گلایه از اعمال سلیقه های سیاسی درجشنواره فیلم فجر

به گزارش وبلاگ اسبیکو، تهران (پانا) -کارگردان خط ویژه با اشاره به لزوم شناسایی آسیب های جشنواره فیلم فجر، معتقد است که هر دولتی که روی کار بوده با جشنواره به یک شکل برخورد کرده و این همیشه آسیب زا بوده است.

گلایه از اعمال سلیقه های سیاسی درجشنواره فیلم فجر

به گزارش مرکز اطلاع رسانی روابط عمومی جشنواره فیلم فجر، مصطفی کیایی کارگردان و فیلمنامه نویس با اشاره به فراز و فرود برگزاری جشنواره فیلم فجر در طول چهار دهه گذشته، گفت: جشنواره فیلم فجر تنها جشنواره مهم و رسمی ایران بعد از انقلاب بوده که در چهل سال گذشته همواره دوام داشته و در طول این همه سال با خاطره جمعی سینمای ایران گره خورده است. آثار ارائه شده سینمای ایران در جشنواره، همواره معرف و نمایشگر تولیدات سالانه سینمای ایران است.

او درباره آسیب های برگزاری جشنواره فیلم فجر، اضافه نمود: علی رغم ویژگی های خوبی که این جشنواره از آن برخوردار بوده، خط دهی به فیلمسازان جوان به عنوان یک ایراد مطرح شده است، به طوری که غالبا فیلمسازان تصور می کردند اگر قرار است مورد توجه قرار بگیرند باید براساس پیروزیت جشنواره ای فیلم بسازند. مثلا اگر امسال فیلمی در جشنواره پیروز بود سال بعد در تولیدات آثار سینمایی قطعا چند فیلم سینمایی می بینید که شبیه به بهترین فیلم سال قبل شده است. به نظرم این موضوع نوعی آدرس غلط دادن به فیلمسازان جوان بوده است.

نویسنده و کارگردان فیلم سینمایی خط ویژه ادامه داد: یکی دیگر از مواردی که در طول این سال ها به جشنواره آسیب زده، اعمال سلیقه های سیاسی در برخی دوره ها بوده است. متاسفانه هر چه به سال های اخیر این جشنواره نزدیک می شویم، این ورود و دخالت بیشتر شده و این از آسیب های یک جشنواره است چرا که جشنواره باید مستقل از نگاه های سیاسی باشد. ما شاهدیم هر دولتی که روی کار بوده با جشنواره به یک شکل برخورد کرده و این همواره آسیب زا بوده است.

کیایی در ادامه، درباره اهمیت تقویت زیرساخت ها و تجهیزات سینمایی که در گام دوم سیاست های کلان سینمایی مورد توجه است، مطرح نمود: زمانی فیلم ها با دوربین 35 میلی متری ساخته می شد و دارای تجهیزات خاص خودش بود. طبیعتا تولید فیلم در آن سال ها، کاری سخت تر و دور از دسترس بود. امروزه با پیشرفت تکنولوژی و شرایط راحت تر به نظرم گرایش به فیلمسازی بیشتر شده و افراد هم راحت تر می توانند به این عرصه ورود کنند. همچنین عرصه های نمایشی هم تغییر کرده است. پیش از این فیلمسازان باید محتوایی تولید می کردند که بر پرده سینما نمایش داده می شد اما اکنون هر فیلمسازی، هر طور که بخواهد فیلمش را تولید می کند و حتی آن را در فضای مجازی منتشر می کند. در واقع روش در دسترس قرار گرفتن محتواهای مختلف تغییر کرده است.

نویسنده و کارگردان فیلم سینمایی ضدگلوله یادآور شد: این موضوع باعث شده تعداد تولیدات سینمایی بالا برود و شرایطی فراهم شود که هر کسی با هر توانی به سینما ورود کند و ممکن است در کنار این قضیه به سلیقه مخاطب لطمه بزند. چرا که او باعث می شود مخاطب با دیدن فیلم هایی که ارزش سینمایی ندارد تصور کند تولیدات سینمایی کشور این است و از فضای سینما فاصله بگیرد. بنابراین به تدریج در عرصه رقابت و بالا رفتن سلیقه مخاطب، ناخودآگاه فضای عمومی و بازار سینما چنین فیلم هایی را حذف خواهدکرد و در نهایت به ارتقای کیفیت محتوا منجر می شود.

منبع: خبرگزاری پانا

به "گلایه از اعمال سلیقه های سیاسی درجشنواره فیلم فجر" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گلایه از اعمال سلیقه های سیاسی درجشنواره فیلم فجر"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید