پدران هم افسردگی بعد از زایمان دارند!

به گزارش وبلاگ اسبیکو، کارشناسان هشدار می دهند که بسیاری از تازه پدرها، بعد از به جهان آمدن فرزند دچار افسردگی می شوند که اغلب کشف نشده و درمان نمی گردد. تحقیق ها نشان داده که یکی از هر ده پدر، افسردگی بعد از به جهان آمدن فرزند می گیرند؛ گر چه این مقدار از آمار افسردگی بعد از زایمان مادرها کمتر است اما باز هم رقمی قابل توجه است. کمبود خواب

پدران هم افسردگی بعد از زایمان دارند!

پدران هم افسردگی بعد از زایمان دارند!

کارشناسان هشدار می دهند که بسیاری از تازه پدرها، بعد از به جهان آمدن فرزند دچار افسردگی می شوند که اغلب کشف نشده و درمان نمی گردد. تحقیق ها نشان داده که یکی از هر ده پدر، افسردگی بعد از به جهان آمدن فرزند می گیرند؛ گر چه این اندازه از آمار افسردگی بعد از زایمان مادرها کمتر است اما باز هم رقمی قابل توجه است. کمبود خواب و مسوولیت های نو در کنار حمایت از همسری که بعد از زایمان افسرده شده، می تواند علت افسرده شدن مردان بعد از این اتفاق باشد.

محققان نزدیک به 28 هزار پدر را مورد مطالعه قراردادند و فهمیدند گر چه در روزها و هفته های اول آنها شادند اما در سه تا شش ماه بعد از پدر شدن افسرده می شوند. در واقع بین 10 تا 25 درصد پدران بعد از تولد نوزاد افسرده می شوند و مطالعات نشان داده آمار افسردگی در مردانی که همسرشان بعد از زایمان افسرده می گردد، بیشتر است. محققان می گویند این موضوع باید جدی گرفته گردد؛ چرا که افسردگی پدران در ماه های اول می تواند تاثیرات قابل توجه عاطفی روی رفتار با بچه ها بگذارد. محققان در شرح این پدیده به تفاوت مردهای امروز اشاره می نمایند که دوست دارند در فرآیند تربیت و بزرگ کردن فرزند درگیر شوند و با به جهان آمدن فرزندشان سبک زندگی خود را تغییر دهند.

افسردگی پیش از زایمان هم پیش می آید

اگر چه بعد اززایمان شناخته شده تر است اما خانم های باردار قبل از زایمان هم دچار افسردگی می شوند. خیلی ها گمان می نمایند علت عمده بروز افسردگی پیش از زایمان درمادر، هراس او از آمدن بچه ای دیگر است؛ اما چنین نیست چون بسیاری از مادران مبتلا به افسردگی پیش از زایمان، اولین نوزاد خود را در شکم داشته اند. به نظر می رسد تغییرات هورمونی ناراحتی های جسمانی مربوط به دوران بارداری نظیر تهوع، دل به هم خوردگی و هم نگرانی های مربوط به سونوگرافی، آزمایش های دوران بارداری و حتی نحوه زایمان در بروز افسردگی بی تاثیر نیستند. گذشته از این بسیاری از مادران نگران هستند که آیا فرزندشان سالم به جهان خواهد آمد یا خیر؟ محققان معتقدند اغلب زنان مستعد افسردگی هستند و این مراحل مختلف زندگی گاهی زمینه ای مناسب برای افسرده شدنشان را فراهم می نماید.

گرفتگی خلق پس از زایمان

گرفتگی خلق (BABY BLUES) پس از زایمان مسئله ای است که حداقل 60 تا 80 درصد مادران را بعد از تولد فرزند به خود درگیر می نماید. این اختلال که نوعی افسردگی خفیف است، چند روز تا یک هفته پس از زایمان ادامه می یابد ولی معمولاً بیش از دو هفته طول نمی کشد. مادرانی که به گرفتگی خلق بعد از زایمان دچار می شوند، نیازمند حمایت بیشتری هستند تا به افسردگی شدیدتر بعد از زایمان دچار نشوند. آنها ممکن است زیاد گریه نمایند و مضطرب و تحریک شده به نظر برسند یا حتی به اختلالات خواب دچار شوند. با مراقبت مؤثر اطرافیان، احساسات ناخوشایند کم کم از مادران دور می گردد و فرایند طبیعی زندگی شان را از سر می گیرند.

افسردگی بعد از زایمان

اختلال شدیدتر از گرفتگی خلق، افسردگی تمام عیاری است که شش هفته پس از زایمان آغاز می گردد و علایمی تا حدودی شبیه به دیگر انواع این بیماری دارد. از جمله این علائم می توان احساس غمگینی، ناامیدی و دلتنگی، کاهش اشتها و کاهش وزن، بی انرژی بودن، خستگی، کندی در تکلم و تفکر، بروز مکرر سردرد و سایر ناراحتی ه ای فیزیکی و سردرگمی درباره توانایی بهبود زندگی و احساس نگرانی شدید و غیر قابل کنترل درباره سلامت خود یا کودک را نام برد.

چرا افسرده می شوند؟

در هفته های اول بعد از زایمان درجاتی از افسردگی در مادرها بروز پیدا می نماید. یکی ازساده ترین دلایل این اتفاق را می توان تغییرات هورمونی ناگهانی دانست که بعد از بارداری و زایمان ایجاد می گردد و بر حالات روحی، روانی فرد تأثیر می گذارد. از طرف دیگر پذیرفتن مسؤلیت 24 ساعته مراقبت از یک موجود تازه وارد که خود از عهده حافظت از خود بر نمی آید، استرس های فیزیکی و روانی را بر والدین تحمیل می نماید. شب بیداری و برهم ریختن نظم زندگی، این فشار را تشدید می نماید و علت برهم ریختن اوضاع روحی می گردد. استرس، کمبود خواب، تغذیه نامطلوب، فقدان حمایت مادر از سوی همسر، خانواده یا دوستان و سابقه اختلالات روانی قبل در مادر از عواملی هستند که می توانند ریسک افسردگی در مادران را بالا ببرند. این شکل افسردگی قابل پیشگیری نیست اما می توان با استراحت کافی، رژیم غذایی مطلوب و حمایت های روحی کافی آن را به حداقل رساند.

چه باید کرد؟

افسردگی خفیف پس از زایمان اغلب با حمایت خانواده ودوستان معمولاً و درک شدن مادر از طرف همسرش به سرعت بر طرف می گردد، اما اگر افسردگی شدید گردد، ممکن است مادر دیگر قادر به مراقبت از خود و کودک نباشد و حتی در مواردی در بیمارستان بستری گردد. در موارد شدید افسردگی با داروها، مشاوره با متخصص مربوطه و حمایت اطرافیان معمولاً می توان آسیب دیدگی مادران را کاهش داد.

منبع:همشهری+شماره 8

منبع: راسخون

به "پدران هم افسردگی بعد از زایمان دارند!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پدران هم افسردگی بعد از زایمان دارند!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید