خودرویی که با یک باک 2000 کیلومتر راه می رود، عکس

به گزارش وبلاگ اسبیکو، گجت نیوز نوشت: خودرو هیدروژنی اکو رانر XII جدیدترین شاهکار دانشگاه دلفت هلند است که با یک باک، می تواند 2 هزار کیلومتر را یک نفس طی کند. در ادامه با مشخصات فنی و تصاویر Eco Runner XII همراه می شویم.

خودرویی که با یک باک 2000 کیلومتر راه می رود، عکس

خودروهای هیدروژنی، منتقدان و طرفدارهای سرسخت خود را دارد. هیوندای در سمت مخالفان آن ها است و حتی برنامه توسعه پیشرانه های هیدروژنی خود را متوقف نموده. در سمت دیگر، تویوتا واقع شده است که با کرولا هیدروژنی، به دنیا نشان می دهد که این دسته از خودروها، آینده دارند و سوخت آن ها مقرون به صرفه است؛ بله اگر روی توسعه سوخت های هیدروژنی سرمایه گذاری گردد، قیمت آن ها از بنزین هم پایین تر می آید. برای مثال، قیمت هیدروژن در آمریکا، فقط کیلویی 6 دلار است. هلندی ها هم از این فرصت استفاده نموده اند و علم خود را به رخ دنیا کشیدند. البته هوندا عقیده دارد که تویوتا با این کار، یک مسیر احمقانه را آغاز نموده و به جایی نمی رسد!

داستان خودرو هیدروژنی اکو رانر XII

این خودرو، حاصل زحمات 23 دانشجو از دانشگاه دلفت هلند است که مسیر سختی را طی نموده اند. اولین پروژه آن ها به سال 2005 و اکو رانر 1 مربوط می گردد که با هر لیتر هیدروژن، حدودا 557 کیلومتر را یک ضرب می رفت. به لطف این عددها، اکو رانر 1 در جایگاه 5 خودرو برتر هیدروژنی در دنیا نهاده شد اما هیچوقت به مرحله فراوری نرسید.

نسخه بعدی با نام اکو رانر XI و در اوایل 2022 به صحنه آمد و رکود مسافت طی شده با خودروهای هیدروژنی با یک باک در دنیا را به نام خود ثبت کرد. مصرف سوخت یا بهتر بگوییم، مصرف هیدروژن در اکو رانر XI به قدری کم بود که این خودرو روی کاغذ می توانست با یک کیلوگرم هیدروژن، حدود 3396 کیلومتر را در عرض 36 ساعت و بدون توقف طی کند. تیم دانشجویان دانشگاه دلفت نهایتا رکورد 1196 کیلومتر رانندگی بدون توقف را با اکو رانر XI به ثبت رسانند و به سراغ نمونه سوم رفتند.

مشخصات فنی و مصرف سوخت اکو رانر هیدروژنی

به گفته سرپرست این تیم، اکو رانر XII به قدری سبک است که حداکثر وزن آن در حالت خالص، فقط به 67 کیلوگرم می رسد و در برترین روز خود می تواند به سرعت 25 کیلومتر در ساعت دست پیدا کند و از این هم تندتر نمی رود! بدنه و شاسی در خودرو هیدروژنی اکو رانر XII از ترکیب فیبر کربن و آلیاژ آلومینیوم فراوری شده و طراحی آن هم همانطور که فریاد می زند، مبتنی بر اصول آیرودینامیکی است.

به لطف وزن کم و طراحی آیرودینامیکی و استفاده از موتورهای برقی با بهره وری بالا، اکو رانر XII توانست رکورد قبلی خود را بشکند و با یک باک هیدروژن، حدود 1242 مایل یعنی تقریبا 2 هزار کیلومتر را طی کند؛ آن هم بدون اینکه حتی یک بار توقف داشته باشد! بعلاوه سیستم فرمان و تعلیق این خودرو از نوع پوش راد (push rod) است که جزو پیشرفته ترین سیستم های تعلیق در دنیا به شمار میرود. اما هرچه که باشد، کاملا واضح است که این خودرو هیدروژنی برای مقاصد فراوری انبوه فراوری نشده و صرفا یک محصول کانسپت است.

227227

منبع: خبرآنلاین

به "خودرویی که با یک باک 2000 کیلومتر راه می رود، عکس" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خودرویی که با یک باک 2000 کیلومتر راه می رود، عکس"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید