با آنالیز کتاب های راهنمای قدیمی وویجر 1، دلیل ارسال پیغام های مخدوش آن آشکار شد

به گزارش وبلاگ اسبیکو، در ماه مه، دانشمندان ناسا اعلام کردند که فضاپیمای وویجر 1 در حال ارسال داده های نادرست از سیستم کنترل خود [AACS] است. برای حل این مشکل، مهندس های دست به دامان کتابچه های چند دهه قدیمی شدند.

با آنالیز کتاب های راهنمای قدیمی وویجر 1، دلیل ارسال پیغام های مخدوش آن آشکار شد

ناسا در یک به روزرسانی نوشت که تیم وویجر این مشکل مرموز را در اواخر ماه اوت حل نموده است. معلوم شد، فضاپیما با استفاده از یک کامپیوتر مرده اطلاعاتی را ارسال می کرد که داده ها را خراب می کرد.

وویجر 1، همراه با وویجر 2 -دوقلوی خود- در سال 1977 به فضا پرتاب شد و ابتدا تصور می شد که تنها 5 سال تاب بیاورد و در این مدت بتواند مشتری، زحل، اورانوس، نپتون و قمرهای آنها را مطالعه کند.

اما پس از نزدیک به 45 سال، هر دو فضاپیما هنوز در حال کار هستند. در سال 2012، وویجر 1 اولین شیء ساخت بشر شد که از مرز نفوذ خورشید ما که به هلیوپوز heliopause معروف است، عبور کرد و وارد فضای بین ستاره ای شد و اکنون حدود 23.8 میلیارد کیلومتر از زمین فاصله دارد و با این وجود هنوز داده ارسال می نماید.

سوزان داد، مدیر پروژه ماموریت وویجر در آزمایشگاه پیشرانش جت ناسا، در تابستان قبل از اینکه تیم وویجر راه حلی پیدا کند در این مورد می گوید: هیچ کس فکر آنها تا کنون دوام بیاورند.

کشف اسناد قدیمی فضاپیما

وویجر 1 در اوایل دهه 1970 طراحی و ساخته شد و همین امر کوشش ها برای عیب یابی اش را پیچیده می کرد.

اگرچه مهندسان وویجر بعضی از اسناد و مدارک قدیمی حاوی جزئیات در خصوص طراحی و روندهای فضاپیما را داشتند، اما اسناد مهم دیگر گم شده بودند یا در جای خود قرار نداشتند.

در طول 12 سال اول ماموریت وویجر، هزاران مهندس روی این پروژه کار کردند. هنگامی که آنها در دهه 70 و 80 بازنشسته شدند، لزوم خاصی برای ایجاد یک کتابخانه اسناد پروژه وجود نداشت. آنها جعبه های پر از مواد کاری خود را به خانه به گاراژ خود می بردند. اما در ماموریت های تازه، ناسا به نگهداری سوابق اهمیت می دهد.

تعدادی جعبه با اسناد و تصاویر شماتیک در خارج از محل آزمایشگاه پیشرانه جت ذخیره شده بود و داد و بقیه گردانندگان وویجر می توانند درخواست دسترسی به این سوابق را داشته باشند. با این حال، این کار یک چالش بود.

برای مشکل اخیر وویجر 1 در تله متری، مهندسان ماموریت باید به طور خاص در پی جعبه هایی با نام مهندسانی می گشتند که سیستم کنترل نگرش attitude-control system را توسعه داده بودند.

منبع اشکال

سیستم کنترل نگرش فضاپیما، که داده های تله متری را به ناسا می فرستد، جهت گیری وویجر 1 را در فضا نشان می دهد و آنتن با برد زیاد فضاپیما را به سمت زمین می چرخاند و به این ترتیب، وویجر را قادر می سازد تا داده ها را به خانه ارسال کند.

در خلال نقص تابستان سال جاری، خوانش های تله متری مخدوش شده بود، تعیین نبود که سیستم کنترل نگرش به درستی کار می نماید یا خیر.

داد و مهندسان مدت ها گمان می کردند که این مشکل به علت فرسودگی سیستم ها است یا اینکه موقعیت آن در فضای بین ستاره ای دارای ذرات باردار پرانرژی سبب آن شده باشد.

در اواخر آگوست، مهندسان وویجر منبع داده های مخدوش را پیدا کردند: سیستم کنترل نگرش فضاپیما در حال مسیریابی اطلاعات به وسیله یک کامپیوتر مرده بود. یعنی یک فرمان معیوب از یک کامپیوتر دیگر راه اندازی شده بود.

داد در بیانیه ای که ناسا در ماه آگوست منتشر کرد ، گفت: ما از بازگشت تله متری خوشحالیم . با این حال، تیم مطمئن نیست که چرا این اتفاق اصلا اتفاق افتاده.

ما یک بازخوانی کامل حافظه AACS انجام می دهیم و به همه روندها دقت می کنیم که به ما یاری می نماید تا مسئله ای را که باعث مشکل تله متری شده است، تشخیص دهیم. بنابراین ما محتاطانه خوش بین هستیم، اما هنوز باید تحقیقات بیشتری انجام گردد.

سفر وویجر 1 ادامه دارد

به عنوان بخشی از یک کوشش مداوم مدیریت انرژی که در سال های اخیر لزوم بیشتری پیدا نموده، مهندسان سیستم های غیرفنی روی کاوشگرهای وویجر، مانند بخاری های ابزار علمی آن را خاموش نموده اند، به این امید که وویجر تا سال 2030 همچنان انرژی داشته باشد.

ماموریت وویجر از کشف قمرها و حلقه های ناشناخته گرفته تا اولین شواهد مستقیم از هلیوپوز، به دانشمندان در درک کیهان یاری نموده است. دانشمندان می خواهند این ماموریت تا بیشترین حد ممکن ادامه یابد، زیرا داده های علمی بسیار ارزشمند هستند.

منبع: Business Insider

منبع: یک پزشک

به "با آنالیز کتاب های راهنمای قدیمی وویجر 1، دلیل ارسال پیغام های مخدوش آن آشکار شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "با آنالیز کتاب های راهنمای قدیمی وویجر 1، دلیل ارسال پیغام های مخدوش آن آشکار شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید