چهار اثر ناملموس میراث فرهنگی هرمزگان ثبت ملی شد

به گزارش وبلاگ اسبیکو، ایرنا/ براساس آخرین خبرهای بدست آمده، چهار اثر ناملموس میراث فرهنگی هرمزگان ثبت ملی شد.

چهار اثر ناملموس میراث فرهنگی هرمزگان ثبت ملی شد

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی هرمزگان گفت: چهار اثر ناملموس این استان شامل اقدامات پاسدارانه برای دانش سنتی لنج سازی، روش تهیه سوراغ، لنگر سنگی و عروسک داربید در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسید.

سهراب بناوند در خصوص اثر ناملموس دانش سنتی لنج سازی افزود: هرچند لنج های چوبی و بادبانی در جهانی صنعتی امروز برای سفرهای تجاری کاربرد ندارد، اما این توانمندی را دارد که در حوزه صنعت گردشگری، ایران را به یکی از قطب های گردشگری دریایی در جهان تبدیل کنند.

وی بیان داشت: دانش سنتی دریانوردی و لنج سازی مانند دیگر عناصر فرهنگی برای بقا نه تنها به عنوان یک دانش سنتی بلکه به عنوان فرهنگ مردم بومی منطقه نیازمند آگاهی، پاسداری و احیاست.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی هرمزگان در خصوص روش تهیه سوراغ نیز گفت: از زمانهای دور زمانی که وسایل سرمایشی برای نگهداری ماهی وجود نداشت، مردم بومی هرمزگان از ماهی 2 نوع سس به نام مهیاوه و سوراغ تهیه می کردند که بتوان از آن استفاده کرد.

بناوند همچنین با بیان اینکه سنت شفاهی و میراث ساخت لنگرهای سنگی در کرانه خلیج فارس در دوره های متعدد شکل گرفت است، ادامه داد: این مهارت از گذشته های دور به صورت شفاهی و سینه به سینه تا به امروز در برخی منطقه ها استان هرمزگان از جمله بندرلنگه و پارسیان همچنان زنده و پویا است.

وی درباره عروسک داربید گفت: در زبان مردم بستک؛ دار به معنی چوب و بید به معنی عروس است و داربید به معنای عروس چوبی است.

این مسئول فرهنگی یادآور شد: داربید، عروسکی است که از چوب درخت نخل، سکه و پارچه از گذشته های دور در روستای هرنگ از توابع شهرستان بستک ساخته می شود.

بناوند تاکید کرد: این عروسک را طی مراسمی از به جای مانده لباس عروس می سازند و به دختران دم بخت یا دختر بچه ها به رسم میمنت و بخت گشایی داده می شود.

منبع: همگردی

به "چهار اثر ناملموس میراث فرهنگی هرمزگان ثبت ملی شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چهار اثر ناملموس میراث فرهنگی هرمزگان ثبت ملی شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید