خبرنگاران پروژه سیستان راهی برای ارتقای دانش مردم در حفاظت از محیط زیست منطقه

به گزارش وبلاگ اسبیکو، تهران - خبرنگاران - مجری پروژه ملی مدیریت جامع منابع طبیعی و توسعه اقتصادی - اجتماعی سیستان با تاکید بر لزوم شفافیت و پاسخگویی در فرایند اجرای طرح های زودبازده گفت: پروژه سیستان آغاز شده و توانسته در جهت صحیح حرکت خود قرار گیرد که با اجرای آن شاهد ارتقای دانش و معیشت مردم منطقه خواهیم بود.

خبرنگاران پروژه سیستان راهی برای ارتقای دانش مردم در حفاظت از محیط زیست منطقه

به گزارش روز شنبه وبلاگ اسبیکو از سازمان حفاظت محیط زیست، احمدرضا لاهیجان زاده در اولین جلسه آنلاین کمیته بررسی و تصویب طرح های کوچک زودبازده تحت پروژه مدیریت یکپارچه منابع طبیعی و توسعه مالی - اجتماعی سیستان گفت: پروژه سیستان، یک پروژه توسعه ای با رویکرد ناحیه محور است.

معاون محیط زیست دریایی و تالاب های سازمان حفاظت محیط زیست کشور شرح داد: هدف پروژه سیستان، حمایت از طرح های کوچک زود بازده، ظرفیت سازی و ارتقای دانش جوامع محلی، ارتقاء ظرفیت و توان مجموعه ها در سطح استان، انتقال ایده های نو سازگار با فرهنگ و اقلیم منطقه و ارتقای معیشت مردم در حوزه سیستان در حفاظت از محیط زیست و منابع طبیعی منطقه است.

شناخت تهدیدها و فرصت ها

در ادامه این نشست، ندا فلسفی سرپرست پروژه پروژه ملی مدیریت جامع منابع طبیعی و توسعه مالی- اجتماعی سیستان گفت: پروژه سیستان در بخش حمایت از طرح های کوچک زودبازده، نقش تسهیل گری را ایفا می کند و هدف آن تسهیل بررسی وضع موجود و شناخت تهدیدها و مزایا، معرفی فناوری های نوین سازگار با شرایط اقلیمی منطقه، حمایت از نوآوری و اجرای ایده های نوین، جمع آوری درس آموخته ها و تعمیم دستاوردها است.

وی یادآور شد: طرح های کوچک زودبازده با هدف کاهش ریسک، امکان آزمودن و یادگیری سریع همزمان با توزیع منابع مالی محدود در راستای تقویت ظرفیت نهادی و کمک به ارتقای معیشت مردم اجرایی می شود.

سرپرست پروژه سیستان همچنین با اشاره به تهیه دستورالعمل اجرایی طرح های کوچک زودبازده گفت: این جلسه با هدف به اشتراک گذاری و تبادل نظر ارکان اصلی دستورالعمل برگزار شده است و در صورت موافقت اعضای کمیته تصویب و ارزیابی، عملیاتی خواهد شد.

فلسفی ادامه داد: بر اساس این دستورالعمل، فراخوان دریافت طرح های پیشنهادی از سوی تشکل ها و سازمان های مردمی از طریق وبسایت دفتر برنامه توسعه ملل متحد و رسانه محلی منتشر می شود. طرح های دریافت شده پس از طی مراحل ارزیابی توسط کمیته مربوطه تصویب و موافقت نامه بین دفتر توسعه ملل متحد و مجموعه منتخب محلی انعقاد می شود.

وی اضافه کرد: اعضای کمیته ارزیابی و تصویب شامل ترکیبی از نمایندگان دفتر توسعه ملل متحد، سازمان حفاظت محیط زیست، پروژه سیستان، وزارت امور خارجه، استانداری سیستان و بلوچستان، نماینده تخصصی دستگاه های استانی و تشکل های مردمی است.

فرآیند طرح های کوچک زودبازده را با شفافیت پیش می بریم

در ادامه این نشست مازن قرضالدین، معاون نماینده مقیم دفتر برنامه توسعه ملل متحد در ایران، به موضوع تجارب ارزشمند ایران در زمینه کمک های مالی کوچک مقیاس اشاره کرد.

وی همچنین نقش کمیته بررسی طرح های کوچک زودبازده، در فرآیند انتخاب طرح ها را بسیار حائز اهمیت دانست و اضافه کرد: تمام موارد کلیدی از قبیل اهداف، زمان بندی، اجرا، پایش شاخص ها و پرداخت اقساط طرح ها باید به طور کامل در طرح های پیشنهادی ارائه شده توسط مجریان مشخص باشد تا در خاتمه اجرای طرح ها، به وضوح بتوان تاثیرگذاری منابع اختصاص یافته را مشاهده، ارزیابی و پایش کنیم.

معاون نماینده مقیم دفتر برنامه توسعه ملل متحد در ایران تاکید کرد: در تلاش هستیم با رویکردی کاملاً روشن و شفاف، فرآیند طرح های کوچک زودبازده را پیش ببریم.

تاکید بر واگذاری فعالیت ها با اولویت مجموعه های بومی و استانی

همچنین زنگنه، معاون مالی استانداری سیستان و بلوچستان، نیز با ابراز رضایت از فرایند اجرایی شدن پروژه مذکور، به تسریع در فرایند اجرای فعالیت های میدانی در منطقه، اهمیت واگذاری فعالیت ها به نهادها و گروه های محلی با اولویت مجموعه های بومی و استانی در راستای کمک به نهادسازی و توانمندسازی در استان و اختصاص دو محور از مجموعه محورهای طرح های کوچک زودبازده، به موضوع ارتباط با افغانستان و و تجارت، بازاریابی و صادرات محصولات تاکید کرد.

روابط ایران و افغانستان توسعه یابد

طی این جلسه، نماینده وزارت امور خارجه نیز با ابراز خرسندی از اجرای پروژه مدیریت جامع منابع طبیعی و توسعه مالی اجتماعی سیستان و پیشرفت های حاصله به موضوع سابقه همکاری وزارت امور خارجه به برنامه اعتبارات خرد تسهیلات محیط زیست جهانی (SGP) اشاره کرد و بر لزوم استفاده از تجربه موجود در این زمینه تاکید کرد.

گلریز از ارائه طرح ها در پروژه حاضر و همچنین هدف پروژه مبنی بر برقراری ارتباط بیشتر با کشور افغانستان استقبال کرد.

پروژه مدیریت یکپارچه منابع طبیعی و توسعه مالی - اجتماعی سیستان توسط اتحادیه اروپا و برنامه توسعه ملل متحد تامین مالی شده است و این جلسه با حضور دست اندرکاران مرتبط از سازمان حفاظت محیط زیست، برنامه توسعه ملل متحد، معاونت مالی استانداری سیستان و بلوچستان و وزارت امور خارجه برگزار گشت.

منبع: ایرنا

به "خبرنگاران پروژه سیستان راهی برای ارتقای دانش مردم در حفاظت از محیط زیست منطقه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران پروژه سیستان راهی برای ارتقای دانش مردم در حفاظت از محیط زیست منطقه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید