همه چیز درباره مریخ نورد استقامت ، وقتی کاوشگر ناسا اولین ها را در مریخ تجربه می نماید

به گزارش وبلاگ اسبیکو، جدیدترین مریخ نورد ناسا به نام استقامت یا Perseverance طی روز های گذشته با موفقیت به فضا پرتاب شد و برای کشف تاریخ مرموز مریخ سفر تقریبا هفت ماهه ای را شروع نموده است.

همه چیز درباره مریخ نورد استقامت ، وقتی کاوشگر ناسا اولین ها را در مریخ تجربه می نماید

به گزارش خبرنگار فناوری وبلاگ اسبیکو، مریخ نورد استقامت که گاهی آن را پرسی می نامند، یک کاوشگر است که توسط آزمایشگاه پیشرانش جت برای استفاده در ماموریت مریخ 2020 ناسا ساخته شده است. این مریخ نورد از مرکز فضایی کندی در پایگاه کیپ کاناورال، فلوریدا رهسپار مریخ شده است و پیش بینی می شود در 18 فوریه 2021 در مریخ فرود آید.

نام استقامت از کجا آمده؟

پروژه ساخت و پرتاب مریخ نورد استقامت 2 میلیارد و 700 میلیون دلار برای ناسا آب خورده است. این ربات کاوشگر که با سوخت هسته ای کار می نماید، با نخستین فضاپیمای بین سیاره ای به فضا پرتاب شد. این مریخ نورد پس از فرود کاوشگر وایکینگ بر سیاره سرخ در دهه 1970 و کشف نخستین نشانه های حیات، نهمین ماموریت ناسا را در مریخ انجام خواهد داد. ناسا اعلام نموده است کاوشگر مریخ 2020 پیچیده ترین و پیشرفته ترین رباتی است که تا به امروز به اعماق فضا ارسال شده است.

نام گذاری مریخ نورد 2020 از میان 28 هزار انشایی که دانش آموزان آمریکایی برای ناسا ارسال نموده بودند انتخاب شده است. از میان رای عمومی مخاطبان، انشای الکساندر مثر، دانش آموز کلاس دوازده هم به عنوان انشای برگزیده منتخب شد و به پیشنهاد این دانش آموز نام مریخ نورد 2020، Perseverance گذاشته شد.

استقامت تنها نیست / نبوغ بر فراز مریخ پرواز می نماید

مریخ نورد استقامت در مجموع 23 دوربین و دو میکروفون با خود دارد. این مریخ نورد همچنین هلیکوپتری با نام نبوغ یا ingenuity را به همراه خود دارد که یک پهپاد کوچک است. در صورت پیروزیت این وسیله می تواند در پیدا کردن مکان های مورد نظر برای آنالیز، به مریخ نورد استقامت یاری کند.

از دیگر اهداف این بالگرد، اتکا به سیستم خود کنترلی تا مرتبه خودکفایی کامل از فرمان های زمینی در طول پرواز های کوتاه خود است تا دستوراتی که طبق برنامه ریزی در آزمایشگاه پیش رانش جت ناسا روی آن برنامه نویسی شده را به صورت خود فرمان در محدوده عملیاتی خود انجام دهد. بالگرد نبوغ طی ماموریت یک ماهه خود حداکثر پنج بار از ارتفاع سه تا 10 متری پرواز انجام خواهد داد و چندین نمونه سنگ را جمع آوری خواهد نمود و محلی برای نگهداری آن ها پیدا می نماید. نمونه سنگ های جمع آوری شده در ماموریت بعدی برای اولین بار به زمین برخواهند گشت و مورد مطالعه و آنالیز دانشمندان علوم سیاره ای و زمین شناسان قرار خواهد گرفت.

استقامت علاوه بر سوخت هسته ای، به دو باتری قابل شارژ لیتیوم-یون نیز مجهز است تا هنگام شدت کار تحقیقاتی به فرایند عملیات یاری کند. پیش بینی می شود در بعضی زمان ها احتیاج پژوهش هایی که توسط استقامت انجام می شود بیش از توان 110 وات هسته ای MMRTG باشد.

شرلوک مسئول پیداکردن حیات در مریخ

یکی دیگر از ابزار های کاوشگر استقامت، یک آشکارساز لیزری با توانایی دقت بسیار بالا است که شرلوک نام دارد. این ابزار داخل سنگ را می شکافد و با تجزیه مواد سازنده آن سعی می نماید دریابد آیا حیات در مریخ وجود داشته است یا نه. آزمایش مقدماتی روی شهاب سنگ آسمانی به محققان اطمینان خواهد داد که این کار در ادامه با حداکثر دقت انجام خواهد شد.

استقامت نخستین مواد لباس فضانوردی را حمل می نماید

ایمی راس، طراح لباس فضانوردی ناسا، می گوید که پنج نمونه شامل یک کلاه و مواد مربوط به لباس فضانوردی با مریخ نورد استقامت به مریخ فرستاده شده است.

یکی از اهداف اصلی اکتشاف در مریخ، سفر انسان به این سیاره است از همین رو، یکی از مسائلی که دانشمندان با آن روبه رو هستند، لباس فضانوردان است. زیرا این لباس باید بتواند انسان را از پرتو های خورشیدی و پرتو های کیهانی محافظت کند.

لباس های فضایی حاوی چه موادی هستند؟

به گفته ایمی، موادی که قرار است روی لایه بیرونی این لباس قرار گیرد، موادی است که مقاومت بسیار زیادی در مقابل حرارت و تابش دارند، زیرا باید در معرض بیشترین تابش قرار بگیرند. این مواد شامل نامکس، یک ماده مقاوم در برابر شعله می شود که در لباس های آتش نشانی به کار می فرایند، گور-تکس، یک ماده ضدآب، اما متخلخل برای ورود و خروج هوا و کولار، ماده ای است که در جلیقه های ضدگلوله به کار می رود.

ایمی راس همچنین می گوید: همچنین نمونه ای از Vectran را با مریخ نورد استقامت به فضا برای آزمایش فرستادیم که این ماده در حال حاضر در کف دستکش های فضایی به کار می فرایند. این ماده مقاوم در برابر برش است، زیرا در ایستگاه فضایی بین المللی فضانوردان مجبورند که گاهی به میله ها بچسبند و روی لبه های تیز دست بگذارند.

نمونه دیگر تفلون است که مدت طولانی از آن به عنوان بخشی از دستکش های فضانوردی و قسمت پشتی آن استفاده می شد. این ماده درست مانند یک تابه نچسب، لغزنده است و در مقابل گرد و غبار مقاوم است و مانع چسبیدن دستکش به سطوح مختلف می شود.

ماده آخری که برای آزمایش به فضا پرتاب شده، پلی کربنات است که به گفته راس، از آن برای حباب و کلاه ایمنی استفاده می شود، زیرا به کاهش جذب نور ماورای بنفش یاری می نماید. این ماده هیچ وقت خراب نمی شود و اگر زیر فشار زیاد قرار بگیرد، به جای شکستن خم می شود و به علاوه این ها خواص نوری خوبی هم دارد.

اما سوالی که اینجا مطرح می شود که این است که چه چیزی قرار است این نمونه ها را در سیاره مریخ آزمایش کند؟ همانطور که در قسمت تجهیزات استقامت گفتیم، یکی از ابزار هایی که با این کاوشگر به مریخ می رود، ابزار شرلوک است که یک لیزر آشکارساز لیزری است. شرلوک می تواند طیف ها و یا ترکیب سنگ هایی را که دانشمندان می خواهند برای مطالعه آن ها به دست آورد و از سوی دیگر نیز می تواند همین کار را برای این نمونه ها انجام دهد.

محلی که استقامت فرود خواهد آمد

محل فرود مریخ نورد استقامت دهانه مریخی جزرو در نظر گرفته شده است. این مریخ نورد هفت ابزار علمی برای مطالعه سطح مریخ در دهانه جزرو دارد. گمان می رود که دهانه جزرو، زمانی مملو از آب و محل گذر یک رودخانه باستانی در مریخ بوده است. دانشمندان قصد دارند با آنالیز سطح مریخ، از شرایط آب و هوایی این سیاره آگاه شوند و ببینند که قابل سکونت است یا خیر. تا به امروز 56 ماموریت به سمت سیاره سرخ فرستاده شده اند که از این میان 26 ماموریت از آن ها پیروز بوده اند.

تکه ای از مریخ که به زادگاهش برمی شود

ناسا تکه شهاب سنگ مریخی را پس از 600 هزار سال با یاری استقامت به سطح سیاره باز گرداند. سازمان ملی هوانوردی و فضایی آمریکا میخواهد تکه کوچکی از یک شهاب سنگ را که به خاک مریخ تعلق داشته و سر از زمین درآورده است به سطح این سیاره بازگرداند. ارسال این تکه سنگ بخشی از ماموریت اکتشافی -تحقیقاتی ناسا برای کنکاش در سطح مریخ به شمار می رود. این تکه سنگ از جنس بالزات سطح مریخ در اندازه یک سکه 10 پنی است و با استقامت راهی سفر هفت ماهه شد.

مهندسان فضایی می گویند از این شهاب سنگ که توسط موزه تاریخ طبیعی لندن اهدا شده است استفاده خواهد شد تا بازو های آشکارساز کاوشگر استقامت پس از فرود و پیش از شروع عملیات جستجو برای یافتن پیشینیه حیات کالیبره شوند.

آخرین شرایط استقامت

خبر های اخیر بعد از پرتاب مریخ نورد استقامت وقوع یک مشکل فنی برای مریخ نورد استقامت را هشدار می داد که برقراری ارتباط با آن را مختل نموده و باعث شد تا فضاپیمای حامل این مریخ نورد در شرایط ایمن قرار بگیرد تا از بروز مسائل جدی تر جلوگیری شود. گروه مسئول اعزام این مریخ نورد به فضا در حال کوشش هستند تا فضاپیما را در شرایط آماده به کار یا استندبای قرار دهند و به شرایط آن رسیدگی نمایند. ناسا مدعی شده که مریخ نورد استقامت سالم است و قابلیت های ارتباطی داخلی آن آسیب ندیده است.

لازم به ذکر است، قبل از اجرای ماموریت پرتاب مریخ نورد ناسا فراخوان هایی داده بود که علاقمندان می توانستند طی آن صدای خود را برای بخش شدن در مریخ (توسط مریخ نورد استقامت) ارسال نمایند بنابراین همانطور که قرار است برای اولین بار صداهای مریخی از سوی این مریخ نورد ضبط و به زمین آورده شود برای اولین بار صدای زمینی ها در مریخ پخش خواهد شد.

منبع: خبرگزاری دانشجو

به "همه چیز درباره مریخ نورد استقامت ، وقتی کاوشگر ناسا اولین ها را در مریخ تجربه می نماید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "همه چیز درباره مریخ نورد استقامت ، وقتی کاوشگر ناسا اولین ها را در مریخ تجربه می نماید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید