جنگل ارفع ده کجاست؟

به گزارش وبلاگ اسبیکو، جنگل ارفع ده کجاست؟ این سوال با محبوبیت روزافزون طبیعت گردی بسیار تکرار می گردد. ارفع ده دنیایی از زیبایی و شگفتی واقع در ارتفاعات بلند استان مازندران، جنگلی بکر و زیباست که چشم هر بیننده ای را خیره می نماید. جنگل ارفع ده قاب زیبایی از نقاشی طبیعت است، شما می توانید با سفر به این منطقه تجربه تماشا یکی از برترین جنگل های ایران، زندگی روستایی، پیاده روی در مسیرهای بی نظیر و بسیاری موارد دیگر را داشته باشید. ترکیب آسمان آبی، درختان سر به فلک کشیده، صدای پرندگان مختلف و شرشر آب ها همه و همه یک جا روح و جان شما را تازه می نماید. پس اگر این مرتبه قصد سفری متفاوت را دارید پیشنهاد می کنیم برنامه سفر به جنگل ارفع ده را نیز در فهرست اولویت هایتان قرار دهید.

جنگل ارفع ده کجاست؟

معرفی جنگل ارفع ده

در معرفی جنگل ارفع ده یکی از بکرترین و زیباترین جنگل های ایران است. درختان انبوه وحشی مانند زالزالم، ولیک و ته دونه با بوی نمدار درختان کاری می نماید که خاطره این سفر از یادتان نرود. این جنگل ها که گاهی در مه فرو می روند چشم انداز زیبایی دارند که سالانه صدها جهانگرد عاشق طبیعت را به سمت خود می کشاند.

جنگل ارفع ده از جاذبه های طبیعت گردی استان مازندران و شهرستان سوادکوه است. این جنگل از ساری 90 کیلومتر فاصله دارد و در 180 کیلومتری شمال شرق تهران واقع شده است. در دامنه کوه های این جنگل روستای ارفع ده نیز واقع شده که یکی از جاذبه های بی نظیر ایران به شمار می رود. روستای ارفع ده تنها 100 خانوار جمعیت دارد و یکی از برترین مکان ها برای تجربه جهانگردی روستایی و طبیعت گردی است.

این روستا در ارتفاع 2750 متری از سطح دریا واقع شده است و برای رسیدن به آن باید از راهنمای تور یا لیدر محلی یاری گرفت. جنگل ارفع ده در مجموع 2 ساعت از تهران فاصله داشته و با احتساب توقف و موارد دیگر می توانید در کمتر از 5 ساعت به این جنگل زیبا سقر کنید.

فاصله جنگل ارفع ده و چشمه پراو مشهور آن تا مرکز استان 90 کیلومتر است و برای رسیدن باید ابتدا در جاده فیروزکوه جلو رفته و پس از پشت سر گذاشتن روستای ورسک به منطقه چاپارخانه یا دم زنون برسید. سپس به سمت چپ جاده هلال احمر سرخ آباد بروید. 20 متر بالاتر دو جاده خاکی وجود دارد که سمت راست، جاده رسیدن به روستا و جنگل ارفع ده است.

برترین زمان سفر به جنگل ارفع ده

برترین زمان سفر به جنگل ارفع ده یکی از مهم ترین مواردی است که مسافران این منطقه باید به آن توجه نمایند. گاهی منطقه ارفع ده درگیر برف سنگین می گردد. برترین زمان سفر به آن از بهار تا اواخر پاییز است. در بهار جنگل سبزپوش و آب و هوا خنک و کمی رو به سردی است، در تابستان درختان میوه دارند و چشمه های جاری شده اند و می توانید از خنکای هوا لذت ببرید و از اواخر این فصل تا پاییز، زیبایی از رنگ های سبز و نارنجی و زرد را می بینید که برای همواره در خاطرتان می ماند. در زمستان هم این منطقه برف پوش است و اگر علاقه به سفر در این فصل دارید باز هم جنگل ارفع ده گزینه ای مناسب برای شماست اما پیش از سفر حتما شرایط آب و هوای منطقه را آنالیز کنید.

تماشای های جنگل ارفع ده

تماشای های جنگل ارفع ده بی شمار هستند. این منطقه آنقدر زیبا است که حتی متوجه نخواهید شد ساعت ها در دل جنگل راه پیمایی نموده اید. علاوه بر طبیعت زیبای جنگل ارفع ده این منطقه تماشای های دیگری نیز دارد که از جمله آن می توان به مواردی مانند غار اسپهبد و قلعه کنگلو ، دریاچه شورمست، روستای سنگده و جنگل راش ، چشمه پروا ، روستای کمرپشت و .غیره اشاره نمود.

برای رسیدن به غار اسپهبد خورشید اگر از سمت تهران به سوی دماوند و جاده فیروزکوه حرکت کنید، پس از ورس و کلیسای اوریم یک خروجی ورود که مسیر رسیدن به غار است. غار اسپهبد خورشید بیش از هزار سال قدمت دارد و از ارتفاعات کوه قابل مشاهده است. این غار به ثبت لیست منابع طبیعی ملی رسیده است.

بعلاوه می توانید در سفر و بازدید از جنگل ارفع ده به قله کوه صعود کنید. اگر کوهنورد هستید یا با گروه سفر می کنید یکی از گزینه های مجذوب کننده این سفر صعود به قله 2753 متری ارفع ده است. مسیر رسیدن به قله در بهار و تابستان بسیار سرسبز و زیبا است اما در زمستان به علت بارش برف سنگین بسیار صعب العبور می گردد. در سایر فصل ها با یک تور و تجهیزات ابتدایی می توانید به قله ارفع ده صعود کنید.

چشمه پراو جنگل ارفع ده نیز از جمله تماشای های این منطقه است که باید در سفرتان حتما از آن تماشا کنید. چشمه پراو (چشمه پر آب) در ارتفاعات ارفع ده واقع شده و به صورت آبشارهای متعدد و حوضچه های کوچک به دل آن می ریزد. آب این چشمه آنقدر زلال است که می توانید آن را نوش جان کنید و روح و جان تان تازه گردد.

اقامت در جنگل

اقامت در جنگل ارفع ده یکی از دغدغه های مسافران این منطقه است. در پاسخ به سوالات مربوط به اقامت در ارفع ده باید گفت، برای رسیدن به منطقه ها جنگلی ارفع ده ابتدا باید از مراتع و چمنزارهای روستای ارفع ده عبور کنید. هر چه در دل جنگل پیش بروید طبیعت بکرتر و زیباتر خواهد شد، بهتر است پیش از آغاز پیاده روی به فکر اقامت در ارفع ده باشید.

شما می توانید با رزرو تور ارفع ده که معمولا یک روزه یا دو روزه هستند از بابت اقامت، حضور راهنما، دسترسی به امکانات مختلف و بسیار موارد دیگر مطمئن شوید. در غیر این صورت اگر گروهی سفر می کنید می توانید از قبل با حسینیه روستای ارفع ده یا ساکنین محلی برای اجاره اقامتگاه خانگی هماهنگی های لازم را انجام دهید. بعلاوه در روستای ارفع ده محلی برای کمپ کردن وجود دارد. اگر قصد کمپ در ارفع ده را دارید حتما تجهیزات گرمایشی از جمله کیسه خواب و چادر مجهز و لباس مناسب به همراه داشته باشید.

سخن آخر

بازدید از جنگل ارفع ده ، سفر به دنیای زیبایی و شگفتی ها است. شما می توانید برای یک آخر هفته یا تعطیلات یک تا دو روزه سفر به ارفع ده را انتخاب کنید. طبیعت منطقه ارفع ده آنقدر زیبا است که خاطره این سفر را برای همواره در یادتان زنده نگه می دارد. طبیعت جنگل ارفع ده به خصوص در پاییز با آغاز بازی رنگ ها تماشای است. این منطقه یکی از برترین لوکیشن های برای عکاسی و فیلمبرداری نیز محسوب می گردد. پس در سفر حتما دوربین تان را نیز با خودتان ببرید.

منبع: الی گشت

به "جنگل ارفع ده کجاست؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جنگل ارفع ده کجاست؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید