رونمایی از پیکان های میلیاردی، در همایش 56 سالگی پیکان چه گذشت؟

به گزارش وبلاگ اسبیکو، کلوپ پیکان سواران ایران به مناسبت 56 سالگی خودروی پیکان، روز آدینه، 15 اردیبهشت 1402، همایشی در محدوده برج میلاد تهران برگزار کرد. در این همایش بعضی پیکان باز ها با آپشن هایی که روی این انگلیسی به یادماندنی ارزش آن را میلیاردی می دانستند.

رونمایی از پیکان های میلیاردی، در همایش 56 سالگی پیکان چه گذشت؟

به گزارش تجارت نیوز، کلوپ پیکان سواران ایران در 15 اردیبهشت 1402 یک گردهمایی به مناسبت 56 سالگی پیکان برگزار کرد تا دارندگان و علاقه مندان این خودروی نوستالژیک، به این بهانه گرد هم آیند.

به گفته مدیریت کلوپ در این همایش بیش از 500 دستگاه از انواع پیکان اعم از جوانان، دولوکس، کار، تاکسی، اتوماتیک و وانت در پارکینگ شماره سه برج میلاد حضور یافتند.

تاریخچه پیکان

هیلمن هانتر یا روتس ارو قبل از ورودش به ایران، تا 12 سال در کشور انگلستان فراوری می شد. پایان با انعقاد قراردادی میان ایران ناسیونال و گروه صنعتی روتس انگلستان که درحال ورشکستگی بود، فراوری این خودرو در داخل کشور شروع شد.

پیکان در رده خودرو های سدان قرار می گیرد که بین سال های 1346 تا 1384 فراوری می شد. این خودروی به یادماندنی در واقع همان فیس لیفت هیلمن هانتر است که سال 46 در شرکت ایران ناسیونال (ایران خودروی فعلی) روی خط فراوری رفت.

یکتانت

این سدان انگلیسی با مدل های جوانان، دولوکس، کار، وانت، موتور پژویی، دنده اتومات و … در کشور فراوری شد که هرکدام تفاوت هایی با سایر مدل ها داشتند.

پیکان جوانان

به علت استقبال بی نظیر ایرانیان از این سدان مجذوب کننده، مدل جوانان آن معرفی گردید. پیکان جوانان حجم موتوری یکسان داشت. اما از سرسیلندر آلومینیومی و دو عدد کاربراتور بهره می برد که منجر به فراوری قدرت بالاتر و در نتیجه سرعت بیش تر می شد. جلوپنجره تازه و چهار عدد چراغ جلو از جمله تفاوت های این خودرو با مدل های دیگر بود.

پیکان دولوکس

این مدل با سپر شمشیری و چهار عدد چراغ دایره ای طراحی شده بود که یکی از پرطرفدار ترین مدل های پیکان بود. دولوکس برای اولین بار در سال 46 روی خط فراوری رفت و در سال های 57 و 59 فیس لیفتی را تجربه کرد.

پیکان دنده اتومات

این نسخه شباهت بسیاری به مدل دولوکس داشت. اما از لحاظ فنی دارای پیشرانه قوی تر 73 اسبی و گیربکس چهار سرعته اتوماتیک بود. بعلاوه شیشه های جلوی نسخه اتومات، برقی بود.

پیکان موتور پژو

بعد از اتمام جنگ، شرکت ایران خودرو تصمیم به ارائه نسخه تازهی از این خودرو با پیشرانه و سیستم تعلیق پژو 504 در سال 1369 گرفت. پیشرانه های 1.8 لیتری 98 اسبی و 2 لیتری 118 اسبی که وقتی روی بدنه سبک وزن پیکان سوار می شد، قدرت و شتاب بی نظیری به آن می بخشید. فراوری این نسخه هفت سال بعد به علت هماهنگ نبودن پیشرانه با بدنه متوقف شد.

پیکان 1600

این نسخه تقریبا از آخرین مدل های فراوریی پیکان بود که بین سال های 1374 تا 1383 با پیشرانه 1.6 لیتری مگا موتور به وسیله شرکت ایران خودرو فراوری شد. این پیشرانه از قدرت پایین تری نسبت به پیشرانه های 1.8 و 2 لیتری پژو داشت.

همایش 56 سالگی پیکان

این همایش با حضور بیش از 500 خودرو از انواع پیکان در تاریخ 15 اردیبهشت ماه برگزار گردید. در این میان، خودرو هایی به چشم می خورد که باوجود اینکه سال ها از فراوریشان می گذرد، هنوز مثل روز اول سالم بوده و می درخشیدند.

وقتی که با مالک این خودرو های نوستالژی صحبت می کردم، متوجه عشق و علاقه آنان به پیکان های شان می شدم. مالکانی که با پرسیدن ارزش خودروهای شان، ناراحت می شدند و قیمتی برایش معین نمی کردند.

اما به گفته آنان، یک پیکان قدیمی که در شرایط خوب و فابریک نگهداری شده باشد، بعضا قیمت های بالای یک میلیارد تومان پیدا می نماید. درحالی که اولین پیکان فراوری شده در سال 1346 به قیمت 13 هزار و 100 تومان به وسیله ایران ناسیونال به فروش می رسید.

یکی از زیباترین پیکان های همایش، پیکان انگلیسی بود که به صورت سفارشی در سال 1350 وارد کشور شده بود. این خودروی دنده اتوماتیک از صندلی های عقب دو تکه بهره می برد و فرمان آن در سمت راست قرار گرفته است. طبق ادعای مالک، این پیکان انگلیسی در بازار قیمت ندارد، اما پیشنهاد تعویض آن با بی ام و 528 تازه را، رد نموده بودند.

از دیگر پیکان های جالب همایش، مدل اتوماتیک به رنگ دلفینی بوده و به گفته مالک، تک برگ سند مدل 1356 است که کارکردی کم تر از 100 هزار کیلومتر دارد.

منبع: فرارو

به "رونمایی از پیکان های میلیاردی، در همایش 56 سالگی پیکان چه گذشت؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رونمایی از پیکان های میلیاردی، در همایش 56 سالگی پیکان چه گذشت؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید