چگونه از شر شپش موی سر خلاص شویم؟

به گزارش وبلاگ اسبیکو، اگر پای صحبت پدربزرگ ها و مادربزرگ های خود بنشینید، شپش موی سر احتمالا از جمله داستان هایی ست که در خاطرات زمان کودکی آن ها وجود دارد. اما این به آن معنا نیست که امروزه شپش موی سر وجود ندارد. درمان شپش موی سر یکی از مسائل مهمی ست که از زمان های قدیم به آن توجه شده است. امروزه هم درمان ها و راه های زیادی برای معضل وجود دارد که می تواند شما را از شر این مشکل خلاص کند.

چگونه از شر شپش موی سر خلاص شویم؟

شپش موی سر هم در بزرگسالان و هم در بچه ها دیده می شود. برترین راه برای پیشگیری از آن، رعایت نکات بهداشتی ست. اگر شما هم گرفتار این مشکل هستید و به فکر درمان شپش سر هستید، تا انتهای این مطلب همراه ما باشید.

شپش موی سر چه شکلی است؟

شپش موی سر در واقع یکی از حشرات انگلی ست که مقدار آن به طور میانه 6/1 میلی متر است و بال ندارد. در صورتی که با سر شما در تماس باشد، می تواند زنده بماند. در واقع این حشره از پوست سر شما تغذیه می نماید. ممکن است در نگاه اول شپش سر را با شوره اشتباه بگیرید که این به علت رنگ سفید آن است. برای جلوگیری از بروز مسائل بیش تر، بهتر است ابتدا به یک پزشک متخصص مراجعه کنید تا به آسانی بتوان آن را تشخیص داد.

یکی از علائم شاخص شپش موی سر، خارش شدید است. این حشره سفیدرنگ نه تنها در سر، بلکه در ابروها و مژه های شما هم ممکن است رشد نموده و فعالیت داشته باشد. بچه ها بیش تر از بزرگسالان گرفتار شپش می شوند و این بدان معنی ست که رعایت بهداشت در بچه ها باید بیش از پیش جدی گرفته شود؛ چراکه این حشره روی سر شما می تواند دو تا چهار هفته زنده بماند، تخم گذاری کند و تکثیر شود.

علائم شپش موی سر

خارش سر یکی از واکنش های آلرژیک به شپش موی سر است. این علامت ممکن است اندکی پس از رشد این حشره تا چهار هفته پس از رشد آن آغاز شود. در این شرایط علاوه بر سر، ممکن است در نواحی گردن و گوش هم خارش داشته باشد که باید آن را جدی بگیرید. از سویی دیگر پس از رشد شپش ها روی سر، احتمالا این حس را خواهید داشت که چیزی روی سرتان در حرکت است. این مشکل ممکن است خواب راحت در شب را هم از شما بگیرد.

در این شرایط شوره موهای سرتان هم زیاد می شود. در واقع نباید اشتباه کنید؛ این ها تخم شپش هستند و باید جلوی رشد بیش تر آن ها را بگیرید. برای درمان شپش سر، اولین اقدام آن است که تشخیص دهید این نقاط سفید، شوره نیستند. برای این کار می توانید به آسانی از شانه زدن بهره ببرید. شوره را به راحتی می توانید از موی خود جدا کنید اما شپش و تخم آن محکم است و این طور به نظر می رسد که به ساقه مو چسبیده است.

نحوه عمل شپش موی سر به این شکل است که پوست سر، گردن و حتی شانه ها را می گزد. در نتیجه این کار، جای گزش آن ها جوش می زند و به صورت برجستگی های قرمزرنگی دیده می شود. هر کدام از علائم گفته شده را داشته باشید، باید آن را جدی بگیرید و به فکر درمان شپش سر بیفتید.

چرا به شپش موی سر مبتلا می شویم؟

عملکرد شپش موی سر به این ترتیب است که در پی یک میزبان می شود تا بتواند از پوست سر او تغذیه کند. روش های مختلفی وجود دارد که می تواند منجر به ابتلا به شپش شود. به طور کلی این روش ها به دو دسته مستقیم و غیرمستقیم تقسیم می شوند.

روش مستقیم

مقدار اصول بهداشتی که شما رعایت می کنید بسیار اهمیت دارد. فردی که مبتلا به شپش سر است، بسیار مستعد است که این حشره را به شما هم منتقل کند. ازهمین رو زمانی که شما در کنار یا روبه روی این فرد قرار دارید، شرایط انتقال آن فراهم می شود. شانه و برس فرد مبتلا یا کلاه یا روسری او می تواند راه های دیگر انتقال باشد. شاید باور این مسئله برای شما سخت باشد اما در صورتی که روی تخت یا کاناپه ای بخوابید که فرد مبتلا خوابیده است، باید امکان انتقال شپش را در نظر داشته باشید.

روش غیرمستقیم

امکان انتقال کمتر است. در این شرایط ممکن است لباس، کلاه و روسری شما در کنار لباس و وسایل فرد مبتلا باشد. در این شرایط لباس های شما هم می تواند آلوده شود و از این طریق شما را هم آلوده کند. به همین علت گفته می شود که رعایت بهداشت یکی از اصلی ترین روش های پیشگیری و درمان شپش موی سر است.

چطور شپش را از بین ببریم؟ درمان شپش موی سر

درمان شپش موی سر می تواند بسته به مقدار ابتلای شما به آن، متفاوت باشد. معمولا در مرحله اول گفته می شود که موهایتان را تا حد امکان کوتاه کنید. این کار به شما این امکان را می دهد تا زخم ها و تخم های شپش را به شکل بهتری مشاهده کنید و تشخیص دهید. موی خود را با شامپوی مناسب بشویید و از لوسیون های مخصوص بهره ببرید. شانه زدن موها با شامپوی خیس از ریشه تا انتهای مو هم از دیگر اقدامات مناسب در راستا درمان شپش سر است.

شانه زدن موها با شانه خیس در روز اول، پنجم، نهم و سیزدهم می تواند از رشد شپش های تازه جلوگیری کند. در نهایت در روز هفدهم از شپش تازه روی سر شما خبری نیست و می توان با این روش آسان از شر شپش موی سر خود خلاص شوید. از سویی دیگر اسپری ها و لوسیون های مخصوص با بهره بردن از روغن هایی مانند روغن درخت چای، روغن اکالیپتوس، روغن لاوندر و … می توانند به یاری درمان شپش سر شما بیایند.

درمان خانگی شپش موی سر

از آن جایی که شپش ها از زمان قدیم وجود داشتند، درمان های قدیمی و سنتی زیادی هم برای آن ها وجود داشته است. از این رو ممکن است درمان خانگی شپش موی سر، هواداران بیشتری هم نسبت به درمان دارویی و مدرن داشته باشد. اما چیزی که در نهایت باید به آن توجه کرد، درمان قوی شپش موی سر است.

بچه ها به علت حضور در مدرسه ممکن است بیشتر از سایرین در معرض این حشره باشند. به همین سبب درمان فوری شپش سر بچه ها برای خانواده ها بسیار اهمیت دارد. افراد زیادی معتقدند که برترین درمان شپش سر استفاده از گیاهان و روش های سنتی ست. به همین علت درمان شپش با اسپند را پیشنهاد می دهند.

در راستای درمان خانگی شپش موی سر، استفاده از حنا را از قلم نیاندازید. حنا علاوه بر یاری به ازبین بردن شپش سر شما، یاری می نماید تا موهای شما تقویت شود و شادابی خود را حفظ کند. برای این کار احتیاج است تا حنا به مدت 3 ساعت روی سر شما بماند. برای درمان شپش سر و برای آن که دیگر به آن مبتلا نشوید، از قلم نیاندازید که هیچ گاه موهای خود را با شانه پلاستیکی شانه نزنید و برای این کار از شانه فلزی بهره ببرید. پس از هر بار استفاده، آن را با آب و صابون بشویید.

ریشه کن کردن شپش سر می تواند راهکار های آسان تری داشته باشد. برای این کار بهتر است روش درمان شپش با سس مایونز را امتحان کنید. در این شرایط سس مایونز جلوی نفس کشیدن شپش را می گیرد و به آن می چسبد؛ به این ترتیب شپش ها از سر شما جدا می شوند. راه درمان شپش با سرکه هم از دیگر راه های درمانی ست. در این روش سرکه با آب مخلوط می شود و برای شست وشوی سر مورد استفاده قرار می گیرد.

چگونه از ابتلا به شپش موی سر پیشگیری کنیم؟

پیشگیری بهتر از درمان است یک جمله شعاری نیست و اگر بتوانید به آن عمل کنید، دیگر به درمان های مختلف احتیاج پیدا نخواهید کرد. یکی از اساسی ترین روش های پیشگیری از شپش مو، رعایت کردن بهداشت است. برای این کار باید توجه داشته باشید که کسی از وسایل شخصی شما مثل شانه، برس، شال، کلاه، روسری و … استفاده نکند. شما هم از وسایل شخصی دیگران نباید بهره ببرید. این کار تا حد زیادی جلوی انتقال شپش را می گیرد.

در مکان های عمومی وسایل و لبا س های خود را در مکان جداگانه ای بگذارید. این کار جلوی انتقال غیرمستقیم شپش موی سر را می گیرد. اگر از نظافت درست مکانی مطمئن نیستید، از خوابیدن روی تختخواب و کاناپه آن خودداری کنید. بعلاوه در فعالیت هایی مثل دوچرخه سواری و موتورسواری از کلاه دیگران استفاده نکنید. مخصوصا در مکان هایی که عموم مردم می توانند از آن کلاه ها استفاده نمایند. این موارد را درمورد شپش موی سر بچه ها جدی تر بگیرید.

سخن آخر

شپش موی سر یکی از مسائلی ست که ممکن است در هر سنی به سراغ شما بیاید. این حشره سفیدرنگ که از پوست سر شما تغذیه می نماید، می تواند دو تا چهار هفته در این شرایط زنده بماند. درمان شپش موی سر با روش های مختلفی صورت می گیرد. در برخی موارد علائم ابتلا به شپش شدت می گیرد و با درمان خانگی شپش موی سر نمی توان از شر آن خلاص شد. در این شرایط برای درمان شپش سر بهتر است به پزشک متخصص مراجعه و آن را به درستی درمان کنید.

منبع: اسنپ مارکت

به "چگونه از شر شپش موی سر خلاص شویم؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چگونه از شر شپش موی سر خلاص شویم؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید