توکیو، پرجمعیت ترین شهر دنیا

به گزارش وبلاگ اسبیکو، شهر توکیو (Tokyo) مرکز ژاپن و پرجمعیت ترین شهر دنیا است! شاید همین موضوع علت محکمی برای جذابیت توکیو برای میلیون ها گردشگری باشد که سالانه با تور توکیو به این شهر سفر می نمایند تا از زیبایی ها و دیدنی های توکیو بازدید نمایند.

توکیو، پرجمعیت ترین شهر دنیا

توکیو یک کلانشهر بسیار بزرگ است که سنت و مدرنیته را به نحو بینظیری با یکدیگر ترکیب نموده است. مساحت و ابعاد بزرگ توکیو ژاپن باعث می شود جاهای دیدنی و فعالیت های گردشگری توکیو هیچوقت تمام نشود؛ از برج 634 متری اسکای تری (SkyTree) که دومین برج بلند دنیاست، تا قصرها و معبدهای چند صد ساله در گوشه و کنار شهر.

پیشنهاد می کنیم تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید تا با شهر توکیو ژاپن بیشتر آشنا شوید.

درباره شهر توکیو

توکیو ژاپن تاریخ پر فراز و نشیبی دارد و اگرچه مانند شهرهایی چون رم، پاریس یا لندن تاریخی طولانی ندارد، اما توانسته است به یک شهر مهم و شناخته شده تبدیل شود. توکیو حدود 500 سال پیش تاسیس شده و حدود 150 سال است که به عنوان مرکز ژاپن شناخته می شود، اما با این وجود یکی از برترین شهرهای دنیا از منظر فرهنگی و مالی است. برای دانستن چگونگی این اتفاق، شاید بهتر باشد کمی در خصوص توکیو ژاپن و تاریخ آن بیشتر بدانیم.

تاریخچه توکیو به سال 1590 میلادی بازمی شود. در این سال شوگون های ژاپن (Shogun) قدرت را از شهر کیوتو (Kyoto) که مرکز امپراتوری ژاپن بود، به این منطقه منتقل کردند. البته باید بدانید که آن موقع، نام قدیم توکیو ژاپن ادو (Edo) بود و به همین علت این دوره از تاریخ ژاپن را دوره ادو می نامند.

اگرچه مرکز رسمی امپراتوری ژاپن هنوز در شهر توکیو بود، اما قدرت و ثروت به سمت شهر تازه تاسیس توکیو منتقل گشت و باعث رشد جمعیت و بعلاوه توسعه این شهر شد. اما بعد از این دوران، ژاپن و توکیو درهای خود را به روی دنیا بستند و سعی کردن فرهنگ اصیل ژاپنی را به اعتلا برسانند. جنبه های مختلفی از فرهنگ ژاپن مانند خطاطی، سنت سامورایی، جشن ها و … در این دوران شکل گرفت.

اما سال 1897، شهر توکیو ژاپن شاهد رخدادی مهم در تاریخ خود بود که باعث شد سرنوشت این شهر به کلی تغییر کند. در این سال امپراتور میجی (Meiji) با الغای سیستم شوگون سالاری و کنترل کامل قدرت، تصمیم گرفت مرکز را از کیوتو به ادو انتقال دهد.

امپراتور میجی نام ادو را به توکیو تغییر داد که در زبان ژاپنی به معنی مرکز شرقی است و با باز کردن مرزهای کشور به روی خارجی ها و به خصوص دولت های اروپایی و آمریکایی، زمینه رشد و پیشرفت شهر توکیو را فراهم کرد. اگرچه در سال های بعد توکیو شاهد رشد و توسعه چشمگیری بود، اما این تمام ماجرای این شهر نیست.

سال 1923 زلزله ای وحشتناک به بزرگی 7.9 ریشتر توکیو را به مدت 4 الی 10 دقیقه لرزاند که بیش از 140 هزار نفر از اهالی این شهر را به کام مرگ کشانید و میلیون ها نفر را آواره ساخت. بعلاوه در دوران جنگ دنیای دوم نیز این شهر به وسیله بمباران های متعدد به مرز نابودی کشیده شد و جمعیت آن ظرف 5 سال نصف شد.

اما با این وجود توکیو و ژاپن فرآیند بازسازی را به سرعت انجام دادند و امروزه این شهر یکی از مدرن ترین و پیشرفته ترین شهرهای دنیا است و جمعیت توکیو به حدود 38 میلیون نفر رسیده است. بدون شک با مقایسه تصاویر توکیو ژاپن پس از جنگ دنیای دوم و عکس شهر توکیو در زمان حال، نمی توانید تصور کنید که این تصاویر مربوط به یک شهر هستند.

سال 1923 زلزله ای وحشتناک به بزرگی 7.9 ریشتر توکیو را به مدت 4 الی 10 دقیقه لرزاند که بیش از 140 هزار نفر از اهالی این شهر را به کام مرگ کشانید و میلیون ها نفر را آواره ساخت

جغرافیا و آب و هوای توکیو

همانگونه که گفتیم، توکیو در شرق ژاپن قرار گرفته است. این شهر در جزیره اصلی ژاپن، یعنی جزیره هونشو (Honshu) قرار گرفته است. یکی از نکات جالب درباره شهر توکیو ژاپن، تقسیمات کشوری این شهر است. تا سال 1943 میلادی، شهر توکیو مرکز استان توکیو ژاپن به شمار می رفت اما در این سال با توجه به افزایش تقاضا برای زندگی در شهر توکیو و دیگر سیاست های دولت ژاپن، این دو با یکدیگر ادغام شدند. بنابراین امروزه دیگر استان توکیو وجود خارجی ندارد و شهر توکیو جای آن را گرفته است.

توکیو در منطقه زمانی +9 GMT واقع شده است و بنابراین ساعت توکیو ژاپن حدود 5:30 ساعت از ایران جلوتر است.

توکیو آب و هوای نیمه گرمسیری مرطوب دارد و بنابراین، تابستان هایی گرم و مرطوب و زمستان هایی خنک را در این شهر تجربه خواهید کرد. گرمترین ماه سال در توکیو، آگوست است که میانگین دمای هوا به 26 درجه سانتیگراد می رسد و ژانویه با میانگین دمای 5 درجه سانتیگراد، سردترین ماه این شهر است.

به طور کلی فصل بهار و ماه های مارس تا می، برترین زمان بازدید از توکیو به شمار میرود که هم دمای هوا مناسب است و هم باز شدن شکوفه های درختان گیلاس جلوه ای استثنایی به این شهر می دهد. البته باید بدانید که در این ماه ها شهر توکیو ژاپن مملو از گردشگرانی است که برای دیدنی فستیوال های شکوفه گیلاس و بازدید از جاهای دیدنی توکیو به این شهر سفر نموده اند.

جاذبه های گردشگری توکیو

توکیو از زیباترین شهرهای دنیا و یکی از برترین مقصدهای گردشگری شرق آسیا به شمار می رود. معماری مدرن، فرهنگ سنتی و مراکز خرید توکیو باعث شده است تا این شهر در میان گردشگران سراسر دنیا جذابیت زیادی داشته باشد و سالانه میلیون ها نفر با استفاده از فرودگاه توکیو به این شهر سفر می نمایند.

برج اسکای تری: برج اسکای تری با ارتفاع 634 متر، دومین برج بلند دنیا پس از برج خلیفه دبی است و نماد توکیو به شمار می رود. از بالای این برج زیبا می توانید چشم انداز ای شگفت انگیز از شهر توکیو ژاپن را دیدن کنید.

معبد سنسو-جی (Senso-ji): معبد سنسو-جی قدیمی ترین و مقدس ترین معبد در سرتاسر توکیو است که در سال 628 میلادی ساخته شده است. این معبد بودایی اگرچه در جنگ دنیای دوم تخریب شد، اما امروزه ساختمان 5 طبقه به طور کامل بازسازی شده است و میزبان عبادت نمایندگان و گردشگران است.

چهارراه شیبویا (Shibuya): همانگونه که گفتیم، توکیو سنت و مدرنیته را با یکدیگر ترکیب نموده و یکی از مشهورترین نقاط آن، چهارراه شیبویا است. با سبز شدن چراغ عابر پیاده، بیش از هزار نفر برای عبور از خیابان های مختلف وارد این چهارراه می شوند. این حجم از عابرین که برای رسیدن به سر کار در حال حرکت هستند، نمادی از زندگی مدرن و کوشش مردم ژاپن برای رسیدن به موفقیت به شمار می رود.

منبع: ققنوس

به "توکیو، پرجمعیت ترین شهر دنیا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "توکیو، پرجمعیت ترین شهر دنیا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید