تصویر قدیمی ترین سنگ قبر دنیا منتشر شد

به گزارش وبلاگ اسبیکو، موزه تاریخ فرهنگی اسلو در نروژ اعلام نموده است که این سنگ قدیمی ترین سنگ رونی دنیا و یکی از قدیمی ترین حکاکی های خط رونیک محسوب می گردد.

تصویر قدیمی ترین سنگ قبر دنیا منتشر شد

باستان شناسان نروژی تصاویر قدیمی ترین سنگ قبر حکاکی شده به خط رونیک دنیا را منتشر کردند.

به گزارش یورونیوز قدیمی ترین سنگ رونی دنیا با حکاکی هایی که قدمت روی آن به حدود دو هزارسال قبل بر می گردد، روز سه شنبه به صورت رسمی در نروژ رونمایی شد.

قدمت دو هزار سالۀ این سنگ رونی نشان می دهد که این کتیبه در اوایل پیدایش خط رونیک ساخته شده است. سنگ رونیک به کتیبه یا سنگ هایی گفته می گردد که گذشتگان در کنار قبرهای عزیزان خود قرار می دادند و روی آن با خط رونیک نوشته می شد.

موزه تاریخ فرهنگی اسلو در نروژ اعلام نموده است که این سنگ قدیمی ترین سنگ رونی دنیا و یکی از قدیمی ترین حکاکی های خط رونیک محسوب می گردد.

کشف آن به ما اطلاعات زیادی درباره استفاده از خط رونیک در ابتدای عصر آهن می دهد. این سنگ می تواند یکی از اولین کوشش ها برای استفاده از خط رونیک بر روی سنگ در اسکاندیناوری و نروژ باشد. این صحبت های کریستل زیلمر، استاد دانشگاه اسلو دربارۀ کشف تازه باستان شناسان نروژی است.

کشف تازه البته قدیمی ترین حکاکی موجود به خط رونیک نیست، پیش تر شانه ای از جنس استحوان در دانمارک کشف شده بود که روی آن با خط رونیک نوشته شده بود اما باید آن را قدیمی ترین سنگی دانست که روی آن با خط رونیک حکاکی شده است.

این کشف در پائیز سال 2021 در اطراف مرکز نروژ انجام شد اما باستان شناسان به علت آنچه معین دقیق قدمت آن می نامند از اعلام عمومی کشف مذکور تا سه روز قبل خودداری کردند!

ابعاد سنگ کشف شده 31 در 32 سانتی متر است، البته همۀ نوشته های روی آن معنادار نیست و هنوز راه درازی تا کشف همۀ رمزهای موجود در سنگ رونی تازه کشف شده باقی است.

منبع: عصر ایران

به "تصویر قدیمی ترین سنگ قبر دنیا منتشر شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تصویر قدیمی ترین سنگ قبر دنیا منتشر شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید