چرا بورس دوباره نزولی شد؟

به گزارش وبلاگ اسبیکو، خبرنگاران : یک تحلیلگر بازار سرمایه، فرایند نوزلی بورس را دور از انتظار دانست و گفت: این بازار با ابهامات زیادی رو به رو است.

چرا بورس دوباره نزولی شد؟

به گزارش وبلاگ اسبیکو به نقل از ایسنا، به نظر می رسد بازار سرمایه دوباره به روزهای نوسانی یا نزولی خود بازگشته است؛ به طوریکه تنها چند روز در کانال یک میلیون و 500 هزار واحد باقی ماند و دوباره به کانال یک میلیون و 400 هزار واحد عقبگرد کرد.

به همین دلیل، روزبه شریعتی، با بیان اینکه شاخص کل برای اینکه از کانال یک میلیون و 500 هزار واحد فراتر رود، احتیاج به یک محرک بنیادی دارد، اظهار کرد: با این حال از نگاه منطقی و مالی، بازار نباید ریزش داشته باشد.

به گفته وی حداقل حدود 100 شرکت در بازار به بازار جهانی مرتبط هستند و با توجه به حال خیلی خوب این روزهای بازار جهانی، ریزش بورس منطقی نیست.

وی ادامه داد: برای مثال قیمت پایه فولاد یا ورق در بورس کالا، حتی با شیوه نامه جدید که 80 درصد قیمت جهانی را مبنای قیمت پایه قرار می دهد، رشد قابل توجهی داشته است، زیرا بازار جهانی فراتر از انتظار صعودی بوده و و این اتفاق سابقه نداشته که بازار جهانی تا این حد در بازار داخلی تاثیرگذار باشد.

این تحلیلگر بازار سرمایه با انتقاد از شیوه بازارگردانی در بازار سرمایه، گفت: به نظر من مدل بد بازارگردانی یا مدل بد خرید و فروش حقوقی ها تا حدودی در فرایند بازار تاثیرگذار است. برای مثال در روز شنبه حقوقی ها بیش از 300 میلیون سهم فولاد را فروختند و صف خرید فولاد ضرب آهنگ بازار را تغییر داد. روز یکشنبه همین اتفاق برای سهم های پالایشی و روز دوشنبه برای بانکی ها افتاد. البته بسیاری از تکنیکالیست ها صحبت از شناسایی کف جدید یک میلیون و 100 هزار واحد می نمایند اما این موضوع با منطق بنیادی و مالی همخوانی ندارد.

شریعتی در ادامه با تاکید بر اینکه بازار سرمایه با ابهامات زیادی روبه رو است، شرح داد: بازار سرمایه با ابهاماتی از جمله بحث لایحه بودجه و مخالفت احتمالی مجلس با کلیات آن، روی کار آمدن تیم جدید دولت در آمریکا، نزدیک شدن به انتخابات ریاست جمهوری ایران و ... رو به رو است و باید گفت بازار سرمایه از عدم ثبات رنج می برد.

منبع: اقتصادنیوز

به "چرا بورس دوباره نزولی شد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چرا بورس دوباره نزولی شد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید