عکس ، فوتوشاپ در مصر باستان! ، یافته های تازه دانشمندان به یاری اسکن اشعه ایکس نقاشی 3 هزار ساله

به گزارش وبلاگ اسبیکو، روش نو اسکن اشعه ایکس اسرار پنهان فرعون در نقاشی های مصری را آشکار نموده است.

عکس ، فوتوشاپ در مصر باستان! ، یافته های تازه دانشمندان به یاری اسکن اشعه ایکس نقاشی 3 هزار ساله

به گزارش وبلاگ اسبیکو و به نقل از انشنت اوریجینز، جزئیات پنهان نقاشی های مصر باستان، همراه با فرآیندهای هنری و تغییراتی که در شاهکارهای تاریخی بیش از 3000 سال پیش اجرا شده است، به وسیله باستان شناسانی که در حال مطالعه نقاشی های مصر باستان با استفاده از فناوری تصویربرداری شیمیایی قابل حمل هستند، کشف شده است. این فناوری یاری نموده که به معنای واقعی کلمه، آنچه در پس سطح قابل مشاهده یک نقاشی نهفته، آشکار گردد.

این یافته ها که در یک مطالعه تازه پیشگامانه در مجله PLOS ONE منتشر شد، بر دو نقاشی مربوط به دوره رامسید (Ramesside) (1292-1069 قبل از میلاد) متمرکز بود که در کلیساهای مقبره واقع در گورستان تبان کشف شدند. باستان شناسان مارتینز از دانشگاه سوربن و دانشگاه لیژ اطلاعات جالب توجه و شگفت انگیزی در رابطه با فرآیندهای هنری و تغییرات ایجاد شده در این شاهکارهای تاریخی ارائه کردند.

تحلیل مبتکرانه نقاشی های مصری

به طور سنتی، تجزیه و تحلیل نقاشی های مصر باستان در محیط های آزمایشگاهی کنترل شده یا در محوطه موزه انجام می شد، اما این مطالعه تازه با استفاده از دستگاه های قابل حمل برای تصویربرداری شیمیایی، پیشگام رویکردی نوظهور است که به محققان این امکان را می دهد تا نقاشی ها را در زمینه اصلی خود آنالیز نمایند. این تکنیک به تیم تحقیقاتی را یاری می نماید تا تغییرات، لایه بندی و ترکیب رنگ را در حین کار مستقیم روی زمینه نقاشی، شناسایی کند.

فیلیپ مارتینز از دانشگاه سوربن، مصرشناس و نویسنده اصلی این مطالعه، در مصاحبه ای با نیوزویک گفت: این شیوه تازه به تیم اجازه داد تا چیزهایی را که درست در مقابل چشمان ما قرار داشتند، اما قادر نبودیم ببینیم، کشف کند.

برای انجام این آنالیز، تیم تحقیقاتی از یک نسخه قابل حمل از تصویربرداری فلورسانس اشعه ایکس (XRF) استفاده کرد؛ تکنیکی که از اشعه ایکس برای تجزیه و تحلیل ترکیب شیمیایی یک جسم استفاده می نماید. این تیم با استفاده از این فناوری، نقاشی رامسس دوم و یک اثر هنری دیگر از همان گورستان را اسکن و جزئیات پنهانی را که با چشم غیرمسلح غیرقابل تشخیص بود، آشکار کرد.

در نقاشی اول، تغییرات ظریف در موقعیت بازوی یک فیگور مشاهده شد. در حالی که دلایل دقیق این تغییرات نامشخص است، این کشف سوالات جالبی درباره نیات هنری و روند خلاقانه نقاشان مصر باستان به وجود می آورد. تجزیه و تحلیل نقاشی دوم مجموعه ای از تغییرات را در تاج و سایر نشان های سلطنتی نشان داد که در پرتره رامسس دوم به تصویر کشیده شده است. این تغییرات احتمالا منعکس نماینده اهمیت نمادین این عناصر در طول زمان است. این یافته حاکی از آن است که مصریان باستان بیان هنری خود را برای انتقال ایدئولوژی های فرهنگی و مذهبی در حال تکامل، به کار می بردند.

این اثر هنری در مقبره ناختامون، یک مقام رسمی دفن شده در نزدیکی تبس، اقصر امروزی قرار گرفته است. به گزارش لایو ساینس، در این تصویر، فرعون با ته ریش خفیف روی صورتش به تصویر کشیده شده است. پیش از این، محققان حدس می زدند که این نقاشی فرعون را در غم از دست دادن پدرش، فرعون ستی اول، نشان می دهد که از حدود 1294 قبل از میلاد تا 1279 قبل از میلاد سلطنت کرد. با این حال، آخرین اسکن پرتره این تفسیر را به چالش می کشد.

بیشتر بخوانید:

  • در لاشه یک نهنگ چه موجوداتی زندگی می نمایند؟ | شیوه جالب زندگی در اعماق دریا

با استفاده از XRF، محققان توانستند بینش تازهی در خصوص این اثر هنری به دست آورند، و نور تازهی بر ترکیب آن بیافزایند و به طور بالقوه زمینه تفسیری آن را تغییر دهند. این تکنیک اسکن نوآورانه ابزاری غیر تهاجمی برای آنالیز آثار هنری باستانی فراهم می نماید و اطلاعات پنهان قبلی را آشکار می نماید که به درک عمیق تر مصنوعات تاریخی یاری می نماید. مهم تر از آن، درک تازهتر و عمیق تر از تفسیر مجدد رامسس دوم در این تحقیق به دست آمد.

علاوه بر این، محققان تغییر قابل توجهی در لباس فرعون کشف کردند. در ابتدا، رامسس دوم با یک طوق شبیو متشکل از زنجیرهای حجیم طلا که از مهره های بزرگ و سنگین تشکیل شده بود، به تصویر کشیده شد. با این حال، طوق شبیو از نظر تاریخی در طول سلطنت رامسس دوم، که تقریبا از 1279 قبل از میلاد تا 1213 قبل از میلاد طول کشید، مورد استفاده قرار نگرفت. در عوض، این مد محبوبی در طول سلسله بیستم (حدود 1186 قبل از میلاد تا 1070 قبل از میلاد) بود. محققان شواهدی یافتند که نشان می دهد روی طوق نقاشی شده و با یک گردن بند وسِخ، قطعه ای از جواهرات مسطح که مشخصه دوران رامسس دوم است، جایگزین شده است.

منبع: همشهری آنلاین

به "عکس ، فوتوشاپ در مصر باستان! ، یافته های تازه دانشمندان به یاری اسکن اشعه ایکس نقاشی 3 هزار ساله" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "عکس ، فوتوشاپ در مصر باستان! ، یافته های تازه دانشمندان به یاری اسکن اشعه ایکس نقاشی 3 هزار ساله"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید