چرا نیش زنبور تا این حد دردناک است؟

به گزارش وبلاگ اسبیکو، ویدئوی جدیدی که از نیش زدن زنبور عسل منتشر شده است، نشان می دهد که چرا نیش تا این میزان درد دارد.

چرا نیش زنبور تا این حد دردناک است؟

به گزارش ایسنا و به نقل از دیلی میل، نیش پشه به خارش و درد منجر می شود، اما زودگذر است. در مورد نیش زنبور عسل چطور؟ کسانی که این تجربه ناگوار را داشته اند، می دانند که چقدر دردناک است.

یک ویدیوی کلوزآپ اخیرا در فضای مجازی منتشر شده است که دقیقا نشان می دهد چرا نیش زنبور این قدر درد دارد. این ویدئو که نشان می دهد نیش زنبور چگونه کار می کند، بسیاری از بینندگان را ترغیب کرد که بگویند نیش زنبور بسیار پیچیده تر از آن چیزی است که تا به حال حدس می زدند.

هنگامی که زنبور ها نیش می زنند، یک ماده شیمیایی به نام ملیتین (Melittin) را در بدن قربانی خود آزاد می کنند. این ماده بلافاصله گیرنده های درد را تحریک می کند و باعث احساس سوزش می شود.

از آنجا که نیش مانند شمشیر دندانه دار است، زنبور شکم خود را پاره می کند و نیش را در جای مورد نظر می گذارد. زنبور پس از نیش زدن، به زودی می میرد.

در این ویدیو گفته می شود: وقتی زنبور نیش خود را جدا می کند و روی پوست شما می گذارد، ماهیچه های نیش مدت ها پس از رفتن او به فرو رفتن و پمپاژ کردن سم ادامه می دهند.

هرچه نیش بیشتر در پوست بماند، سم بیشتری آزاد می شود و تا یک دقیقه به حمله سمی خود ادامه می دهد.

این ویدئو نشان می دهد که نیش از نزدیک چگونه به نظر می رسد و پمپاژ مایع به بدن قربانی را به نمایش می گذارد. در ادامه ویدئو گفته می شود: نیش از سه قسمت ساخته شده است؛ یک میله تثبیت کننده در وسط و دو تیغه حفاری خاردار.

همان طور که تیغه ها به جلو و عقب حرکت می کنند، سم از کیسه خود پمپاژ می شود و به عمق زخم می ریزد. این کار تا زمانی ادامه می یابد که کیسه سم کاملا خالی شود.

اگرچه نیش زنبور عسل -به خصوص در طول تابستان- یک خطر به شمار می رود، اما معمولا فقط یک درمان خانگی برای کاهش درد لازم است.

نیش زنبور بسته به این که چه کسی را و کجا را نیش زده است، می تواند واکنش های متفاوتی را ایجاد کند؛ از درد و ناراحتی موقت گرفته تا یک واکنش آلرژیک شدید.

داشتن یک نوع واکنش به این معنی نیست که همیشه با هر بار نیش زده شدن، همان واکنش را نشان می دهید یا این که واکنش بعدی لزوما شدیدتر خواهد بود.

نشانه های نیش زنبور عسل بیشتر اوقات جزئی هستند و موارد زیر را در بر می گیرند.

درد بلافاصله و شدید همراه با سوزش در محل نیش

تاول قرمز رنگ در ناحیه نیش

تورم خفیف در اطراف ناحیه نیش

در بیشتر موارد، تورم و درد در عرض چند ساعت از بین می رود.

تا زمانی که به زهر زنبور آلرژی نداشته باشید، سیستم ایمنی بدن شما با ارسال مایعات به آنجا برای دفع ملیتین، به نیش واکنش نشان می دهد. درد را می توان با کمپرس سرد یا آنتی هیستامین تسکین داد.

کاربران توییتر از دیدن پیچیدگی نیش زنبور عسل شگفت زده شدند.

یک کاربر نوشت: طراحی خدا برای من باورنکردنی است.

کاربر دیگری نوشت: خیلی پیچیده تر از چیزی است که حدس می زدم.

کاربر بعدی نوشت: چقدر مجذوب کننده! من را به این فکر می اندازد که چگونه مهندس زندگی ما باعث شد این همه اتفاق بیفتد.

نظر کاربر بعدی این بود: مهندسی زیستی در بهترین حالت آن! این توضیح می دهد که چرا نیش درد دارد.

منبع: فرارو

به "چرا نیش زنبور تا این حد دردناک است؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چرا نیش زنبور تا این حد دردناک است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید