استرس از حافظه و سلامت مغز محافظت می نمایند. بنابراین، بخشی از وقت خود را به برقراری ارتباط با دوستان یا اعضای خانواده اختصاص دهید. با دیگران وقت بگذرانید، صحبت کنید، درباره آخرین اخبار سیاسی، ورزشی یا اتفاقات خانوادگی بحث کنید و با هم بخندید. اگر مغز را یک عضله در نظر بگیرید، باید از آن به طرق مختلف بهره ببرید. خنده و گفت وگو برای فکر، بدن و قلب مفید است.

16. در فعالیت های داوطلبانه شرکت کنید

فعالیت های داوطلبانه این امکان را برایتان فراهم می نمایند که چند راه حل معرفی شده در این مقاله را با هم ترکیب کنید. به عنوان مثال، می توانید هر هفته در یک مدرسه ابتدایی به یک دانش آموز آموزش دهید. این کار هم ارتباطات اجتماعی شما را توسعه می دهد و هم باعث تقویت مهارت های ریاضی و خواندن شما می گردد.

کلام پایانی

هیچ راه حل تضمینی برای پیشگیری از زوال عقل وجود ندارد، با این حال تحقیقات نشان داده اند که فعالیت های فکری و بدنی می توانند عملکرد مغز را بهبود بخشیده و خطر ابتلا به زوال عقل را کاهش دهند.

مهم نیست که پیر هستید یا جوان، در هر صورت فعالیت هایی مثل ورزش کردن، یادگیری یک مهارت تازه، حل جدول کلمات متقاطع، کتاب خواندن، حفظ کردن شعر، توسعه تعاملات اجتماعی و شرکت در فعالیت های داوطلبانه می توانند حافظه و تمرکز را تقویت نموده و به حفظ سلامت مغز یاری نمایند. اگر دوست دارید در اوقات فراغت خود کار مفیدی انجام دهید، بهتر است این فعالیت های سرگرم نماینده را در برنامه روزمره خود بگنجانید.

منابع: verywellhealth, healthline

منبع: دیجیکالا مگ

به "16 فعالیت سرگرم کننده و لذت بخش برای حفظ سلامت مغز" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "16 فعالیت سرگرم کننده و لذت بخش برای حفظ سلامت مغز"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید