تصاویر خیره کننده تلسکوپ فضایی جیمز وب از مرگ یک ستاره

به گزارش وبلاگ اسبیکو، تلسکوپ فضایی جیمز وب تصاویری خیره کننده از آخرین مراحل زندگی ستاره ای در دوردست ها را با جزئیاتی بدیع و بی سابقه به ثبت رسانده است. این تصاویر ساختاری دوناتی شکل را از گاز درخشان با عنوان سحابی حلقه به نمایش می گذارد که در فاصله دوهزار و ششصد سال نوری از زمین قرار گرفته است.

تصاویر خیره کننده تلسکوپ فضایی جیمز وب از مرگ یک ستاره

به گزارش یورونیوز، سحابی های حلقه زمانی تشکیل می شوند که ستاره ای رو به احتضار مواد تشکیل دهنده اش را به فضا پرتاب می نماید. این مواد حلقه هایی با رنگ هایی واضح، حباب های در حال انبساط و ابر هایی پیچیده و باریک تشکیل می دهند. سرنوشتی این چنینی میلیارد ها سال بعد انتظار خورشید را می کشد.

تصاویر با وضوح بالای دوربین فروسرخ نزدیک که از طریق تیمی از دانشمندان منتشر شده اند، نه تنها ساختار درحال انبساط سحابی را به نمایش می گذارند بلکه ناحیه درونی نزدیک به کوتوله سفید مرکزی آن را نیز نشان می دهند. این ناحیه درونی ستاره ای بسیار متراکم و تقریبا هم مقدار با یک سیاره است.

اگرچه چنین ساختار هایی هیچ ربطی به سیاره ها ندارند، اما با عنوان سحابی های سیاره نما شناخته می شوند. این عبارت یادآور روز های نخستین ستاره شناسی و زمانی است که محققان تنها با تلسکوپ های کوچک به نظاره آسمان می نشستند. این سحابی ها در آن موقع برای آن ها یادآور سیاره ها بوده اند.

مایکل بارلو، استاد بازنشسته فیزیک و ستاره شناسی در کالج دانشگاهی لندن که سرپرستی تیم محققین را بر عهده دارد می گوید: انتظار می رود که ستاره هایی مانند خورشید زندگی خود را به عنوان کوتوله های سفید خاتمه دهند. آن ها پوشش بیرونی خود را به فضا پرتاب می نمایند. این پوشش، سحابی سیاره ای زیبایی را تشکیل می دهد که با تابش بسیار پر حرارت ستاره های مرکزی کوتوله ماقبل سفید روشن می گردد.

حلقه های رنگارنگ در سحابی از طریق عناصر گوناگون شیمیایی تشکیل می شوند، زیرا این عناصر نور را در طول موج های مختلفی ساطع می نمایند. دانشمندان امیدوارند با تجزیه و تحلیل این تصاویر بتوانند فرآیند پیچیده تشکیل ساختار های سحابی و چرخه زندگی ستاره ها و عناصری که به درون کیهان می ریزند را درک نمایند.

آقای بارلو می افزاید: ما همچنان تمام فرآیند هایی که در طول این مرحله که به سان تبدیل کرم ابریشم به پروانه است را درک نکرده ایم. سحابی حلقه در لیرا یکی از نزدیک ترین و درخشان ترین سحابی های سیاره ای است. درنتیجه هدفی ایده آل برای تلسکوپ فضایی جیمز وب و مطالعه فرآیند های مقیاس کوچک و بزرگی است که با هدف تشکیل ساختار های مولکولی غبارآلود که در این تصاویر مشاهده می کنیم.

منبع: فرارو

به "تصاویر خیره کننده تلسکوپ فضایی جیمز وب از مرگ یک ستاره" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تصاویر خیره کننده تلسکوپ فضایی جیمز وب از مرگ یک ستاره"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید