فعالان تجهیزات سخت افزاری خواستار تخصیص ارز حاصل از صادرات شدند

به گزارش وبلاگ اسبیکو، کمیته سنا (سندیکای صنعت مخابرات ایران، نظام صنفی رایانه ای کشور، اتحادیه صادرکنندگان خدمات مهندسی، مشاوران و پیمانکاران صنعت مخابرات ایران) با صدور اولین بیانیه خود خواهان تخصیص ارز، تغییر شرایط کنونی و امکان شرکت در هرگونه مناقصه و تحویل تجهیزات برای اعضای این کمیته شد.روزنامه ایران با فعالان این حوزه درباره دلایل انتشار این بیانیه و مشکلاتی که به دلیل اختصاص نیافتن ارز به حوزه تجهیزات سخت افزاری و رایانه ای ایجاد شده به گفت و گو نشسته است.

فعالان تجهیزات سخت افزاری خواستار تخصیص ارز حاصل از صادرات شدند

جریمه های سنگین در انتظار فعالان

هدف از بیانیه کمیته سنا، حل دغدغه مشترک این سه انجمن در ارتباط با مسائل تخصیص ارز به واردنمایندگان و فراورینمایندگان حوزه سخت افزاری و رایانه ای است و در نشست دوم این کمیته تصمیم گرفته شد تا نگرانی های این سه انجمن با صدور بیانیه ای به گوش مسئولان مربوطه برسد.

حمید توسلی، عضو کمیسیون سخت افزار سازمان نظام صنفی رایانه ای استان تهران (نصر) با بیان مطلب فوق به ایران گفت: نقش، ارزش و اهمیت کالای آی تی و آی سی تی در کشور و ارزش و اهمیت این کالا ها در ایجاد ارزش اضافه نموده و افزایش نرخ فراوری ناخالص ملی در کشور و بخصوص اشتغال در اولویت بالایی قرار گرفته است، از سوی دیگر اولویت این تجهیزات سخت افزاری با شیوع کرونا، بیش از پیش تعیین شده و دغدغه مشترک فعالان در این سه انجمن بحث تخصیص ارز در حوزه واردات تجهیزات سخت افزاری است، چرا که امکان ساخت تمام قطعات رایانه ای و سخت افزاری در کشور وجود ندارد و باید قطعات دستگاه ها از کشورهایی مانند تایوان، چین، کشورهای حوزه خلیج فارس و... تأمین شود.

توسلی با اشاره به اینکه کمبود این وسایل، ضرر هنگفتی به زیرساخت کشور خواهد زد، گفت: تبعات منفی آن را هم نمی توان هم اکنون مشاهده کرد، بلکه تبعات منفی این تعلل و تأخیر در واردات تجهیزات و قطعات سخت افزاری را در آینده مشاهده خواهیم کردیم. به عنوان مثال عملیات بانکی بر بستر سخت افزار انجام می شود یا اینکه تمام اپلیکیشن ها مانند خدمات بانکی، تاکسی های آنلاین و... بر بستر اینترنت مشغول سرویس و خدمات دهی هستند یا بسیاری از تجارت هایی که صورت می گیرد یا حتی بحث ارتباطات و آموزش آنلاین و جلسات دورکاری و... احتیاج به تجهیزات حوزه آی سی تی دارد بنابراین نبود تجهیزات سخت افزاری ضرر بسیاری را به زیرساخت های کشور خواهد زد.

این فعال حوزه تجهیزات سخت افزاری با بیان اینکه ما می دانیم به دلیل تحریم و دیگر مسائل در ارائه ارز محدودیت وجود دارد، اضافه کرد: کالای آی تی دیگر کالای لوکس محسوب نمی شود و جزو احتیاجهای ضروری مردم و حوزه تجارت الکترونیک شده ودارای اولویت های بالاست و شیوع کرونا نیز بر این اولویت دامن زده است.

توسلی اعتقاد دارد شرکت های سخت افزاری می توانند از ارز حاصل از صادرات استفاده نمایند و فعالان حوزه تجهیزات سخت افزاری به دنبال استفاده از ارز نیمایی نیستند. وی گفت: برای کالاهای سخت افزاری ما باید بتوانیم از ارز حاصل از صادرات یا اشخاص استفاده کنیم هرچند قیمت ها افزایش می یابد ولی به دلیل احتیاج مجبور هستیم محصول تجهیزات سخت افزاری را تهیه کنیم و این خواسته صنعت آی تی از دولت است.

این فعال حوزه سخت افزار اضافه کرد: ما می خواهیم صادرنمایندگانی که محصول خود را صادر می نمایند موظف شوند تا ارز خود را به آی تی اختصاص دهند که تا فعالان حوزه بتوانند ارز خود را تأمین و واردات خود را انجام دهند دقیقاً مانند آنچه هم اکنون در حوزه تلفن همراه شاهد هستیم.

افزایش مضاعف قیمت ها

اشکان ابراهیمی، عضو کمیسیون سخت افزار سازمان نصر نیز با بیان اینکه عدم تخصیص ارز باعث کاهش موجودی شرکت های وارد نماینده کالا شده است، به ایران گفت: این کار از دو منظر برای مصرف نماینده نهایی مشکل ساز است. اول اینکه همان طور که در تجارت جهانی عرف است یکی از عوامل قیمت گذاری کالاها به غیر از ارزش کالا، میزان موجودی در دسترس کالاست بنابراین در حال حاضر با فرایند رو به کاهش میزان موجودی شرکت ها، این امر باعث افزایش مضاعف 15 تا 20 درصدی قیمت ها شده است.

وی اضافه کرد: دوم اینکه با عدم تخصیص ارز به واردنمایندگان و بخشنامه های جدید بانک مرکزی و گمرک، امکان واردات کالا وجود ندارد و این امر نیز بر فرایند تأمین کالا و قطعات جهت ارائه خدمات پس از فروش به مشتریان تأثیر منفی گذاشته و شرکت های فعال در حوزه گارانتی و خدمات پس از فروش با کاهش تجهیزات و قطعات روبرو شدند و به همین دلیل مشتریانی هم که به خدمات پس از فروش احتیاج دارند، با مسائل زیادی روبرو شده اند.این کارشناس حوزه سخت افزار اعتقاد دارد بیشترین انتقادهایی که به بخش حوزه آی تی برمی شود به دلیل تخصیص غیرکارشناسی ارز است.

ابراهیمی گفت: در روزهایی که وارد نمایندگان اصلی قطعات رایانه، تجهیزات سرور و ذخیره سازی و شبکه که به نوعی یکی از چرخ دنده های مؤثر در زیرساخت حرکتی چرخ مالی، فراوریی و بهداشتی کشور هستند، بیش از 4 ماه است که در انتظار تخصیص ارز و کالاهای استراتژیک و بعضاً تحریمی اند ، فرصت ها پشت در گمرک به خاطر سرعت تغییر تکنولوژی در حال از بین رفتن است.

وی با بیان اینکه این روزها مسئولان و چند شرکت فعال، از واردات تجهیزات 5G برای به روزرسانی اینترنت همراه سخن می گویند، گفت: این روزها امکان واردات تلفن همراه دارای محدودیت های زیادی است بنابراین چطور می توان برای استفاده از تکنولوژی به روز فناوری 5G بدون واردات تلفن همراه نسل جدید که عموماً دارای قیمت های بالاتری از محدودیت های اعلام شده است، اقدام کرد و آیا اصولاً به توانایی خرید این مدل گوشی ها از سوی مردم توجهی شده است.

عمل نکردن به تعهدات به دلیل عدم تخصیص ارز

عدم تخصیص ارز از یک طرف منجر به تعطیلی و زیاندهی تعداد زیادی از شرکت های وارد نماینده کالا و تجهیزات رایانه ای شده - به نوعی مشغول عرضه محصولات و تغذیه بازار بوده اند - از طرفی باعث شده که همکاران ما که در استعلام های دولتی شرکت نموده و برنده شده اند امکان ایفای تعهدات خود را نداشته باشند و بشدت تحت فشار مشتریان خود در بخش دولتی قرار بگیرند.

پیمان مهاجر ایروانی واردنماینده کالای رایانه ای با بیان مطلب فوق به ایران گفت: از آنجایی که به دلیل مسائل پیش آمده نتوانستند به تعهدات خود عمل نمایند از این رو بعضاً حتی مجبور به اجرا گذاشتن ضمانتنامه های ارائه شده در زمان عقد قرارداد شده اند. این در حالی است که علت تحویل ندادن کالا، تخصیص نیافتن ارز مورد احتیاج برای خرید این محصولات از سوی بانک مرکزی است و فعالان این حوزه کوتاهی ننموده اند و خطایی از آنها سر نزده که جریمه شوند. حتی کسانی که دارای اعتبار جهت خرید نسیه از تأمین نمایندگان خارجی هستند نیز امکان ترخیص 100 درصد کالا از گمرکات و تحویل آن را ندارند.

مهاجر ایروانی اضافه کرد: از سوی دیگر با توقف تخصیص ارز، بازار با کمبود جدی کالا روبه رو می شود و این موضوع عملاً باعث آسیب جدی به زیرساخت های مربوط به فناوری اطلاعات خواهد شد و در دسترس بودن ابزار مورد احتیاج فعالان در همه مشاغل و اصناف، بخصوص در شرایط کنونی و با شیوع کرونا و کاهش رفت و آمدهای درون شهری و انجام کارهای حضوری بسیار حیاتی است و در این شرایط دورکاری، استفاده از فضای مجازی ضرورت دارد. در این شرایط، امکان تهیه تجهیزات و زیرساخت ها فراهم نخواهد شد و این در حالی است که یکی از پایه های آموزش آنلاین، داشتن رایانه و تجهیزات آن است و با فرار رسیدن فصل پاییز با حجم بالایی از تقاضا روبه رو خواهیم شد و اگر ارز مورد احتیاج تأمین نشود باید گفت با بحران عظیمی در بازار رایانه و متعلقات آن روبرو خواهیم شد.

این فعال حوزه رایانه ای معتقد است تجهیزات مربوط به فناوری اطلاعات، کالای لازم است و با توجه به این مهم که بیشتر این کالا ها یا به صورت کامل یا مواد اولیه و اجزا و قطعات آن جهت مونتاژ داخلی وابستگی کامل به واردات دارد، تأمین ارز برای این محصولات، امری اجتناب ناپذیر است.

مهاجر ایروانی چند راه چاره برای حل این مشکل پیشنهاد داد و گفت: بایدکارگروه ویژه ای با حضور مسئولان بخش دولتی (بخصوص بانک مرکزی و وزارت صمت) و تشکل های فعال در بازار فناوری اطلاعات برای تحلیل صحیح بازار و احتیاجسنجی درست و همچنین شناسایی فعالان شناسنامه دار و واقعی جهت حصول اطمینان از واردات قطعی و فوری و تأمین احتیاج بازار تشکیل شود.

از سوی دیگر ارز مورد احتیاج جهت استعلام های بخش دولتی و شرکت های عظیم با ارائه قرارداد فی مابین و معرفینامه توسط خریدار به بانک مرکزی تأمین شود. مهمتر اینکه مبلغ تعیین ماهیانه جهت کالا و تجهیزات فناوری اطلاعات و تقسیم عادلانه آن بین فعالان شناسنامه دار و واقعی با نظارت و پیشنهاد تشکل های مربوطه اختصاص یابد.

منبع: ایران آنلاین

به "فعالان تجهیزات سخت افزاری خواستار تخصیص ارز حاصل از صادرات شدند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فعالان تجهیزات سخت افزاری خواستار تخصیص ارز حاصل از صادرات شدند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید