نقد زن شگفت انگیز 1984؛ درخشان نیست اما سرگرم می نماید

به گزارش وبلاگ اسبیکو، منتقدان انگلیسی زبان فیلم سینمایی زن شگفت انگیز 1984 (Wonder Woman 1984 ) را که قرار است به زودی اکران سینمایی و استریم به وسیله شبکه HBO مکس را تجربه کند، ارزیابی و در مجموع نسبت به این اثر ابرقهرمانی ابراز رضایت نموده اند.

نقد زن شگفت انگیز 1984؛ درخشان نیست اما سرگرم می نماید

زن شگفت انگیز 1984 یک اثر ابرقهرمانی بر اساس کمیک های دی سی و برپایه شخصیت زن شگفت انگیز ساخته شده؛ این فیلم دنباله زن شگفت انگیز (Wonder Woman) است که در سال 2017 اکران شد و نهمین فیلم در دنیای توسعه یافته دی سی به حساب می آید.

زن شگفت انگیز 1984 از نظر داستانی در دوران جنگ سرد و در سال 1984 می گذرد؛ فیلم ماجرای پرنسس دیانا (زن شگفت انگیز) و محبوب سابقش استیو ترور را در رویارویی با مکسول لرد و چیتا که از دشمنان اصلی او به حساب می آیند دنبال می نماید.

پتی جنکینز کارگردان زن شگفت انگیز 1984 یک بازیگر و کارگردان آمریکایی است که ساخت فیلم هایی چون هیولا (Monster) و قسمت اول مجموعه زن شگفت انگیز را بر عهده داشته. جنکینز همچنین قرار است برای دیزنی قسمت جدیدی از مجموعه جنگ ستارگان تحت عنوان جنگ ستارگان: اسکادران روگ (Star Wars: Rogue Squadron) را کارگردانی کند؛ این اثر سینمایی سال 2023 اکران خواهد شد.

همان طور که اشاره کردیم نگاهی به نظرات منتقدان نسبت به زن شگفت انگیز 1984 نشان از رضایت کلی آن ها نسبت به این اثر سینمایی دارد؛ در مجموع از 27 نقدی که درباره این فیلم نوشته شده و در وب سایت متاکریتیک گردآوری شده است 17 نقد مثبت، 8 نقد میانه و 2 نقد منفی بوده که در مجموع نمره 67 از 100 را برای فیلم به ثبت رسانده است. آنالیز وب سایت راتن تومیتوز هم نشان می دهد از مجموع 81 نقدی که توسط این سایت جمع آوری شده 89 درصد منتقدان از فیلم راضی بوده اند. برای مقایسه بد نیست به این نکته اشاره کنیم که نمره متای قسمت اول مجموعه 76 از 100 بود و وب سایت راتن تومیتوز هم درصد رضایت 93 درصدی منتقدان را درباره این اثر ساخته شده در سال 2017 نشان می داد.

در ادامه مروری خواهیم داشت بر نظرات منتقدان درباره جدیدترین ساخته پتی جنکینز.

گزیده نقدهای فیلم زن شگفت انگیز 1984

شیکاگو سان تایمز / ریچارد روپر

امتیاز: 88 از 100

این اثر سینمایی یک هدیه کریسمس است که شامل بخش هایی مساوی از عناصر هیجان انگیز، کمدی، رمانتیک و اکشن می گردد که با لحنی یادآور فیلم های سوپرمن ریچارد دونر و اسپایدرمن های دهه 2000 آمیخته است.

زن شگفت انگیز 1984 راستای به سوی یک نقطه اوج از نظر احساسی بسیار تأثیرگذار را طی می نماید اما پیش از آنکه به آن نقطه برسیم لحن فیلم بسیار آگاهانه و همراه با شوخ طبعی است.

البته همه چیز هم در زن شگفت انگیز 1984 کامل و بی نقص نیست اما با این وجود هنوز هم شگفت انگیز است که ببینیم جنگجوی عظیم آمازون یک بار دیگر دست به کار شده و میخواهد دنیا را به جای بسیار بهتر و امن تری برای زندگی تبدیل کند. زن شگفت انگیز قهرمانی متعلق به دهه 1980 و قهرمانی برای همه دوران ها است.

ایندی وایر / کیت اربلند

امتیاز: 75 از 100

فیلم سازی در قالب مجموعه های سینمایی باعث می گردد ایده ها و شخصیت های خوب در هر قسمت نسبت به قسمت قبل کاهش یابند؛ این ساختار نه تنها سازندگان را به زمان و مکان مقید می نماید بلکه مسأله داستان های پشت هر ماجرا و خصوصیات شخصی هر نقش هم به عنوان عناصر محدودنماینده به میان می آید. با چنین محدودیت هایی چطور می توان اثری اصیل و متعلق به خود ساخت آن هم درباره یک قهرمان اصیل و متعلق به خود؟

در این شرایط بهتر است کار را به جنکینز بسپاریم تا راه حلی قانع نماینده و رضایت بخش در قالب زن شگفت انگیز 1984 را پیدا کند؛ یک دنباله کمیاب در یک مجموعه ابرقهرمانی که راستا خودش را می رود و نتیجه شادی آور، لذت بخش و سرگرم نماینده را رقم می زند.

جنکینز و گدوت قهرمان خود را به سال 1984 می برند و قلمروی جدید باشکوهی را برای کاوش های پرنسس دایانا می یابند؛ قلمرویی که خوشبختانه خارج از محدودیت های دوران اخیر است.

تایم / استفانی زاخارک

امتیاز: 60 از 100

زن شگفت انگیز 1984 زمانی از راه رسیده که ما واقعا به سرگرمی احتیاج داریم گرچه که فیلم می توانست اهمیتی بیش از این ها داشته باشد.

فیلم عالی نیست و افتضاح هم نیست. فیلمی است که به سادگی زمانی از راه رسیده که مردم جدا به یک سرگرمی که حواسشان را مشغول کند احتیاج دارند آن هم درست پس از یک تابستان خالی از هرگونه بلاک باستر.

با این اوصاف همه می توانند کمی سرگرم شوند و استودیوی سازنده فیلم یعنی برادران وارنر هم این تصمیم مسؤولانه را گرفته که فیلم در آمریکا هم زمان با اکران سینمایی از شبکه HBO مکس هم پخش گردد؛ گرچه دیدن یک اثر ابرقهرمانی در نمایشگر کوچکتر خانگی به سرگرم نمایندگی سالن سینما نیست اما چنین گزینه ای ایمن ترین انتخاب موجود در شرایط فعلی است.

ورایتی / پیتر دبروج

امتیاز: 60 از 100

در نه ماه گذشته از وقتی که یک همه گیری دنیای سیاره ما را درنوردیده و باعث شده تمدن با مختصاتی که می شناختیم از کار بیافتد مدام با این عناوین روبرو شده ایم که فلان اثر سینمایی همان فیلمی است که دقیقا همین حالا به آن احتیاج داریم.

فیلم ها قادر نیستند مسائل دنیای حوزه سلامت را حل نمایند اما می توانند در روزهای سخت الهام بخش باشند و برای مدت کوتاهی ذهنمان را از افکار معمول بازدارند. فیلم ها می توانند ما را کنار هم جمع نمایند وقتی که دچار افتراق شده ایم و شکاف ها و چند دستگی هایی که تعریف نماینده این دوران اند را کمی التیام بخشند.

به گمانم زن شگفت انگیز 1984 می تواند ما را به برخی از این اهداف مذکور برساند اما بیشتر به خاطرمان می آورد که در این شرایط تا چه حد محتاج یک ابرقهرمان ایم؛ ابرقهرمانی که زمان را به عقب بازگرداند و ناجی شرایط فعلی که دنیا در آن گرفتار شده باشد. از این نظر فیلم زن شگفت انگیز 1984 یک هنر عامه پسند درخشان و یک داروی ضد افسردگی اساسی است.

اسکرین دیلی / فیونوالا هالیگان

امتیاز: 50 از 100

مدت ها پیش درست در آن دورانی که روایت فیلم از نظر تاریخی در آن جریان دارد، خبری از دنیا های سینمایی وجود نداشت؛ در آن دوران عموما فیلم جدید یک مجموعه را فقط دنباله می نامیدیم و همیشه معتقد بودیم که دنباله نمی تواند به خوبی فیلم اصلی باشد.

حال بدون آنکه نیت بدی داشته باشیم باید بگوییم فیلم زن شگفت انگیز 1984 دقیقا درون همین الگوی سینمایی قدیمی که شرحش را دادیم جا می گیرد. در واقع کل تیم اثر قبلی این بار هم برای ساخت فیلم جدید دست به دست هم داده اند اما نمی توان در نظر نگرفت که با یک دنباله طرفیم.

گرچه ریتم فیلم زن شگفت انگیز 1984 کمی نماید است و فیلم نامه هم آن قدرها درخشان نیست اما سخت است از این نتیجه گیری اجتناب کنیم که مسائل اقتصادی و تخصیص بودجه هم یکی از مسائل فیلم بوده است.

  • اولین واکنش ها به فیلم زن شگفت انگیز 1984 از داستان جذاب آن حکایت می نمایند
منبع: دیجیکالا مگ

به "نقد زن شگفت انگیز 1984؛ درخشان نیست اما سرگرم می نماید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نقد زن شگفت انگیز 1984؛ درخشان نیست اما سرگرم می نماید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید