جزئیات تازه از تغییر اقلیم ، احتمال به زیر آب رفتن کامل بعضی کشور ها تا خاتمه قرن

به گزارش وبلاگ اسبیکو، کارشناسان در گزارش نو هیئت بین دولتی تغییر اقلیم (آی پی سی سی) از فاجعه احتمالی افزایش دمای 1.5 درجه ای برای کشور های جزیره ای اقیانوس خبر داده اند. بالا آمدن سطح آب دریا ها سرانجام قرن می تواند منجر به زیر آب رفتن بعضی از کشور ها به صورت کامل گردد.

جزئیات تازه از تغییر اقلیم ، احتمال به زیر آب رفتن کامل بعضی کشور ها تا خاتمه قرن

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از گاردین، از دیرباز برای اقیانوس آرام به علت بحران های شدید آب وهوایی اش از تعبیر قناری در معدن ذغال سنگ استفاده می گردد جزر و مد های بزرگ، چرخند ها یا توده های هوایی فاجعه بار، افزایش شوری در بستر آب های زیرزمینی که رشد گیاهان را غیر ممکن می نماید، خشکسالی های پایدار و زیر آب رفتن جزیره های کم ارتفاع به علت بالا آمدن سطح آب ها از جمله این موارد است که به نظر می رسد تا صد سال آینده با افزایش گرمای زمین با شدت و تکرار بیشتری این نواحی را تحت تأثیر قرار دهد.

این هشدار از گزارش تازه هیئت بین دولتی تغییرات اقلیم (IPCC) در خصوص گرمایش کره زمین در روز دوشنبه 18 مرداد منتشر شده، منتج شده است. بر اساس این گزارش، برای تثبیت گرمای زمین به اندازه 1.5 درجه بیش از سطح پیش-صنعتی (هدف گذاری برای جلوگیری از افزایش زمین در معاهده پاریس که پس از لابی پایدار رهبران کشور های جزیره ای اقیانوس آرام معین شده است) باید اندازه انتشار گاز های گلخانه ای به نصف برسد.

ساتیندرا پراساد، سفیر فیجی و نماینده دائم در سازمان ملل متحد، در این رابطه بیان نمود: گزارش آی پی سی سی بسیار نگران نماینده است. این نتایج بسیار فراتر از آن چیزی است که همه ما تخمین می زدیم. به نظر می رسد که با نتایج منتشر شده در این گزارش، وقوع بحران های اقلیمی اقیانوس آرام مانند افزایش سطح دریا، به زیر آب رفتن جزیره ها کم ارتفاع و حتی از بین رفتن کامل بعضی از کشور ها بر اثر بالا آمدن سطح آب خیلی نزدیک تر از جدول زمانبندی است که پیش از این تصور می گردد.

گزارش آی پی سی سی پنج سناریو بر اساس اندازه متفاوت انتشار دی اکسید کربن و سایر گاز های گلخانه ای ارائه نموده است. در حالتی که انتشار گاز های گلخانه ای به اندازه زیاد و خیلی زیاد تداوم پیدا کند، پیش بینی برای افزایش گرمایش دنیای تا خاتمه قرن به ترتیب به اندازه 3.6 تا 4.4 بالاتر از سطح پیش صنعتی خواهد بود. حتی در صورت انتشار میانه گاز های گلخانه ای، به احتمال زیاد گرمای زمین تا 2 درجه سانتی گراد افزایش خواهد داشت.

در این گزارش آمده است که به نظر می رسد با هر نیم درجه افزایش گرمای دنیای، شاهد افزایش چشمگیر شدت و تکرر وقوع آشفتگی های اقلیمی مانند موج های گرمایی، بارش های سهمگین، خشکسالی و سایر بحران های آب وهوایی خواهیم بود.

به گفته پراساد تأثیر گرمایش دنیای سال هاست که در سراسر اقیانوس آرام احساس می گردد. وی در این رابطه شرح می دهد: وقوع سیل های فاجعه بار و طوفان های شدیدی که هر 50 تا 100 سال یکبار رخ می دادند به هر 10 سال یکبار رسیده است. می توان به سادگی حدس زد که قرار است در سال های پیش رو شاهد وقوع بیشتر و شدیدتر بحران های آب وهوایی مانند چرخند ها یا توده های هوایی فاجعه بار، اَبَر چرخند ها و خشکسالی مداوم در جزایر کوچک اقیانوس آرام باشیم.

گزارش تازه گرین پیس استرالیا پاسیفیک، بیانگر بی عدالتی شدید آب و هوایی که منطقه اقیانوس آرام را درگیر نموده است، زیر این منطقه یکی از کمترین منطقه ها انتشار دهنده کربن در دنیا است که تنها مسئول تنها 0.23 درصد از انتشار دنیای گاز های گلخانه ای است، اما متأسفانه اولین جایی است که با تأثیرات مخرب افزایش دمای دنیای روبه رو می گردد.

دکتر نیکولا کاسول، پژوهشگر مسئول تحقیقات گرین پیس استرالیا پاسیفیک در این رابطه بیان نمود: اثرات مخرب افزایش دمای زمین هرچه که باشد، منطقه اقیانوس آرام بیش ا هر قسمت دیگری از زمین از این اثرات آسیب خواهد دید. به زودی شاهد شوری بیشتر و افزایش سطح دریا ها خواهیم بود که این به معنی است که جزایری مانند کیریباتی، وانوآتو، سولومون غیر قابل سکونت خواهند بود.

جوزف سیکولو، مدیر عامل بخش اقیانوس آرام گروه فعالان اقلیمی 350.org هم تصریح نموده است: گزارش آی پی سی سی بسیار هشداردهنده است، اما اصلا دور از انتظار نبود. این مسیری است که ما پیش از این ها به خاطر نبود رهبری و برنامه ریزی هدفمند در خصوص تغییرات آب و هوایی دنیای در پیش گرفته ایم.

به گفته سیکولو، واقعیت هشداردهنده ای که در گزارش آی پی سی سی به آن اشاره شده و نمونه های ویرانگر بحران آب و هوایی که در دنیا در حال وقوع است مانند آتش سوزی در ایالات متحده، موج گرما در کانادا، آتش سوزی در سیبری، ترکیه و یونان، سیل در چین و ... مواردی است که اقیانوس آرام سالهاست در خصوص آن هشدار داده است.

وی گفت: این همان چیزی است که ما ده ها سال است درباره آن صحبت می کنیم، زیرا بحران اقلیمی از مدت ها قبل پشت در منتظر است. اقیانوس آرام همواره به اسم قناری در معدن ذغال سنگ در نظر گرفته می گردد که نشان دهنده این بحران است. ما دهه ها در کوشش برای برجسته سازی بحران آب و هوا بودیم، اما اکنون مصاحبه در حال تغییر است، اکنون همه واقعیت بحران اقلیمی را درک می نمایند، زمان آن فرا رسیده که جوامع پیش قدم بیش از هر زمان دیگری وارد عمل شوند.

منبع: جام جم آنلاین

به "جزئیات تازه از تغییر اقلیم ، احتمال به زیر آب رفتن کامل بعضی کشور ها تا خاتمه قرن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جزئیات تازه از تغییر اقلیم ، احتمال به زیر آب رفتن کامل بعضی کشور ها تا خاتمه قرن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید