چپ دست ها؛ متفکر یا انسان هایی خلاق ؟

به گزارش وبلاگ اسبیکو، پژوهشی که در سال 2006 در استرالیا انجام شد، نشان می دهد در حالی که 15 درصد از کل جمعیت چپ دست است، 25 درصد از بازیکنان لیگ برتر بسکتبال چپ دست هستند. چرا؟ شاید به این علت باشد که چپ دست ها سریع تر واکنش نشان می دهند.

چپ دست ها؛ متفکر یا انسان هایی خلاق ؟

به گزارش وبلاگ اسبیکو، فرادید نوشت: همان طور که روانشناس دانشگاه تولِدو، استفان کریستمن، بیان نموده است هیچ شاهدی که نشان دهد چپ دست ها به لحاظ جسمی یا روانی دارای محرومیت هستند، وجود ندارد. شاید یک علت برای چنین طرز تلقی ای وجود دارد و آن هم این که چپ دست ها به سختی 10 تا 15 درصد از کل جمعیت را تشکیل می دهند. این که این ویژگی نسل ها ثابت مانده است، نشان می دهد چپ دست بودن یک ضعف ناشی از تکامل که روانشناسان در گذشته باور داشتند، نیست.

اما چپ دستی یا راست دستی با ویژگی های روانی و عصبی خاصی همراه است. تحقیقات در این زمینه هنوز کامل نیست اما تا به امروز می دانیم که چپ دست ها پروفایل روانی و شناختی منحصربه فردی دارند:

آنها ممکن است متفکران سریع تری باشند

چپ دست ها ممکن است قادر باشند هر دو طرف مغزشان را آسان تر و مؤثرتر از دیگران به کار بگیرند.

طبق یافته های یک پژوهش استرالیایی که در سال 2006 در نشریه نوروسایکولوژی منتشر شد، افراد چپ دست سریع تر از دیگران بین نیمکره راست و چپ مغز ارتباط برقرار می نمایند که این توانایی باعث می گردد سریع تر اطلاعات را پردازش نمایند.

نویسندگان این مقاله با انجام آزمایش هایی به این نتیجه رسیدند که چپ دست ها به علت آن که بسیار سریع تر از دو نیمکرۀ مغز برای پردازش اطلاعات استفاده می نمایند، دارای رجحان شناختی نسبت به سایرین هستند و به همین علت در انجام کارهایی مثل بازی های کامپیوتری و ورزش پیروز تر عمل می نمایند.

آنها ممکن است در فرایند تصمیم گیری به چپ تمایل داشته باشند

دستی که شما از آن استفاده می کنید می تواند تاًثیرات شگفت آوری بر شیوۀ قضاوت ایده های انتزاعی، مانند ارزش، هوش و صداقت داشته باشد.

پژوهشی که در سال 2009 به وسیله دانشگاه استنفورد انجام شد، نشان داد که افراد چپ دست و راست دست ممکن است در قضاوت در خصوص مسائل انتزاعی به نفع سمتی که در آنها مسلط است، موضع گیری نمایند.

در این تحقیق به مشارکت نمایندگان دو ستون از تصاویر نشان داده و از آنها خواسته شد بگویند در کدام ستون تصاویر شادتر، صادقانه تر، باهوش تر و مجذوب کننده تر است. چپ دست ها تصاویر ستون سمپ چپ و راست دست ها تصاویر ستون سمت راست را انتخاب کردند.

روانشناس دانیلی کاساسانتو می گوید: برای چپ دست ها چیزهای خوب در سمت چپ و چیزهای بد در سمت راست قرار دارند. این در حالی است که زبان و فرهنگ عکس این را تاًیید می نمایند.

چپ دست ها در بعضی ورزش ها پیروز تر هستند

پژوهشی که در سال 2006 در استرالیا انجام شد، نشان می دهد در حالی که 15 درصد از کل جمعیت چپ دست است، 25 درصد از بازیکنان لیگ برتر بسکتبال چپ دست هستند. چرا؟ شاید به این علت باشد که چپ دست ها سریع تر واکنش نشان می دهند. اما علت دیگری هم وجود دارد. تحقیقات نشان می دهد که چپ دست ها در ورزش های تعاملی مانند بوکس، تنیس و بسکتبال رجحان واقعی دارند. اما در ورزش های غیر تعاملی مانند ژیمناستیک و پرش از تخته این طور نیستند. شاید یک علتش این باشد که چپ دست ها به علت توانایی در استفاده از دست چپ، قادرند حریف های راست دست را که عادت نموده اند با راست دست ها مبارزه نمایند، بنابراین کنترل کمتری بر سمت چپ خود دارند، شکست دهند.

مغز آنها ممکن است به لحاظ عاطفی متفاوت عمل کند

دست غالب شما ممکن است نشان دهد که مغز شما چطور عواطف را سازماندهی می نماید. تحقیقی که در سال 2012 انجام شد نشان داد در چپ دست ها، انگیزه با فعالیت بیشتر در نیمکره راست مغز مرتبط است. در حالی که برای راست دست ها عکس این رابطه برقرار بود. این حالت ممکن است پیامدهای مهمی در درمان اضطراب و اختلالات خلقی داشته باشد که بعضی اوقات با استفاده از تحریک مغزی به منظور افزایش فعالیت عصبی در نیمکره چپ مغز صورت می گیرد.

روانشناس جفر بروکشایر می گوید: با توجه به چیزی که گفته شد، این درمان که برای راست دست ها مفید است، می تواند برای چپ دست ها مضر باشد.

چپ دست ها ممکن است متفکران خلاق تری باشند

بسیاری از کارشناسان و مطالعات بین چپ دستی و خلاقیت ارتباط پیدا نموده اند. این ارتباط واقعی است؟ تقریبا. بعضی تحقیقات دریافته اند که چپ دست ها در تفکر واگرا (توانایی فکر کردن به چندین راه حل برای یک مسئله) بسیار بهتر عمل می نمایند که نشانۀ شناختیِ خلاقیت است اما مهم است تاًکید کنیم این پژوهش ها فقط همبستگی را نشان می دهند و نه رابطه علی و معلولی را. بنابراین یافته ها نمی تواند به طور کل قطعی باشد.

امکان دیگری که به وسیله روانشناس کالج لندن، کریس مک مانوس، در کتاب چپ -راست، راست-چپ مطرح شده است، این است که مغز چپ دست ها نیمکرۀ راستِ بسیار پیشرفته تری دارد که این نیمکره با تفکر خلاق مرتبط است.

یک ارتباط احتمالی دیگر بین چپ دستی و خلاقیت وجود دارد؛ ارتباطی که هنوز قطعی نیست اما مجذوب کننده است.

پرورش یافتن در جمعیت اقلیت چپ دست ها و تماشاِ خود به عنوان فردی که با بقیه تفاوت دارد، ذهنیت بیگانه یا تمایل به داشتنِ خودانگاره ای را که بیشتر از آن که خاستگاه گروهی داشته باشد، فردی است، تقویت می نماید.

این نوع ذهنیت می تواند فرد را مستعد کند تا ویژگی هایی مانند استقلال و عدم انطباق (موافقت با جمع) را - که روانشناسان بین آنها و تفکر خلاق و نوآوری پیوند برقرار می نمایند - در خود تقویت کند.

منبع: هافینگتون پست

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "چپ دست ها؛ متفکر یا انسان هایی خلاق ؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چپ دست ها؛ متفکر یا انسان هایی خلاق ؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید