رشد کسب وکارهای پروژه محور در پورتفیلی
به گزارش وبلاگ اسبیکو، در واقع، پورتفیلی بستری است برای معرفی کسب وکارهای پروژه محور و نمایش نمونه کارها برای مشتریان. به عبارت بهتر، کسب وکارها می توانند به منظور جلب اعتماد مشتریان جدید عضو سایت شوند و صفحه پروفایلی برای خود ایجاد نمایند و نمونه کارهای در دست اجرا و اجرا شده شان را معرفی نمایند.
استارتاپ پورتفیلی به نشانی https://portfili.com/ توسط رامین زرتشتی بنیانگذاری شده که متولد کرج و ساکن سمنان است. او 34 سال دارد و در رشته کامپیوتر تحصیل نموده است.
او می گوید: من در یک شرکت صنعتی مشغول به کار بودم و به صورت پروژه ای هم طراحی سایت انجام می دادم. ولی از شرایطی که داشتم راضی نبودم و تمایل داشتم برای خود کسب وکاری داشته باشم.
لیستی از ایده ها را در سر داشتم. ولی به نظرم ایده پورتفیلی تازه بود و قبلاً در این حوزه کاری انجام نشده بود. ایده من این بود که بستری برای کسب وکارهای پروژه محور فراهم آوریم تا از این طریق نمونه کارهایشان را به مشتریان خود نشان دهند.
در پورتفیلی چه خدماتی ارائه می دهید؟
در واقع، پورتفیلی بستری است برای معرفی کسب وکارهای پروژه محور و نمایش نمونه کارها برای مشتریان. به عبارت بهتر، کسب وکارها می توانند به منظور جلب اعتماد مشتریان جدید عضو سایت شوند و صفحه پروفایلی برای خود ایجاد نمایند و نمونه کارهای در دست اجرا و اجرا شده شان را معرفی نمایند.
علاوه بر این، یک کسب وکار می تواند در چند رشته فعالیت داشته باشد و این تفاوت سایت ما با سایت های مشابه است. یک کسب وکار می تواند حوزه در چند شهر فعالیت کند.
کسب وکار می تواند در بخش معرفی پروژه ها نیز هزینه تمام شده هر پروژه، تاریخ اجرا، مکان آن و اطلاعات دیگر را ذکر کند تا مشتریان اطلاعات کاملی به دست آصورند.
بیشتر چه کسب وکارهایی مخاطب شما هستند؟
محدودیتی وجود ندارد و دسته بندی جامعی از فناوری اطلاعات، الکترونیک، مشاوره و غیره داریم. تا به امروز بیشتر کسب وکارهای ساختمانی از این خدمات استفاده نموده اند. ولی می خواهیم پراکندگی را از نظر نوع کسب وکار و از حیث جغرافیایی ایجاد کنیم.
کسب وکارهایی که از این خدمات استفاده می نمایند باید آنلاین باشند؟
نه، نیازی نیست. در حال حاضر، بعضی از کسب وکارهایی که از خدمات استفاده نموده اند حتی سایت هم ندارند.
طی چند ماهی که وارد بازار شده اید، چه تعداد کسب وکار از این طریق معرفی شده اند و چند نفر کاربر از خدمات استفاده نموده اند؟
تقریباً 90 کسب وکار و حدود 110 پروژه و نمونه کار معرفی شده اند. می توانیم به وسیله پیغام هایی که ثبت شده است تعداد کاربران را تخمین بزنیم. تا به امروز حدود 60 پیغام توسط کاربران غیرعضو ثبت شده است و بعضی هم به وسیله تماس تلفنی با کسب وکارها ارتباط گرفته اند.
هنوز کمپین های بازاریابی را آغاز ننموده ایم و حدس می زنیم که حدوداً 200 بازدید روزانه داریم.
هزینه استفاده از این خدمات برای کسب وکارها چقدر است؟
آنها می توانند به صورت نامحدود پروژه و نمونه کارهای خود را معرفی نمایند. ولی برای اینکه در اولویت بالاتری قرار بگیرند باید اعتبار خریداری نمایند. نرخ هر اعتبار 10 هزار تومان است و اولویت با کسب وکاری است که اعتبار بیشتری دارد.
کسب وکارها آزادند که بر اساس نیازشان اعتبار خریداری نمایند تا به صندلیی که می خواهند برسند؛ خرید اعتبار حالت رقابتی دارد.
سرمایه اولیه تان چقدر بود؟
با سرمایه ای کمتر از 3 میلیون تومان کار را آغاز کردیم و برای جذب سرمایه نیز مذاکراتی انجام دادیم.
در حال حاضر به نقطه سربه سر رسیده اید؟
اکنون اولویت اول ما جذب کاربر بیشتر است و چندان به درآمدزایی فکر نمی کنیم، برای اینکه سایت صندلی خود را پیدا کند و کسب وکارها هم به اهدافشان برسند. زمانی که ببینند با آنها تماس گرفته می گردد خودشان هزینه می نمایند تا صندلی بهتری در سایت داشته باشند.
ارزیابی تان از حجم بازاری که در آن فعالیت می کنید چیست؟
به نظرم، حجم بازار به خودمان بستگی دارد ـ اینکه چقدر می توانیم کسب وکارها را پوشش دهیم. ولی اگر نیمی از 1000 کسب وکاری که در سایت ثبت نام می نمایند پول بدهند به حجم قابل قبولی از بازار دست یافته ایم.
تا به امروز با چه موانعی روبه رو بوده اید، موانعی که از سرعت پیشرفت کاسته باشند؟
یکی از مهمترین مسائل این بود که برای گذران زندگی مجبور بودیم جای دیگری کار کنیم و نتوانستیم به صورت تمام وقت روی استارتاپ کار کنیم. مهمترین مشکل ما سرمایه است، چون اگر مسئله ای هم در بخش فنی داشته باشیم قابل حل است.
منبع: مجله شنبه