چرا گردو گران است؟

به گزارش وبلاگ اسبیکو، گردو یک ماده غذایی مهم و پر از خاصیت است که در تمام وعده های غذایی ما جای می گیرد؛ اما مثل مغزهای آجیل و خشکبار یعنی پسته، بادام و... قیمت بالایی دارد و این موضوع ممکن است مصرف روزانه ما از گردو را محدود کند.از طرفی هر سال هم قیمت گردو تحت تاثیر عوامل مختلفی قرار گرفته و نسبت به سال قبل، تغییر می نماید. اما علت گرانی گردو چیست و چگونه مصرف بهینه و خرید به صرفه ای از گردو داشته باشیم؟ این ها سوالاتی هستند که در ادامه مطلب به آنها پاسخ می دهیم.

چرا گردو گران است؟

در تهیه این مطلب از محتوای موجود در فروشگاه پوست کاغذی استفاده شده است. فروشگاه پوست کاغذی عرضه نماینده گردوی اصیل تویسرکان با تضمین کیفیت است. برای تماشا محتواهای مشابه می توانید به وبسایت این فروشگاه مراجعه کنید.

علت قیمت بالای گردو چیست؟

طبق گفته یکی از اعضای وزارت جهاد کشاورزی، ایران رتبه سوم را از نظر سطح زیر کشت گردو در جهان دارد. با این حال، عوامل مختلفی وجود دارند که باعث بالارفتن قیمت گردو یا گران بودن آن نسبت به گردوهای خارجی می شوند؛ این عوامل عبارت اند از:

1.استفاده از روش های سنتی در برداشت گردو

میوه های خشک به طور مستقیم از درخت یا بوته به دست نمی آیند. برای به دست آوردن مغز گردوی خشک باید مراحل مختلفی طی گردد که برای این منظور احتیاج به نیروی انسانی یا ماشین آلات وجود دارد. در صورتی که باغدار تمام این مراحل را به روش سنتی و با یاری نیروی انسانی انجام دهد، مجبور به هزینه بیشتری برای پرداخت دستمزد نیروی انسانی می گردد. در نتیجه قیمتی که برای فروش گردوی خود می گذارد هم بالا می رود. از جمله این مراحل می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • مراحل نگهداری از درخت ها مثل هرس و سم پاشی آن باید با دقت و زحمت زیادی انجام گردد.
  • برای چیدن گردو باید تعدادی کارگر به بالای درخت رفته و گردوها را از بالای درخت بتکاند.
  • پس از جمع آوری گردوهای تکانده شده، پوست سبز آن را با دست جدا می نمایند (به اصطلاح محلی گردو را پاکول یا پاتول می نمایند).
  • در صورتی که پوست سبز گردو را با دستگاه جدا نمایند، آن را با آب می شویند، اما در صورت کندن پوست سبز به روش سنتی و با دست، شستشویی انجام نمی دهند. از طرفی اگر مرحله شستشو با آب انجام نگردد، رنگ پوست چوبی گردو سیاه و تیره می گردد، اما در صورت شسته شدن، مانند گردوهای خارجی رنگ روشن و شفافی پیدا می نمایند.
  • در نهایت گردوهای پوست گرفته شده را به مدت 4 تا 5 روز در آفتاب و سپس 4 تا 5 روز در سایه خشک می نمایند.
  • شکستن گردو و جداسازی مغز آن هم فرایندی حساس و طولانی است.
  • باغداران در طی تمام این مراحل هم باید نکات مهمی را رعایت نمایند تا بتوانند گردوی سالم و باکیفیت به دست مشتری برسانند؛ برای مثال اگر پوست سبز گردو را به سرعت جدا ننمایند، مغز گردو عرق می نماید و رنگ آن سیاه می گردد. یا اگر هنگام خشک کردن گردو، آفتاب به مدت بیش از اندازه به آن بتابد، آب مغز کم تر شده و مغز گردو بیش از حد خشک می گردد و به همین علت مزه پوست نازکی که روی مغز گردو هست بیشتر در دهان احساس شده که کمی طعم تلخی می دهد. بعلاوه اگر هنگام جدا کردن پوست سبز گردو با دستگاه پوست کن، آب آن به وسیله ترک های گردو وارد مغز گردد، طعم مغز گردو بدمزه می گردد.

اما اگر تمام این مراحل به روش مکانیزه و با استفاده از دستگاه ها و ماشین آلات مخصوصی مانند شِیکر (برای تکاندن گردوها از روی درخت) و دستگاه پوست کن گردو انجام گردد، هم هزینه نهایی باغدار و هم تلفات انسانی کمتر می گردد و مهم تر از همه، قیمت فروش آن در بازار هم کاهش می یابد.

2.اندازه بازدهی درخت گردو

درختان گردو در ایران، عمدتاً با فاصله های کم از هم کاشته شده و به علت اینکه معمولا به سمت آفتاب خودشان را می کشند، بسیار بلند و سر به فلک کشیده هستند (بین 7 تا 15 متر ارتفاع). به همین علت برداشت میوه هایی که در نقاط مرتفع درخت قرار گرفته اند، به سختی اجرا شده یا اصلا انجام نمی گردد. بعلاوه فرایندهای هرس و سم پاشی هم اندازه بازدهی درخت را کم می نماید. این در حالی است درختان گردو در خارج از کشور با فاصله زیاد (حدود 10 تا 12 متر) از یکدیگر کاشته می شوند و به علت نژاد متفاوت خود، دیرتر گل می دهند و قد کوتاه تری دارند؛ در نتیجه هرس، سم پاشی و برداشت محصول آن ها راحت تر بوده و بازدهی آن ها هم بالاتر از درختان گردوی ایرانی است.

بعلاوه به طورکلی هر درخت گردو بعد از گذشت حدود 20 سال به باردهی مناسب و مالی می رسد. عملکرد و اندازه بهره وری درخت گردو هم بسته به اندازه و سن درخت، اندازه آبیاری، شرایط آب و هوایی و نوع خاک، متغیر است.

برای مثال یک درخت گردوی بزرگ 40 ساله می تواند تا 170 کیلوگرم میوه (گردو با پوست سبز) فراوری کند، اما میانه عملکرد هر اصله درخت گردو بین 40 تا 100 کیلوگرم میوه است. بعلاوه به طورکلی بازدهی درختان گردو در ایران حدود 2.1 تن در هر هکتار است؛ درحالی که بازدهی درختان گردو در خارج حدود 5 تن در هر هکتار است. پس قیمت گردوی خارجی کمتر از ایرانی است. نکته دیگر این که از هر 4 کیلوگرم گردوی سبز، تنها حدود یک کیلوگرم گردو با پوست چوبی خشک به دست می آید.

3.کم شدن محصول گردوی باغداران

شرایط آب وهوایی نامساعد مانند برف، باران، تگرگ و یخبندان باعث سرمازدگی و کاهش محصول درخت گردو در دوره گل دهی آن در فصل بهار و وارد کردن خسارت به باغداران ایران می گردد. کاهش فراوری گردو در نهایت باعث می گردد که محصول گردو به اندازه احتیاج و تقاضای بازار، فراوری نگردد و عرضه گردو کمتر از تقاضای آن باشد؛ در نتیجه قیمت آن هم بالا می رود. این در حالی است که در خارج با پیدا کردن نژادهای گردوی دیرگل ده، مانع سرمازدگی درختان گردو در فصل بهار در منطقه ها خود شده اند.

قیمت روز گرو چقدر است؟

قیمت گردو بسته به کیفیت بار، محل برداشت و زمان عرضه، فرق دارد. فهرست قیمت حدودی گردوی ایرانی را در جدول مشاهده می کنید.

نام محصول

قیمت (تومان)

گردو با پوست امساله

110 تا 160

گردوی پارساله ایرانی

80 تا 120

گردو با پوست خارجی

120 تا 160

مغز سفید ایرانی

290 تا 330

مغز معمولی یا میانه ایرانی

260 تا 290

مغز خورشتی

160 تا 200

مغز پارساله صبحانه ایرانی و خارجی

200 تا 250

برای مشاهده قیمت روز گردوی تازه بهPoostkaghazi.com/walnut مراجعه کنید. در این سایت می توانید علاوه بر تماشا قیمت ها، مشاوره رایگان خرید گردو نیز دریافت کنید.

منبع: فرارو

به "چرا گردو گران است؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چرا گردو گران است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید