راهنمای سفر به اردبیل ، سفر به اردبیل استان چشمه های بهشتی

به گزارش وبلاگ اسبیکو، استان اردبیل به عنوان یکی از زیباترین استان های ایران شناخته می شود که در شمال غربی ایران واقع شده و حدود یک درصد مساحت کل کشور را تشکیل می دهد. استان اردبیل از شمال با جمهوری آذربایجان، از جنوب با استان زنجان، از غرب با استان آذربایجان شرقی و از شرق با استان گیلان همسایه است. 5 شهرستان این استان حدود 369 کیلومتر با کشور جمهوری آذربایجان مرز مشترک دارد. اگرچه شاید برای گردشگران تنها گزینه های شناخته شده سفر به سرعین و اردبیل باشد اما همه این 5 شهرستان بسیار زیبا و منحصر به فرد هستند.این استان دارای 10 شهرستان بوده و مرکز آن شهرستان اردبیل است. سفر به اردبیل یکی از گزینه هایی است که تمام علاقمندان به سفر و ایرانگردی در ذهنشان دارند. استان سرسبز اردبیل به لحاظ برخورداری از اقلیم مناسب به ییلاق ایران معروفیت یافته و ظرفیت های بسیار و گاها بی نظیری در حوزه طبیعی، تاریخی و فرهنگی دارد و گردشگری به عنوان یکی از مهم ترین محورهای توسعه استان است. مجموعه جهانی شیخ صفی الدین اردبیلی به عنوان یکی از 19 اثر تاریخی ثبت شده در یونسکو در استان اردبیل قرار گرفته است. اردبیل، بیله سوار، پارس آباد، خلخال، سرعین، گیوی، گرمی، مشکین شهر، نمین و نیر از شهرهای استان اردبیل هستند که سفر به آنها به خصوص سفر به سرعین و اردبیل از هیجان انگیزترین ها است. پس با ما در مجله گردشگری خبرنگاران با راهنمای سفر به اردبیل همراه باشید.

راهنمای سفر به اردبیل ، سفر به اردبیل استان چشمه های بهشتی

راهنمای سفر به اردبیل؛ جاذبه های شهرهای استان اردبیل

استان اردبیل، 1800 اثر تاریخی شناسایی شده و حدود 920 اثر ثبت شده ملی در کشور و 120 امامزاده و 11 موزه دارد (8 موزه تحت مالکیت میراث فرهنگی موزه شهدا تحت مالکیت بنیاد شهید، موزه مفاخر دینی تحت مالکیت بنیاد دایره المعارف استان اردبیل و موزه تاریخ طبیعی تحت مالکیت سازمان حفاظت محیط زیست استان سرسبز اردبیل علاوه بر مجموعه جهانی بقعه شیخ صفی الدین اردبیلی، آثار متعدد تاریخی دیگری از جمله: بقعه شیخ جبرائیل کلخوران، بقعه شیخ حیدر مشگین شهر و محوطه تاریخی شهریری قلعه اولتان پارس آباد، مجموعه بازار اردبیل، کاروانسرای شاه عباسی نیر، خانه صارم السلطنه نمین، مساجد، قلعه ها، پل ها، خانه های تاریخی و کاروانسراها نشان دهنده اهمیت تاریخی این استان است که سفر به اردبیل را مجذوب کننده تر از پیش می کند. توده کوهستانی سبلان 4811 متر ارتفاع به عنوان یکی از هفت قطب گردشگری کشور، منشا چشمه های آب گرم و سرد است و دریاچه واقع در قله آن و شیروان دره سی به عنوان ژئو پارک در استان اردبیل واقع شده است. این استان 110 چشمه معدنی دارد که 75 چشمه آن آب گرم و 35 چشمه آن آب سرد است که به همین جهت شعار گردشگری استان اردبیل، سرزمین چشمه های بهشتی انتخاب شده است. آب گرم قینرجه با 84 درجه سانتیگراد به عنوان گرم ترین آب گرم قوتور سویی با ph برابر با 7/2 به عنوان اسیدی ترین آب گرم و آب گرم گاومیش گلی با آبدهی 65 لیتر در ثانیه به عنوان پرآب ترین آب گرم در استان توریستی اردبیل واقع شده است.

13 مجتمع آب درمانی از جمله آب درمانی ایرانیان، سبلان شهر آفتاب سردابه، قیه سویی، قینرجه مشگین شهر، شابیل، وله زیر، ژنرال، قهوه سویی، پهنلو، دره لر سویی، قینرجه نیر بش باجیلار و گیوی در شهرستان های اردبیل، سرعین، مشگین شهر، نیر و کوثر قرار داشته و توسع توریسم سلامت در استان را رونق می بخشد. استان گردشگری اردبیل دارای 37 منطقه نمونه گردشگری در سطح بین المللی، ملی، منطقه ای و محلی و 12 روستای هدف گردشگری و 52 روستا دارای قابلیت طبیعی و تاریخی است. تله کابین مجموعه گردشگری حیران، پیست اسکی روی برف و تله سیژ آلوارس شهرستان سرعین و مجموعه پل معلق با 365 متر طول و 80 متر ارتفاع در منطقه نمونه گردشگری خیاو تا گردولی در شهرستان مشگین شهر در استان زیبای اردبیل واقع شده است. تنوع تولید صنایع دستی، استان سرسبز اردبیل را در زمره استان های مهم و فعال تولیدکننده محصولات صنایع دستی کشور قرار داده است. بیش از 50 نوع محصول صنایع دستی در منطقه ها روستایی عشایری و شهری استان اردبیل تولید و به بازارهای داخل و خارج از کشور عرضه می شود. قالی، ورنی، گلیم، مسند، جاجیم، انواع محصولات چرمی و... از جمله تولیدات مهم صادراتی به خارج از کشور به شمار می آیند. ساوالان بالی (عسل سبلان) آیران آشی (آش دوغ) و قارا حلوا (حلوای سیاه) از سوغاتی های استان اردبیل بوده و اغلب گردشگران در مسافرت به استان زیبای اردبیل از گوشت و لبنیات در کنار دیگر سوغاتی های استان خریداری می کنند. استان اردبیل دارای 75 هزار نفر جمعیت عشایری با 43 طایفه است که از نظر جمعیت رتبه سوم کشوری را داشته و توسعه عشایری در استان را رونق می بخشد. کشت و صنعت مغان و پارس آباد در شهرستان پارس آباد با زمین های مکانیزه زراعی و باغی و دامپروری و صنایع تبدیلی عاملی برای توسعه توریسم کشاورزی در استان است. این استان دارای 217 واحد مرکز اقامتی از جمله هتل و هتل آپارتمان و میهمانپذیر بوده و از نظر تعداد مراکز اقامتی رتبه سوم کشوری را دارد، این استان، 31 دفتر خدمات مسافرتی و 21 واحد مرکز پذیرایی بین راهی دارد.

راهنمای سفر به اردبیل؛ اردبیل

شهرستان زیبای اردبیل از شهرهای استان اردبیل است که با دارا بودن مساحتی حدود 2098 مربع در کل استان می درخشد.سفر به اردبیل را باید درکنار سفر به سرعین را باید یکی از بهترین انتخاب ها برای ایرانگردی دانست.. این شهرستان علاوه بر مرکزیت سیاسی- اداری از یک مرکزیت جغرافیایی نیز برخوردار است به این دلیل در سطح استان جایگاه ویژه ای دارد. به لحاظ طبیعی، تاریخی، فرهنگی، مالی و اجتماعی نیز پررونق ترین شهرستان استان بوده و از جاذبه های متعدد گردشگری برخوردار است. دسترسی آسان از این شهرستان به منطقه ها و جاذبه های گردشگری استان برخورداری از امکانات مناسب زیرساختی و مالی از جمله مزیت های این شهرستان بوده که مجموعه ای از عوامل و عناصر جذب گردشگر را در خود جمع کرده است. این شهرستان شامل بخش مرکزی و بخش هیر است. خواهر خوانده شهر اردبیل شهر تیساوازوری مجارستان است.

راهنمای سفر به اردبیل، بیله سوار

این شهرستان در شمال استان و در فاصله 171 کیلومتری شمال شرق اردبیل در قسمت وسیعی از جلگه حاصلخیز مغان قرار گرفته، ارتفاع آن از سطح دریا حدود 90 متر و آب و هوای آن در تابستان گرم و در سایر فصول سال معتدل است. به سبب ارتفاع کم از سطح دریا و مقدار بارندگی نسبتا خوب و خاک حاصلخیز از عمده ترین منطقه ها کشاورزی کشور محسوب می شود. شهرستان بیله سوار به دلیل مرز مشترک زمینی با جمهوری آذربایجان و گمرک و پایانه مرزی کریدور اصلی ورود اتباع جمهوری آذربایجان به ایران بوده و نقش مهمی در توسعه گردشگری خارجی استان دارد و دارای مرغوب ترین نوع مرتع برای اتراق قسمتی از 32 طایفه ایل شاهسون است.

راهنمای سفر به اردبیل؛ پارس آباد

شهرستان پارس آباد از شهرهای استان اردبیل در شمال این استان و با فاصله 222 کیلومتری مرکز استان در دشت مغان و در ارتفاع 40-20 متر از سطح دریا قرار گرفته است. شهرستان پارس آباد که قطب کشاورزی استان محسوب می شود حدود 60 کیلومتر مرز آبی (به واسطه رود ارس) و 25 کیلومتر مرز زمینی با جمهوری آذربایجان دارد. آب و هوای این شهرستان در تابستان گرم و در زمستان و سایر فصول معتدل و خشک است.

راهنمای سفر به اردبیل؛ خلخال

شهرستان خلخال در جنوب استان اردبیل و در فاصله 110 کیلومتری مرکز استان واقع شده است و تا سال 1358 به هروآباد معروف بوده و ارتفاع آن 1796 متر بالاتر از سطح آب های آزاد است. آب و هوای آن در قسمت شرقی ارتفاعات تالش سرد و در قسمت شمال، جنوب و غرب معتدل و مطبوع است.

راهنمای سفر به اردبیل؛ سرعین

سرعین در22 کیلومتری غرب اردبیل و در دامنه شمال شرق کوه سبلان قرار گرفته و از از شهرهای استان اردبیل است. هر ساله گردشگران زیادی سفر به سرعین را برای ایرانگردی انتخاب می کنند، وجود آثار و معماری های صخره ای و آثار باستانی در شهر و حومه حاکی از اهمیت این منطقه در طول ادوار گذشته است و همچنین بازدید از آنها سفر به سرعین را نیز بسیار مجذوب کننده می کند. اما اشتهار کنونی شهر به سبب وجود بیش از 13 آبگرم معدنی و اماکن اقامتی متعدد است. سرعین در فرهنگ لغت فارسی به معنای سرچشمه است. در سفر به سرعین استفاده از آبگرم های مشهور این شهر و همچنین خرید عسل به عنوان سوغات را از قلم نیاندازید.

راهنمای سفر به اردبیل؛ کوثر (گیوی)

این شهرستان در حد فاصل شهرهای اردبیل- خلخال، میانه و تالش واقع شده و مرکز آن شهر گیوی است، شهر گیوی در فاصله 75 کیلومتری اردبیل از دو بخش مجزای گیوی سفلی و گیوی علیا تشکیل شده است و دارای آب و هوای کوهستانی سرد در زمستان، خنک و مطبوع در سایر فصول سال است. کوه های باغرو و گیلداغ این شهرستان را احاطه کرده است و رودهای قزل اوزن، سنگوار چای، آرپاچای و گیوی چای از رودهای مهم آن محسوب می شود.

راهنمای سفر به اردبیل؛ گرمی

شهرستان گرمی از شهرهای استان اردبیل در شمال شرقی اردبیل و در ارتفاع 1100 متری از سطح دریا قرار گرفته است. فاصله آن با اردبیل 108 کیلومتر، با بیله سوار 55 کیلومتر و با پارس آباد 97 کیلومتر است. آب و هوای شهرستان در تابستان گرم و بقیه فصول معتدل و مطبوع است.

راهنمای سفر به اردبیل؛ مشگین شهر

مشگین شهر یکی از شهرستان های استان اردبیل بوده و در فاصله 90 کیلومتری از مرکز استان واقع شده است. ارتفاع میانه این شهر از سطح دریا برابر با 1625 متر است. از شمال به شهرستان گرمی و جمهوری آذربایجان، از شرق به شهرستان های نمین و اردبیل، از غرب و جنوب به استان آذربایجان شرقی محدود می شود.

راهنمای سفر به اردبیل؛ نمین

شهرستان نمین از شهرهای استان اردبیل در شمال استان سرسبز اردبیل با فاصله 25 کیلومتری کنار جاده اردبیل به تهران و در منطقه مرزی جمهوری آذربایجان واقع شده است. آب و هوای معتدل با رطوبت و نم نسبتا خوب متاثر از دریای خزر محیطی سرسبز و با صفا را برای این شهرستان فراهم آورده است.

راهنمای سفر به اردبیل؛ نیر

شهرستان نیر در 35 کیلومتری مرکز استان در مسیر جاده ترانزیتی اردبیل به تبریز واقع شده است. محدوده نسبتا وسیع مرزهای جغرافیایی نیر همراه با موقعیت طبیعی و تاریخی ویژه و دارا بودن آب و هوای گرم و سرد معدنی فراوان و چشم مقدارای طبیعی و بکر و آب و هوای بسیار مطبوع و واقع شدن در دامنه سرسبز سبلان و ورودی استان اردبیل از سمت غرب و عبور جاده اصلی و ترانزیتی اردبیل به سراب از داخل شهر نیر جایگاه ویژه ای را در جلب گردشگران به خود اختصاص داده است.

ستاد اجرایی خدمات سفر استان اردبیل

ستاد اجرایی خدمات سفر استان اردبیل: 33261654

ستاد اجرایی خدمات سفر شهرستان سرعین: 32223815

سامانه تلفنی ستاد همگانی خدمات سفر: 09629

تلفن گویا: 33260370

سامانه پیامکی: 2000440

سامانه پیامکی معرفی جاذبه های گردشگری: 7070

اطلاعات راه ها: 141

ندای امداد: 112

جامعه صنفی تاسیسات اقامتی استان اردبیل: 32220366

انجمن آبدرمانی های استان اردبیل: 32223743

پایگاه اطلاع رسانی ستاد همگانی خدمات سفر: www.stsi.ir

منبع: همگردی

به "راهنمای سفر به اردبیل ، سفر به اردبیل استان چشمه های بهشتی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "راهنمای سفر به اردبیل ، سفر به اردبیل استان چشمه های بهشتی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید