همه چیز درباره لپتاپ هیبریدی؛ دو محصول در یک دستگاه

به گزارش وبلاگ اسبیکو، برای طراحی و ساخت لپتاپ 2in1 که به لپتاپ هیبریدی هم معروف شده، از جدیدترین فناوری های حوزه سخت افزار استفاده می گردد. این لپتاپ که به نوعی ترکیبی از تبلت و لپتاپ های معمولی به شمار می رود، قابلیت و گزینه های سخت افزاری و نرم افزاری اضافه بر سازمانی را برای کاربر در پی دارد. در این یادداشت ضمن تشریح کامل ویژگی های لپتاپ هیبریدی و انواع آن، به آنالیز مزیت و معایب هر یک از انواع لپتاپ ها پرداخته و بعلاوه به این مسئله مهم هم می پردازیم که آیا خرید لپتاپ هیبریدی ارزش خرید دارد یا خیر.

همه چیز درباره لپتاپ هیبریدی؛ دو محصول در یک دستگاه

لپ تاپ 15.6 اینچی اچ پی مدل Victus 15-FA0031DX

31,100,000

تومان

لپ تاپ 14 اینچی ایسوس مدل R465FA-EB028

15,537,000

تومان

خرید لپتاپ از وبلاگ اسبیکو

مشاهده همه

لپتاپ هیبریدی چیست؟

به طور گسترده می توان یک لپتاپ هیبریدی یا 2in1 را هر نوع لپتاپ کامپیوتری دانست که کاربر قادر است آن را به شکل تبلت هم استفاده کند. لپتاپ هیبریدی بیشتر به درد افرادی می خورد که در عرصه هنر فعالیت می نمایند. برای مثال طراحان یا دانشجویان رشته گرافیک و هر هنرمندی که می خواهد با استفاده از قدرت تجسمی، هنر خود را به نمایش در بیاورد.

لپتاپ های هیبریدی معمولا جمع و جور طراحی و توسعه می یابند. این ویژگی موجب می گردد تا بتوان این نوع محصول را به راحتی با خود حمل کرد. اولین لپتاپ هیبریدی در اوایل دهه 1990 میلادی تحت عنوان IBM ThinkPad 360 وارد بازار شد.

رایج ترین قابلیت های یک لپتاپ هیبریدی، وجود صفحه لمسی است که در لپتاپ های معمولی به علت محدودیت سخت افزاری نمی توان این قابلیت را تعبیه کرد. در اوایل دهه 2010 بود که بالاخره لپتاپ های هیبریدی توانسته بودند از لحاظ فنی در بازار به پیروزیت هایی برسند. اولین لپتاپ هیبریدی که توانست به طور گسترده و بین المللی به یک محصول پر فروش و پر هوادار تبدیل گردد، لپتاپ Surface Line محصول شرکت مایکروسافت بود که در سال 2013 به طور جهانی عرضه شد.

دومین موج از محصولات هیبریدی زمانی رویت شد که توسعه دهندگان تصمیم گرفتند تا لپتاپ های هیبریدی را شبیه به محصولات شرکت اپل یعنی آی پد طراحی نمایند؛ چراکه شرکت اپل با عرضه آی پد توانسته بود نظر مساعد کاربران زیادی را به خود جلب کند. از طرفی دیگر، سازنده های شرکت مایکروسافت و لنوو تصور نموده اند کاربران از لپتاپ های هیبریدی، تجربه ای شبیه به کار با آی پد را احتیاج دارند. بنابراین، ساخت محصولات هیبریدی با الهام از آی پد در دستور کار سازندگان نهاده شد. به طور کلی دو مدل لپتاپ هیبریدی وجود دارد: تبدیل شدنی و جدا شدنی.

لپ تاپ 12.4 اینچی مایکروسافت مدل Surface Laptop GO-F

27 %

45,400,000

33,000,000 تومان

مشاهده و خرید

لپتاپ های هیبریدی تبدیل شدنی

با وجود این که بعضی از مولفه ها و المان ها در دستگاه های هیبریدی مختلف به طور یکسان تعبیه می شوند، یک لپتاپ تبدیل شدنی به یک لپتاپ شبیه به تبلت گفته می گردد که کیبورد توانایی چرخش یا تا شدن را داشته اما نمی توان کیبورد را به طور فیزیکی از لپتاپ جدا کرد.

رایج ترین طراحی در این زمینه، نصب یک لولای قابل چرخش یا طراحی قابل برگشت سخت افزاری است. یکی از لپتاپ های هیبریدی که از این طرح توانسته به خوبی بهره ببرد، لپتاپ هیبریدی Dell XPS است.

این لپتاپ مثل سایر لپتاپ های معمولی توانمندی های لازم را داشته و می توان مثل یک لپتاپ معمولی و غیر هیبریدی از سخت افزار این دستگاه کار کشید. اگرچه، زمانی که شما آماده هستید تا از حالت تبلت این دستگاه بهره ببرید، تنها کاری که احتیاج دارید انجام دهید این است که صفحه را بچرخانید.

لپ تاپ 13.3 اینچی ایسوس مدل VivoBook Slate T3300KA-LQ029W

22,900,000 تومان

مشاهده و خرید

لپتاپ های تبدیل شدنی به طور معمول در حالت تبلت حس چندان دلچسبی را به کاربر القا نمی نماید. برای مثال، به طور دائم کار کردن با لپتاپ هیبریدی XPS در طول شبانه روز کار چندان آسانی نخواهد بود. بنابراین، تا حد امکان بهتر است از حالت تبلت استفاده نکنید. اگر هم با این هدف می خواهید یک لپتاپ هیبریدی قوی را بخرید، بهتر است روی این موضوع بیشتر توجه کنید که تا چه مدت در طول شبانه روز می خواهید از حالت تبلت دستگاه بهره ببرید. به طور کلی حالت تبلت فقط برای دو موضوع به شدت کاربرد دارند: حالت تبلت می تواند برای کارهای تجسمی، طراحان گرافیک و مدل سازهای سه بعدی مفید باشد. هر چند برای کارهای روتین مثل تماشای فیلم و سریال بهتر است که کاربر از حالت تبلت به طور مداوم استفاده نکند.

لپتاپ های هیبریدی جدا شدنی

در این نوع لپتاپ، همان طور که از اسمش هم پیداست، شما می توانید کیبورد را جدا نموده و از دستگاه مثل یک تبلت واقعی بهره ببرید. با این حال، این نوع دستگاه ها هم معایب خاص خودشان را دارند. برای مثال، از آنجایی که فضای بسیار کمی در این دستگاه ها وجود دارد، نمی توان از پردازنده های قوی، کارت گرافیک مجزا و حتی سیستم های خنک نماینده قدرتمند برای طراحی لپتاپ استفاده کرد. بنابراین، یافتن یک لپتاپ هیبریدی جدا شدنی بسیار قدرتمند که فرایندهای مختلف را بسیار سریع پردازش کند، اصلا و ابدا کار آسانی نیست. یکی از پیروز ترین محصولات از نوع جدا شدنی، لپتاپ های سرفیس پرو شرکت مایکروسافت است.

لپتاپ های هیبریدی بیشتر به درد افرادی می خورد که دلشان می خواهد بیشتر از قابلیت و توانایی های حالت تبلت استفاده نمایند تا قدرت های سخت افزاری مربوط به لپتاپ. از سوی دیگر، کار با کیبورد و ترک پدهای لپتاپ های هیبریدی سخت تر و آزاردهنده تر از کار با لپتاپ های تبدیل شدنی است. با این حال، کیبوردهای این نوع محصولات بهتر از طیف وسیعی از کیبوردهای سایر تبلت ها و آی پدهاست. در هر صورت، احتیاج است تا کارهای علمی و پژوهشی بیشتری روی ساخت یک کیبورد بی نقص در لپتاپ های هیبریدی انجام گیرد. البته محصول سرفیس بوک (Surface Book) از این ماجرا مستثنی است و کیبوردهای بسیار خوب و جذابی را می توان در این نوع محصول مشاهده کرد. گفتنی است که کیبورد سرفیس بوک را می توان به طور کامل جدا کرد.

لپ تاپ 14.5 اینچی ایسوس مدل ZenBook Pro Duo 14 UX8402ZE-M3026W

85,900,000 تومان

مشاهده و خرید

چه نوع لپتاپ هیبریدی مناسب من است؟

اگر از شرکت مایکروسافت و محصولات سرفیس پرو و سرفیس بوک فاکتور بگیریم، بیشتر سازنده های لپتاپ ترجیح می دهند که لپتاپ تبدیل شدنی را به جای نوع جدا شدنی بسازند. برای مثال شرکت اچ پی (HP) دیگر مدل های جدا شدنی HP Pavillion x2 را نمی سازد یا شرکت لنوو به نظر می رسد بیشتر قابلیت های هیبریدی را قرار است در خط فراوری لپتاپ های تبدیل شدنی یوگا (Yoga) قرار دهد.

اگر شما در پی این مسئله هستید تا تجربه ای شبیه به تجربه استفاده از یک لپتاپ معمولی را در این دستگاه ها داشته باشید، یک لپتاپ تبدیل شدنی تنها چند عیب محدودی داشته و می تواند نظر شما را جلب کند. از طرفی دیگر، ساخت یک لپتاپ با یک لولا که بتوان یک پنل را به طور 360 درجه دور آن چرخاند کار آنچنان سختی در این زمانه نیست. بنابراین، خرید مدل های هیبریدی اچ پی X360 یا لپتاپ هیبریدی XPS شرکت دِل می تواند وسوسه انگیز باشد.

اگر شما دلتان می خواهد که با رابط کاربری تبلت بیشتر سر و کار داشته باشید، مدل جدا شدنی به احتمال زیاد برای شما بهتر خواهد بود. در حال حاضر محصولات سرفیس پرو و سرفیس بوک شرکت مایکروسافت در این زمینه محصولات بسیار خوب و قدرتمندی به شمار می روند. مایکروسافت در بعضی از محصولاتِ مذکور یک قلم استایلوس دیجیتالی هم قرار داده تا کاربرها راحت تر به فعالیت های طراحی و مدل سازی بپردازند. البته، مایکروسافت هنوز برای فراوری یک محصول کاملا بی نقص در این زمینه فاصله زیادی دارد. در پایان برای جمع بندی آنچه که تا به حال اشاره شد، معایب و مزایای لپتاپ های معمولی را با معایب و مزایای لپتاپ های هیبریدی مقایسه می کنیم.

نقاط قوت و ضعف لپتاپ های هیبریدی در مقایسه با لپتاپ های معمولی

نقاط قوت محصولات هیبریدی در برابر لپتاپ های معمولی
  • ابعاد و ضخامت نازک تری نسبت به مدل های هیبریدی دارد
  • صرفا با ماوس و تاچ اسکرین می توان سیستم را کنترل کرد
نقاط ضعف محصولات هیبریدی در برابر لپتاپ های معمولی
  • تعامل خاصی بین صفحه نمایش و کیبورد وجود ندارد
  • کیبورد و صفحه نمایش کوچک تر از لپتاپ های معمولی است
  • کارت های گرافیک محصولات هیبریدی در برابر لپتا پ های معمولی قدرتمند نیستند

نقاط قوت و ضعف لپتاپ های هیبریدی در مقایسه با تبلت ها

نقاط قوت محصولات هیبریدی در برابر تبلت ها
  • کیبورد های طراحی شده از ارگونومی به مراتب بهتری برخوردار هستند
  • سیستم عامل با امکانات کامل، زمان پاسخ سریع تری را در برابر فرایند های پردازشی در پی دارد
  • جایگاه های ورودی/خروجی مثل پورت نمایش و USB به کاربر اجازه می دهد تا وسایل زیادی نصب کند
نقاط ضعف محصولات هیبریدی در برابر تبلت ها
  • وزن سنگین تر که نگه داشتن لپتاپ هیبریدی در دست را برای مدت طولانی سخت می نماید
  • قیمت به نسبت بیشتر لپتاپ های هیبریدی نسبت به تبلت ها
  • فضای ذخیره غیر قابل ارتقای لپتاپ های هیبریدی، کاربر را در ذخیره مقادیر بسیار بالای فایل با محدودیت روبه رو می نماید.

ویندوز 11؛ یک المان مهم و بحث برانگیز برای محصولات هیبریدی

اصلی ترین نقطه ضعف لپتاپ های هیبریدی در سیستم عامل ویندوز 11 نهفته است؛ چراکه ورودی لمسی و حالت تبلت هنوز در هیچ کجا به میزان یک iPad یکپارچه نیست. در گذشته، دستگاه هایی مثل سرفیس پرو عملکرد بهتری نسبت به اپل با پشتیبانی از ماوس، یک اکسپلورر فایل و پشتیبانی از ذخیره سازی USB داشته است. با این حال، اپل رسما راه و خط مشی خود را معین کرد؛ یعنی آی پد در نهایت به عنوان تبلت و مک بوک به عنوان لپتاپ شناخته می گردد و قرار نیست یکی از این دو نوع محصول، نماینده دو دستگاه متفاوت باشد و آنها را دستگاه هایی دو کاره در نظر گرفت. البته، این جمله صرفا برای سال های پیش صدق می نماید. در زمان حال، با انتشار نسل های جدیدتر از آی پد پرو، سیستم عامل آی پد و بعلاوه انتشار کیبوردهای جادویی همه چیز در حال تغییر است. حالا آی پدها از ورودی ماوس، انتقال فایل و یک اکسپلورر کامل فایل پشتیبانی می نمایند. این قابلیت ها دقیقا شبیه به یک لپتاپ نیستند اما برای انجام کارهای روتین به میزان کافی مطلوب به نظر می رسد.

یک آی پد پرو با داشتن کیبورد جادویی و ترک پد خارق العاده، عملکردی شبیه و حتی قوی تر از یک لپتاپ بالا رده را از خود نشان می دهد. در حالی که کروم بوک ها و لپتاپ های هیبریدی دارای ویندوز 11 نمی توانند در عرصه تبلت به خوبی آی پد ظاهر شوند. بنابراین اگر شما می خواهید بیشتر از ویژگی های تبلت یک دستگاه هیبریدی بهره ببرید، می توانید خرید یک آی پد پرو را هم در نظر داشته باشید؛ چراکه یک آی پد در سال 2022 می تواند به میزان یک لپتاپ مطلوب باشد.

لپ تاپ 15.6 اینچی اچ پی مدل Victus 15-FA0031DX

31,100,000

تومان

لپ تاپ 14 اینچی ایسوس مدل R465FA-EB028

15,537,000

تومان

خرید لپتاپ از وبلاگ اسبیکو

مشاهده همه

منبع: techguided

سوال و جواب های رایج درباره لپتاپ های هیبریدی

آیا لپتاپ های هیبریدی ارزش خرید دارند؟

اگر بیشتر در پی استفاده از قابلیت های حالت تبلتِ دستگاه هستید، قطعا خرید لپتاپ هیبریدی ارزش خرید دارد.

لپتاپ هیبریدی بیشتر برای چه افرادی مناسب است؟

لپتاپ های هیبریدی بیشتر برای هنرمندان، گرافیست ها و مدل سازهای سه بعدی کارایی دارند.

آیا لپتاپ هیبریدی برای گیمرها هم مناسب است؟

لپتاپ های هیبریدی معمولا از آنجایی که قطعات ظریف تری در آن قرار می گیرند، صرفا با هدف گیمینگ ساخته نمی شوند. با این حال، برای تجربه گیمینگ با لپتاپ های هیبریدی باید هزینه بسیار بالای دستگاه های هیبریدی را برای بودجه خرید در نظر بگیرید.

منبع: دیجیکالا مگ

به "همه چیز درباره لپتاپ هیبریدی؛ دو محصول در یک دستگاه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "همه چیز درباره لپتاپ هیبریدی؛ دو محصول در یک دستگاه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید