مشارکت 20 نهاد و سازمان در برنامه های فرهنگی دومین نمایشگاه مجازی کتاب تهران

به گزارش وبلاگ اسبیکو ، سعید مجیدی، مدیر فعالیت های فرهنگی دومین نمایشگاه مجازی کتاب تهران در گفت وگو با ستاد خبری دومین نمایشگاه مجازی کتاب تهران بیان نمود: پس از انتشار فراخوان ارسال برنامه های فرهنگی با هدف ارتقای کیفیت فعالیت های مختلف در حوزه کتاب، در بازه زمانی محدودی که وجود داشت انجمن ها، تشکل ها، سازمان ها و نهادهای فرهنگی مختلف برای فعالیت در این خصوص اعلام آمادگی نموده و برنامه های خود را به کمیته فعالیت های فرهنگی ارسال کردند.

مشارکت 20 نهاد و سازمان در برنامه های فرهنگی دومین نمایشگاه مجازی کتاب تهران

وی در ادامه اعلام کرد: حدود 20 سازمان و نهاد، همکاری و مشارکت خود را با ستاد برگزاری دومین نمایشگاه مجازی کتاب تهران برای برپایی برنامه ها و فعالیت های فرهنگی در ایام برگزاری این نمایشگاه شروع کردند که ازجمله آن ها می توان به نهاد کتابخانه های عمومی کشور، ستاد عالی کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور، کتابخانه و موزه ملی ملک، بنیاد سعدی، سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران اشاره نمود. بعلاوه انجمن های حوزه نشر مانند انجمن قلم ایران، انجمن فرهنگی ناشران کودک و نوجوان، انجمن نقد ادبی، انجمن نویسندگان کودک و نوجوان، اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران، برنامه های خود را ارائه نموده اند.

مجیدی با اشاره به اینکه شاهد مشارکت ناشران، سازمان ها، ارگان ها و ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان ها برای برگزاری نشست ها و رویدادهای داخلی و خارجی هستیم، اظهار کرد: به واقع فعالیت های فرهنگی در سطح ملی برنامه ریزی شده است که این موضوع یکی از نقاط قوت دومین نمایشگاه مجازی کتاب تهران به شمار می رود.

مدیر فعالیت های فرهنگی دومین نمایشگاه مجازی کتاب تهران در ادامه اعلام کرد: برنامه هایی که با همکاری این سازمان ها و نهادها تدارک دیده شده به دو دسته نشست های داخلی و خارجی (بین المللی) و رویدادها یا برنامه های فرهنگی تقسیم می شوند. نشست های داخلی با رویکرد ترویجی در حوزه کتاب و کتابخوانی، نشر الکترونیک و نشر فیزیکی و تعامل آن ها با هم، اقتصاد نشر و هم افزایی بین ناشران دولتی و خصوصی برگزار می شوند. در کنار این نشست ها، کارگاه های آموزشی و محافل ادبی نیز پیش بینی شده است.

وی ضمن بیان اینکه نشست های سرای اهل قلم خانه کتاب و ادبیات ایران مساله محور، موضوع محور و کتاب محور هستند، توضیح داد: برگزاری عصر کتاب استانی، نشست های نقد، آنالیز و رونمایی کتاب، مسابقه های کتاب خوانی، ازجمله برنامه هایی است که در ایام برگزاری دومین نمایشگاه مجازی کتاب تهران برگزار خواهد شد و به همین دلیل، تا به امروز اجرای بیش از 50 نشست داخلی، نشست خارجی (بین المللی)، کارگاه و محفل ادبی برنامه ریزی شده است. بعلاوه بسکمک از برنامه ها نیزاز سوی ناشران برای برگزاری در این ایام برنامه ریزی شده که در دفاتر نشر، کتابفروشی ها و… به صورت حضوری و مجازی اجرا خواهد شد. همچنان تقاضا برای مشارکت در اجرای برنامه های مختلف از سوی سازمان ها، نهادها و ناشران ارائه می گردد و در آستانه شروع به کار رسمی نمایشگاه این برنامه ها در حال تکمیل است.

مجیدی به موضوع و محورهای نشست های خارجی (بین المللی) اشاره نمود و گفت: در نشست های بین المللی به موضوع مهم در این حوزه پرداخته شده است که حمایت از ترجمه کتاب کودک، رویدادهای بین المللی کتاب کودک، خرید و فروش حق نشر (رایت) کتاب کودک، فراوری محتوای دینی و اخلاقی برای بچه ها، کارگاه آموزشی در حوزه کودک، فراوری محتوای کودک برای بازارهای بین المللی، جوایز ادبی حوزه کودک و... بخشی از آن ها را شامل می گردد.

مدیر فعالیت های فرهنگی دومین نمایشگاه مجازی کتاب تهران بعلاوه توضیح داد: در نشست داخلی یا خارجی حداقل دو یا سه میهمان مدعو و اصلی حضور خواهند داشت که نشست حول محور گفت وگو و سخنرانی آن ها شکل می گیرد؛ با توجه به موضوع نشست ممکن است تعداد سخنرانان افزایش پیدا کند. برای بعضی از نشست ها مخاطبان تخصصی را دعوت می کنیم تا از حالت گفت وگوی صرف دو یا چند نفره خارج شده و مردم نیز بتوانند از محتوای آن ها بهره مند شوند. با توجه به رعایت دستورالعمل های بهداشتی پیشگیری از ویروس کرونا تعداد کمی از علاقه مندان می توانند حضور داشته باشند.

وی یادآور شد: همانطور که امکان خرید کتاب در دومین نمایشگاه مجازی کتاب تهران برای همه مردم سراسر کشور فراهم شده است، امکان حضور آن ها در برنامه های فرهنگی نیز وجود دارد؛ به این صورت که علاقه مندان می توانند برنامه های سرای اهل قلم را به صورت زنده به وسیله آپارات خانه کتاب و ادبیات ایران به نشانی khaneketab دیدن نمایند. بعلاوه با هم افزایی که با دستگاه های مشارکت نماینده انجام دادیم علاقه مندان می توانند در برنامه های شهر محل سکونت خود حضور پیدا نمایند.

مجیدی به شیوه اطلاع رسانی برنامه ها و نشست های دومین نمایشگاه مجازی کتاب تهران اشاره نمود و اضافه نمود: زمان و جزئیات برگزاری برنامه ها و نشست ها در نشانی اینترنتی خانه کتاب و ادبیات ایران به آدرس ketab.ir اطلاع رسانی می گردد. بعلاوه وبلاگ اسبیکو و سایر رسانه های کشور نیز در اطلاع رسانی برنامه ها، ستاد برگزاری نمایشگاه را کمک خواهند کرد.

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران

به "مشارکت 20 نهاد و سازمان در برنامه های فرهنگی دومین نمایشگاه مجازی کتاب تهران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مشارکت 20 نهاد و سازمان در برنامه های فرهنگی دومین نمایشگاه مجازی کتاب تهران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید