جنگل حرا طبیعتی بکر در آب های نیلگون خلیج فارس

به گزارش وبلاگ اسبیکو، ایران کشوری است با جاذبه های طبیعی و غیر طبیعی فراوان؛ جاذبه های مجذوب کننده و جهانگرد پسند که نه تنها برای این سرزمین بلکه برای کل جهان پر از تازگی و تنوع می باشند؛ جنگل های دریایی حرا قشم، یکی دیگر از این جاذبه های تازه و دوست داشتنی می باشد که در عین سرسبزی دائم خود در میان آب های شور خلیج تا ابد فارس، از مجذوب کنندهیت های بصری زیادی نیز برخوردار بوده و در تمامی این سال ها به عنوان یک پدیده داخلی به معروفیت های جهانی گوناگونی دست پیدا نموده است! پس در ادامه این مطلب با خبرنگاران همراه شوید تا قدری بیشتر شما را با این جاذبه جهانگردی طبیعی، جنگل حرا در قشم آشنا نماییم و سری هم به جنوب کشورمان بزنیم. پس آماده باشید برای سفری مجازی به جنگل حرا قشم...

جنگل حرا طبیعتی بکر در آب های نیلگون خلیج فارس

معرفی جنگل حرا قشم

حرا نام جنگلی است در بزرگ ترین جزیره ایران به نام قشم که به علت برجستگی های محیطی که در آن واقع شده است (یعنی جزیره قشم)، از معروفیت جهانی بالایی نیز بهره مند می باشد! برای تماشا جنگل های دریایی حرا قشم و گشت و گذار درون آب های خلیج فارس باید ابتدا به سوی استان هرمزگان برویم و پس از آن نیز مسیر خود را به سوی جزیره زیبای قشم تغییر دهیم و در آخر نیز آماده مشاهده کردن یک جاذبه سحرآمیز دیگر از این مُلکِ گران شویم؛ جنگل های دریایی حرا قشماز جمله جاذبه های گردشگری ایران و یا بهتر است بگوییم جزیره قشم است که نه شوری آب خلیج فارس بر روی طراوت و سرسبزی آن تاثیر گذاشته و نه داغی آفتاب جنوب باعث از بین رفتن طبیعت بکر و دست نخورده آن شده! شاید به خاطر همین باشد که جنگل حرا را یکی از اسرار آمیزترین جاذبه های طبیعی و البته پوشش گیاهی خاص خلیج فارس می نامند و از آن در ابعاد گوناگون یاد می کنند؛ به هر حال جنگل حرا در قشم با هر اندازه ارزش و امتیاز منحصر به فردی که دارد طبق نظرسنجی که از سوی گردشگران داخلی و خارجی سفر نموده برای تماشا آن بعمل آمده است عمدتا به سه علت مورد توجه و علاقه قرار می گیرد که عبارتند از:

1) داشتن معروفیت جهانی و سوق دادن گردشگران برای بازدید اینچنین جاذبه ای در ایران؛

2) نهاده شدن آن در آب های خلیج فارس و قایق سواری برای بازدید از قسمت های مختلف آن؛

3) منحصر به فرد بودن تمام قسمت های مختلف جنگل حرا در قشم و بی همتا بودن آن در جهان (در واقع در کمتر نقاطی از جهان می توان شاهد چنین جاذبه عجیب و جالبی بود!)

کمی بیشتر با جنگل حرا قشم

شاید در ابتدا اولین مفهومی که از نام جنگل به فکرتان خطور کند، مکانی است پر از درخت و گیاه که به واسطه جاری شدن آبی از دل خاک آن اقلیم پدیدار شده و سرسبز هم باقی می ماند. پُر بی راه فکر ننموده اید؛ جنگل های دریایی حرا قشم دقیقا همین چیزی است که آن را در فکرتان تجسم نموده اید منتها با این تفاوت که بستر شکل گیری آن، آب شور خلیج فارس است تا خاک سفت زمین! در واقع جنگل حرا در قشم بیشتر به علت نوع اقلیمی که در آن نهاده شده است، یک جاذبه عجیب تلقی می شود و به همین علت هم هست که سالانه عده زیادی از هموطنانمان و یا حتی جهانگرد های خارجی برای بازدید از این پوشش گیاهی میان آبی راهی نواحی جنوبی کشورمان می شوند تا از نزدیک این جاذبه طبیعی را مشاهده کنند.

در کنار زیبایی ها و مجذوب کنندهیت های جنگل حرا در قشم همواره یک سوال در فکر مخاطبان ایجاد شده است که چرا نام این جنگل حرا گذاشته شده است؟! در حالیکه اصلا در منطقه ای به این نام قرار نگرفته و می توان آن را جنگل قشم هم نامگذاری کرد! در پاسخ به این سوال باید بگوییم هنوز هم که هنوز است هیچ جواب منطقی از سوی مورخان و کارشناسان برای آن مطرح نشده است و تنها چیزی که ما می توانیم بنا به گفته افراد محلی به آن اکتفا کنیم این است که چون در گذشته برای هرس کردن درختان این جنگل کوشش های زیادی می شده است، پس از گذشت مدتی کلمه ای به نام حرا برای این پوشش گیاهی انبوه در می آید و از آن موقع به بعد آن را جنگل های دریایی حرا قشم خطاب می کنند! ناگفته نماند این تنها یک شرح محلی برای نامگذاری حرا می باشد و هیچ علت واضحی برای اثبات آن وجود نداشته و ندارد.

جنگل های دریایی حرا قشم

نکته اعجاب انگیز و بسیار قابل توجه جنگل حرای قشم، تبدیل شدن آب شور خلیج فارس به آب شیرین مورد احتیاج درختان این منطقه است که جز یک قدرت خدادادی و انحصاری نمی توان هیچ علت خاص دیگری برای آن آورد؛ در ختان جنگل های دریایی حرا قشم بصورت کاملا خودجوش آب شور دریا را به خود جذب نموده و به وسیله فرآیندی نهفته در خود آن را برای استفاده و رسد خود به آب شیرین تبدیل می کنند و به زندگی خود ادامه می دهند! سرسبزی همیشگی این جنگل نیز به همین علت است چرا که با انجام این عمل تصفیه نمودن آب، می توانند در هر شرایطی آب مورد احتیاج خود را تامین کنند و رنگ سبز خود را نیز بطور دائمی حفظ کنند. جالب است بدانید از 4 هزار میلیارد هکتار مساحت پوشش های جنگلی در جهان تنها 15 میلیون هکتار آن متعلق است به جنگل حرا قشم که تازه سهم ایران از این میزان فقط 22 هزار هکتار می شود.

22 هزار هکتاری که در اختیار کشورما می باشد، بطور کلی در 8 منطقه محافظتی نگهداری می شوند که بخشی از آن در دریای عمان و خلیج فارس در کناره های غربی و شمالی جزیره قشم، بخشی دیگری از آن در جزیره ناینبد استان بوشهر و بخشی دیگر نیز در استان سیستان و بلوچستان واقع شده است که البته طبق آمار و تحقیقاتی که صورت پذیرفته است می توان با اطمینان عنوان نمود که تنها جنگل حرای قشم ان هم با اختلاف زیاد از سایر بخش ها، از طراوت و انبوهی بیشتری برخوردار شده است که برای تماشا آن یا بایستی به میان بنادر پل و خمیر بروید و یا با قایق و یک وسیله آبی دیگر حدفاصل 60 کیلومتری شمال غربی جزیره قشم را طی کنید تا به منطقه ها باتلاقی و تالابی مورد نظرتان برسید.

قسمت اعلای جنگل حرای قشم به مساحتی بالغ بر 7500 هکتار می باشد که در حدود 2400 هکتار آن در جزیره قشم نهاده شده است و برای تماشای آن باید به سراغ نوار عریض 50 تا 500 متری که میان بندر لافت و روستای طبل کشیده شده است، بروید و از محدوده ای که تقریبا 150 کیلومتر وسعت در اختیار دارد؛ نظاره گر جنگل حرا قشم باشید! توجه داشته باشید زیباترین قسمت جنگل های دریایی حرا قشم در قسمت مثلثی شکل بندر لافت یعنی منطقه گازی ای به نام گورزین و روستایی تحت نام کوران می باشد. البته ناگفته نماند تنها جزیره ای که دارای جنگل حرای قشم می باشد، قشم نیست و جزایر کوچک و بزرگ متعددی در این بین هستند که از پوشش جنگلی حرا نیز برخوردارند. بعضی از این جزایر عبارتند از جزیره مروارید، جزیره نگین و جزیره زمرد که این سه از مابقی جزایر بزرگ تر و چشم نواز تر تلقی می شوند.

جاذبه های طبیعی و گردشگری جنگل حرا قشم

حالت های مختلف جنگل حرا قشم: وقتی صحبت از آب می کنیم قطعا در پی آن شاهد جزر و مد محیطی (افزایش و کاهش سطح آب) نیز خواهیم بود که البته این تغییر شرایط در سطح آب سبب مجذوب کننده تر شدن این جاذبه طبیعی و گردشگری شده است. شاید برایتان جالب باشد بدانید ارتفاع کلی آب در این منطقه در حدود 1 تا 1/5 متر می باشد که حتی می توان در داخل آن ایستاد و همسطح اغلب درختان حرا شد! با جزر آب، سطح آب این منطقه کاهش یافته و درختان جنگل های دریایی حرا قشم همانند درختانی در بیابان بیرون زده از دل خاک می مانند و با مد کردن آب بعد از حدود 6 تا 8 ساعت، همانند گیاهانی شناور بر روی آب که گویی جانی دوباره برای زندگی و پویایی خود گرفته اند؛ می شوند. حقیقتا جزر و مد شدن آب منطقه سبب می شود تا مجذوب کنندهیت های بصری حرا بیش از پیش شود و با این کار نیز درختان از هر دو حالت سطحی آب برای رشد و تکثیر خود بهره مند شوند! با جزر رفتن آب ریشه درختان جنگل حرای قشم از آب بیرون زده و فرصت کافی برای تایمن اندازه اکسیژن مورد احتیاج خود را بدست می آورد و با مد کردن آن نیز، وقت لازم برای تامین حجم آبی مورد احتیاجشان را پیدا می کنند و با ادامه این روند در هر شبانه روز سعی می کنند تا تازگی و سرسبزی خود را از دست ندهند.

درختان بی بدیلی به نام حرا و چندل

وقتی برای تماشا یک جاذبه محیرالعقول آماده می شوید، منتظر تماشای قسمت های عجیب و غریب آن نیز باشید و خود را برای پذیرفتن هر حقیقت غیر معقول مهیا کنید! در جنگل های دریایی حرا قشم شما شاهد درختانی خواهید بود که از تظر ظاهری تا به امروز در هیچ کجای کشور نظیر آن ها را مشاهده ننموده اید و کاملا برایتان تازه و نو قلمداد می شوند. درختان حرا و چندل همان درختانی هستند که از سیستم غذایی و پرورشی عجیبی بهره گیری می کنند و در واقع زندگی و حیات خود را بر مبنای وجود مقادیر زیادی آب شور پایه گذاری می کنند. ایت درختان که در اصطلاح به آنان درختان استثنایی نیز گفته می شود در کنار زیبایی های بصری خود از ارزش محیطی و غذایی بالایی برخوردار هستند و تنها در شرایط اقلیمی گرم و شرجی همانند نواحی کناری جزیره قشم و جنوبی کشور حاضر به رشد و پرورش می باشند. درختان حرا و چندل از جمله مجذوب کنندهیت های موجود در جنگل حرا قشم می باشند که تماشا بازتاب عکس آنان در تلاطم آب خود به تنهایی از کلی زیبایی غیر قابل وصف برخوردار است.

تماشای پرندگان در جنگل حرا قشم

جنگل های دریایی حرا قشم در هر فصل خود میزبان یک سری پرنده می باشد که البته تعداد و تنوع این گونه جانوران پروازی اغلب در فصول سرد سال در این منطقه بیشتر می شود؛ اگر در فصلی همانند زمستان قصد گشت و گذار در آبراه های میانی جنگل را بکنید حتما می توایند با کمی دقت از انواع و اقسام پرندگان مهاجر و بومی منطقه تماشا کنید. در این منطقه پرندگانی همانند: حواصیل، لک لک، مرغ ماهی خوار، مرغ سقا، مرغ دریایی، مرغابی و کلی دیگر از گونه های پرندگان وجود دارد که قطعا تماشای آن ها نمی تواند برایتان خالی از لطف باشد.

قایق سواری در جنگل حرا قشم

یکی از معدود جاذبه های آبی ایران که حتما بایستی برای بازدید از آن به سراغ استفاده از قایق بروید؛ همین جنگل های دریایی حرا قشم می باشد. برای گشت و گذار در این جنگل باید از یک قایق مطمئن بهره ببرید و حتما هم از جلیقه نجات بهره بگیرید تا در صورت وقوع هر گونه اتفاقی، بتونید خود را از هر نوع آسیبی حفظ کنید. شاید در وهله اول این قایق سواری خیلی برایتان مجذوب کننده و قابل توجه نباشد اما یقینا بخ محض وارد شدن به مسیرهای میانی موجود در این جنگل ها که در هر دو طرف شما پوشیده می شود از درخت، خود به زیبایی ها و زوایای پنهان این جاذبه گردشگری اقرار می کنید!

عکاسی کردن در جنگل حرا قشم

حضور در جنگل های دریایی حرا قشم یعنی بدست آوردن یه فرصت مغتنم برای ثبت تصاویر خارق العاده آن هم با کلی سوژه های داغ عکاسی! یعنی ثبت خاطراتی شیرین برای خود و تمام کسانی که با شما در سفر به این جاذبه مجذوب کننده کشوری همراه شده اند؛ پس وقت خود را تلف نکنید و تنها به مشاهده کردن منظره های که از بین آن ها در حال گذر هستید، بسنده نکنید و آماده عکاسی و عکس گرفتن از هر چیزی که بر سر راهتان قرار می گیرد، باشید و سعی کنید تمام لحظات حضور خود در جنگل حرا در قشم را برای خودتان ماندگار کنید.

امکانات و خدمات گردشگری

با توجه به اهمیت سلامت محیط پیرامون جنگل حرا در قشم تا کنون مجوز ساخت و بهره برداری از هیچ نوع امکان روی آبی برای ایجاد راحتی گردشگران در نظر گرفته نشده است که البته کاملا منطقی و طبیعی نیز می باشد! با این حال در حد امکان سعی شده است تا در اسکله هایی که از آن قایق برای گشت و گذار میان جنگل های دریایی حرا قشم اجاره می کنید، طیف گسترده از خدمات و امکانات گردشگری همانند سرویس های بهداشتی، مکان های اقامتی، هایپر مارکت و بعلاوه چندین فروشگاه صنایع دستی گوناگون برای تامین احتیاج گردشگران قرار بگیرد.

اقامتگاه های موجود در جزیره

در مورد اسکان و اقامت چند شبانه روزه خود اصلا نگران نباشید چرا که تا دلتان بخواهد هتل و متل و بعلاوه کلی مکان های اقامتی محلی و بومی در این جزیره وجود دارد که می توانید با توجه به توان مالی و خواسته خود هر کدام از این موارد را که دوست داشتید برای اقامت خود و دیگر همسفرانتان برگزینید! گفتنی است گاهی کمپینگ های مخصوصی نیز در ایام مختلف سال در سواحل این جزیره یافت می شود که در صورت تمایل می توانید مدت زمان اقامت خود را در این چادر و زیر آسمانی همواره درخشان، شب خود را صبح کنید.

از معروفیت گرفتن تا ثبت شدن به وسیله سازمان جهانی یونسکو

جنگل های دریایی حرا قشم به دلایل زیادی از معروفیت جهانی برخوردار است و از این رو سبب گشته تا این جاذبه گردشگری در کنار جزیره هرمز، بندر خمیر و بعلاوه بندر پل از تاریخ 25 شهریور سال 1361 به عنوان منطقه ها حفاظتی شده حرا و تالاب بین المللی خور خوران زیر نظر سازمان حفاظت از محیط زیست کشور قرار بگیرند. گفتنی است جنگل حرا در قشم با سه تیتر مختلف محافظت می شود که یکی منطقه ملی و حفاظتی است؛ یک دیگر ذخیره گاه زیست کره و دیگری نیز تالاب بین المللی می باشد که هر سه از اهمیت های زیادی برخوردارند! جنگل حرا بسته به ارزش ها و اهمیت های درونی خود از سال 51 خورشیدی در کنوانسیون رامسر که در واقع همان کنوانسیون محیط زیست ایران بوده است، پیروز به دریافت عنوان منطقه حفاظت شده گشته و با تایید این رای از سوی U.N.E.P (سازمان حفاظت محیط زیست جهانی) مسئولیت حفاظت و نگهداری بیستر آن نیز به U.N.D.P (سازمان محیط زیست منطقه شرقی) گذاشته شده است.

جنگل های دریایی حرا قشم به علت امتیازات منحصر به فرد خود و داشتن تراکم و انبوهی قابل توجه در جزیره قشم، انتها در تاریخ 17 ژانویه سال 1977 میلادی از سوی سازمان جهانی یونسکو به عنوان یک ذخیره گاه زیست کره ای در لیست این سازمان نهاده شد و شد یکی از یازده ذخیره گاه زیست کره ای ایران؛ شایان به ذکر است که بخش زیادی از توجه یونسکو به این جاذبه طبیعی به علت وجود درختان متفاوت آن و بعلاوه تخم گذاری 80 درصد موجودات دریایی ساکن در خلیج فارس در این محدوده می باشد.

تا به امروز حرا تحت مطالعه و تحقیق بسیاری از دانشمندان و محققان درون مرزی و برون مرزی نهاده شده است و به عنوان یکی از 107 ذخیره گاه زیست کره ای در جهان، قادر بوده است یاری های شایانی را در راستای جلوگیری از استفاده و بهره برداری های نامساعد و بعلاوه تغییرات بنیادی در محیط و پوشش جنگلی اینگونه از منطقه ها از خود نشان دهد.

آشنایی با درختان حرا و چندل

درخت حرا: حرا نام یک گونه از درختان مانگرو است که اغلب در شرایط پست جلگه ای، دلتایی و سواحل دریایی یافت می شوند و از زیست بوم خاص و منحصر به فردی نیز برخوردار می باشند؛ جامعه گیاهی مانگرو در واقع متشکل است از گیاهان تک پله و دو پله ای که یا به صورت درخت دیده می شوند و یا به صورت درختچه هایی کوچک با شاخ های اصلی و فرعی متعدد! در واقع این گونه از گیاهان مانگو بیشتر در شرایط گرم استوایی رشد و نمو پیدا می کنند و اغلب نیز از صفات مشترکی همانند:

1) مقاوم در برابر شوری آب دریا و اندازه دما بالای محیط

2) برخورداری از قابلیت سازگاری در نواحی معتدل گرمسیری

3) دارای شکل متفاوت و خاص در قسمت ریشه ای خود

و دارای شاخ های اصلی و فرعی زیاد و برگ های ضخیم

حرا درختی است همانند شاه پسند و شوره زی که برای حیات و بقای خود احتیاج به بستر آب شور دریایی دارد. جنگل های این چنینی همگان در طی گذر سال های متمادی ایجاد شده اند و توانسته اند خود را با جریان های ملایم و تند دریایی (جزر و مد) و اندازه شوری آب محیطی سازگار کنند. جالب است بدانید همین درخت حرا که این همه از سازگاری اش سخن گفتیم اگر دمای محیط به زیر 5 درجه سانتی گراد بیاید و یا شوری آب از حد 20 تا 32 در هزار کمتر و یا بیشتر شود؛ دیگر قادر به ادامه زندگی سرسبز خود نخواهد بود و از شرایط بحرانی رنج خواهد کشید!

درختان حرا اغلب به طول 3 تا 6 متر در جنگل دیده می شوند و همگی نیز از برگ های دوک شکل با قاعده ای باریک به طول 5 تا 5 سانتی متر و پشتی سفید و خاکستری رنگ بهره می برند تا علاوه بر زیبایی انحصاری خود در کنار رنگ همواره سبز و براق شان نیز مورد توجه گردشگران و بازدید کنندگان واقع بشوند.

عجله نکنید در حرا تنها درخت وجود ندارد شما می توانید با کمی دقت با انواع مختلفی از گل های سازگار با شرایط این منطقه از جمله گل طلایی روبرو شوید؛ گل طلایی گیاهی از بسیار شبیه به یک درختچه کوچک با چهار گلبرگ بسیار کوتاه چند میلی متری که عطری عجیب خوش بود و شیرین را در منطقه پخش می نماید و یکی از برترین غذاهای زنبوران جزیره قشم برای فراوری عسل و بعلاوه سایر پرندگان این اقلیم می باشد. گل طلایی معمولا در اواخر تیرماه تا پانزده روز ابتدایی مرداد به وفور مشاهده می شوند. درخت حرا دارای میوه است همانند بادام با خامه ای باریک در انتهای خود که این محصول در فصل تابستان می روید و با گذشت مدت زمان اندکی لایه های بیرونی خود را کنار زده و از شاخه اصلی درخت مادر جدا می شود و بر روی خاک حاصلخیر منطقه می افتد؛ این میوه به قدری مستعد رشد و تکثیر است که شاید بتوان گفت هیچ وقت ما شاهد از بین رفتن درخت حرا در سواحل کناری جزیره قشم نخواهیم بود! چرا که این میوه سبز رنگ، سپس زرد رنگ شده و در انتها که به رنگ سیاه متمایل می شود در صورت فراهم بودن شرایط محیطی مطلوب قادر است در همان نقطه فرود خود شروع به ریشه دوانی و پرورش خود نماید و با گذشت مدت زمانی تعیین خیلی سریع تبدیل به یک درختچه کوچک و سپس یک درخت میانه از نوع مانگرو شود. افراد محلی به این میوه خرک و یا کنگ می گویند و برای درختان حرا را به علت داشتن این همه ارزشمندی در وجود خود، احترام زیادی قائل هستند.

درختان جنگل حرا در قشم

درختان حرا دارای ریشه های خاصی هستند که با جزر شدن آب دریا و بیرون زدن آن ها خود به خوبی می توانید آن ها را مشاهده نمایید. ریشه این درختان کوتاه و بسیار کم عمق هستند و اصلا از اشکال منظمی بهره مند نیستند و اتفاقا از بافت اسفنجی و حالت های باریک عمومی برخوردار می باشند. ریشه این درختان اغلب این قدرت را دارند که تا فاصله 30 سانتی متری از سطح زمین بیرون زنند و اکسیژن مورد احتیاج درخت را تامین کنند! از طرفی دیگر ریشه های جانبی این گونه درختی نیز شروع به روندگی می کنند تا به تدریج دور تا دور درخت را فرا گرفته و آن را آماده زیستن در شرایط خشک و باتلاقی کنند. از قلم نیاندازید زیست بوم این گونه از جامعه گیاهی اینطور صدق می نماید و این درختان نیز با همین روش تا کنون توانسته اند اندازه شوری آب پیرامون خود را کاهش داده آن را برای استفاده شخصی خود مهیا سازند. ریشه های درختان این چنینی شامل عضوی هستند به نام پنوماتوفِر که سبب می شود به هنگام زیر آب رفتن و غرق شدن درخت، اکسیژن مورد احتیاج آن از آب دریا تامین شود و در واقع این پنوماتوفِرها با عدسک های مخصوص خود تنها برای جذب اکسیژن آب باز و بسته می شوند اندازه اکسیژن گرفته را نیز به سوی ریشه ها منتقل می کنند.

درخت حرا در بندر عباس به این نام است و در بوشهر آن را گُرم، در سیستان و بلوچستان آن را تمر و در بعضی نقاط جنوبی ان را تول خطاب می کنند و در زبان عربی نیز به آن شوری و شوره می گویند. البته ناگفته نماند نام علمی این درخت Avicennia Marina می باشد که به گواهی تاریخ، زیست شناس مشهور جهانی یعنی لینه آن را به افتخار دانشمند بزرگ ایران زمین یعنی حکیم ابوعلی سینا نامیده است!

توجه داشته باشید در بسیاری از منطقه ها مختلف جهان و حتی همین کشور خودمان هستند کسانی که این درخت را درخت معجزه قلمداد می کنند و اعتقاد دارند آن از اشک چشم آدم رشد و نمو پیدا می نماید. در مورد درخت حرا حرف و داستان زیاد به گوش می رسد؛ عده ای ان را تحفه ای آورده شده از هندوستان می دانند و می گویند یک ایرانی آن را به عنوان سوغات به این مملکت وارد ساخته و از آن در جزیره قشم، حوالی بندر لافت نگهداری می نموده است و عده دیگری نیز اعتقاد دارند که این این گونه درختی در گذر زمان تکامل پیدا نموده است و با پیشرفت زندگی انسانی و صنعتی شدن آن به سواحل دریایی و آب های شور آنان پناه برده اند. فارغ از همه این موارد باید این را پذیرفت که درخت حرا متعلق است به دوران پارینه سنگی و حتی قبل تر از آن! در واقع این درخت یادبودی از تنوع پوشش گیاهی 30 تا 40 میلیون سال پیش است که در دوره های الیگوسن و ائوسن موارد مشابهی از آن را می توان پیدا نمود. درخت حرا در حال حاضر علاوه بر هشت منطقه محافظت شده داخلی در نقاط مختلفی در جهان از جمله: نوار کناری اقیانوس آرام، اطلس، هند، نواحی گرم و خشک آمریکایی، استرالیا، آسیای شرقی، زلاندنو و بعلاوه ناحیه جنوب شرقی آفریقا یافت و دیده می شود.

چندل

چندل یکدیگر از گونه های عجیب درختی است که در پوشش انبوه جنگل حرا در قشم می توان آن ها را پیدا نمود. درخت چندل از نظر ظاهری شباهت زیادی جز طرح خاص برگ ها، ارتفاعی بلند تر از حرا در حدود 10 تا 15 متر و بعلاوه نوع ریشه های کمانی خود ندارد و هرکسی که از دور نظاره گر این دو درخت باشد، هر دو را حرا تلقی می نماید! برگ های درخت چندل در حدود 6 تا 12 سانتی متر می باشد و همانند حرا از شکلی نوک تیز و بصورت بیضی شکل می باشند. چندل نیز همانند حرا تنها در منطقه ها گرمسیری و معتدل امکان رشد و تکثیر دارد و می توان آن را به هنگام جزر آب و بیرون زدن ریشه هایش که به شکل کمانی وارد زمین می شوند، آن را جست؛ میوه درخت چندل همانند میوه گلابی اما قهوه ای است و در فصل بهار می توان رسیده آن را میل کرد اما بد نیست بدانید این درخت در فصل زمستان نیز دارای یک سری گل های زرد تا سفید رنگ می شود که این گل ها به صورت دسته دسته و خوشه خوشه بر روی شاخه های باریک و کم وزن این گونه درختی می رویند و ظاهری نو را به آن می بخشند.

موارد مصرفی از درختان جنگل حرا قشم

درختان جنگل حرا در قشم در کنار تمام زیبایی های خود، از جایگاه خاص و ویژه ای برای بومیان منطقه قشم و حتی کل ایران برخودار می باشند. از این درختان در زمینه های مصرفی گوناگونی همانند تامین علوفه و غذای مورد احتیاج دام ها، فراوری ذغال مرغوب، فراوری عسل، تهیه خمیر کاغذ، فراوری چوب، استفاده در حوزه های پزشکی، استفاده در صنایع کبریت سازی، فراوری الکل و شکر، فراوری ابریشم مصنوعی، درمان بیماری های شایع پوستی در هرمزگان و سایر منطقه ها جنوبی کشور مورد استفاده و بهره برداری قرار می گیرد. جالب است بدانید از درختان حرا در جهت جلوگیری از سیل و فرسایش نواحی ساحلی نیز خواسته و ناخواسته استفاده می شود و از پوست این گونه درختی برای باسیل هانزن که سبب جذام می شود استفاده و شیره درون آوندهای چوبی آن نیز برای درمان بیماری های خشکی پوست بسیار مناسب و ایده آل تلقی می شوند. ناگفته نماند که عمده استفاده از این گونه درختی در صنعت چوب و فراوری چسب تخته چوب از آن یا حتی جوهر مازو آن می باشد!

ساخته نخستین دهل با چوب تنه درختان حرا: در قدیم به علت نبود دانش و فناوری استفاده بهینه از مواد آلی و معدنی موجود در تنه چوب این گونه درختان، از آن ها برای ساخت دهل استفاده می شود و برای این منظور دو ظرف تنه درختان را برش می زدند و با قسمتی از پوست چرمی آن را می پوشاندند و از یک تکه تنه درختی یک دهل محکم و قابل استفاده ایجاد می کردند! نخستین دهل در جزیره قشم نیز به همین شکل ساخته و پرداخته شده است و از این رو مردم و اهالی قشم برای درختان حرا و چندل ارزش زیادی قائل هستند؛ گفتنی است چوب درختان جنگل حرا در قشم علت جذب مواد چربی و آب نمک فراوان اصلا به هنگام سوختن دود سیاه نمی دهد و به همین علت یکی از برترین ذغال های ممکنه در کل کشور به حساب می آیند این چوب ها؛ البته از قلم نیوافتد که مرغوبیت موجود در این چوب ها سبب گشته بود تا مدتی ما شاهد صادر کردن آن به کشور قطر باشیم که البته این مورد تجاری مدت زمان زیادی است که دیگر متوقف شده است و این ما هستیم که از 100 درصد پتانسیل های نهادینه شده در این چوب ها استفاده می کنیم.

فراوری عسل درجه 1: شاید غیر قابل باور باشد اما جنگل حرا قشم با تمام گل و گیاهان خود یکی از گران ترین و در عین حال با کیفیت ترین مقاصد فراوری عسل در کشور است. عسل حرا در حدود 350 هزار تومان خرج برای فراوری کنندگان بومی بر می دارد و با صادر نمودن آن به کشورهای حاشیه ای خلیج فارس از جمله امارات این مبلغ برای فروش به 700 هزار تومان یعنی دقیقا 2 برابر و حتی شاید هم بیشتر افزایش پیدا می نماید و یکی از فعالیت های پر سود در جزیره قشم قلمداد می شود. گفتنی است اغلب کسانی که خواستار و خریدار این نوع از عسل ایران هستند بیشتر آن را بصورت ماسک بر روی صورت خود می مالند تا میل کردن آن در وعده های غذایی!

گِل و لایی برای لاغر کردن و لاغر ماندن: یکی از تفریحات و فعالیت هایی که شما در جزیره قشم می توانید شاهد آن باشید مالیدن گِل به بدن و شنا کردن در آب های کناری جنگل حرا در قشم می باشد! عمق آب در حوالی جنگل حرا همانطور که گفتیم زیاد نیست و برای شنا کردن کاملا ایده آل به نظر می آید؛ عده ای از اهالی جزیره اعتقاد دارند در گذشته از آب شور این دریا (خلیج فارس) گه دارای میزان زیادی نمک و آهک بوده است که برای دفع سموم بدن و چربی سوزی آن مورد استفاده های زیادی واقع می شده است و اکنون نیز لاغر کردن و حتی لاغر ماندن در این جزیره وابستگی شدید به مالیدن گِل و زدن به آب این منطقه دارد. گردشگران عزیز این را بخاطر بسپارید که بومیان جزیره تعصب زیادی بر روی این روش تناسب اندامی دارند و نباید این روش سنتی و قدیمی را مورد تمسخر قرار دهید حتی اگر به آن اعتقادی نداشته باشید!

گونه های جانوری ساکن در جنگل حرا قشم

جانداران زیادی در این منطقه از قشم زندگی می کنند و برای تخم گذاری و تکثیر خود به سراغ این پوشش انبوه گیاهی می آیند؛ در این زیستگاه جانوری ما شاهد انواع ماهی ها، دو زیستان، نرم تنان، سخت پوستان و پرندگانی همانند لک لک، مرغ ماهیخوار، مرغ دریایی، مرغ سقا، مرغابی، اگرت بزرگ، اگرت ساحلی، حواصیل بزرگ، حواصیل هندی، سلیم خاکستری، کفچه نوک تیز، گیلانشاه، کاکائی و کلی دیگر از گونه های پرندگان خواهیم بود.

شاهین گران قیمت در حرا: اگر در گشت و گذاری که با قایق به دور جنگل حرا در قشم انجام می دهید کمی دقت کنید شاهد موش های زیادی در این منطقه می شوید که شاید از نظر بهداشتی مشکل داشته باشند اما از نظر مالی به سود جزیره قشم می باشند. این موش ها سبب می شوند تا گران ترین شاهین جهان هر ساله راه خود را کج کند و برای شکار این گونه از جانوران موزی به سراغ جنگل حرا بیاید. شاهین سینه خیاری آفریقایی یکی از گران ترین پرندگان حال حاضر جهان است که با قیمتی بالغ بر 65 میلیون تومان در امارات معامله می شود؛

انواع پرندگان: نزدیک به 43 گونه پرنده ماهی خوار آسیایی و اروپایی به هنگام مهاجرت خود به سوی آفریقا برای ادامه زندگی از منطقه ها جنوبی کشور می گذرند یعنی درست از نقطه باریکی میان جزیره قشم و جزیره ابوموسی یا همان جنگل حرا در قشم؛ این گونه پرندگان که از جمله آنان می توان به آبچلیک یا مرغ باران (کارادریده) اشاره نمود ترجیح می دهند پیش از شروع سفر دور و دراز خود برای رسیدن به آفریقا اگر در شرایط تخم گذاری هستند، جنچل حرا را به عنوان یک مکان ایده آل برای فراوری مثل و کمی استراحت انتخاب کنند و از شرایط اقلیمی آن نیز برای قوی تر کردن خود بهره ها ببرند. البته در کنار کارادریده ها باید به مرغ ماهیخوار دریایی سفید نیز اشاره کنیم که یکی از مکان های مورد علاقه اش، همین جنگل حرا می باشد! در این پوشش گیاهی انبوه جانور دو زیست و سخت پوستی به نام گِل خورک نیز زندگی می نماید که اتفاقا برای رشد و نمو درختان این منطقه بسیار مفید است. گِل خورک با حفر سوراخ های کوچک و بزرگ در دل لجن زار و خاک سبب می شود تا اندازه اکسیژن مورد احتیاج درختان تامین شود و آنان بتوانند بهتر از قبل مراحل رشد و پرورش خود را طی کنند. بعلاوه این جانور دوزیست یکی از وعده های غذایی مورد علاقه حواصیل به خصوص حواصیل هندی است و کاری با این پرندگان نموده است که به این راحتی ها حاضر به ترک این منطقه نیستند!

خرچنگ گیتار زن: در جنگل حرا قشم یک گونه جالب از خرچنگ ها نیز وجود دارند که یکی از چنگالک های آنان کوتاه از دیگری می باشد و حالتی همانند گیتار به دست گرفته خود را نشان می دهد و از این رو به آن ها خرچنگ های گیتار زن می گویند.

ماهی ها و دیگر جانوران: ماهی های زیادی در رنگ ها و تنوع گونه ای در این بستر مهیا هستند که برای مثال می توان از آن ها به شورت، سنگسر، بیاه، حلوای سفید، عروس ناخدا، شانک و ماهی های تیره ساردین اشاره نمود. به جز انواع ماهی در آب های آرام و گاهی پر تلاطم پیرامون جنگل حرا قشم می توان از انواع لاک پشت های سبز، سرخ، پشت چرمی، و عقابی نام برد که یکی از علاقه مندان سفت و سخت برگ درختان و ریشه آنان می باشند و به احتمال زیاد با خوردن این مواد غذایی هم زندگی طولانی تری خواهند داشت و هم قدرت تخم گذاری بیشتری؛ در کنار ماهی ها و لاک پشت ها، مارهای آبی متعددی نیز در این پوشش انبوه گیاهی دیده می شوند و اگر کمی خوش شانس هم باشید می توایند در بعضی آبراهه ای این منطقه با تعدادی دلفین که در حال بازیگوشی و جست و خیز کردن در آب های نیلگون خلیج تا ابد فارس هستند، رو به رو شوید و کلی لذت ببرید! بعلاوه این را نیز باید بدانید که جنگل حرا در قشم یکی از فراوری کنندگان انواع نرم تنان در ایران به خصوص میگوها می باشد و از این رو نیز مورد توجه بسیاری از جانوران شناسان جهانی تا به امروز واقع شده است.

چند توصیه محبت آمیز

جنگل حرا قشم به عنوان یک جاذبه طبیعی و گردشگری که در لیست سازمان جهانی یونسکو نهاده شده است و یکی از حساس ترین منطقه ها حفاظتی در کل جهان نیز قلمداد می شود از ویژگی های انحصاری و بسیار خاصی برخوردار می باشد که شاید بد نباشد در مورد رعایت کردن این ویژگی ها چند توصیه محبت آمیز زیر را در بازدید از آن رعایت کنید:

1) برای شکار به هیچ وجه اقدام و حتی اصرار نکنید! در شرایط هوایی حرا حشرات و پروانه های متعددی در حال پرواز و گرده افشانی هستند که نباید با همراه کردن تور شکاری با خود، سبب گیر انداختن آن ها شوید.

2) از آوردن سلاح گرم جدا خودداری کنید.

3) از روشن کردن و ایجاد آتش آن هم با شاخ و برگ درختان حرا و چندل امتناع کنید و مواظب باشید با آن ها طوری برخورد محکم نکنید که سبب شکستن و از بین رفتن آن ها شود؛

4) در راستای حفظ شرایط بهداشتی و زیست محیطی آن کوشا باشید و سعی کنید تنها با مشاهده منظره ها گوناگون و مجذوب کنندهیت های بصری موجود در آن لذت ببرید و از ایجاد انواع آلودگی های صوتی در منطقه خودداری کنید.

5) گوش به حرف تورلیدر یا همان راهنمای سفر خود دهید و در صورت مشاهده نمودن گونه های جانوری مختلف و بعلاوه تخم پرندگان به آن ها دست نزنید.

6) اجازه دهید قایقرانان مسیرهایی که از قبل رفته اند را به شما نشان دهند و از ارائه پیشنهادهای تازه برای یافتن مسیرهای نو بپرهیزید چرا که هنوز هم در جنگل حرا قشم تعدادی مسیر ناشناخته و آبراه فرعی به چشم می خورد.

راهنمای مسیر - هزینه سفر و برترین زمان ممکنه برای رفتن

برای رفتن به سوی جنگل حرا قشم ابتدا باید خود را به جزیره قشم رسانده و از آن جا به وسیله اسکله های مختلفی که قایق اجاره می دهند به سوی این مقصد جهانگردی و گردشگری جهان، حرکت کنید. توجه داشته باشید برای این منظور می توایند از بندر لافت، اسکله سهیلی و روستای طبل که نسبتا از قسمت های منصفانه ای در اغلب اوقات سال برای کرایه دادن قایق استفاده می کنند، بهره گیری نمایید. در مورد هزینه سفر نیز باید گفت تا قشم هر کسی با توجه به تعداد نفراتی که با خود همراه دارد و نوع وسیله مسافرتی که انتخاب می نماید؛ متحمل پرداخت هزینه های گوناگونی می شود اما به محض رسیدن به قشم و مهیا شدن شرایط برای بازدید از جنگل حرا باید بدانید بسته به نوع قایق و امکاناتی که این شناور آبی دارد، هزینه سفر شما نیز متفاوت می شود. با این حال طبق یک آمار گرفته شده اگر بخواهید با یک قایق معمولی راهی این جنگل شوید بایستی چیزی در حدود 50 هزار تا 70 هزار تومان هزینه نمایید که البته این میزان پول در بین 6 و 7 نفری که سوار می شوند تقسیم می شود و شما این امکان را دارید که کل مبلغ را متحمل شوید و منتظر پر شدن قایق نمانید و از زمان خود به برترین نحوه ممکن بهره ببرید.

در مورد برترین زمان سفر به قشم نیز باید گفت سعی کنید برنامه سفری خود را بین ماه های آبان تا اردیبهشت تنظیم کنید چرا که در دیگر ماه های سال شرایط آب و هوایی گرم و خشک حاکم در جزیره کاملا غیر قابل تحمل می شود برای غیر بومی ها! در ماه های فروردین و اردیبهشت می توان به سراغ قشم و جاذبه های گردشگری موجود در این جزیره زیبا رفت و از شرایط آب و هوایی معتدل آن لذت برد که البته این لذت در ماه سوم بهار یعنی خرداد اصلا حاصل نخواهد شد. در تابستان سعی کنید اگر تحمل گرما را ندارید به هیچ وجه به سراغ جزایر جنوبی یا اصلا منطقه ها جنوبی کشور نروید؛ چرا که حتی توان نصف روز ماندن در شرایط اقلیمی این منطقه ها را هم خواهید داشت! امام با این حال در تیرماه فصل تابستان بومیان جزیره دست به برگزاری جشنی با نام نوروز صیاد می زنند که تماشا این فستیوال محلی می تواند برای گردشگران مجذوب کننده و چشم نواز باشد؛ در فصل پاییز و زمستان هم که اصلا فصل های مورد علاقه مسافران قشم می باشد به راحتی می توانید راهی این نقطه گردشگری و جهانگردی شوید و تحت شرایط آب و هوایی مناسب و بعلاوه با مشاهده نمودن تنوع پرندگان مهاجر و بومی در منطقه کلی لذت ببرید.

کلام آخر:

جنگل حرا قشم که در جزیره قشم واقع شده است یکی از جاذبه های پرطرفدار طبیعی و گردشگری در نواحی جنوبی ایران به حساب می رود که در کنار همه تعریفات و تمجیدهای مجلات و سایت های معتبر خارجی، هر ساله با فرا رسیدن زمان مناسب آن با استقبال زیادی از سوی گردشگردان داخلی و خارجی روبرو می شود. جنگل حرا از تنوع گیاهی و جانوری فراوانی برخوردار است و از این رو می توان آن را یکی از زیستگاه های گیاهان و جانوران بومی حاضر در منطقه نامید. آب شور، تابش مستقیم آفتاب و همچینن ایجاد شرایط محیطی مساعد سبب گشته تا رشد و تکثیر گیاهان و جانورانی که از آنان در انواع و اقسام حوزه های مصرفی استفاده می شود به سرعت انجام گیرد و منطقه قشم را صاحب یک قطب مالی و تجاری غیر قابل انکار نماید!

جنگل حرا قشم با تمام ویژگی های منحصر به فرد خود و اهمیت های بنیادی برای ایجاد رونق در جزیره قشم و هر چیز دیگری که شما فکرش را بکنید در حال از شرایط مطلوبی بهره مند نیست و شاید اگر بخواهد شرایط در این محیط به همین صورت ادامه پیدا کند؛ مدت زمان زیادی برای نابودی آن لازم نباشد و چیزی به نام حرا برای نسل بعدی و آیندگان ایران باقی نماند! ایجاد ساخت و سازهای متعدد در حوالی این پوشش گیاهی انبوه بدون توجه به احتیاجهای زیست بومی آن و بعلاوه عدم اقدامات مناسب برای جلوگیری از نابودی آن سبب گشته تا بخش عمده ای از این جنگل به ورطه نابودی کشیده شود و حتی وجود قایق های موتوری سنگین و پر سر و صدا نیز سبب شود تا هم سکوت لازمه منطقه از بین برود وهم اغلب گونه های جانوری که پیش تر از این ها در این اقلیم زندگی می نموده اند، با شنیدن این نوع از آلودگی های صوتی از این نقطه متواری شوند و حرا را تنهاتر از قبل بگذارند؛

منبع: همگردی

به "جنگل حرا طبیعتی بکر در آب های نیلگون خلیج فارس" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جنگل حرا طبیعتی بکر در آب های نیلگون خلیج فارس"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید