گزارش سال 98 خبرنگاران؛ روایت یک سال صدرنشینی در بازار

به گزارش وبلاگ اسبیکو، امروز خبرنگاران گزارش سال 1398 را منتشر کرد و آمار و ارقام مربوط به رفتار کاربران، معاملات در دسته های مختلف، تاثیر خبرنگاران بر اقتصاد، کسب وکارها و محیط زیست و… ارائه شد. در ادامه به بعضی از مهم ترین این آمارها می پردازیم.

گزارش سال 98 خبرنگاران؛ روایت یک سال صدرنشینی در بازار

حالا دیگر بیش از هفت سال از فعالیت وبلاگ اسبیکو می گذرد. بازار خرید و فروشی که یک پا در دنیای آنلاین دارد اما دنیای واقعی را هم فراموش ننموده است. وبلاگ اسبیکو شبیه به یک شنبه بازار سنتی در سال 1398 در تمام شهرهای کشور بیش از 35 میلیون کاربر را به خود جذب کرد. کاربرانی که فقط ساکنان شهرها نبوده اند و فقط وسیله دست دوم خرید و فروش ننموده اند. از روستاهای لاهیجان تا آق قلا، از خلخال تا دهلران، مریوان تا سرباز و از سرباز تا قوچان همه شهرها و روستاهای کشور درگیر داد و ستد هر کالای فراوریی، واسطه ای، دست دوم و خدماتی در این بازار شده اند که تا پیش از این راه سخت تری را برای مبادله آن باید می پیمودند.

اعداد روی نقشه نمایش دهنده تعداد کاربرانی ثبت شده حقیقی (آگهی گذار) در آن استان است

گزارش سال 98 وبلاگ اسبیکو حاصل کوشش چند ماه بررسی، فراوری محتوا، طراحی و بررسی داده هایی است که به دقت استخراج شده اند. آن چه در ادامه مطالعه می کنید خلاصه ای است از این گزارش و تاثیراتی که وبلاگ اسبیکو در سال گذشته بر حوزه های مختلف داشته است. در صورتی که تمایل دارید می توانید فایل PDF گزارش سال 98 وبلاگ اسبیکو را دانلود و مطالعه کنید.

می توان گفت وبلاگ اسبیکو با این تعداد کاربری که در سال گذشته داشته در هر خانواده ایرانی بیش از یک نماینده دارد. یا به زبان آمار در هر خانواده 1.4 نفر کاربر وفادار این پلتفرم هستند که در این یک سال عضو وبلاگ اسبیکو بوده و در آن به خرید و فروش پرداخته اند.

98 میلیون آگهی منتشر شده در سال 98

در سال 98 بیش از 143 میلیون درخواست آگهی در وبلاگ اسبیکو ثبت شده که از میان آنها 98 میلیون و 754 هزار و 514 آگهی تایید و منتشر شده است. اگر هر آگهی منتشر شده در سال 98 را یک کاغذ در نظر بگیریم و آن ها را روی هم بچینیم، ارتفاع آن 592 متر می گردد که از مجموع ارتفاع برج میلاد و آزادی بیشتر است.

در واقع در هر 24 ساعت شبانه روز به طور میانگین بیشتر از 270 هزار آگهی روی سایت وبلاگ اسبیکو قرار گرفته است. البته در برهه های مختلف سال حجم درخواست ها متفاوت است. بهمن پرآگهی ترین ماه بود و در روز 14 بهمن ماه 375.552 آگهی در وبلاگ اسبیکو منتشر شد که شلوغ ترین روز کاری تیم نظارت در سال 98 بود.

تعداد آگهی منتشر شده در سال 97 حدودا 72 میلیون آگهی بوده که بر این اساس می توان گفت آمار سال 98 نسبت به سال قبل تر 37 درصد رشد داشته است.

اگر یک نفر قصد داشته باشد تا فقط یک نگاه سرسری یک ثانیه ای به همه آگهی های وبلاگ اسبیکو در سال 98 بیاندازد باید سه سال و ده روز بی وقفه سرش را روی موبایل نگه دارد و صفحه را اسکرول کند؛ کاری که از عهده هیچ ابرانسانی هم برنمی آید!

آمار دسته بندی های وبلاگ اسبیکو؛ شهر فرنگ، از همه رنگ

املاک، وسیله نقلیه و وسایل خانه؛ محبوب ترین دسته های وبلاگ اسبیکو

دسته املاک، وسایل نقلیه و وسایل مربوط به خانه خوش اقبال ترین آگهی های سایت بوده اند. در سال 1398 بیش از 16 میلیون و 800 هزار آگهی مسکن بر روی این سایت منتشر شده است که شامل خرید، فروش و اجاره خانه، آپارتمان و ویلا در سراسر کشور می گردد. طبق بررسی های صورت گرفته در وبلاگ اسبیکو حدودا 22.2 درصد از کل آگهی های اجاره مسکن در شهر تهران در بازه تابستان 98 به وسیله آگهی های وبلاگ اسبیکو صورت گرفته است. همچنین 96 درصد از بازار آنلاین مسکن در سال 98 متعلق به وبلاگ اسبیکو بوده است. در شهرهایی که بازار املاک حرف اول را در کسب و کارهای مالی می زند یا جمعیت بیشتری در آن وجود دارد، تکیه کاربران فعال مالی به این دسته آگهی هم بیشتر بوده است. برای مثال در تهران و مشهد درصد بسیاری از کاربران وقت خود را صرف انتشار آگهی های املاک می نمایند.

از سوی دیگر دسته وسایل نقلیه با اختلاف 400 هزار آگهی، در صندلی دوم دسته های محبوب (پرآگهی ترین دسته ها) نشسته است. در سالی که گذشت کاربران وبلاگ اسبیکو 16 میلیون و 400 هزار آگهی خودرو روی سایت منتشر کردند. از این تعداد نزدیک به 59 درصد مربوط به خودروهای سواری بوده است؛ عددی که نشان از امکان نقدشوندگی سریع خودرو در این پلتفرم خرید و فروش آنلاین دارد. به همین دلیل در سال 98 این سایت 19.3 درصد معاملات بازار خودروی تهران را پوشش داده است.

حوزه املاک و خودرو در چند سال اخیر بازار وسوسه انگیزی برای تجمع دلالان و انحصارگران بوده است. وبلاگ اسبیکو برای بریدن پای این افراد از این بازار راه های مختلفی در این یک سال امتحان کرد. برای مثال دیگر ثبت آگهی بدون احراز هویت و ثبت کد ملی غیر ممکن شد. همچنین هر خط موبایل می تواند ماهانه بسته به دسته آگهی تعداد محدودی آگهی منتشر کند. از طرف دیگر امکان ثبت کارشناسی خودرو در محل کارنامه به فهرست خدمات وبلاگ اسبیکو اضافه شد تا نارضایتی از مبادله بین مشتریان کاهش یابد. این پلتفرم با اتصال به سامانه شاهکار از انتشار آگهی های مشابه و تکراری هم جلوگیری می نماید تا مبادلات غیرواقعی در آن به کمترین میزان خود برسد.

سومین دسته پرآگهی وبلاگ اسبیکو وسایل مربوط به خانه است که استقبال وسیعی داشته است. در این دسته هم 16 میلیون و 300 هزار آگهی منتشر شده که فاصله زیادی با تعداد آگهی های وسیله نقلیه ندارد. با کاهش واردات وسایل مربوط به خانه، مبادلات این وسایل در وبلاگ اسبیکو می تواند توصیفی از شرایط مالی در یک سال گذشته باشد. طوری که در سال 1398 میزان فروش این وسایل 143 درصد نسبت به یک سال قبل تر افزایش داشته است.

آگهی های وسایل الکترونیکی و ممانعت از خروج ارز

تعداد آگهی دسته های دیگر هم کم از این سه دسته بالا نداشته اند. برای مثال حدود 10 میلیون و 400 هزار آگهی در دسته وسایل الکترونیکی منتشر و 890 هزار قطعه به وسیله وبلاگ اسبیکو فروش رفته است. این تعداد یعنی وبلاگ اسبیکو با مبادله کالا بین افراد از خروج حجم بالایی ارز جلوگیری نموده و باعث چرخش دوباره این محصولات در مرحله مصرف شده است.

وسایل خانگی و الکترونیکی که معمولا از ابزارهای آلومینیومی و فلزی ساخته شده اند. این وسایل در صورت انتقال به لندفیل ها تبدیل به زباله های خطرناکی می شوند که تا سال ها سیستم ایمنی و عصبی بدن شهفرایندان را تحت الشعاع قرار دهند. فروش دست دوم این وسایل در وبلاگ اسبیکو در کنار فواید مالی، قدم بلندی هم برای محافظت از محیط زیست بوده است.

رشد بازار کالای دست دوم هم از خروج ارز از بازار کشور جلوگیری می نماید و هم آسیب های زیست محیطی را کاهش می دهد.

با توجه به رشد تعداد آگهی های این سایت در سال 1398 می توان نتیجه گیری کرد که ارزش صنعت کالای دست دوم در سال گذشته با افزایش چشمگیری همراه بوده است. بازاری که با به گردش درآمدن کالای دست دوم از یک طرف مانع خروج ارز از کشور شده و از طرف دیگر مزیت های اجتماعی و محیط زیستی بزرگی به دنبال داشته است.

فرصت شغلی برای 500 هزار نفر

وبلاگ اسبیکو به طور مستقیم و غیر مستقیم زمینه اشتغال حدود 500 هزار نفر را فراهم نموده است. از یک سو تعداد افرادی که مستقیما در این شرکت فعال هستند سال گذشته با 127 درصد افزایش به نزدیک 800 نفر رسیده است. از طرف دیگر در این پلتفرم 447 هزار کسب وکار فعال مشغول فعالیت هستند. این رقم به اندازه تعداد کارمندان وزارت بهداشت کشور بوده که سالانه دولت باید میلیاردها تومان صرف پرداخت حقوق و هزینه های جاری آن کند. تعداد این کارآفرینان در وبلاگ اسبیکو سال گذشته نسبت به سال 97 حدودا شش درصد بیشتر شده است. در سال 98 نزدیک به 31 میلیون آگهی از سوی کسب و کارهای مختلف مالی بر روی سایت وبلاگ اسبیکو انتشار یافت که برابر با یک سوم کل آگهی های این مجموعه می گردد.

دسته املاک محبوب ترین دسته در بین کسب وکارهای فعال در وبلاگ اسبیکو بود

نسبت افرادی که در وبلاگ اسبیکو مشغول کسب و کاری هستند و به طور میانگین ماهی حداقل دو آگهی منتشر می نمایند، در شهرهای مختلف متفاوت است. تعداد این افراد به ترتیب در تهران، خراسان رضوی، خوزستان، فارس و اصفهان بیشتر از شهرهای دیگر بوده است. برای اینکه تصویری از تاثیرگذاری وبلاگ اسبیکو بر فضای اشتغال کشور داشته باشید کافی است بدانید که به گفته انجمن سوپرمارکت های زنجیره ای دریانی نزدیک به 100 هزار سوپرمارکت در کشور وجود دارد. یعنی فرصتی که وبلاگ اسبیکو برای فعالیت مالی افراد فراهم نموده، بیشتر از کل تعداد سوپرمارکت های کشور است.

استخدام و کاریابی، پربازدیدترین دسته آگهی وبلاگ اسبیکو

با اینکه تعداد آگهی های مربوط به استخدام و کاریابی در مقایسه با آگهی های دیگر کمتر است اما میانگین بازدید از این دسته بیشتر از هر شاخه دیگر بوده. به طور میانگین هر آگهی استخدامی که در وبلاگ اسبیکو منتشر شده هزار و 317 بار از سوی کاربران وبلاگ اسبیکو دیده شده است. این موضوع تا حدودی آیینه نرخ بیکاری و شرایط اشتغال در سال گذشته کشور است که بنابر گزارش ها در سال 1398 به 10 درصد می رسد.

افزایش دسترسی زنان

35 درصد از کاربران وبلاگ اسبیکو را زنان تشکیل می دهد که بعضی از آنها جزو کاربران فعال و دائمی وبلاگ اسبیکو هستند. این عدد حدودا دو برابر بیشتر از نرخ اشتغال رسمی آنها در کشور است. امروزه نرخ اشتغال زنان در کشور برابر با 16 درصد بوده. آنها معمولا فرصت کمتری برای کار رسمی دارند و به دلیل وظایف کار خانگی که به آنها محول می گردد کمتر فرصت خروج از خانه را پیدا می نمایند. در این میان به نظر می آید که وبلاگ اسبیکو دسترسی بیشتری برای کسب و کار آنها در این فضای آنلاین باز نموده است. بر اساس تخمین های اولیه تعداد کاربران زن در وبلاگ اسبیکو نزدیک به 12 میلیون نفر است. با توجه به اینکه تعداد زنان بالای 15 سال در کشور حدود 30 میلیون نفر بوده، 40 درصد از زنان این رنج سنی کاربر وبلاگ اسبیکو هستند و با واسطه این پلتفرم به این بازار مالی دسترسی پیدا می نمایند.

در مقابل وبلاگ اسبیکو هم برای تامین امنیت کاربران و جلوگیری از مزاحمت به یاری هوش مصنوعی محتوای چت افراد در این اپلیکیشن را مورد بررسی قرار می دهد تا از هر عاملی که منجر به طرد و ترک این فضای اجتماعی گردد جلوگیری کند. طوری که در سال گذشته، به دلیل رفتار نابه هنجار ماهانه 20 هزار کاربر اجازه چت کردن در پلتفرم وبلاگ اسبیکو را برای مدتی تعیین و ماهانه 14 هزار کاربر دیگر برای همواره از دست داد اند.

پاسخ به بیش از 3 هزار تماس در شبانه روز

مرکز تماس وبلاگ اسبیکو با بیش از 100 پشتیبان، به صورت 24 ساعته جوابگوی تماس کاربران، هدایت و برطرف مسائل احتمالی آنها است. در سال 98 به بیش از یک میلیون و هشتاد هزار تماس پاسخ داده شد که به این معنا است که تیم پشتیبانی وبلاگ اسبیکو روزانه به طور میانگین به بیش از 3.381 تماس پاسخ می دهد.

طبق بررسی های صورت گرفته توسط تیم هوش تجاری، فقط 5 درصد از تماس ها از دست می فرایند و به 95 درصد تماس ها پاسخ داده شده و رضایت کاربران از تیم پشتیبانی بسیار بالا است. متوسط زمان انتظار 36 ثانیه است اما بیش از 72 درصد تماس ها در کمتر از 20 ثانیه پاسخ داده می شوند.

نظارت بر آگهی ها به یاری هوش مصنوعی و نیروی انسانی

تیم نظارت وبلاگ اسبیکو به طور مداوم بر اساس دستورالعمل هایی که مرتبا بروزرسانی می شوند و همچنین به یاری هوش مصنوعی آگهی های کاربران را بررسی نموده و در صورتی که با قوانین وبلاگ اسبیکو مغایرت داشته باشند از انتشار آنها ممانعت می گردد.

این تیم به طور میانگین روزانه بیش از 500 هزار آگهی را بررسی نموده و برای انتشار یا عدم انتشار آنها تصمیم می گیرد؛ البته بسیاری از این آگهی ها توسط فناوری هوش مصنوعی بررسی می شوند و در صورت وجود بعضی کلیدواژه های ممنوعه رد می شوند. در سال 98 حدودا 77 درصد آگهی ها تایید و 23 درصد به دلایل مختلف رد شدند.

قابلیت چت وبلاگ اسبیکو این امکان را به کاربران می دهد تا در محیطی امن بدون نمایش شماره تماس به وسیله خود اپلیکیشن با فروشندگان و خریداران چت نمایند و درباره کالا یا خدمات صحبت نمایند. چت وبلاگ اسبیکو به وسیله فناوری هوش مصنوعی پایش می گردد و در سال 98 ماهیانه به طور میانگین 20 هزار کاربر به خاطر رفتار در چت برای مدتی تعیین از استفاده از این سرویس محروم می شوند و 14 هزار کاربر به خاطر تکرار یا شدت بالای رفتار ناهنجار برای همواره امکان چت را از دست می دهند. تاکید می گردد که نظارت بر سرویس چت برای افزایش امنیت کاربران و ایجاد محیطی سالم در اپلیکیشن وبلاگ اسبیکو است.

محیط زیست، یکی از اصلی ترین دغدغه های وبلاگ اسبیکو

زمین فقط متعلق به ما نیست و انسان امروزی موظف است آن را برای نسل های آینده پاکیزه و سالم نگهداری کند. محیط زیست امروزه یکی از اصلی ترین دغدغه های بشر است و شرکت وبلاگ اسبیکو هم به دلیل مدل کسب وکاری که دارد به این موضوع اهمیت زیادی می دهد. یکی از معضلات وبلاگ اسبیکو پاکیزه نگاه داشتن این پلتفرم از آگهی های خرید و فروش گونه های مختلف حیات وحش بوده و در این راستا تا انتهای سال 98 با بررسی های مختلف بیش از 9 هزار کلیدواژه مربوط به این حوزه در لیست ممنوعه قرار گرفته و انواع جزوه ها و آموزش ها به تیم نظارت ارائه شده است.

اما موضوع محیط زیست در وبلاگ اسبیکو محدود به نظارت بر آگهی ها نیست. مدل کسب وکار وبلاگ اسبیکو به گونه ای است که با محیط زیست سازگار است و یاری بسیاری به حفظ و نگهداری آن می نماید. آیا می دانید با خرید کالا دست دوم چقدر به محیط زیست یاری می کنید؟ اجازه بدهید مثالی بزنیم؛ برای فراوری هر جفت کفش چرم بیش از 8 هزار لیتر آب مصرف می گردد. حال اگر شما به جای خرید کفش نو، دست دوم آن را از وبلاگ اسبیکو بخرید 8 هزار لیتر آب صرفه جویی نموده اید. اگر تمام وسایل زندگی تان را دست دوم بخرید متوجه خواهید شد که در طول سال هزاران متر مکعب در مصرف آب صرفه جویی نموده اید؛ حدودا مساحت یک دریاچه کوچک!

سال 98 حدودا 98 میلیون آگهی در وبلاگ اسبیکو منتشر شد. اگر قرار بود هر دو آگهی را روی یک برگه A4 در تیراژ فقط 10 برگه چاپ و پخش کنیم به 490 میلیون برگه نیاز داشتیم که این به معنای قطع 61.250 اصله درخت است؛ یعنی چیزی حدود 4 برابر کل درختان چنار خیابان ولیعصر تهران!

دانلود فایل PDF گزارش سال 98 وبلاگ اسبیکو

منبع: دیوار

به "گزارش سال 98 خبرنگاران؛ روایت یک سال صدرنشینی در بازار" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گزارش سال 98 خبرنگاران؛ روایت یک سال صدرنشینی در بازار"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید