ربات جراحی از راه دور وارد فاز حیوانی شد

به گزارش وبلاگ اسبیکو، دکتر علیرضا میرباقری عضو دانشگاه علوم پزشکی تهران در تبادل نظر با خبرنگاران اظهار کرد: سامانه جراحی رباتیک از راه دور یک اقتدار تکنولوژیک در کشور محسوب می گردد و طی نزدیک به دو دهه اخیر پیشرفتهای قابل توجهی داشته است.

ربات جراحی از راه دور وارد فاز حیوانی شد

مدیر عامل شرکت دانش بنیان فراوری کننده سامانه جراحی رباتیک از راه دور با بیان اینکه بعد از ساخت این ربات توانستیم زمینه های مختلف تکنولوژیکی آن را ارتقا دهیم، گفت: در حال حاضر تنها یک نمونه ربات جراحی از راه دور خارجی در جهان وجود دارد که در امریکا ساخته شده است؛ این رباتی که ما طراحی کردیم قابل رقابت با این نمونه امریکایی است.

به گفته میرباقری، ربات جراح ساخته شده در این شرکت دانش بنیان به لحاظ توانمندی فنی قابلیت های بیشتری نسبت به نمونه امریکایی دارد؛ در این سامانه جراحی ایرانی ابزاری ظریف تر از 5میلیمتری تعبیه شده در حالیکه ظریف ترین ابزار سامانه خارجی 8-12 میلیمتر است.

مدیر عامل شرکت دانش بنیان فراوری کننده سامانه جراحی رباتیک از راه دور با بیان اینکه قیمت نمونه ایرانی یک سوم نمونه امریکایی و برابر با یک میلیون دلار است، گفت: بعلاوه قیمت هزینه های مصرفی نمونه ایرانی یک دهم نمونه خارجی است.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران خاطر نشان کرد: ویژگی های سامانه جراحی از راه دور ایرانی برای کشورهای در حال توسعه مجذوب کننده است و امیدواریم با تکیه بر همین ویژگی ها در بازارهای بین المللی رقابت کنیم.

عمل جراحی با سامانه رباتیک روی حیوانات زنده

وی با تاکید بر اینکه اکنون علاوه بر آموزش با این سامانه به جراحان، در حال جراحی و تست ها روی حیوانات زنده هستیم، اعلام کرد: بعد از این مرحله و اخذ مجوزها از وزارت بهداشت می توانیم جراحی روی انسان را با این سامانه رباتیکی داشته باشیم و خدمات درمانی ارائه کنیم.

به گفته میرباقری، این تست های حیوانی تا یک سال دیگر ادامه خواهد داشت.

مدیرعامل شرکت دانش بنیان فراوری کننده سامانه جراحی از راه دور با تاکید بر اینکه اکنون در رقابت با امریکایی ها در کشور اندونزی پیروز شدیم و توانستیم قرارداد فروش این دستگاه و سپس فراوری در آن کشور را منعقد کنیم، گفت: با وجود اینکه هنوز این سامانه مجوزهای لازم را اخذ نکرده و در حال تست حیوانی است، وزرای بهداشت دوره های مختلف کشور اندونزی طالب خریداری و ساخت آن در کشورشان بوده اند.

وی اضافه نمود: اندونزی به صورت خاص، 17 هزار جزیره دارد و جراحی از راه دور برای این کشور شدیدا مجذوب کننده است به همین علت پیشنهاد انعقاد قرار داد با شرکت ما را داشتند و این در حالی بود که امریکا درصدد ارسال رایگان 5ربات جراح خود به این کشور بود. اما کشور اندونزی خرید از ایران را به نمونه های رایگان امریکا ترجیح داد و این برای کشور و شرکت ما باعث افتخار است.

میرباقری خاطر نشان کرد: طبق قراردادی که با اندونزی داریم علاوه بر فروش دستگاه، انتقال تکنولوژی و فراوری را در این کشور خواهیم داشت ضمن اینکه ما اکنون در حال رایزنی با کشورهای دیگری همانند روسیه هستیم.

وی با گله ای که از وزرای بهداشت دوره های پیشین داشت گفت: تا به امروز این دستگاه مورد استقبال هیچ وزیر بهداشتی قرار نگرفته و حتی طالب خریداری نمونه امریکایی آن بودند اما امریکا حاضر به فروش دستگاهشان به ایران نشد.

منبع: خبرگزاری مهر

به "ربات جراحی از راه دور وارد فاز حیوانی شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ربات جراحی از راه دور وارد فاز حیوانی شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید