10 بازی رومیزی که باید به بازی ویدیویی تبدیل شوند

به گزارش وبلاگ اسبیکو، پیش از بازی های ویدئویی، بازی های رومیزی وجود داشتند. بازی های رومیزی تا به امروز محبوبیت خود را حفظ نموده اند؛ از بازی های کلاسیکی چون شطرنج و سرنخ گرفته تا بازی های جدیدتری مثل وحشت آرخام (Arkham Horror) یا امپراتوری شفق (Twilight Imperium). از قدیم سنتی برای اقتباس بازی های رومیزی در قالب بازی های ویدئویی وجود داشته (و البته اخیراً سنتی پیرامون اقتباس بازی های ویدئویی در قالب بازی های رومیزی در حال شکل گیری است)، ولی تعدادی بازی رومیزی خوب هستند که هنوز به این افتخار دست پیدا ننموده اند. در این لیست قصد داریم بازی هایی را معرفی کنیم که به نظرمان لایق دریافت اقتباسی کامل در قالب ویدئوگیم هستند، نه صرفاً معادل سازی دیجیتالی در شبیه ساز بازی های رومیزی (Tabletop Simulator).

10 بازی رومیزی که باید به بازی ویدیویی تبدیل شوند

گفتنی است که این لیست ترتیب خاصی ندارد.

1. کارت هایی علیه بشریت (Cards Against Humanity)

کارت هایی علیه بشریت یک بازی کارتی است که در آن با بقیه رقابت می کنید تا توهین آمیزترین عبارت ممکن را فراوری کنید. شاید در نگاه اول به نظر برسد که با وجود مکانیزم ساده، گیم ساختن از این چنین ایده ای بسیار سخت است. کل لذت بازی در این نهفته است که افرادی که کنار هم نشسته اند آن را بازی نمایند. با این حال، برای الهام گیری می توان به مجموعه جک باکس (Jack Box) نگاه کرد. اگر از اسمارت فون بازیکن برای 1. پنهان کردن کارت هایی که در اختیارشان قرار داده شده و 2. فرایند رای گیری استفاده کرد، آماده سازی و مدیریت بازی چندان سخت نخواهد بود. حتی شخصی سازی بازیکن از راه استفاده از کارت های خالی نیز شدنی و تاثیر دائمی آن به مراتب کمتر خواهد بود.

2. جنگ ماشین ها (Car Wars)

شاید این یک مورد تقلب باشد، چون اقتباس این بازی با عنوان دوئل ماشین ها (Autoduel) سال 1985 منتشر شد (تازه ریچارد گریوت (Richard Garriot)، بازیساز افسانه ای هم در طراحی آن دخیل بود). با این حال، از آن زمان حدوداً 35 سال گذشته و هنوز هیچ اقتباس مدرنی منتشر نشده است. الکترونیک آرتز حقوق ساخت بازی را داشت، چون مدت ها پیش اریجین سیستمز (Origin Systems) را خرید. از آن زمان تا به امروز هم حقوق مجموعه به استیو جکسون گیمز (Steve Jackson Games) برگشته است که بازی رومیزی اولیه را ساخته بود. خود استیو جکسون اعلامیه ای فرستاد و از بازیسازان سابق اریجین که روی بازی کار نموده بودند درخواست کرد اگر سورس کد بازی دست شان است آن را در اختیارش قرار دهند. بعلاوه او از کسانی که ممکن بود هنوز نسخه بازی روی فلاپی دیسک را داشتند، درخواست کرد آن را تحویل دهند تا شاید بتوان آن را دی کامپایل (Decompile) کرد. این نشان می دهد حتی تا چند سال پیش هم خالق بازی تمایل داشته تا آن را به ویدئوگیم تبدیل کند. واضح ترین و آسان ترین راه اقتباس جنگ ماشین ها ساختن بازی ای شبیه به سرقت بزرگ اتومبیل (Grand Theft Auto) و مکس دیوانه (Mad Max) است. گزینه ای که شاید به مقدار گزینه قبل واضح نباشد، ولی یک سری از عناصر تاکتیکی بازی را حفظ می نماید، ساختن بازی ای شبیه به ایکس کام (XCOM) است. مثلاً می توان مانورهای پیچیده تر را از منو انتخاب کرد.

3. خیانت در خانه روی تپه (Betrayal At House On The Hill)

بازی های رومیزی در سبک وحشت از چند سال پیش روی مد افتاده اند و هیچ بازی ای بهتر از خیانت در خانه روی تپه نماینده این جریان نیست. این بازی که آوالون هیل (Avalon Hill) آن را منتشر نموده، از کاشی های مقوایی به سبک بازی های روگ لایک استفاده می نماید تا فضای یک خانه جن زده ترسناک را ایجاد کند که چند کارآگاه ماوراءطبیعه باید آن را اکتشاف و بازرسی نمایند، اشیاء عجیب را بردارند و از آزمون های ذهنی و بدنی سربلند بیرون بیایند. در نهایت بازی وارد فاز جن زدگی می شود که در آن یک بازیکن خیانت کار از آب درمی آید (خیانت عنوان بازی به همین قضیه اشاره دارد) و سعی می نماید بازیکن های دیگر را از بین ببرد. با توجه به این که ساختار خانه جن زده همواره به صورت تصادفی ایجاد می شود و ماهیت جن زدگی نیز همواره تغییر می نماید، تبدیل کردن بازی به یک ویدئوگیم کار راحتی است، چه به عنوان بازی تک نفره، چه به عنوان بازی چندنفره. وقتی فاز جن زدگی آغاز می شود، می توان نقش هر بازیکن را به صورت جداگانه به او شرح داد تا اطمینان حاصل شود که هیچ کس نمی داند دوست و دشمن کیست، حداقل نه تا موقعی که دیگر خیلی دیر شده باشد.

4. اسپنک (SPANC)

از بین تمام بازی های کارتی که تا به امروز منتشر شده اند، یکی از عجیب ترین شان بازی اسپنک است. اسپنک، که طراح آن فید منلی (Fade Manley) و نقاش آن فیل فولیو (Phil Foglio)، سازنده دختر نابغه (Girl Genius) است، بازیکن را در نقش یک دختر گربه ای سارق دریایی آمازون نینجا قرار می دهد که در فضا می شود و در عملیات سرقت شرکت می نماید تا اسباب بازی، غنیمت و هر از گاهی هم پسری که در استخر کار می نماید به دست بیاورد. هر عملیات سرقت یک سری تست دارد و سربلند بیرون آمدن از تستی که در حالت عادی نسبت به آن ضعیف هستید بخشی از هیجان بازی است. شاید اقتباسی مستقیم از بازی کار سختی باشد، ولی اگر اتفاق بیفتد، تجربه دلچسبی را رقم می زند. اگر سازندگان بازی بودجه ساخت بخش های پویانمایی شده را داشته باشند، شاید نتیجه نهایی چیزی شبیه به لانه اژدها (Dragons Lair) از آب دربیاید.

5. امپراتوری شفق (Twilight Imperium)

در دنیای بازی ها، چه رومیزی و چه کامپیوتری، بازی های 4ایکس (4X) پدیده جدیدی نیستند. با این حال، به نظر می رسد که بعضی برندها در انحصار بعضی از جوامع هواداری قرار دارند. مثلاً استلاریس (Stellaris) و ارباب اورایون (Master of Orion) معروف ترین بازی های 4ایکس نزد جوامع هواداری بازی های کامپیوتری و امپراتوری شفق معروف ترین بازی 4ایکس نزد جوامع هواداری بازی های رومیزی است. امپراتوری شفق که به ویرایش چهارم رسیده، (مثل مقوله سفر در فضا) بزرگ است. خیلی بزرگ. یک دست بازی ممکن است یک روز کامل طول بکشد و پتانسیل تمام کارهایی که بازیکن می تواند انجام دهد بسیار زیاد است. حقیقتاً غافلگیرنماینده است که کسی سعی ننموده امپراتوری شفق را در قالب ویدئوگیم اقتباس کند. اگر مکانیزم های متعدد بازی به درستی به دنیای گیم منتقل شوند، به خلق بازی ای منجر می شوند که در مقایسه با عناوین مشابه فرایند سریع تری دارد. با این که بازی های 4ایکس به طولانی بودن خود معروف اند، این فرایند سریع تر به معنای کوتاه تر شدن بازی نخواهد بود.

6. وحشت آرخام (Arkham Horror)

سخت ترین زیرسبکی که بتوان در بستر آن یک بازی پیروز ساخت - چه در قلمروی بازی های رومیزی، چه در قلمروی بازی های دیگر - وحشت کیهانی به سبک لاوکرفت است. از یک طرف، باید لحن درست را برای دوره زمانی ای که بازی در آن واقع شده ایجاد کنید. از طرف دیگر، به عنوان بازیکن می دانید بازی می خواهد شخصیت تان را به جنون مطلق بکشاند. وحشت آرخام پیروز شده این تنش خاص را به خوبی موازنه سازی کند. ولی این بازی هم با چالش های کارت هایی علیه بشریت روبرو است، و دلایل روبرو شدن با این چالش ها هم با آن بازی یکسان است. اقتباس بازی در قالب ویدئوگیم می تواند محتوای بسته الحاقی های بازی را مرتب نگه دارد و بعلاوه مقدار غوطه وری بازیکن را در دنیای بازی افزایش دهد.

7. پادشاه توکیو (King of Tokyo)

ریچارد گارفیلد به خاطر ساختن مجیک: د گدرینگ (Magic: The Gathering) مشهور است. ولی این تنها بازی ای نیست که او ساخته. پادشاه توکیو اساساً ترکیبی از ایده اصلی پشت بازی آرکید کلاسیک رمپج (Rampage) و مکانیزم های تاس اندازی یاتزی (Yahtzee) است. بازیکنان یک کایجوی (Kaiju) کارتونی را برمی دارند، با یک سری کارت بازی می نمایند و تاس را می اندازند تا ببیند چقدر آسیب به شهر و بازیکن های دیگر وارد نموده اند. البته شاید بعضی از بازیکنان نسبت به انداختن تاس دیجیتالی حس خوبی نداشته باشند و فکر نمایند که سیستم RNG (تصادفی سازی ارقام) بازی به خوبی بهینه سازی نشده باشد. ولی استفاده از یک تاس انداز فیزیکی این مشکل را حل می نماید. مثل بازی اسپنک، تصویرسازی از کایجوی بامزه ای که در حال نابود کردن شهری بزرگ است، برای بازیکنانی که می خواهند اتفاقات شوم و واقع گرایانه با کمی عناصر بامزه و خیال انگیز ترکیب شوند، بسیار مجذوب کننده خواهد بود.

8. سرزمین های وحشی (Wildlands)

نه، منظورمان گوست ریکان: سرزمین های وحشی (Ghost Recon: Wildlands) نیست. این بازی، که سازنده آن مارتین والاس (Martin Wallace) است با عبارت معادل فانتزی فرمان بده و تصرف کن (Command & Conquer) توصیف شده است. به بازیکنان کنترل یک جناح فانتزی سپرده می شود و آن ها باید با به کارگیری کارت های مختلف در لحظه درست، موازنه بی نقص بین حمله و دفاع برقرار نمایند. اگر زیاد از حد حمله کنید، در برابر ضدحمله آسیب پذیر می شوید. اگر زیاد از حد دفاع کنید، حریف تان به شکل فرسایشی نابودتان می نماید. اگر یک بازی با سوژه سرزمین های وحشی بتواند سرعت بالای فرمان بده و تصرف کن را منتقل کند و در عین حال کاری نکند بازیکن از شدت کلیک کردن مچ درد بگیرد، مسلماً به بازی ای عالی برای کامپیوتر تبدیل خواهد شد.

9. ارباب حلقه ها: سفر در سرزمین میانه (Lord of the Rings: Journeys In Middle-Earth)

این بازی (که ناشر آن Fantasy Flight Games است) کمی روی مرز است، چون نیازمند یک اپ همراه است. بعضی از جنبه های کوچک گیم پلی روی این اپ انجام می شوند، ولی چینش کاشی های نقشه، استفاده از کارت ها و حرکت دادن مینیاتورها به صورت دستی انجام می شود. خیلی عجیب است که کسی ترغیب نشد یک ویدئوگیم کامل در کنار این بازی منتشر کند. خبر خوب این است که عناصری که اکنون در اپ همراه بازی وجود دارند، به راحتی قابل انتقال به بازی ویدئویی هستند و می توانند فرایند ساخته شدن آن را تسریع ببخشند.

10. در جستجوی ال دورادو (The Quest for El Dorado)

در این بازی هدف بازیکن این است که از اعماق جنگل ها عبور کند و از روی رودخانه ها رد شود تا اولین کسی باشد که به ال دورادو برسد. گیم پلی بازی ترکیبی از بازی های کارتی و ساختار تصادفی نقشه است. کارت هایی که استفاده می کنید و کارت هایی که می خرید، استراتژی شما را معین می نمایند. اگر کارت اشتباه را بردارید، ممکن است به ضررتان تمام شود. با توجه به این که بازی کارتی است، به هنگام ساختن ویدئوگیم آن لازم نیست نگران تاس انداختن بود.

منبع: Gameluster

منبع: دیجیکالا مگ

به "10 بازی رومیزی که باید به بازی ویدیویی تبدیل شوند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "10 بازی رومیزی که باید به بازی ویدیویی تبدیل شوند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید