وزارت نفت می تواند دلیل موجهی برای فراری دادن نخبگان نفتی از کشور عنوان کند؟

به گزارش وبلاگ اسبیکو، جمعی از فارغ التحصیلان گروه الف دانشگاه صنعت نفت در قالب دردنامه ای به بیان دغدغه ها و مشکلاتشان در زمینه استخدام های وزارت نفت پرداختند و نوشتند: آیا وزارت نفت می تواند دلیل موجهی برای فراری دادن نخبگان نفتی از کشور عنوان کند؟

وزارت نفت می تواند دلیل موجهی برای فراری دادن نخبگان نفتی از کشور عنوان کند؟

به گزارش خبرنگار دانشگاه وبلاگ اسبیکو، جمعی از فارغ التحصیلان گروه الف دانشگاه صنعت نفت در دردنامه ای به بیان دغدغه ها و مسائلشان پرداختند و نوشتند: آیا وزارت نفت می تواند دلیل موجهی برای فراری دادن نخبگان نفتی از کشور عنوان کند؟ نخبگانی که برای تک به تک آنان هزینه های بسیار زیادی از محل بیت المال صرف شده است، اما طی سال های آینده ثمره این هزینه ها را باید برای کشورهایی، چون آمریکا و کانادا و استرالیا و کشور های اروپایی و حوزه خلیج فارس یافت!

در متن این دردنامه آمده است:

تا چند سال پیش، بسیاری از نخبگان کنکور سراسری از دیدن اسم خود در لیست پذیرفته شدگان دانشگاه صنعت نفت احساس شعف و خوشحالی بسیاری می کردند. پذیرش در رشته های تحصیلی تخصصی صنعت نفت و گاز، در دومین دانشگاه ایران از نظر قدمت با قریب به 80 سال سابقه علمی و بی تردید یکی از بهترین دانشگاه های خاورمیانه و جهان برای تحصیل در این حوزه، قطعا نیازمند رتبه های بسیار خوب در آزمون سراسری بود.

اما آیا تنها به خاطر سابقه و آوازه دانشگاه، رتبه های برتر کنکور سراسری در رشته های فوق تخصصی در بدترین شرایط آب و هوایی در شهر های جنوبی کشور (آبادان و اهواز) تحصیل کرده اند؟ آن هم در حالی که می توانستند در سایر دانشگاه های مطرحی، چون صنعتی شریف، دانشگاه تهران، امیرکبیر و ... در پایتخت کشور با شرایط بسیار بهتری اقدام به تحصیل نمایند؟ مسلما دلیل دیگری پشت این انتخاب وجود داشته است. دلیلی تحت عنوان تعهد استخدام و تضمین آینده شغلی که در دفترچه انتخاب رشته کنکور سراسری و پرتال اینترنتی وزارت نفت (به عنوان متولی و سیاست گذار اصلی این دانشگاه) به اینجانبان -فارغ التحصیلان گروه الف دانشگاه صنعت نفت- وعده داده شده است.

مطابق این تعهد همه ساله فارغ التحصیلان برتر این دانشگاه (تحت عنوان فارغ التحصیلان گروه الف) در بدنه وزارت نفت جذب می شدند. این فرایند تا سال 1394 بدون مشکل ادامه داشت تا آن که وزارت نفت و شخص آقای مهندس زنگنه به ناگاه به تعهدات داده شده بی اعتنایی کرده و به بهانه عدم اجازه قوانین جدید (قانون وظایف و اختیارات وزارت نفت)، از استخدام تمام فارغ التحصیلان ممتازی که به امید استخدام وارد این دانشگاه شده بودند امتناع کردند.

حتی به اعتراضات و حق طلبی های فارغ التحصیلان نیز اهمیتی نداده و در برخورد با نمایندگان مجلس و بزرگانی که در پی حل مشکل بودند با وعده های بی پایه و کذب عنوان نمودند که در پی حل مساله هستند و تا اکنون قریب به 6 سال است که به ظاهر حل مشکل این فارغ التحصیلان به نخود سیاه وزارت فخیمه نفت تبدیل شده است!

در این بین، این پرسش به ذهن می آید که چگونه ممکن است تصویب و ابلاغ قوانین جدید، تعهدات ماسبقی را که از سوی وزارت نفت داده شده ملغی نماید؟ آیا وزارت نفت می تواند سرمایه گذاری عمر و جوانی و رتبه کنکور که این فارغ التحصیلان متحمل آن شده اند جبران نماید؟ کدام قوانین شرعی و مدنی به وزارت نفت اجازه می دهد که با زیر پا گذاشتن تعهدات خود، نخبگان متعهد و انقلابی کشور را نسبت به نظام مقدس جمهوری اسلامی و حاکمیت قوانین شرعی و انسانی آن بی اعتماد کند؟ آیا وزارت نفت می تواند دلیل موجهی برای فراری دادن نخبگان نفتی از کشور عنوان کند؟ نخبگانی که برای تک به تک آنان هزینه های بسیار زیادی از محل بیت المال صرف شده است، اما طی سال های آینده ثمره این هزینه ها را باید برای کشورهایی، چون آمریکا و کانادا و استرالیا و کشور های اروپایی و حوزه خلیج فارس یافت!

در آخرین تقابل نمایندگان وزارت نفت و فارغ التحصیلان گروه الف دانشگاه صنعت نفت در برنامه رادیویی کوی دانشجو (رادیو جوان) و بهانه گیری مجدد نمایندگان وزارت نفت من باب مسائل قانونی فعلی برای جذب فارغ التحصیلان دانشگاه صنعت نفت، در طول برنامه تماس تلفنی با آقای حاجی دلیگانی، دبیر محترم هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی، به عنوان نماینده بدنه قانون گذاری کشور برقرار شد. طی این تماس ایشان با ابراز همدردی با فارغ التحصیلان و تایید حق استخدام، قول تضمینی جهت ورود به مساله در کمترین زمان ممکن از سوی مجلس و استفاده از بازوی قانون گذاری یا نظارتی برای حل مشکل استخدام این دسته از فارغ التحصیلان داده و اعلام نمودند که مجلس شورای اسلامی بصورت تمام قد پشت این فارغ التحصیلان ایستاده است.

این حمایت از سوی مجلس انقلابی یازدهم، نور امید مجددی در دل اینجانبان روشن کرد که به حقوق پایمال شده خود نائل شویم و امید آن داریم که نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی و نیز در کنار آنان رسانه های مردمی و حامی مظلومین، با پیگیری های مجدد خود جهت روشنی پیش روی فارغ التحصیلان گروه الف دانشگاه صنعت نفت برای احقاق حقوق از دست رفته خود قرار دهند و از خروج سرمایه های انسانی نخبه که بنا به فرموده رهبر عزیزمان سرمایه های اصلی این کشور هستند جلوگیری نمایند. در سرانجام این دردنامه وظیفه خود میدانیم از تمام افراد حقیقی و حقوقی و رسانه های مردمی که حامی حقوق محقین و مظلومین بوده اند و در این جهت نیز همراه اینجانبان هستند تشکر نماییم.

منبع: خبرگزاری دانشجو

به "وزارت نفت می تواند دلیل موجهی برای فراری دادن نخبگان نفتی از کشور عنوان کند؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "وزارت نفت می تواند دلیل موجهی برای فراری دادن نخبگان نفتی از کشور عنوان کند؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید