چرا کنکور حذف نمی گردد؟ ، خدایی: کنکور سیستم مدارس و دانشگاه ها را به شدت ضعیف نموده است

به گزارش وبلاگ اسبیکو، رئیس سازمان سنجش آموزش درباره چرایی عدم حذف کنکور گفت: کنکور مانند پلی میان مدرسه و دانشگاه در این سال ها هر دو سیستم را بشدت تضعیف نموده است.

چرا کنکور حذف نمی گردد؟ ، خدایی: کنکور سیستم مدارس و دانشگاه ها را به شدت ضعیف نموده است

به گزارش گروه دانشگاه وبلاگ اسبیکو، ابراهیم خدایی رییس سازمان سنجش آموزش کشور در همایش ملی سنجش علمی و آزمون های ورودی آموزش عالی: مبانی، چالش ها و راه حل ها با تاکید بر کنکور سراسری در دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران که به صورت مجازی برگزار گردید، در مقاله ای با عنوان چرا کنکور قابل حذف نیست اعلام کرد: سنجش به عنوان یک علم و مکانیسمی برای برجسته کردن تفاوت ها در یادگیری دانش آموزان به کار گرفته می گردد. ضمن اینکه غربالگری، پاسخگویی و تشخیص آموزشی از جمله نقش های سنجش است.

وی اضافه نمود: آزمون های ورودی سابقه 150 ساله در جهان دارد و در بیشتر دانشگاه های جهان مولفه هایی از جمله استعداد تحصیلی، پیشرفت تحصیلی، شهریه و اندازه تقاضا وجود دارد، ولی سنجش و پذیرش از هم جدا هستند. تنها نقطه مشترک نظام سنجش و پذیرش ما با سایر نقاط جهان در استفاده از مولفه اطلاعات پیشرفت تحصیلی است.

خدایی گفت: پیش از انقلاب اسلامی آزمون عمومی، آزمون اختصاصی، معدل و استقلال دانشگاه ها در پذیرش و سنجش به کار می رفت و بعد از انقلاب همین مدل به علاوه تمرکز در نهاد سنجش و 19 سهمیه ایجاد شد. در سه سال اخیر قوانین متعددی برای سنجش و پذیرش در نظر گرفته شده است. سال 86 قرار بود کنکور حذف گردد که قانون سال 86 در سال 92 ملغی شد و قانون سال 92 نیز در سال 95 اصلاحیه خورد.

وی اضافه نمود: یکی از دلایلی که قانون حذف کنکور امکان اجرا پیدا نکرد این بود که با وجود اینکه کشور در راستا توسعه قرار گرفته است، اما تغییرات و انتظارات از رشد فعلی دانشگاه ها آنگونه که پیش بینی می شد اتفاق نیفتاد. کنکور مانند پلی میان مدرسه و دانشگاه در این سال ها هر دو سیستم را بشدت تضعیف نموده است.

رئیس سازمان سنجش با اشاره به مولفه های نظام سنجش و پذیرش از جمله عادلانه بودن گفت: یکی از پارامتر های مهم در جهان آموزش یکپارچه است، اما در کشور ما جزیره های متعدد آموزشی وجود دارد و به علت نوع نگاه سیاسی به سنجش، حساسیت زیادی برای داوطلب به همراه دارد.

وی گفت: بازیگران متعددی در حوزه کنکور وجود دارند از جمله آموزش و پرورش، آموزش عالی، دستگاه های قانونگذار، دانشگاه ها خانواده ها و داوطلبان. آخرین نظرسنجی از داوطلبان سال 99 نشان می دهد که بیش از 80.1 درصد داوطلبان و خانواده ها با حذف کنکور و تاثیر سوابق مخالف هستند.

خدایی دو گروه علت را دلایل عدم حذف کنکور برشمرد و گفت: یک جنبه آموزشی و یک جنبه اجتماعی است. از منظر آموزشی، انتخاب بر اساس علاقه، بازار کار، راهنمایی تحصیلی، متضرر شدن داوطلبان منطقه ها محروم، اطلاعات سابقه تحصیلی و تورم نمرات بالاتر موجب شده حذف کنکور سخت تر باشد.

وی اضافه نمود: از منظر اجتماعی نیز موضوع جنبه روانشناختی دارد. نگرش افراد به تحصیلات عالی، نگاه خانواده و جامعه، داشتن عناوین، تب مدرک گرایی و سرمایه گذاری سنگین خانواده ها، تغییر طبقه اجتماعی و رابطه مدرک تحصیلی با ارتقا شغلی و حقوقی نیز موجب عدم حذف کنکور است.

رئیس سازمان سنجش گفت: کنکور معلول یک فرهنگ ضد ارزش است و جامعه شناسان و روانشناسان و عالمان باید یاری نمایند تا این فرهنگ اصلاح گردد. پشت سیستمی که 600 هزار داوطلب برای 5 هزار جایگاه کوشش می نمایند یک فرهنگ ضد ارزش پنهان شده است. در واقع مسئله اصلی بود و نبود کنکور نیست بلکه تغییر راستا آموزش است.

وی با اشاره به پیشنهاداتی برای بهتر کردن شرایط کنکور گفت: اعطای نقش غربالگری شفاف و روشن به سوابق تحصیلی برای کاستن از حجم وسیع سیاهی لشکر کنکور، رفع کردن بی توجهی دانش آموز و معلم به فرایند یاددهی و یادگیری، تایید سوابق تحصیلی قابل اعتماد و تغییر سیستم ارزشیابی وزارت آموزش و پرورش، جدایی فرآیند سنجش از پذیرش، تقویت توان دانشگاه ها و دخالت آن ها در فرآیند پذیرش با قبول مسئولیت، تغییر شیوه سنجش به سنجش انطباقی و برگزاری الکترونیکی آن از جمله این پیشنهادات است.

منبع: خبرگزاری دانشجو

به "چرا کنکور حذف نمی گردد؟ ، خدایی: کنکور سیستم مدارس و دانشگاه ها را به شدت ضعیف نموده است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چرا کنکور حذف نمی گردد؟ ، خدایی: کنکور سیستم مدارس و دانشگاه ها را به شدت ضعیف نموده است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید