پرداخت حداقل 2 میلیارد تومان برای 2 نوبت پخش یدو از تلویزیون خبرنگاران

به گزارش وبلاگ اسبیکو، محمدرضا مصباح تهیه کننده فیلم سینمایی یدو در آستانه پخش این فیلم سینمایی از تلویزیون آن هم پیش از ورود به چرخه اکران عمومی، جزییاتی تازه از توافق خود با صداوسیما را تشریح کرد.

پرداخت حداقل 2 میلیارد تومان برای 2 نوبت پخش یدو از تلویزیون خبرنگاران

به گزارش گروه فرهنگی وبلاگ اسبیکو، این اتفاقی غریب در سینمای ایران است که فیلمی بدون وارد شدن به چرخه اکران مستقیماً به وسیله شبکه های سیما پخش می گردد.

یدو ساخته مهدی جعفری و به تهیه نمایندگی محمدرضا مصباح که اتفاقاً اقبالی بلند در جشنواره سی و نهم فیلم فجر هم داشت، پنج سیمرغ و یک دیپلم افتخار را از آن خود کرد و به عنوان بهترین فیلم جشنواره فجر شناخته شد، حالا قرار است راهی متفاوت از روال متداول سینما را طی کند.

براساس توافق صاحبان این فیلم با صدا و سیما قرار است، یدو در دو نوبت از دو شبکه سیما به نمایش دربیاید، فیلمی که مشارکت پنجاه درصدی بنیاد سینمایی فارابی و البته سرمایه گذاری کانون پرورش فکری بچه ها و نوجوانان را پشت خود دارد و همین پشتوانه، پخش تلویزیونی آن را با ابهاماتی روبرو کرد.

شب گذشته دوشنبه 2 فروردین ماه، محمدرضا مصباح تهیه نماینده فیلم سینمایی یدو با حضور در تبادل نظریی اینستاگرامی با خبرگزاری مهر ضمن پاسخ به نقدها و ابهامات به جزئیاتی تازه از توافق با صداوسیما برای پخش این فیلم سینمایی پیش از اکران عمومی اشاره نمود.

مشروح این تبادل نظری زنده اینترنتی را در ادامه می خوانید. نسخه ویدئویی این تبادل نظر در صفحه رسمی خبرگزاری مهر در اینستاگرام قابل مشاهده است.

* تصمیم برای پخش تلویزیونی فیلم های سینمایی، در مناسبات این سال های سینمای ایران تصمیمی غریب و غیرمنتظره بود. برای شروع کمی درباره اتخاذ این تصمیم و هماهنگی با ارگان های سرمایه گذار در این فیلم توضیح دهید.

همانطور که می دانید، سینما برپایه مخاطبانش ارزش پیدا می نماید. برای یک فیلم ساز و مجموعه ای که یک اثر هنری را فراوری می نمایند، دیده شدن و مخاطب داشتن اثرشان بسیار مهم است. با توجه به شرایط کرونایی که متأسفانه در کشور حاکم است. ما هم مترصد این بودیم که بهترین روش و راه چاره را برای عرضه فیلم یدو که متعلق به مردم است و با سرمایه مردم، برای مردم فراوری شده است را پیدا کنیم تا بیشترین مخاطب را داشته باشد. وقتی پیشنهاد پخش تلویزیونی مطرح شد، با سرمایه گذاران فیلم تبادل نظر هایی داشتیم و به این جمع بندی رسیدیم که در شرایط فعلی شاید بتوانیم با این انتخاب کمی حال مردم را خوب کنیم و به نوعی به سهم خودمان به مردم عیدی بدهیم. در عین حال بتوانیم مخاطبان بیشتری در اقصی نقاط ایران داشته باشیم.

* پشت فیلم یدو دو ارگان دولتی یعنی بنیاد سینمایی فارابی و کانون پرورش فکری بچه ها و نوجوانان حضور داشته اند که تنها فارابی 2 میلیارد و 350 میلیون تومان بودجه، نزدیک به 50 درصد هزینه فیلم را تأمین نموده و باقی آن هم از سوی کانون تأمین شده است. اگر واقعاً این دو ارگان پشت فیلم نبودند، بازهم حاضر به پخش تلویزیونی آن می شدید؟

از نگاه تجاری و اقتصادی هم این یک تصمیم جدید، جسورانه، منطقی و به نفع فیلم است. شخصاً چندین فیلم اکران نشده دیگر دارم که مانند 200، 300 فیلم دیگر، در صف اکران متوقف مانده اند. همان فیلم های شخصی هم اگر با چنین پیشنهادی روبرو شوند، حتماً آن ها را عرضه خواهم کرد. یک تغییر رویکرد در صداوسیما در حال رخ دادن است که شاید یک نقطه شروع و فتح باب برای تعامل و قرابت بیشتر تلویزیون و سینما باشد.

ما باید از این رویکرد تلویزیون حمایت کنیم که برای حمایت از سینمای در حال ورشکستگی ایران پیش قدم شده است. برای 200 تا 300 فیلم اکران نشده چه بستری برای پخش بهتر از تلویزیون می توان پیشنهاد کرد؟ متأسفانه سال هاست که فاصله و دیواری بین سینما و تلویزیون وجود دارد. معمولاً خط کشی هایی میان عوامل هم وجود دارد که عده ای را تلویزیونی و عده ای را سینمایی خطاب می نمایند. به نظرم این تعامل با توجه به بحرانی که امروز در سینمای ایران حاکم است و چند صد فیلم را پشت صف اکران متوقف نموده است، می تواند یک نقطه شروع مبارک باشد. کمااینکه در همین پروژه هم این اتفاق اتفاق افتاده است. نوع قرارداد ما از نظر اقتصادی، قرارداد قابل قبولی بود که بخش قابل توجهی از بودجه فیلم را تأمین می کرد...

* چند درصد هزینه فراوری؟

هنوز به عدد دقیقی نرسیده ایم، اما بیش از 50 درصد از هزینه فراوری فیلم را تأمین می نماید و این یک شروع خوب برای شروع یک تعامل است. اگر این تعامل ادامه دار باشد، این فیلم هایی که در صف اکران مانده اند می توانند از بستر عرضه تلویزیونی هم استفاده نمایند. این شرایط نشان می دهد تلویزیون هم دارد به سمتی می رود که تعداد مخاطبان برایش مهم است. در فضای رقابتی جدید، تلویزیون ورود نموده است و این اتفاق مهمی است. خود ما که در سینما کار می کنیم، شاید نقدها بسیاری به تلویزیون داشته باشیم، کمااینکه نسبت به سینما داریم، اما معنای این نقدها، قهر کردن و فاصله دریافت از یکدیگر نیست.

با آمدن آقای شاه آبادی به معاونت سیما به نظر می رسد این تعامل و نزدیکی بیشتر در حال شکل دریافت است. البته در همین چند روز از بعضی همکاران سینمایی خود کامنت هایی داشته ام که نگران بودند این تعامل، ادامه دار نباشد. ما باید از این رویکرد تلویزیون حمایت کنیم که برای حمایت از سینمای در حال ورشکستگی ایران پیش قدم شده است. برای 200 تا 300 فیلم اکران نشده چه بستری برای پخش بهتر از تلویزیون می توان پیشنهاد کرد؟

* خود شما فیلم پوست را با سرمایه خصوصی، در صف اکران دارید، حاضر می شوید این فیلم را هم همین طور بدون اکران عمومی در تلویزیون پخش کنید؟

بله، اگر شرایط همین گونه باشد، حتماً.

* منظور از شرایط، همین پرداخت 50 درصد از هزینه فراوری فیلم از سوی تلویزیون است؟

بله. بالاخره شرایطی امروز به واسطه کرونا به سینمای ما تحمیل شده است. همین امروز گزارشی منتشر شد که نشان می داد پنج فیلم اکران نوروزی مجموعاً چهار هزار و شش صد مخاطب داشته اند! این نشان دهنده حرکت به سمت ورشکستگی است. اینکه در اکران نوروزی پنج فیلم شاخص سینمای ما حدود 50 میلیون فروخته اند را مقایسه کنید با تعاملی که با تلویزیون برای این چند فیلم شکل گرفته و بخش قابل توجهی از هزینه فراوری فیلم ها را تأمین می نماید. مضاف بر اینکه فیلمی از جنس یدو اساساً فیلمی است که همه مردم باید آن را تماشا نمایند. این فیلم با پول مردم ساخته شده و نمی توانیم نسبت به آن بی توجه باشیم...

طبیعتاً جنس فیلم ها متفاوت است و باید فیلم با استاندارد ها و ایده آل های صداوسیما نزدیک باشد. فیلم هایی که از این استاندارد فاصله دارند، طبیعتاً شانس کمتری هم برای استفاده از این بستر دارند. فیلم یدو این امکان و قابلیت را داشت که از این طریق در اختیار تعداد بیشتری از مخاطبان قرار بگیرد. * این طور تعبیر نمی گردد که این عیدی دادن به مردم، از محل بیت المال است؟

من درباره خودم نمی گویم، اما باقی دوستان و سرمایه گذاران فیلم در این زمینه ایثار کردند. ما هم می توانستیم مثل خیلی فیلم های دیگر منتظر بمانیم تا شرایط حداقلی اکران عمومی فراهم گردد بعد هم فیلم را در شرایطی اکران کنیم که فروش مناسبی نداشته باشد، آیا این آسیب به بیت المال نبود؟

ما نخواستیم مردم را از دیدن فیلم خودشان محروم کنیم و این اتفاقاً توجه و عنایت به بیت المال است. ما به خاطر مردم از بعضی خواسته های شخصی خود گذشتیم و امیدواریم مردم هم فیلم را ببینند و از آن لذت ببرند.

* اشاره نمودید نزدیک 300 فیلم در صف اکران هستند، فکر می کنید، صداوسیما به همه این فیلم ها با چنین شرایطی پیشنهاد پخش می دهد؟

طبیعتاً جنس فیلم ها متفاوت است و باید فیلم با استاندارد ها و ایده آل های صداوسیما نزدیک باشد. فیلم هایی که از این استاندارد فاصله دارند، طبیعتاً شانس کمتری هم برای استفاده از این بستر دارند. فیلم یدو این امکان و قابلیت را داشت که از این طریق در اختیار تعداد بیشتری از مخاطبان قرار بگیرد.

* پخش تلویزیونی یک فیلم، امکان اکران عمومی آن را از بین می برد، به اکران عمومی یدو دیگر فکر نمی کنید؟

ما حتماً به اکران سینمایی فیلم هم فکر می کنیم. بالاخره بعضی مخاطبان سینما اصرار دارند فیلم را بر پرده سینما ببینند. ضمن اینکه فیلم برای دو نوبت پخش در اختیار صداوسیما قرار گرفته و در آرشیو هم نسخه های پخش شده فیلم قرار نخواهد گرفت. طبیعتاً در آینده اگر شرایط اکران فراهم گردد، حتماً فیلم را اکران عمومی می کنیم. بعد از آن هم در اختیار وی اودی ها خواهیم گذاشت.

* ابتدای سال جاری سینماداران با اکران فیلم های که پیش تر اکران آنلاین شده بودند، مخالفت کردند. از سوی دیگر مخاطبان هم اقبال چندانی به تماشای فیلم های عرضه شده در اینترنت، در سینما نشان ندادند. در این شرایط چگونه هنوز به اکران سینمایی یدو امید دارید؟

شخصاً همین الان برای تماشای فیلم هایی که هم زمان روی پرده هستند و اکران اینترنتی هم دارند، بلیت تهیه می کنم و به سینما می روم. بالاخره طیفی از مخاطبان اینگونه هستند و دوست دارند در هر شرایطی فیلم را روی پرده ببینند. نمی توان از این مخاطبان چشم پوشی کرد. در عین حال راه چاره های دیگری هم برای کسب درآمد و تأمین هزینه های فیلم در کنار پرداختی صداوسیما وجود دارد.

رقم قرارداد ما با تلویزیون هنوز قطعی نشده است، اما قطعاً بخش قابل توجهی از هزینه های فیلم تأمین می گردد. می توانم بگویم بیش از 2 میلیارد تومان مبلغ قرارداد ما با تلویزیون برای دو بار پخش خواهد بود* معمولاً سینمایی ها بابت خوش قولی صداوسیما در پرداخت حق پخش نگرانی هایی دارند، در این زمینه شما نگرانی ندارید؟

اشاره نمودم که در مجموع اتفاق جدیدی در حال شکل دریافت است و امیدواریم همان طور که جنس قرارداد و توافقات ما متفاوت از قبل است و روش جدیدی در پیش گرفته شده است، در زمینه عمل به تعهدات هم همین گونه باشد. صداوسیما دارد به سمتی می رود که مخاطب برایش مهم است. زمانی ما خط قرمز ها و چارچوب هایی می گذاریم و می گوییم ما از این خطوط عبور نمی کنیم و هر مخاطبی دلش خواست با ما همراه گردد، اما زمانی هست که می گوییم در صحنه رقابت قرار داریم و در کنار فضای مجازی و وی اودی باید برای جذب مخاطب کوشش کنیم. وقتی صداوسیما در مقام رقابت، بهترین فیلم جشنواره فجر را با عدد قابل توجهی که پیش تر سابقه نداشته، خریداری می نماید، این یک اتفاق جدید و مبارک است...

* عدد دقیقش را نمی گویید؟

(با خنده) هنوز قطعی نشده است، اما قطعاً بخش قابل توجهی از هزینه های فیلم تأمین می گردد. می توانم بگویم بیش از 2 میلیارد تومان مبلغ قرارداد ما با تلویزیون برای دو بار پخش خواهد بود.

* آقای مهدی جعفری در مقام کارگردان با این تصمیم موافق بودند؟

هم آقای جعفری، هم خود ما دوست داشتیم فیلم روی پرده دیده گردد و در رویداد های سینمایی حضور داشته باشد. اما همه دوستان من جمله آقای جعفری ایثارگرانه با این تصمیم موافقت کردند تا این فیلم برای مخاطبانی که در چهارمحال و بختیاری، یا خوزستان و بخش های غیربهره مند از امکانات در کشور هستند هم قابل تماشا باشند. در ابتدا خود من هم مخالف بودم با این تصمیم، اما بعد که تبادل نظریی با دوستان داشتیم، احساس کردیم این تصمیم می تواند ادای دینی به مردم در این شرایط باشد.

* با پخش تلویزیونی، راستا حضور یدو در جشنواره های بین المللی مسدود نمی گردد؟

بعضی از جشنواره ها ممکن است فیلم را نپذیرند، اما جشنواره هایی که از ابتدا جشنواره های هدف ما بودند، با این موضوع مسئله ای ندارند. تیمی که روی پخش بین المللی فیلم کار می نمایند، بسیار پرکوشش هستند و امیدواریم فیلم بتواند در جشنواره های مطرح که هدف ما هستند، حضور داشته باشد.

* برنامه تان برای اکران عمومی فیلم چیست؟

مطلوب ما اکران از اواسط تابستان تا ایام منتهی به مهرماه است.

* واقعاً وقتی فیلم در این سطح از تلویزیون پخش می گردد، امید دارید قاچاق نگردد؟

مردم ما مردمی شریف و نجیب هستند و اگر احساس نمایند یک محصول متعلق به خودشان است و می توانند به سهم خود از دیده شدن غیرقانونی آن جلوگیری نمایند، حتماً این کار را می نمایند. در مقاطع مختلف هم دیده ایم که حق الناس برای مردم ما مهم است. ان شالله برای فیلم یدو هم این اتفاق رخ نمی دهد. امیدوارم مردم فیلم را ببینند و دوست داشته باشند. این بضاعت ما بود. فیلم یدو واقعاً در سخت ترین شرایط ممکن ساخته شد و همکارانم واقعاً ایثارگری کردند.

زمان دریافت جایزه سیمرغ هم اشاره نمودم که فیلم در دمای 50، 60 درجه ای آبادان ساخته شده است. امروز هم که عوامل با این موضوع کنار آمده اند و پذیرفته اند فیلم برای قاطبه مردم به نمایش گذاشته گردد، به سهم خودم از همه آن ها به خصوص مهدی جعفری عزیز، سپاسگزاری می کنم. امیدوارم با لذتی که مردم از فیلم می برند، خستگی آن ها از تن شان دربیاید. از همکاران سینمایی هم می خواهم از این تعامل میان سینما و تلویزیون استقبال نمایند. از دوستانم در تلویزیون هم توصیه می کنم کمی خط قرمزهای شان را کم رنگ نمایند و به سمت نارنجی ببرند که شاهد تعامل و همکاری بیشتر میان سینما و تلویزیون باشیم.

* اتفاقاً یکی از نگرانی های بخشی از سینماگران برای استفاده از این بستر، همین ماجرای خطوط قرمز و ممیزی فیلم ها است.

درباره فیلم خودمان و در تعاملاتی که با دوستان تلویزیون داشتیم، درخواست نموده ایم که در فیلم دست برده نگردد. البته باید حدی از استاندارد ها را بپذیریم. البته یدو که خوشبختانه مورد سانسوری نخواهد داشت. در مجموع هم دوستان سینمایی ما باید توضیح صدر بیشتری برای تعامل با تلویزیون داشته باشند و هم امید دارم در تلویزیون رویکرد مبارکی رخ دهد.

* در خاتمه بازه های پخش یدو از تلویزیون در ایام نوروز را می گویید؟

اولین نوبت روز آدینه 6 فروردین در شبکه یک پخش می گردد و نوبت بعد آدینه 13 فروردین ساعت 3 از شبکه 3 سیما پخش خواهد شد.

منبع: خبرگزاری دانشجو

به "پرداخت حداقل 2 میلیارد تومان برای 2 نوبت پخش یدو از تلویزیون خبرنگاران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پرداخت حداقل 2 میلیارد تومان برای 2 نوبت پخش یدو از تلویزیون خبرنگاران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید