عایدی غیرمنفعل چیست؟

به گزارش وبلاگ اسبیکو، هنگامی که در خصوص غرامت پاداش و مزد صحبت می گردد، بیشتر مردم از کلمه عایدی برای توصیف انواع این پرداخت ها استفاده می نمایند. با این حال، تفاوت اساسی بین عایدی فعال (غیرمنفعل) و عایدی غیرفعال وجود دارد. درک این تفاوت ها نیاز به کمی مطالعه و آموزش دارد، اما ارزش آن را دارد و سواد اقتصادی شما را افزایش خواهد داد.

عایدی غیرمنفعل چیست؟

در این مقاله توضیح می دهیم که عایدی غیرمنفعل (فعال) چیست، نحوه عملکرد این نوع عایدی را توضیح می دهیم، انواع آن را توضیح خواهیم داد و چند نمونه از عایدیهای فعال را نیز معرفی خواهیم کرد. در ادامه به تفاوت بین عایدی فعال (غیرمنفعل) و فعال می پردازیم و در پایان نیز ملاحظات مربوط به عایدی و زیان غیرمنفعل را ارائه می کنیم.

عایدی غیرمنفعل یا فعال چیست؟

عایدی فعال که به در آمد غیرمنفعل نیز گفته می گردد، شامل هر نوع عایدیی می گردد که خارج از حیطه عایدیهای غیرفعال قرار می گیرند. درک تفاوت های عایدیی سواد اقتصادی شما را افزایش خواهد داد. از سوی دیگر، هنگام تشکیل پرونده های اقتصادیاتی هم باید تفاوت بین آن ها را در نظر داشته باشید. عایدی فعال شامل هر عایدیی می گردد که از منابع مختلف دریافت می کنید. برای مثال، دستمزد و حقوقی که دریافت می کنید در این طبقه قرار می گیرند.

سازوکار عایدی فعال چیست؟

سازوکار این نوع عایدی بیشتر مربوط به سیستم اقتصادیاتی کشورهای خارجی می گردد. عایدیهای فعال شامل اقتصادیات می شوند و یک تمایز مهم هنگام تشکیل پرونده های اقتصادیاتی هستند. به عنوان یک قاعده کلی، شما نمی توانید عایدی و زیان های فعال را با عایدی و زیان های غیرفعال جبران کنید (و برعکس). هر زیانی که در عایدی شما حاصل شده باشد، باید فقط با نوع آن عایدی مرتبط باشد. به عبارت دیگر، عایدی و زیان فعال و عایدی و زیان غیرفعال کاملاً مستقل محاسبه می شوند.

عایدی فعال شامل چه چیزهایی می گردد؟

عایدی غیرمنفعل شامل تعدادی از روش های مختلف کسب عایدی می گردد. رایج ترین اشکال عایدی غیرمنفعل شامل موارد زیر می گردد:

عایدی فعال

اگرچه عایدی غیرمنفعل را به نام عایدی فعال هم می شناسیم، اما عایدی فعال در واقع یکی از شاخه های عایدی غیرمنفعل است. عایدی فعال همان عایدیی هست که بیشتر مردم هنگام شنیدن کلمه عایدی و حقوق به آن کر می نمایند. این در واقع همان پاداش و دستمزدی است که برای انجام فعالانه یک کار دریافت می کنید. عایدی فعال معمولاً شامل انواع پرداخت های مربوط به اشتغال، از جمله دستمزد ساعتی، روزانه، هفتگی، سالانه، انعام و پورسانت می گردد.

کار کردن و کسب عایدی در متاورس چگونه خواهد بود؟

عایدی کسب وکار

برای افرادی که به طور کامل صاحب یک کسب و کار هستند و یا اینکه در آن شریک هستند، عایدی یا زیان ناشی از آن کسب وکار به عنوان عایدی غیرمنفعل شناخته می گردد. مدل های مختلفی از ساختارهای تجاری و شرکتی وجود دارد که بعضی از آن ها شامل و بعضی نیز معاف از اقتصادیات هستند.

مدیریت فعال

عایدی مدیریت فعال نوع دیگری از عایدی غیرمنفعل است. مدیریت فعال در واقع یک نوع استراتژی مدیریت پورتفولیو در بازار سهام است. در این روش، شما (به عنوان سرمایه گذار) سعی می کنید تا با انجام یک سری خرید و فروش فعال، عملکرد بهتری از مجموعه بازار داشته باشید و بازده سرمایه گذاری خود را به حدبیشتر برسانید. این روش با روش های غیرمستقیم سرمایه گذاری فرق دارد. سرمایه گذار در روش های غیرمستقیم، بدون هیچ نظارت و دخالت اضافی، سودی را در پایانی دوره دریافت می نماید.

مثال هایی از عایدی غیرمنفعل

همان طور که بیان شد، عایدی غیرمنفعل می تواند شامل عایدی فعال، عایدی و سود کسب وکار و یا مدیریت فعال سرمایه گذاری باشد. برای درک عمیق تر مفاهیم ارائه شده، چند مثال ملموس از این نوع عایدی را ارائه می کنیم.

فعالیت تجاری: اگر یک مغازه، کارگاه و هرنوع کسب وکار و فعالیت تجاری داشته باشید یا در آن شریک باشید، عایدی و سود دریافتی شما یک عایدی غیرمنفعل (فعال) است.

معاملات فعال سهام: هر نوع فعالیت فعالانه و خرید و فروش در بازارهای سهام نیز جزو عایدی غیرمنفعل دسته بندی می گردد.

اجازه خانه: اگر تنها بخشی از خانه یا مغازه خود را اجازه دهید، عایدی شما غیرمنفعل خواهد بود. البته دقت کنید، عایدی حاصل از اجاره یک خانه مجزا به عنوان عایدی غیرفعال (Passive Income) شناخته می گردد.

دستمزد: هر نوع دستمزدی که دریافت می کنید (شامل حقوق، مزایا، انعام و یا پورسانت) نیز به عنوان عایدی غیرمنفعل (فعال) در نظر گرفته می گردد.

عایدی غیرمنفعل در برابر عایدی غیرفعال

عایدی غیرمنفعل کاملاً با عایدی غیرفعال تفاوت دارد. به عبارت دیگر، دو مفهوم کاملاً متضاد هستند. درحالی که می توانید به وسیله فعالیت های مختلفی عایدی غیرمنفعل و فعال داشته باشید، عایدی غیرفعال تنها محدود به سرمایه گذاری و پروژه هایی است که مستلزم نظارت اندک یا بدون احتیاج به نظارت هستند. بعضی از مطرح ترین نمونه های عایدی غیرفعال شامل موارد زیر می گردد:

  • اجاره املاک
  • فروش کتاب الکترونیکی یا سایر محصولات اطلاعاتی
  • انجام بازاریابی آشناسازی
  • سرمایه گذاری منفعلانه (غیرمستقیم) در بازار سهام
  • قرض دادن پول
  • کسب سود سهام از مالکیت سهام
  • به دست آوردن سود در حساب پس انداز

شما می توانید از روش های مختلفی عایدی غیرمنفعل و یا عایدی غیرفعال داشته باشید و بعضی از آن ها ممکن است شباهت خیلی زیادی داشته باشند. هنگام تمایز قائل شدن بین این دو دسته بندی، موارد زیر را در نظر داشته باشید:

  • فعالیت: روشی در آن پول به دست می آورید نقش زیادی در دسته بندی نوع عایدی شما خواهد داشت. عایدی غیرفعال (Passive Income) نتیجه تنها یک کار است که به صورت مداوم بازدهی اقتصادی برای شما خواهد داشت. مانند خرید یک خانه و اجاره دادن آن. این در حالی است که عایدی فعال و غیرمنفعل مستلزم تعهد ثابت است. مانند کار روزانه و حضور در محل کار.
  • اقتصادیات: این بخش شاید در کشور ایران چندان صدق نکند. ولی یکی از نقاط تمایز بین عایدی فعال و غیرفعال، بحث های اقتصادیاتی است. شما می توانید عایدیها و ضررهای فعال را با یکدیگر جبران و تراز کنید. از سوی دیگر، عایدیها و ضررهای غیرفعال نیز با یکدیگر خنثی می شوند. به عبارت دیگر، شما نمی توانید عایدیها و زیان های فعال و غیرفعال را جهت رسیدن به یک حساب اقتصادیاتی مطلوب با یکدیگر ترکیب و تراز کنید. به عنوان مثال، فردی را در نظر بگیرید که در بازار سهام خرید و فروش فعالانه انجام داده و مجموع فعالیت سالانه او ضرر بوده باشد (زیان غیرمنفعل یا فعال). از سوی دیگر، همین فرد خانه ای را هم اجاره داده (عایدی غیرفعال) و در پایانی سال بابت عایدی و سود ناشی از آن باید اقتصادیات پرداخت کند. این فرد نمی تواند اقتصادیات لازم برای عایدی غیرفعال خود را با زیان حاصل شده از عایدی فعال خنثی نموده و معافیت اقتصادیاتی به دست بیاورد. چراکه دو نوع دسته بندی عایدیی مستقل هستند.

منبع: Indeed

منبع: دیجیکالا مگ

به "عایدی غیرمنفعل چیست؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "عایدی غیرمنفعل چیست؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید