چرا دزدان دریایی کارائیب نمی تواند شخصیت جک اسپارو با بازی جانی دپ را اصلاح کند؟

به گزارش وبلاگ اسبیکو، سازندگان فرانچایز دزدان دریایی کارائیب انتقاداتی را مبنی بر حذف شخصیت جک اسپارو با بازی جانی دپ دریافت کردند اما این تمام ماجرا نیست و در واقع حتی بازگشت اسپارو با بازی دپ نیز برای نجات دزدان دریایی کارائیب 6 کافی نیست.

چرا دزدان دریایی کارائیب نمی تواند شخصیت جک اسپارو با بازی جانی دپ را اصلاح کند؟

آثار اخیر فرانچایز دزدان دریایی کارائیب توجه کم تری را به خود جلب کردند و آخرین فیلم، دزدان دریایی کارائیب: مردگان حکایت نمی نمایند امتیاز 30 را در سایت راتن تومیتوز دریافت کرد. بنابراین به طور کلی، یک اجماع انتقادی وجود دارد که ادعا می نماید این فیلم ها قوی آغاز شدند اما با ادامه فرانچایز از نظر کیفی افت کردند.

علاوه بر این، بحث های زیادی مبنی بر یک موضوع در نقدهای فیلم های دزدان دریایی کارائیب دیده می گردد و آن موضوع این است که شخصیت اصلی جانی دپ، جک اسپارو، با ادامه این فرانچایز، کم کم قدرت طنازی، کاریزما و مجذوب کنندهیت خود را از دست داده است. ادعای برایان کاکس به عنوان یک سینماگر حرفه ای مبنی بر این که اسپارو با بازی دپ همواره بیش از حد مورد توجه قرار گرفته، جای بحث دارد اما حتی مدافعان سرسخت این مجموعه فیلم نیز به سختی می توانند ضعیف تر شدن کاراکتر جک به مرور زمان را انکار نمایند.

اگرچه بر اساس بسیاری از نظرات در شبکه های اجتماعی، جک اسپارو در سرتاسر مجموعه دزدان دریایی کارائیب مورد پسند مخاطبان بوده است. مخاطبان و هواداران اعتقاد دارند که در حقیقت، شخصیت جک اسپارو در طول پنج فیلم دزدان دریایی کارائیب به طور قابل توجهی ثابت و راسخ بود اما ساختار داستانی فرانچایز تغییر کرد و در نهایت این سری از نظر روایی افت نمود. در اصل، فیلم های دزدان دریایی کارائیب، حتی اگر جانی دپ در دزدان دریایی کارائیب 6 در نقش جک اسپارو ظاهر گردد، نمی توانند به روال رو به رشد خود برگردند و مسائل خود را رفع نمایند، زیرا جک خودش هم از افت فرانچایز آسیب دیده و در واقع، منبع مسائل این فیلم ها نبوده است.

افت فیلم های دزدان دریایی کارائیب

تمرکز و لحن فیلم های دزدان دریایی کارائیب، پس از سه گانه اصلی و در دنباله های آن تغییر کرد. در ادامه، فیلم های دزدان دریایی کارائیب در تضاد با سه گانه اصلی تاریک، ترسناک و گاها تراژیک قبلی، به فیلم هایی ماجراجویانه و سطحی تبدیل شدند. چهارمین و پنجمین فیلم دزدان دریایی کارائیب در طرح داستان خود، تقریبا به قیمت نادیده گرفتن همبازی های تازه دپ، بیش از میزان بر روی جک اسپارو تمرکز کردند و روایت هایی درهم و برهم را ارائه دادند. در مقابل، سه گانه اصلی تقریبا شخصیت های زیادی دارد و داستان عشق الیزابت و ویل، خدمه جک، باربوسا، اربابان دزدان دریایی، فرمانده نورینگتون، دیوی جونز، کراکن و شرکت بازرگانی هند شرقی همگی توجه مخاطبان را به خود جلب می نمایند.

بماند که در این لیست گسترده از شخصیت ها، اشاره ای به کالیپسو یا تیا دالما نمی کنیم که شخصیت شروری بود که به علت طرح داستانی خاص سه گانه دزدان دریایی کارائیب به نوعی نادیده گرفته شد. سه فیلم اول دزدان دریایی کارائیب با مسائلی روبه رو بودند اما داستان های آن ها کاملا بر شخصیت دپ متمرکز نبود و اما دنباله های بعدی این فرایند را به اشتباه عوض کردند.

شخصیت جک اسپارو اصلا تغییر نکرده است

نمی توان انکار کرد که با ادامه سری دزدان دریایی کارائیب، شرایط برای اسپارو با بازی دپ تغییر یافت. با این حال، مسائل پیرامون این کاراکتر هرگز موجب بروز هیچ تغییری در شخصیت جک اسپارو و حتی نحوه بازی دپ نشده است. در واقع شخصیت اسپارو با بازی دپ بین سه گانه اصلی دزدان دریایی کارائیب و دنباله های بعدی تغییر چندانی نمی نماید.

او زمان بیشتری را در فیلم ها به خود اختصاص می دهد و بنابراین تازگی و مجذوب کنندهیت خود را از دست می دهد (فرایندی که از اولین دنباله دزدان دریایی کارائیب در سال 2006، صندوقچه مرد مرده آغاز شد) اما با این وجود، جک اسپاروی دوست داشتنی و فرصت طلب هم چنان یک شخصیت ثابت باقی می ماند. در کل، ثبات این شخصیت خبر خوبی برای این فرانچایز نیست.

چرا دزدان دریایی کارائیب 6 نمی تواند کاراکتر جک اسپارو را اصلاح کند؟

یکی از پرسش های تکراری در گفتمان های آنلاین پیرامون دزدان دریایی کارائیب 6 این است که آیا سازندگان دزدان دریایی کارائیب می توانند اسپارو را به عنوان یک شخصیت اصلاح نمایند. این بحث اساسا از تفاوت آشکار بین نحوه دیده شدن او در اولین فیلمش در سال 2003 و تجسم فعلی اش ریشه می گیرد. برای تاکید بر این موضوع باید بدانیم که دپ برای بازی در نقش اسپارو در اولین فیلم دزدان دریایی کارائیب در سال 2003 نامزد اسکار شد، در حالی که این بازیگر برای بازی در پنجمین فیلم دزدان دریایی کارائیب در سال 2017، نامزد تمشک طلایی شد. با این حال و علی رغم واکنش های تماشاگران نسبت به جک اسپارو با بازی دپ در طول سال های گذشته، اصلاح و ترمیم این کاراکتر غیرممکن است، چرا که او اساسا ایرادی نداشته است.

فراوری و اکران دزدان دریایی کارائیب 6 که در آن، فرد دیگری جایگزین دپ می گردد به خاطر بازگرداندن جانی دپ یا اصلاح شخصیت اصلی داستان به تعویق نیافتاده و علت اصلی این است که اسپارو عنصری غیرقابل جایگزین برای مجموعه محسوب می گردد. فیلم های دزدان دریایی کارائیب با تکیه بر جک اسپارو به عنوان تنها منبع درام مجذوب کننده داستان خود، رشد کردند و این اتکای بیش از حد باعث شد که به طور پیوسته زمان بیشتری به این کاراکتر اختصاص دهند. این امر مجذوب کنندهیت اسپارو را از بین برد اما این شخصیت تغییر معناداری نداشت، بلکه به همان شکل باقی ماند. جک اسپارو که توجه همه را در اولین فیلم های دزدان دریایی کارائیب به خود جلب کرد، به عنوان یک نقش مکمل طراحی شده بود و نه نقش اول فرانچایز.

آینده دزدان دریایی کارائیب

با توجه به این که فرانچایز دزدان دریایی کارائیب در طول سال های گذشته بیشتر به جک اسپارو با بازی دپ متکی شده، این شخصیت به عنصری ضروری تر تبدیل شده و در عین حال کم تر مورد توجه قرار می گیرد. شخصیت دپ هسته اصلی دنباله های سوم و چهارم دزدان دریایی کارائیب است و حضور او به تنهایی عامل اصلی مجذوب کنندهیت این آثار برای بسیاری از هواداران به شمار میرود اما این مسئله باعث می گردد تا مخاطبان او را کم تر از همواره دوست داشته باشند. به این ترتیب، مجذوب کنندهیت او با دیده شدن بیش از حد از بین رفته است و شخصیتی که به عنوان کاراکتری ثانویه طراحی شده بود، به علت عدم رشد و تغییر ظرفیت های خود نادیده گرفته می گردد.

اکنون سری دزدان دریایی کارائیب، حتی در صورت نادیده گرفتن مسائل شخصی مداوم دپ که کاملا رسانه ای شده، در موقعیتی ناخوشایند قرار گرفته است. فرانچایز دزدان دریایی کارائیب به اسپارو احتیاج دارد اما باید مانند جیغ 2022 عمل کند که به سیدنی پرسکات احتیاج نداشت یا مثل سریع و خشمگین باشد که پس از مرگ نابهنگام پل واکر، روایت خود را بازسازی کرد. شخصیت تغییرناپذیر جک نقطه عطف فیلم ها است، چرا که او در اصل از تغییر کردن متنفر است و در عین حال پیشرفت شخصیتی خود و تبدیل شدن به چهره ای پیچیده تر یا بالغ تر را دوست ندارد. به این ترتیب، فیلم های دزدان دریایی کارائیب پیروز نخواهند شد، مگر این که سازندگان یا راهی برای متوقف کردن تمرکز سری روی جک اسپارو با بازی دپ بیابند یا راهی برای تغییر موجه و قابل قبول این شخصیت.

منبع: screenrant

منبع: دیجیکالا مگ

به "چرا دزدان دریایی کارائیب نمی تواند شخصیت جک اسپارو با بازی جانی دپ را اصلاح کند؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چرا دزدان دریایی کارائیب نمی تواند شخصیت جک اسپارو با بازی جانی دپ را اصلاح کند؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید