آشنایی با بازار بزرگ استانبول

به گزارش وبلاگ اسبیکو، بازار بزرگ (Kapalıçarşı) در استانبول با 30700 متر مربع مساحت یکی از مشهورترین مقاصد خرید و بزرگترین بازار سرپوشیده دنیا است. وجود 64 خیابان و کوچه های پیچ در پیچ با تقریباً 4000 فروشگاه، مسجد، اداره پست، کافه ها، بانک ها و ایستگاه پلیس این بازار را به شهری کوچک در استانبول تبدیل نموده است. در اینجا می خواهیم در بازار بزرگ استانبول قدم زده و با تاریخ، جاذبه ها و هر چه در آن می گذرد آشنا شویم. پس مطالعه این مطلب مجذوب کننده را از دست ندهید.

آشنایی با بازار بزرگ استانبول

آنچه در این مطلب می خوانید

  • معرفی بازار بزرگ استانبول: یک نگاه اجمالی
  • بازار بزرگ استانبول: تجربه ای متفاوت
  • پرده های برافروخته بازار بزرگ استانبول
  • گردش در برکه تاریخی بازار بزرگ استانبول
  • بازار بزرگ استانبول: سرزمین خرید و رنگ ها
  • آشنایی با اسرار بازار بزرگ استانبول
  • بازار بزرگ استانبول: جاده ای به سوی فرهنگ و میراث
  • نقش بازار بزرگ استانبول در اقتصاد منطقه
  • مجذوب نمایندهیت های تاریخی بازار بزرگ استانبول
  • بازار بزرگ استانبول: پیشکش ها و شگفتی های خرید
  • کاوش در ابعاد بازار بزرگ استانبول
  • بازار بزرگ استانبول: آدرس و نحوه دسترسی
  • سخن آخر
  • سوالات متداول

معرفی بازار بزرگ استانبول: یک نگاه اجمالی

بازار بزرگ استانبول مکانی است که بسیاری از مشاغل در حال انقراض شهر را با فرهنگ منحصر به فرد خود زنده نگه می دارد. اینجا قدیمی ترین و بزرگترین بازار در جهان است که متنوع ترین محصولات محلی را در آن می توان دید. این بازار بیش از 3 هزار مغازه دارد و روزانه میزبان بیش از 400 توریست است. در دوران امپراتوری عثمانی، جواهرات و منسوجات دستباف گرانبها از سراسر کشور جمع آوری و در بازار بزرگ به فروش می رسید. این روند همچنان ادامه داشته و اینجا را می توان بهشت خرید برای علاقه مندان به منسوجات سنتی و جواهرات اصیل دانست.

به اعتقاد بسیاری از توریستان بازدید از بازار بزرگ تنها تماشا یک مکان تاریخی و اسرارآمیز نیست بلکه این بازار تاریخی جایی ست که ترکیه قدیم را به نو پیوند داده و تجربه داد و ستد در صدها سال قبل را تداعی می نماید. درصورتی که در استانبول اقامت دارید تماشا بازار بزرگ یکی از کارهایی ست که باید انجام دهید. البته اگر قصد خرید در این بازار را دارید چانه زدن با مغازه داران را از قلم نیاندازید چرا که در ترکیه نیز مانند ایران چانه زدن هنگام خرید عرف است.

بازار بزرگ استانبول: تجربه ای متفاوت

تجربه خرید متفاوت برترین توصیفی ست که درباره بازار بزرگ استانبول می توان انجام داد. در این مکان خبری از اجناس لوکس و برند نیست بلکه تا چشم کار می نماید اجناس عتیقه و کالاهای رنگارنگ دیده می شود. حتی اگر جز به خرید کالاهای لوکس راضی نمی شوید به شما اطمینان می دهیم که گشت و گذار در بازار بزرگ حسابی سر ذوقتان خواهد آورد. پس حتما بازدید از بازار را در میان برنامه سفر قرار دهید.

سقف نقاشی شده با طرح های اصیل ترکیه ای، حجره هایی که در دو طرف بازار قرار گرفته و اجناس مجذوب نمایندهی از جمله پارچه، جواهرات، لوازم خانگی، فرش، سرامیک، ادویه جات و حتی کتاب را به فروش می رسانند. اجناسی که نمونه آن ها را فقط و فقط در اینجا می توان پیدا کرد و همین مسئله بازار بطرگ استانبول را به مرکز خریدی متفاوت با سایر مراکز خرید این شهر تبدیل می نماید. حتی شلوغی بازار نیز در نوع خود بسیار مجذوب نماینده بوده و در آن فرهنگ اصیل استانبول را می توان دید.

پرده های برافروخته بازار بزرگ استانبول

قطعا قدم زدن در یکی از قدیمی ترین و البته بزرگترین بازارهای سرپوشیده جهان برای هر توریست با هر سلیقه ای تجربه ای خوشایند خواهد بود. بازار بزرگ استانبول این رفرصت را در اختیارتان قرار می دهد تا به عمق این شهر نفوذ نموده و چهره ای کاملا متفاوت از استانبول را برایتان نمایان می نماید. وقتی وارد کوچه های تو در توی بازار می شوید اشیا عتیقه و رنگارنگ چنان جادویتان می نمایند که زمان و مکان را فراموش خواهید کرد. پس برای بازدید کامل از اینجا ضروری است تقریبا یک روز کامل را در نظر بگیرید. مغازه های این جهانی متفاوت را به علت قرار گرفتن در محوطه سرپوشیده به پرده های برافروخته نیز توصیف می نمایند.

توریستان سراسر جهان برای تماشا عتیقه جات ارزشمند که به نوعی معرف تاریخ باشکوه استانبول هستند، جواهرات، کیف سازان، چرم فروشی ها و فرش فروشان به تماشا این مکان می آیند. بی علت نیست که بازار بزرگ عنوان یکی از اصلی ترین جاذبه های و شهر استانبول را به خود اختصاص داده است.

گردش در برکه تاریخی بازار بزرگ استانبول

سلطان مهمت دوم شخصی بود که برای اولین بار دستور ساخت بازار بزرگ استانبول را صادر کرد. اهدف از احداث ین بازار در ابتدا تامین عایدی ایاصوفیه بود. مساجد نوروسمانیه و بیازیت و بعلاوه بازارهای صندل، جواهیر و بدستنس در نزدیکی این مکان مجذوب نماینده قرار دارند. بدستن در ترکیه بازاری ست که کالاهای لوکس و باارزش مانند جواهرات و لباس های سلطنتی معامله می شود. نکته جالب اینکه تمام این مکان ها از آن موقع تا همین امروز از مراکز خرید مهم استانبول به شمار می روند.

در ابتدا بازارهای جواهر و صندل مکان هایی مجزا از بازار بزرگ بودند اما به مرور زمان مغازه هایی بین این دو ساخته شده و در نهایت به این مکان واحد تبدیل شدند. در قرن هفدهم بود که معماری بازار بزرگ به شکل کنونی که می بینیم عایدی.

بنابراین گردش در بازار بزرگ به نوعی ورق زدن تاریخ داد و ستد در استانبول نیز می باشد. هر چند ممکن است پیشرفت و تکنولوژی بر روی بازار بزرگ تاثیر خود را گذاشته باشد اما این مکان همچنان معماری سنتی خود را حفظ نموده و روایتگری به حق در روند تحولات داد و ستد ترکیه از دیرباز تا همین امروز است.

بازار بزرگ استانبول: سرزمین خرید و رنگ ها

با توجه به وسعت بازار این سوال مطرح می شود که خرید را باید از کجا آغاز و اصلا در حال حاضر برای خرید کدام اجناس می توان به بازار بزرگ استانبول مراجعه کرد. در ادامه به طور مفصل به این سوال پاسخ می دهیم:

خرید فرش در بازار استانبول

فرش از جمله کالاهایی ست که داد و ستد آن در بازار استانبول سابقه ای چند صد ساله دارد. بیشتر خریداران فرش در این بازار به سراغ دو حجره شیشکو عثمان و ایتنکون می روند. صاحبان این دو حجره نسل ها در کار خرید و فروش فرش بوده و انواع فرش های ستی و نو را در آن ها می توان پیدا کرد.

خرید چرم در بازار استانبول

استانبول جهانی چرم منحصربه فرد خود را دارد که کیفیت آ نها در بازارهای جهان تایید شده است. پرواضح است که محصولات این کالا را به راحتی در سراسر بازار بزرگ استانبول می توانید ببینید. مغازه چرم و خز کوچ معروف ترین چرم فروشی در این بازار است که صاحبان آن از سال 1968 در این بازار فعالیت می نمایند. انواع پلتو، کیف، کفش و غیره چرم را در اینجا پیدا می شود.

منسوجات ترکی در بازار استانبول

پارچه های ترک در تمام جهان به علت کیفیت و تنوع رنگ بالا معروف هستند. پارچه فروشی های بازار بزرگ برترین نوع پارچه را ارائه می دهند. پس اینجا را می توان بهشتی برای هواداران منسوجات ترکی دانست.

اشیا عتیقه، صابون ها و مواد شوینده و انواع ادویه جات دیگر محصولاتی هستند که در بازار استانبول به عنوان سرزمین خرید و رنگ ها می توان پیدا کرد.

آشنایی با اسرار بازار بزرگ استانبول

شهر استانبول تاریخ پر فراز و نشیبی را از دوران رومی ها و عثمانی ها گرفته و تا ریاست آتاتورک پشت سرگذاشته است اما در این میان می توان گفت که بازار بزرگ بزرگ استانبول روزهای نسبتا آرامی را پشت سر گذاشته و از بیشتر بلایای تاریخی در امان مانده است. هر چند که این بازارچندین بار بر اثر زمین لرزه های کوچک آسیب جزیی دید. در نهایت این آسیب ها بازسازی شده و بازار قدرتمندانه به کار خود ادامه داد. اگر قصد خرید در این بازار را دارید اسرار خرید مقرون به صرفه را برای شما فاش می کنیم:

  • تا می توانید با فروشندگان چانه بزنید، چانه زدن در ترکیه مانند ایران مرسوم و کاملا عادی است بدین ترتیب می توانید تخفیف های خوبی بگیرید.
  • اینجا یکی از بزرگترین بازارهای سرپوشیده جهانست پس برای اینکه از قلم نیاندازید از کدام راسته تماشا نموده گم نشوید حتما در بازدید خود نام خیابان ها و راسته هایی که تماشا نموده اید یادداشت کنید.
  • قدم زدن در دیوانیولو را از قلم نیاندازید. اینجا مهمترین وقایع تاریخی دوران عثمانی اتفاق افتاده است.
  • نکته آخر اینکه همراه داشتن دوربین را از قلم نیاندازید. در این بازار می توانید عکس های هنری مجذوب نمایندهی را در خاطرات سفر خود به ثبت رسانید.

بازار بزرگ استانبول: جاده ای به سوی فرهنگ و میراث

اگر به میراث و فرهنگ ترکیه علاقه دارید علاوه بر جاذبه های تاریخی مانند مسجد ایاصوفیه، کاخ توپکاپی و غیره حتما از بازار بزرگ استانبول نیز تماشا کنید. این بازار ساختاری کاملا سنتی دارد و حتی پس از گذشت قرن ها از ساخت آن همچنان فرهنگ قدیمی را می توان در گوشه گوشه آن احساس کرد. بی علت نیست که بازار استانبول را جاده ای به سوی فرهنگ و میراث ترکیه نیز می نامند.

حجره شماره 19 در در خیابان Kesciler یکی از قدیمی ترین خیابان های بازار است. در این حجره مجذوب نماینده لوازم حمام، منسوجات دست ساز سنتی، پارچه های نقاشی شده با دست و حتی انواع ژاکت قدیمی را می توان به عنوان سوغات محلی از شهر استانبول خریداری کرد.

اگر هم می خواهید میراث اصیل استانبول را با خود به خانه ببرید می توانید بعه مغازه معروف عبداله بروید. این مغازه انواع صابون ترکی، حوله و حتی لباس هایی با نقوش ترکی را به فروش می رساند.

نقش بازار بزرگ استانبول در اقتصاد منطقه

با گسترده شدن امپراظوری عثمانی و نفوذ آن در میان راه های ارتباطی قاره ها پای کاروان سراها و بازارهای ترکیه به جهانی داد و ستد جهانی باز شد. اگر نگاهی به نوشته های سفرنامه نویسان اروپایی در قرن 19 بیاندازیم متوجه خواهیم شد که بازار بزرگ استانبول معین نماینده نهایی قیمت بسیاری از اجناس بوده و اط نظر تنوع در محصولات نیز نظیر نداشته است.

امروزه نیز همچنان بازار ترک چه از نظر پوشاک و چه از نظر ادویه، فرش، عتیقه و غیره حرف های زیادی برای زدن در منطقه دارد. حتی در بعضی موارد قیمت بازار را نیز در دست خود نگه داشته است.

مجذوب نمایندهیت های تاریخی بازار بزرگ استانبول

در کنار خرید از صدها مغازه رنگارنگ پیشنهاد می کنیم از جاذبه های تاریخی بازار بزرگ استانبول نیز تماشا کنید. ای بازار به قدری تماشای داردکه حتی اگر ساعت ها در آن بچرخید نه خسته می شوید و نه به جای تکراری بر خواهید خورد. خریداران و فروشنده هایی که در حال چانه زدن هستند نیز خود بخشی از جاذبه های بازار به شمار می روند که حسابی سرگرمتان خواهند کرد.

اما در ادامه می خواهیم شما را با مکان های تماشای بازار بزرگ استانبول آشنا کنیم. بر هیچکس پوشیده نیست که استانبول بیش از هر چیز دیگر شهری ست که شکوه و قدرت پادشاهان عثمانی را به نمایش می گذارد. بازار بزرگ نیز از این مسئله مستثنی نیست.

مسجد بایزید یکی از یادگارهای به جا مانده از دوران عثمانی ست که در نزدیکی بازار بزرگ قرار گرفته و معماری باشکوه دارد. این مسجد متعلق به سال 1506 است و در ساخت آن از معماری ایاصوفیه الهام گرفته شده است. یک محراب زیبا، صحن مجسجد و 20 ستون که از سنگ خارا و سماق ساخته شده اند از تماشای های مسجد بایزید استانبول هستند.

کارونسرای والده خان متعلق به قرن 17 از معروفترین جاذبه بازار استانبول است. این مسجد به دستور والده سلطان ماه پیکر بانو ساخته شد. کاروان سرا محل نگه داری از کالاهایی بود که هنگام لنگرانداختن کشتی ها تخیله می شدند. درب های این مکان برای حفظ امنیت از فلز پوشیده شده بودند و هر شب چندین نگهبان از آن مراقبا می کردند.

مسجد فاتح و محله امینونو به عنوان یک قطب مالی و مرکز ترابری و حمل ونقل کالا از دیگر تماشای های اطراف بازار بزرگ هستند.

بازار بزرگ استانبول: پیشکش ها و شگفتی های خرید

بازار بزرگ استانبول با ویترینی از حجره های رنگارنگ پیش کشی های ارزشمندی برای بازدیدنمایندگان دارد. هنگان قدم زدن در این بازار حتما از خیابان ادویه فروش ها تماشا کنید. در اینجا می توانید با خرید اودویه به عنوان سوغات استانبول عطر و بوی ترکیه را با خود به خانه ببرید.

ادویه فروشی اوجوزجولار باهارات معروفترین اودیه فورشی بازار است که در قسمت پشتی آن قرار گرفته و بیشتر به خاطر ارائه ادویه های باکیفیت و البته مقرون به صرفه قیمت شناخته شده است. خانم بیلگه کادی اوغلو صاحب مغازه به عنوان تنها زن فروشنده در بازار ادویه به گرمی از مشتریان خود پذیرایی می نماید.

با رفتن به مغازه کورو قهوه چی شما نه تنها از قدیمی ترین قهوه فروشی در استانبول تماشا نموده اید. بلکه می توانید قهوه معروف ترک را نیز به عنوان سوغاتی بخرید. قدمت این قهوه فروشی به سال 1871 برمی شود. قهوه های مغازه به خوبی آسیاب شده و حتی می توانید نحوه آسیاب قهوه را از نزدیک ببینید.

کاوش در ابعاد بازار بزرگ استانبول

حدود 3000 در 64 خیابان بازار بزرگ مشغول فعالیت هستند. این اعداد و ارقام وسعت بالای بازار را نشان می دهند. بنابراین بازدیدنمایندگان می توانند در حین گشت و گذار در یکی از قدیمی ترین بازارهای جهان با دستی پر از سوغاتی آنجا را ترک نمایند. با نگاهی به ابعاد مختلف بازار بزرگ استانبول متوجه خواهید شد که در اینجا هیچ وقتی برای تلف شدن وجود ندارد. شما می توانید با توجه به سلیقه و کالای مورد علاقه خود یکی از راسته ها را برای قدم زدن انتخاب کنید.

هواداران اشیا عتیقه می توانند به خیابان مخصوص فروش عتیقه بروند. شما می توانید گنجینه های واقعی را در مغازه های این خیابان ببینید. عتیقه جات اسکی از معروفترین مغازه های راسته عتیقه فروش ها که اشیا ارزشمند به جا مانده از دوران عثمانی را برای فروش دارد. نقاشی ها، تخته نرد، زیورآلات، خطاطی، انواع قلیان و پیپ از این دست وسایل هستند. حتی نگاه کردن به ویترین مغازه نیز حسابی شما را سر ذوق می آورد.

بازار بزرگ استانبول از نظر تاریخی و مالی دارای ارزش بالایی بوده و از دیرباز نقشی اساسی در بازار اقتصاد ترکیه داشته است.

بازار بزرگ استانبول: آدرس و نحوه دسترسی

خیابان فاتح استانبول میزبان بازار بزرگ و تاریخی این شهر است. این بازار دقیقا در محله کاپالیچارشی و میان دو مسجد بیازیت (بایزید) و نوروسمانیه قرار گرفته است. توریستان می توانند به وسیله مترو به بازار دسترسی پیدا نمایند.

دسترسی به بازار از میدان تکسیم: ابتدا به وسیله خط F1 فونیکولور به ایستگاه کاباتاش بروید. سپس در خط تراموای T1 در ایستگاه بایزید بازار بزرگ (کاپالیچارشی) پیاده شوید.

دسترسی به بازار از بلوار آتاترک: از خط 122H تا ایستگاه متروی لونت بروید. سپس با خط متروی M2 تا ایستگاه وزنکیلر رفته و در نهایت در بازار بزرگ پیاده شوید.

ساعت کاری بازار بزرگ استانبول: بازار بزرگ شهر استانبول همه روزه به جز یکشنبه ها از ساعت 8:30 صبح تا 19 عصر باز است.

سخن آخر

نمی شود به شهر استانبول سفر کرد و از بازار بزرگ این شهر بازدید نکرد. این یک قانون است! این مکان تاریخی و پرپیچ و خم فضایی شبیه به قصه های قدیمی هزار و یک شب رفته و لحظاتی کاملا متفاوت در استانبول را برایتان رقم خواهد زد. روزانه صدها توریست از بازار بزرگ استانبول تماشا نموده و یا دستی پر از سوغاتی ها رنگارنگ به هتل برمی گردند. این مکان به قدرری مجذوب نماینده است که نمی توان در مقابل خرید از مغازه هایش مقاومت کرد!

سوالات متداول

چرا بازار بزرگ استانبول تا این مقدار معروف شده است؟

بازار بزرگ مکانی تماشای با فضای داخلی پیچ و خم که همانند شهری سرپوشیده به نظر می رسد. این مکان صدها فروشگاه مختلف داشته و قرن هاست که هویت خود را به عنوان مرکز داد و ستد در استانبول حفظ نموده است

چه چیزهایی می توان از بازار بزرگ شهر استانبول خریداری کرد؟

ادویه جات، فرش های قدیمی نو، جواهرات، پوشاک سنتی، ظروف مسی، اکسسوری و عتیقه جات از کالاهایی هستند که در بازار بزرگ به فروش می رسند.

برای مشاهده قیمت و خرید تور استانبول از وبلاگ اسبیکو کلیک کنید.

خرید تور استانبولمنبع: ستاره ونک

به "آشنایی با بازار بزرگ استانبول" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آشنایی با بازار بزرگ استانبول"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید