دالاهو یکی از برترین شهرستان های استان کرمانشاه به شمار می رود

به گزارش وبلاگ اسبیکو، ایرنا/ براساس آخرین خبر و گزارش های منتشر شده، دالاهو یکی از برترین شهرستان های استان کرمانشاه به شمار می رود.

دالاهو یکی از برترین شهرستان های استان کرمانشاه به شمار می رود

دالاهو نام یک منطقه خوش آب و هوا در غرب کرمانشاه است و جذابیتهای طبیعی بسیاری را در دل خود جای داده است.

شهرستان دالاهو با مساحت هزار و 930 کیلومتر مربع، در قسمت غربی استان کرمانشاه واقع شده است که از شمال به جوانرود و ثلاث باباجانی، از غرب به سرپل ذهاب، از جنوب غربی به گیلان غرب، از شرق و جنوب شرقی به اسلام آباد غرب و از شمال شرق به کرمانشاه محدود می شود.

این شهرستان زیبا سه شهر گهواره، ریجاب و کرند غرب را شامل می شود. از آنجاییکه روزگارانی دالاهو مامن آهوان و عقاب های زیادی بوده، نمودها این منطقه را دالاهو می نامند، زیرا کرد زبانها اغلب به عقاب دال می گویند و از این جهت دال - آهو به سرزمین عقاب و آهوان اطلاق می شود.

در سال 1384 بخش کرند غرب به شهرستان دالاهو ارتقا پیدا کرد و به چهاردهمین شهر استان کرمانشاه تبدیل شد. اکنون دالاهو به مرکزیت کرند دارای 2 بخش مرکزی و گهواره و بعلاوه پنج دهستان به نامهای گوران، قلخانی، بان زرده، باباجانی و بیوه نیج و 154 روستاست.

پیشینه تاریخی

در مورد قدمت و دیرینگی تمدن و تاریخ دقیق حیات انسانی در این ناحیه اطلاعات صریح و مستندی در دست نیست. شاید بتوان گفت آثار باستانی به جای مانده بیانگر قدمت آن به دوران ایران باستان (دوره ساسانی) و قبل از ظهور اسلام بر می شود.

براساس نوشته ها و یادداشت های تاریخ نویسان، کرند (کارینا) چنین توصیف شد: ...در مرج القلعه شهر زیبایی وجود دارد که هوای آن بسیار سرد و آبهای سردی نیز در آن جاری است....که باید همان کرند باشد...کرند در میان کوهی بلند واقع است و آب و هوایش دلپسند و نافع، بام خانه هر یک صحن خانه دیگری است و از دور با شکوه و از هر عیب و نقصی، عاری و بری است، از یک طرف کوه و از طرف دیگر باغات بسیار...دارای باروئی مهم و حول و حوش آن روستاهای پرجمعیت و خوب...میوه جات مرغوب، انگورش مشهور آفاق و هندوانه اش در شیرینی طاق، اهالیش باقوت و تنومندند و قوی هیکل و بلند قامت و توانایی هر یک به قدر 10 مرد است.

اهالی این منطقه بیشتر از طوایف گوران کرندی، باباجانی و دهستان های بیونیج و بان زرده و از نژاد کرد بوده و با گویش کردی گورانی که ترکیبی از لهجه های کردی اورامانی،کرمانج، لکی و کردی کرمانشاهی است، کتب کلامی شان نیز به سبک کردی گورانی نگاشته شده و از نظر اعتقادی اکثریت مردمان این دیار (83 %) پیرو مسلک اهل حق و اقلیتی از آنان اهل تسنن (13%) و تشیع (4%) هستند.

شهرستان از لحاظ صنایع دستی مانند چاقو سازی، فلزکاری و ساخت ادوات موسیقی و ابزار کشاورزی، گلیم، گیوه موج (چادر شب) و سبد پیشینه ای دیرینه دارد بطوریکه این صنایع با اندک تغییراتی به خارج از کشور صادر می شوند.

جاذبه های گردشگری و اماکن تاریخی

روستای سرخه دیزه

در روستای سرخه دیزه بقایای قلعه بزرگی از روزگار ساسانیان برجاست که از قلوه سنگ و ملاط ساخته شده و 2 نوع آجر با 2 رنگ نخودی و قرمز در ساخت آن بکار برده شده است.

دره توریستی سرخه دیزه همراه با ردپایی از آثار دوران ساسانیان، منطقه توریستی کمتر معرفی شده ای از استان کرمانشاه است که هم جاذبه های طبیعی دارد و هم در دل خود آثاری از ساسانیان را جای داده است.

سرخه دیزه از توابع شهرستان دالاهو، در 25 کیلومتری شهر سرپل ذهاب، 30 کیلومتری کرند غرب و 125 کیلومتری کرمانشاه واقع شده است.

طاق گرا

طاق گرا ایوان سنگی مسقفی است که در دروازه کوهسار زاگرس و گردنه گل سیاه در تنگه پاتاق موجود است. دلیل بنای آن را عده ای توقفگاه موکب شاهی و عده ای دیگر علامت سرمدی استان ماد از استان اشکانیان تصور نموده اند.

مقبره ابودجانه

مقبره ابودجانه (دوجانبه) برای اهل تسنن متبرک و محترم است. او یکی از یاران پیامبر (ص) بوده که در جنگ های احد، بدر و دیگر غزوات نبی اکرم (ص) حضور داشته و در جنگ یمامه با مسیلمه کذاب به درجه شهادت رسید.

مسجد عبدالله بن عمر

مسجد عبدالله بن عمر یکی از تاریخی ترین مساجد صدر اسلام در ایران است و از آثار تاریخی و ارزشمند در شهرستان دالاهو است. این بنا علی الظاهر از بناهای قبل از اسلام بوده که پس از ظهور اسلام در ایران به مسجد تبدیل شده است. اهالی منطقه بنای مسجد را به عبدالله بن عمر فرزند خلیفه دوم نسبت می دهند و به همین نام نیز معروف شده است.

مقبره بابا یادگار

مقبره بابا یادگار یکی از بقاع متبرک اهل حق است که در قریه بان زرده نزدیک قلعه معروف یزدگردی واقع شده است، هویت حقیقی بابایادگار مانند دیگر مشایخ اهل حق معلوم نیست ولی از آنجا که غالب این مشایخ در اوایل حکومت صفویان زندگی می نموده اند، ردپایی در تاریخ از آنان میتوان سراغ گرفت.

قلعه یزدگرد

قلعه یزدگرد در روستای زرده از توابع بخش مرکزی شهرستان دالاهو برگرفته از قلعه ای به همین نام بر روی یکی از قلل مرتفع دالاهو و مشرف بر این مجموعه تاریخی گرفته شده و از جاذبه های گردشگری دالاهو است.

این مجموعه از چندین بنای محصور در پناه دیواری به قطر حدود چهار متر و مرتفع متشکل از برج های پشتیبان، اتاق های نگهبانی و فضاهای پیکانی شکل جهت استقرار تیراندازان مدافع تشکیل شده است.

از نظر تاریخی این مجموعه در اواخر دوران اشکانی ساخته شده و در زمانهای بعد نیز به طور مستمر مورد استفاده بوده است. دسترسی به این مجموعه با طی 18 کیلومتر از مسیر به راهی ریجاب به سرپل ذهاب امکان پذیر است.

اگر قصد داشته باشید به قلعه یزدگرد سر بزنید، از طبیعت گردی بی نصیب نخواهید ماند، زیرا مسیر دسترسی به این قلعه تاریخی از جنگلهای سرسبز بلوط میگذرد و برای رسیدن به آن باید کوهپیمایی کرد تا در مکانی مرتفع به قلعه یزدگرد رسید.

آثار طبیعی و گردشگری دالاهو

آبشار پیران

در منطقه ریجاب یا در زبان کردی ریژآو که به معنی ریزش آب است، به آبشار پیران یا ریجاب می رسیم، در خود ریجاب، رودخانه الوند جریان دارد که از دامنه های دالاهو سرچشمه میگیرد و از جاذبه های گردشگری دالاهو می باشد. در این منطقه چند چشمه هم هست، ولی معروف ترین دیدنی ریجاب، همان آبشار است که از ارتفاع 100 متری به پایین می ریزد و سه طبقه دارد و در بلندی با آبشار لاتون گیلان در رقابت است.

بیشتر بخوانیدآبشار پیران | آبشار ریجاب در استان کرمانشاهروستای شالان

روستای شالان در 50 کیلومتری کرند غرب و 140 کیلومتری کرمانشاه واقع شده است، رودخانه پرآب الوند در جنوب روستا جریان دارد و روستای شالان به سبب درختان بلند و پوشش سبز، چشمه ها، سرچشمه ها، رودهای کوچک، جنگل های انبوه و گسترده، باغات گردو، انجیر، انار از تفرجگاه های زیبا و کم نظیر استان است که مورد توجه گردشگران است.

روستای شالان با آب و هوای خنک و دلپذیر، رودخانه پر آب الوند و انبوهی از جاذبه های طبیعی و نیز قدمت و پشتوانه دیرپای تاریخی خود یکی از برترین مقاصد طبیعتگردی در استان کرمانشاه بشمار می رود.

این روستا از شمال و شمال شرق به ارتفاعات دالاهو، از جنوب شرقی به ارتفاعات بانه ریز و از جنوب به ارتفاعات زنگ علیان محدود می شود و آب و هوای آن در فصول بهار و تابستان نسبتاً خنک و در پاییز و زمستان سرد و برف گیر است.

براساس مقاله دالاهو یکی از برترین شهرستان های استان کرمانشاه به شمار می رود، باید بدانید که مردم روستای شالان به زبان کردی با لهجه کلهر سخن می گویند، مسلمان و پیرو مذهب تسنن هستند. دامداری، زراعت، پرورش زنبورعسل، جنگل داری و باغداری از مهمترین فعالیت های مالی مردم این روستا است و فراوری محصولات و فرآورده های لبنی مانند کره محلی، کشک، روغن حیوانی و عسل در این روستا رایج است. انجیر، گردو، انار و هلو از عمده ترین محصولات سردرختی باغات شالان است.

در کنار همه جذبیت ها و ویژگی هایی که این روستا را از سایر روستاها در منطقه متمایز می نمایند، این روستا تاریخی بزرگ در دل خود دارد. شاید تعجب کنید اگر بدانید که این روستا دارای آثار و بقاع متبرکه مختلفی بود. مورخان مختلف با آنالیز این آثار بسیار قدیمی بر این عقیده اند که احتمالا قدمت این روستا به دوره ساسانیان می رسد.

منبع: همگردی

به "دالاهو یکی از برترین شهرستان های استان کرمانشاه به شمار می رود" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دالاهو یکی از برترین شهرستان های استان کرمانشاه به شمار می رود"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید