آیا قرعه کشی خودرو حذف خواهد شد؟

به گزارش وبلاگ اسبیکو، به گفته بابک رحمانی سخنگوی ایران خودرو، به دو شرط افزایش عرضه 750 هزار دستگاه در سال و حذف قیمت دستوری یا همان اختلاف قیمت بین بازار و کارخانه، قرعه کشی ایران خودرو حذف می گردد.

آیا قرعه کشی خودرو حذف خواهد شد؟

به گزارش وبلاگ اسبیکو، سخنگوی ایران خودرو اضافه نمود: احتیاج بازار خودرو سالانه 1 میلیون 200 تا 1 میلیون 500 هزار دستگاه است که ایران خودرویی ها برای فراوری 750 هزار دستگاه شامل 25 هزار خودرو سنگین و 725 هزار دستگاه سواری برنامه ریزی کردند، ولی افزایش عرضه، یک علت حذف قرعه کشی است که مسلما به تدریج در نیمه دوم سال اتفاق می افتد.

این در حالی است که علی جدی نائب رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: قرعه کشی خودرو یک نوع لاتاری است که هرکسی برنده می گردد یک پول اضافه ای از تفاوت قیمت کارخانه تا بازار به دست می آورد که در مشروع بودن آن هم شک و شبهه وجود دارد.

جدی درباره گرانی دوباره قیمت خودرو در بازار و ادامه شرایط فروش آن به صورت قرعه کشی گفت: تا زمانی که عرضه و تقاضای خودرو در کشور به تعادل نرسد و فراوری افزایش پیدا نکند، نه قرعه کشی حذف و نه قیمت حاشیه بازار کم می گردد، در واقع هیچ کدام از این مسائل حل نمی گردد.

شرط و شروط خودروسازان عملی نیست

فربد زاوه کارشناس صنعت خودرو در تبادل نظر با وبلاگ اسبیکو با اشاره به اینکه مشخص شرط و شروط برای حذف قرعه کشی خودرو از سوی شرکت های خودروساز قابل قبول نیست، گفت: صحبت های سخنگوی ایران خودرو در این باره به نظر نمی رسد قابلیت تحقق داشته باشد، در خصوص شرط اول مبنی بر افزایش فراوری این شرکت به 750 هزار دستگاه در سالجاری، به دو علت عمده چنین موضوعی میسر نیست.

وی اضافه نمود: در وهله اول برای تامین اقتصادی این افزایش فراوری خودروسازان باید برای تامین قطعات حداقل از شش ماه قبل سفارش گذاری انجام دهند، با توجه به اینکه خودروسازان گفتند در خرداد ماه افزایش فراوری را محقق خواهند کرد، بنابراین برای این مسئله باید از ابتدای دی ماه 1400 به ماه سفارش گذاری اقدام می کردند، که با توجه به شرایط اقتصادی بغرنج خودروسازان به هیچ عنوان چنین موضوع امکان پذیر نیست.

زاوه گفت: بر اساس اعلام شرکت ایران خودرو در خرداد ماه، این شرکت ماهانه 60 هزار دستگاه فراوری خواهد نمود، که به اعتقاد بنده چنین موضوع محقق نمی گردد چرا که این اندازه قطعات مورد احتیاج برای فراوری، 750 هزار دستگاه در سال در دسترس نیست، بخصوص در قطعات الکترونیک ما با کمبود روبرو هستیم، این موضوع نیز به عنوان علت دوم مطرح است، طبیعتاً خودروسازان با توجه به اینکه نمی توانند هزینه های مورد احتیاج را تامین نمایند به نظر می رسد این قول افزایش فراوری نیز به یک شعار بی ثمر در انتها سال تبدیل خواهد شد.

این کارشناس صنعت خودرو اضافه نمود: درحالی که در سال گذشته 670 تا 680 هزار دستگاه خودروی تجاری در کشور فراوری شده که قابلیت شماره گذاری داشته، معلوم نیست با چه استدلالی دولت و وزارت صمت، به خودروسازان دستور داده اند که این اندازه فراوری را دو برابر نمایند، در این زمینه ایران خودرو به تنهایی گفت تا انتها سال 750 هزار دستگاه خودرو فراوری می نماید و سایپا نیز به میزان کمتر، که در نهایت اندازه فراوری به دو برابر سال گذشته برسد که با توجه به شرایط موجود چنین چیزی امکان پذیر نیست. این درحالیست که به زحمت اندازه فراوری خودرو در کشور از مرز یک میلیون دستگاه می تواند عبور کند.

وی بعلاوه در خصوص شرط دیگر برای حذف قرعه کشی خودرو، یعنی کنار گذاشتن قیمت گذاری دستوری بیان داشت: با توجه به تفکری که در حال حاضر در دولت و وزارت صمت حاکم است، بعید است که آقایان زیر بار چنین مسئله ای بروند، در این زمینه تابش معاون وزیر صمت و رئیس سازمان حمایت از مصرف نمایندگان دستور داده که قیمت ها کاهش پیدا کند، طبیعتا با توجه به چنین تفکری به هیچ عنوان نباید امید داشت که شرایط صنعت و بازار خودرو سروسامان بگیرد، زیرا با اقتصاد دستوری و بگیر و ببند، خودرو مقرون به صرفه نخواهد شد.

زاوه با اشاره به اینکه در حال حاضر قرعه کشی خودرو تبدیل به یک لاتاری شده است، ادامه داد: با توجه به اندازه فراوریی که در کشور وجود دارد، دو برابر فراوری تقاضا برای خرید وجود دارد که بیشتر این تقاضا ها سرمایه ای محسوب می گردد، نه احتیاج واقعی، در چنین شرایطی نیز مشتریان واقعی شانس کمی برای برنده شدن در قرعه کشی دارند، بنابراین اگر آن ها بخواهند خودرو بخرند، باید به بازار آزاد مراجعه نمایند و محصولات را به چندین برابر قیمت کارخانه از حاشیه بازار تهیه نمایند.

منبع: فرارو

به "آیا قرعه کشی خودرو حذف خواهد شد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آیا قرعه کشی خودرو حذف خواهد شد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید