10 نکته طلایی برای خرید مقرون به صرفه یک روتختی (ملحفه)

به گزارش وبلاگ اسبیکو، میانگین زمان مطالعه:3دقیقه

بعد از خرید تخت اولین چیزی که احتیاج به خرید آن خواهید داشت، روتختی است. خرید یک ملحفهٔ زیبا و مناسب برای تختخواب از اهمیت بالایی برخوردار است. هنگام خرید آن نباید تنها به رنگ و طرح آن توجه گردد. بلکه نکات مهم دیگری نیز وجود دارند که هنگام خرید باید به آن ها توجه کنید. خرید یک روتختی که از کیفیت خوبی برخوردار باشد می تواند بر کیفیت خواب شما تأثیر بگذارد، به همین علت هنگام خرید باید علاوه بر طرح و رنگ آن، به سایر ویژگی های روتختی نیز توجهٔ ویژه ای گردد.

10 نکته طلایی برای خرید مقرون به صرفه یک روتختی (ملحفه)

امروزه انواع و اقسام روتختی ها با مدل های و طرح ها متنوع در بازار به فروش می رسد. انتخاب یک روتختی زیبا می تواند بر دکوراسیون داخلی اتاق شما نیز تأثیر بگذارید. افرادی که روی دکوراسیون داخلی اتاق خود حساس هستند، در انتخاب و خرید ملحفه نیز باید دقت زیادی به خرج دهند.

در ادامهٔ این مقاله قصد داریم تا شما را با نکات مهمی که هنگام خرید روتختی باید رعایت شوند آشنا کنیم.

خرید انواع روتختی کشدار/ بدون کش

خوب است که بدانید روتختی ها انواع مختلفی دارند و با توجه به جنس پارچه، تعداد تکه ها، گرم یا خنک بودن، میزان، شکل و طرح و… به دسته های مختلفی تقسیم می شوند. هرکدام از آن ها دارای یک سری ویژگی هستند و به همین علت هنگام خرید آن ها باید به این موارد توجهٔ ویژه ای گردد. دسته بندی روتختی ها به افراد یاری می نماید تا بتوانند روتختی مورداحتیاج خود را راحت تر پیدا نمایند. به همین علت بسیار مهم است که قبل از خرید با انواع و اقسام آن آشنا شوید. شایان ذکر است که قیمت آن ها نیز با توجه به جنس و ویژگی هایی که دارند فرق دارد.

انواع روتختی براساس ویژگی های ظاهری ای که دارند به دسته های زیر تقسیم می شوند:

  • خرید انواع روتختی براساس جنس آن ها

رو تختی ها را معمولاً از پارچه های مختلف می سازند و به همین علت کیفیت آن ها یکسان نیست. تمامی ملحفه هایی که در بازار وجود دارند از سه نوع الیاف طبیعی، مصنوعی و ترکیبی از الیاف مصنوعی و طبیعی فراوری می شوند. بدون شک کیفیت و قیمت روتختی های که از پارچه های با الیاف طبیعی ساخته شده است. مانند ابریشم، پنبه و کتان از سایر پارچه ها بیشتر است. این نوع پارچه از هرگونه حساسیت پوستی جلوگیری می نماید و ازلحاظ جنس نرم و لطیف تر هستند. روتختی هایی که از جنس الیاف مصنوعی مانند پلی استر و اکریلیک دوخته شده اند، نسبتاً زبر و خشن هستند. این پارچه ها از کیفیت خیلی بالایی برخوردار نیستند و معمولاً نسبت به پارچه هایی که الیاف طبیعی دارند از قیمت مناسب تری برخوردارند.

  • انواع روتختی براساس رنگ و طرح آن

امروزه هر فرد می تواند با توجه به سلیقه و دکوراسیون داخلی اتاق خود، یک روتختی مناسب خریداری کند. ملحفه ها در طرح ها و رنگ های بسیار متنوعی دوخته می شوند و به همین علت می توان آن را ازلحاظ مدل و طرحی که دارند در دسته های مختلفی قرار داد، به همین علت انتخاب یک نوع ملحفهٔ خاص بسیار راحت است. قیمت روتختی ها با توجه به طرح و مدلی که دارند فرق دارد.

انواع روتختی ازلحاظ مدل به چند دستهٔ زیر تقسیم می شوند:

  1. مدل کلاسیک؛
  2. مدل اسپورت و ساده؛
  3. مدل های سنتی؛
  4. مدل های گل دار؛
  5. مدل های چاپی و سه بعدی.
  • انواع روتختی براساس تکه هایی که دارد

ست های روتختی با توجه به تعداد تکه هایی که دارد در چند مدل به فروش می رسند. معمولاً یک ست روتختی شامل لحاف، بالش، روبالشی، کوسن، کاور کوسن، روتشکی و… است. ست های روتختی با توجه به تعداد تکه هایی که دارد معمولاً به چند دسته تقسیم می شوند. حداقل تعداد تکه ای که یک روتختی می تواند داشته باشد 3 عدد است که شامل دو روبالشی و یک روتشکی است. هرچقدر تعداد تکه های یک ست بیشتر باشد، قیمت آن نیز بیشتر می گردد. انواع ست روتختی براساس تعداد تکه های آن عبارت اند از:

  1. ملحفه روتختی 3/5تیکه؛
  2. ملحفه چهار تیکه؛
  3. ملحفه روتختی 6 تیکه؛
  4. ملحفه روتختی 10 تیکه؛
  5. نیم ست لحاف روتختی.
  • انواع روتختی براساس گرم یا خنک بودنشان

روتختی ها براساس ویژگی هایی که دارند می توان از هرکدام از آن ها برای فصلی از سال استفاده کرد. به عنوان مثال، روتختی هایی که در فصل بهار و تابستان مورد استفاده قرار می گیرند، خنک تر و سبک تر هستند. در حالی که رو تختی هایی که برای فصل های سرد مناسب هستند، دارای لحاف سنگین تر و گرم تر هستند.

  • انواع روتختی با میزان های مختلف

روتختی ها را معمولاً با توجه به میزانٔ تخت ها فراوری می نمایند، به همین علت بسیار مهم است که قبل از خرید به میزانٔ آن ها توجه گردد و متناسب با سایز تخت آن را خریداری کرد. معمولاً فراورینمایندگان روتختی براساس سایز استاندارد تخت ها آن ها را فراوری می نمایند. انواع روتختی از لحاظ سایز به چند دستهٔ زیر تقسیم می گردد:

  1. روتختی 2 نفره؛(سایز 180 و 160)
  2. روتختی یک نفره؛(سایز 90 و 120)
  3. روتختی نوزاد؛
  4. روتختی کودک.

شما می توانید در فروشگاه هایی همانند کالای خواب دواج، انواع روتختی و ملحفه کشدار در انواع سایز مدنظر خود سفارش دهید.

  • خرید انواع ملحفه کشدار

بعضی از روتختی های دارای یک ملحفه کشدار هستند. ملحفه کشدار به راحتی روی تشک قرار می گیرد و از جمع شدن آن جلوگیری می نماید، به همین علت برترین مدل روتختی، آن هایی هستند که دارای ملحفه کشدارند. انواع ملحفه کش دار در طرح ها و میزان های مختلفی فراوری می گردد. تنها تفاوتی که این ست های روتختی با سیار ست ها دارند این است که ملحفهٔ آن ها کشدار است. ازلحاظ طرح و مدل نیز مانند سایر انواع روتختی فراوری می گردد. افرادی که قصد دارند این نوع ملحفه را خریداری نمایند، هنگام خرید ست روتختی باید به آن توجهٔ ویژه ای داشته باشند. سایزهای روتختی کشدار نیز معمولاً براساس سایز استاندارد تخت ها مشخص می گردد. پرکاربردترین سایز این ملحفه 90 سانتی متر برای تخت های یک نفره است.

نکات مهمی که هنگام خرید روتختی باید به آن ها توجه گردد

با توجه به این که روتختی ها در انواع و اقسام مختلفی فراوری می شوند، انتخاب یک روتختی مناسب که بتواند متناسب با احتیاج فرد باشد کمی سخت است، به همین علت افراد برای خرید یک روتختی مقرون به صرفه و مناسب باید قبل از خرید به نکات مهمی در این زمینه توجه نمایند. توجه به این نکات به آن ها یاری می نماید تا برترین نوع روتختی را انتخاب و خریداری نمایند. ازجمله نکات مهمی که قبل از خرید روتختی باید به آن توجه گردد می توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  • زمان خرید روتختی

افرادی که قصد دارند دکوراسیون اتاق خود را تغییر دهند یا می خواهند برای جهیزیه روتختی خریداری نمایند، باید به این نکته بسیار توجه نمایند. معمولاً روتختی ها را با سایر لوازم داخل اتاق خواب مانند رنگ دیوارها، رنگ کمد و میز آرایشی و… ست می نمایند، به همین علت افرادی که می خواهند برای جهیزیه روتختی بخرند باید این کار را بعد از خرید تمامی وسایل اتاق خواب انجام دهند.

  • درنظرگرفتن سایز تختخواب

همان طور که به آن اشاره کردیم، روتختی ها را در سایزها و میزان های مختلفی فراوری می نمایند، به همین علت هنگام خرید آن ها حتماً باید به سازیشان توجه گردد. معمولاً سایز روتختی ها براساس سایز استاندارد تخت ها مشخص می گردد، به همین علت کافی است هنگام خرید روتختی به تک نفره یا دونفره بودن آن ها توجه کنید.

  • استفاده از دورچین

اگر شما هم جزو افرادی هستید که دوست دارید قسمت پایین تخت خود را به پوشانید، به جای استفاده از لحاف بزرگ تر بهتر است یک دورچین بخرید. دورچین تختخواب تکه پارچه ای است که به رنگ یکی از تکه های ست روتختی است و از آن برای پوشاندن قسمت پایین تخت استفاده می گردد. خرید دورچین به مراتب هزینهٔ کمتری از خرید یک لحاف بزرگ دارد. ست های روتختی دارای میزان های استانداردی هستند و به همین علت سفارش لحاف بزرگ تر هزینهٔ بیشتری دربرخواهد داشت.

  • رنگ و طرح مناسب

معمولاً تخت ها جزو مهم ترین لوازم دکوراسیون داخل اتاق خواب هستند و رنگ و طرح روتختی آن ها تأثیر زیادی بر فضای اتاق دارد. ست کردن روتختی با کاغذدیواری، رنگ کمدها، پرده ها و… بر زیبایی اتاق خواب می افزاید، به همین علت توجه به رنگ و طرح آن ها هنگام خرید از اهمیت زیادی برخوردار است. سعی کنید طرح و رنگ روتختی را به گونه ای انتخاب کنید که با دکوراسیون داخلی اتاق خواب هماهنگ باشد. اگر اتاق خواب شما شلوغ و پر از وسایل کوچک و بزرگ است، بهتر است روتختی ای را انتخاب کنید که طرح ساده تری داشته باشد. این کار باعث می گردد که فضای اتاق مرتب تر دیده گردد.

  • جنس پارچه روتختی

روتختی ها را از جنس پارچه های مختلفی فراوری می نمایند، به همین علت کیفیت آن ها فرق دارد. جنس پارچه روتختی بر روی کیفیت خواب افراد تأثیر زیادی دارد. برای داشتن خوابی راحت و جلوگیری از حساسیت های پوستی بهتر است روتختی های خریداری گردد که از الیاف طبیعی ساخته شده اند. معمولاً الیاف مصنوعی زبرتر و خشن تر از الیاف طبیعی هستند و به همین علت استفاده از آن ها موجب حساسیت پوستی در بعضی از افراد می گردد. پارچه هایی مانند کتان، پنبه و ابریشم بافتی نرم و لطیف دارند و باعث می شوند افراد خواب راحتی را تجربه نمایند.

خلاصه

به طورکلی می توانیم بگوییم که روتختی ها تأثیر بسیار زیادی بر خواب و فضای اتاق خواب دارند، به همین علت هنگام خرید آن ها باید به نکات مهمی توجه گردد. معمولاً روتختی ها را در انواع مختلفی می سازند که هرکدام از آن ها دارای یک سری ویژگی هستند. طرح و رنگ روتختی ها باید متناسب با فضای اتاق خواب انتخاب گردد. خرید ملحفه هایی که از الیاف طبیعی ساخته شده اند می تواند کیفیت خواب افراد را بهبود بخشد. انواع روتختی ها در میزان های روتختی 2 نفره، روتختی یک نفره و روتختی نوزاد و کودک در بازار به فروش می رسند. بعضی از ست ها دارای ملحفه کشدار هستند که استفاده از آن ها راحت تر است و از جمع شدن ملحفه جلوگیری می نماید. ملحفه های کشدار نیز در انواع طرح و مدل های مختلف فراوری می شوند، به همین علت افراد به راحتی می توانند هر طرحی که دوست دارند را خریداری نمایند.

منبع: فوت و فن

به "10 نکته طلایی برای خرید مقرون به صرفه یک روتختی (ملحفه)" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "10 نکته طلایی برای خرید مقرون به صرفه یک روتختی (ملحفه)"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید