همه چیز درباره لمینت دندان ، انواع لمینت و مزایا و معایب آن

به گزارش وبلاگ اسبیکو، لمینت دندان (Dental laminate) که گاهی به آن ونیر (Veneer) نیز گفته می گردد، روکش نازکی است که همرنگ دندان، و جهت بهبود زیبایی لبخند و ظاهر کلی فرد طراحی شده است. وقتی قطعات کوچک لمینت روی دندان ها قرار می گیرند، باعث تغییر رنگ، شکل، مقدار یا طول دندان ها به شرایط دلخواه فرد می شوند.

همه چیز درباره لمینت دندان ، انواع لمینت و مزایا و معایب آن

لمینت دندان چیست؟

لمینت دندان (Dental laminate) که گاهی به آن ونیر (Veneer) نیز گفته می شود، روکش نازکی است که همرنگ دندان، و جهت بهبود زیبایی لبخند و ظاهر کلی فرد طراحی شده است. وقتی قطعات کوچک لمینت روی دندان ها قرار می گیرند، باعث تغییر رنگ، شکل، اندازه یا طول دندان ها به شرایط دلخواه فرد می شوند. لمینت ها بجز مزایای زیبایی شناختی، مزایای دیگری نیز دارند از جمله اینکه در مقایسه با مینای دندان، مقاومت و قدرت دندان ها را افزایش می دهند و با پوشاندن ناهمترازی و سایر عیوب دندان، ردیف دندانها را مرتب و یکنواخت نشان می دهند.

لمینت ها را می توان از جنس پرسلن (چینی)، یا مواد کامپوزیت رزین تهیه کرد. لمینت های دندان چینی بهتر از کامپوزیت رزین در برابر لکه ها مقاومت می نمایند.

بعضی ها روکش های پرسلن را از این نظر که در برابر لکه ها مقاوم ترند و ویژگی های بازتابش نور در آنها به دندان های طبیعی نزدیک تر است، ترجیح می دهند. شما باید درباره انتخاب برترین و مناسب ترین مواد روکش برای دندانهایتان با دندانپزشک مشورت کنید.

انواع لمینت دندان

لمینت دندان در دو نوع ونیر کامپوزیت و لمینت سرامیکی دسته بندی می شوند. که نوع لمینت کامپوزیتی دندان به دلیل انتخاب نوع رنگ و ضخامت کمی که دارد (معمولا 5/0 میلی متر است) و بعلاوه عدم احتیاج به تراش دندان محبوبیت بیشتری دارند. از دیگر محاسن لمینت کامپوزیتی میتوان به اصلاح طرح لبخند و فرم دهی آن با توجه به فیزیک صورت اشاره نمود. بعلاوه شما می­توانید از خدمات ترمیم دندان که به راحتی به وسیله متخصص انجام می­شود بهره بگیرید.

لمینت سرامیکی دندان یا پرسلن ونیر که قیمت آن نسبتا بالاتر از نوع کامپوزیتی است، در بیشتر موارد احتیاج به تراش و گاهی فرم دهی دندان دارد و معمولا در لابراتوار ساخته می­شود اما از نظر انتخاب نوع جنس و شفافیت تنوع بیشتری دارد و البته ظاهر زیبای آن که یکی از مهمترین پارامتر های انتخاب به وسیله افراد است. به دلیل کیفیت و ماندگاری بیشتر این نوع لمینت برای افراد بهتر است.

مقایسه لمینت سرامیکی و کامپوزیت ونیر

خلاصه نتایج مقایسه لمینت سرامیکی و کامپوزیت ونیر در جدول زیر منعکس شده است:

مبنای مقایسه کامپوزیت ونیر لمینت سرامیکی

قیمت قیمت میانه گران قیمت

طول درمان یک روزه، در یک ویزیت حداقل دو ویزیت با فاصله 15 روزه

برگشت پذیری دارد ندارد

ماندگاری 5 تا 7 سال 10 تا 15 سال

آسیب پذیری احتمال ورقه شدن یا افتادن دارد با دوام تر است و احتمال شکستن کمی دارد

احتیاج به آزمایشگاه ندارد دارد

دامنه کاربرد مسائل جزئی دندان طیف گسترده ای از عیوب دندان

لکه پذیری مستعد لکه مقاوم در برابر لکه

لمینت دندان بدون تراش

این نوع لمینت ها به قدری نازک هستند که برای نصب آن ها، احتیاجی به تراشیده شدن مینای دندان وجود ندارد. در واقع پیوند این نوع لمینت ها به دندان طی فرایندی غیر تهاجمی صورت می گیرد. لمینت های فوق نازک در ایران ساخته نمی شوند، به همین خاطر رنگ و قالب انتخابی باید به وسیله لابراتور به نمایندگی در کشور های همسایه منتقل شود که ساخت آن حدود 3 الی 4 هفته زمان می برد. در این روش بیمار احتیاجی به استفاده از لمینت موقت ندارد، زیرا مینای دندان تراشیده نشده است. بدین ترتیب در جلسه دوم که حدود یک ماه بعد از قالب گیری دندان می باشد، لمینت روی دندان ها نصب می شود.

مزایای لمینت دندان بدون تراش:

* مناسب افرادی که می خواهند مینای دندان دست نخورده باقی بماند.

* پیوند آن با دندان مستحکم است.

* استحکام و مقاومت آنها نسبت به ضخامتشان بسیار مناسب است.

* طول عمر آنها در صورت انجام مراقبت های بعد از لمینت دندان، حداقل 10 سال می باشد.

* به دلیل عدم تراش مینای دندان، حساسیت خاصی نسبت به سردی و گرمی به وجود نمی آید.

معایب لمینت بدون تراش:

* بسیار نازک هستند و نمی توانند تمام مسائل، بخصوص عیوب شدید مانند تغییر رنگ های شدید دندان را پوشش دهند.

* در صورتی که برای پوشش عیوب احتیاج به ضخیم تر کردن لمینت باشد، این کار به دلیل عدم تراش مینا، امکانپذیر نمی باشد.

* حتما باید هر چند وقت یک بار، پولیش داده شود تا بتواند ظاهر زیبای خود را حفظ کند.

لمینت دندان متحرک

لمینت متحرک یا اسنپ اسمایل، یکی از انواع لمینت دندان مانند لمینت ثابت از جنس لمینت و برای پوشاندن عیوب دندان و اصلاح ظاهر دندان عمل نموده و یک کاور قابل برداشتن است که روی دندان را می پوشاند. هزینه لمینت متحرک نسبتا پایین و کارایی بالایی دارد، اما! طول عمر لمینت متحرک کمتر از لمینت ثابت می باشد. مراحل فراوری و نحوه نصب لمینت متحرک دندان بسیار ساده می باشد و پس از قالبگیری دندان به وسیله دندانپزشک و فراوری روکش لمینتی، می توانید به راحتی آن را روی دندان قرار دهید.

موارد کاربرد لمینت دندان

لمینت دندان برای شرایطی که دندان اصلی دارای نقایص کانتور، شکل یا رنگ است، گزینه ایده آلی است و معمولا از آن برای اصلاح موارد زیر استفاده می شود:

* دندان هایی که به دلیل عصب کشی، مصرف تتراسایکلین یا سایر داروها، دریافت بیش از حد فلوراید، تاثیر رزین های پر نماینده، و دلایل دیگر دچار تغییر رنگ شده اند.

* دندانهایی که در اثر ساییدگی تغییر نموده اند.

* دندانهای ترک خورده یا شکسته

* دندانهای نامرتب، ناهموار یا نامنظم

* دندانهای فاصله دار (برای بستن فاصله میان دندان)

* یکی از کاربرد های لمینت دندان بستن فاصله میان دندان ها می باشد.

چه افرادی نمی توانند دندان های خود را لمینت نمایند؟

لمینت دندان برای افراد زیر مناسب نیست و توصیه نمی شود:

* افرادی که دندان های آنها به دلیل پوسیدگی یا بیماری لثه فعال ناسالم است.

* افرادی که دندان آنها در نتیجه پوسیدگی، شکستگی، پر کردن (در دندان های بزرگ) ضعیف شده است.

* کسانی که روی سطح دندان خود مینای کافی ندارند.

* افرادی که دچار دندان قروچه هستند و دندان های خود را به هم می سایند. زیرا این عادت می تواند باعث ترک خوردن یا شکستن روکش ها شود.

نحوه صحیح انتخاب رنگ لمینت دندان

از مهم ترین و پردغدغه ترین فرایند انجام لمینت دندان، انتخاب رنگ مناسب برای روکش های لمینت می باشد. انتخاب رنگ نامناسب که با رنگ صورت، لب و آناتومی دندان شما هماهنگ نباشد، نتیجه معکوسی در اصلاح ظاهر و لبخند شما خواهد داشت و دندان های شما کاملا مصنوعی و غیر طبیعی به نظر خواهد رسید. دندانپزشک شما حتما در انتخاب رنگ به شما یاری خواهد نمود و بهتر است توسیه های دندانپزشک را در نظر داشته و به نکات زیر نیز دقت فرمایید:

1. افرادی با پوست تیره، از انتخاب رنگ های بسیار روشن لمینت پرهیز نمایند. جهت جلوگیری از مصنوعی و غیر طبیعی به نظر رسیدن دندان ها، رنگ لمینت دندان باید حدبیشتر دو درجه روشن تر از رنگ پوس صورت باشد.

2. اگر رنگ پوست شما روشن و سفید است، می توانید از لمینت های کاملا سفید بهره ببرید و مسئله ای در ظاهر شما پیش نخواهد آمد.

3. برای هر چه بیشتر طبیعی و زیبا بودن رنگ لمینت، از یکدست و یک رنگ بودن مطلق تمام دندان ها پرهیز کنید و می توانید با لایه لایه چسباندن روکش های لمینت، اختلاف بسیار ریزی در لبه ها ایجاد کنید که به طبیعی بودن دندان ها بسیار یاری می نماید.

4. افراد حساس تر و دقیق تر، اندازه سفیدی چشم ها را نیز مورد توجه قرار می دهند، و سعی می نمایند سفیدی لمینت دندان بیشتر از سفیدی چشم آنها نباشد.

مزایا لمینت دندان چیست؟

* اصلاح طرح لبخند: همان طور که می دانید داشتن لبخندی زیبا یکی از معیار های زیبایی می باشد. لمینت دندان با پوششی که بر روی دندان های زرد شده ایجاد می نماید می تواند طرح لبخند شما را زیباتر نموده و اعتماد به نفس شما را افزایش دهد.

* کم تهاجمی بودن لمینت: معمولا برای نصب لمینت های دندانی باید اندازهی از تاج دندان تراش داده شود اما اندازه این تراش نسبت به روش های مشابه کمتر می باشد و آسیب چندانی به دندان ها وارد نمی شود.

* مقاومت بالا در برابر تغییر رنگ: یکی از مزایا لمینت دندان مقاومت بالا در برابر زرد شدن و تغییر رنگ می باشد. در صورتی که نکات بهداشتی را رعایت نموده و به رژیم غذایی خود توجه ویژه ای داشته باشید می توانید به مدت زیادی از درخشندگی لمینت ها برخوردار شوید.

* طبیعی بودن ظاهر لمینت: با توجه به این که لمینت دندان ها در رنگ های مختلف موجود می باشند می توان نزدیک ترین رنگ که به رنگ دندان های طبیعی نزدیک باشد را انتخاب کرد.

* دوام بالا

* طول درمان کوتاه

عوارض و مسائل لمینت دندان چیست؟

* عدم امکان ترمیم : در صورتی که دندان شکستگی یا پریدگی شود امکان ترمیم مجدد وجود ندارد و باید حتما آن را تعویض کنید.

* عدم برگشت پذیری لمینت : با توجه به این که هنگام قرار دادن لمینت بر روی دندان ها اندازهی از لایه سطحی دندان تراشیده می شود نمی توانید بعد از مدتی استفاده، آن را برداشته و جای آن را با چیز دیگری پر نکنید. به همین خاطر افرادی که نمی خواهند برای همواره این حالت را تجربه نمایند بهتر است از روش های دیگر مانند کامپوزیت دندان برای زیبایی دندان های خود استفاده نمایند.

* قیمت بالا

* ایجاد حساسیت های دندان

* امکان پوسیدگی دندان در صورت انجام لمینت به وسیله افراد غیر متخصص

لومینیزر دندان چیست؟ مقایسه ونیر با لومینیزر دندان

یکی از سوالات رایجی که مراجعه نمایندگان به دندانپزشکی می پرسند این است که ایا لومینیزر بهتر است یا لمینت؟ اساسا وقتی دندانپزشک ها می خواهند ونیر های سرامیکی را روی دندان بیمار قرار دهند، هر دندانپزشک روش خاص خودش را دارد. یکی از این روش ها تکنیک بدون تراش و بدون دستکاری دندان است که برای محصولات لومینیزر قابل انجام می باشد. پزشکان به این روش، روش بدون احتیاج به آمادگی یا ونیر بدون تراش می گویند. بنابراین لومینیزر فقط یک برند است که نصب آن احتیاج به تراش دندان ندارد و برند های دیگری هم هستند که احتیاج به تراش ندارند.

شباهت ها :

* قیمت هر دو تقریبا یکی است.

* هر دو ضد لک هستند و رنگشان با گذشت زمان تغییر پیدا نمی نماید.

* هر دو مقاوم و ماندگاری بالایی دارند.

* هر دو جنسشان از سرامیک است.

* هر دو ظاهر طبیعی دارند و فاصله میان دندانی را به خوبی پر می نمایند.

تفاوت ها :

* نصب ونیر احتیاج به تغییر در ظاهر دندان و تراش دارد در صورتی که لومینیزر احتیاج به تراش دندان ندارد.

* ونیر احتیاج به داروی بی حسی دارد در صورتی که لومینیزر چون تراشی در آن اتفاق نمی افتد احتیاج به چنین کاری ندارد.

همانطور که می بینید لومینیزر دقیقا کارایی ونیر را دارد و فقط روش نصب آن فرق دارد علاوه بر آن در این فرایند مینای دندان آسیبی نمی بیند و سطح دندان هم تراشیده نمی شود. به همین خاطر بیماران برای دراز مدت لومینیرز را به ونیر ترجیح می دهند. ضخامت لومینیزر خیلی کم است در حدود ضخامت لنز چشم! ولی با این وجود دوام زیادی دارد. از آنجایی که ضخامت ونیرهایی همانند لومینیرز بسیار کم است، می توان از آن به جای ونیر استفاده کرد.

مراحل لمینت دندان

تهیه لمینت دندان معمولاً احتیاج به سه بار رفتن به مطب دندانپزشک دارد که بار اول آن برای مشاوره و دو بار دیگر برای زمینه آماده سازی و کار گذاشتن لمینت می باشد.

مرحله اول از مراحل لمینت دندان، مشاوره

در جلسه مشاوره ابتدا شما اهداف مورد نظرتان را با دندانپزشک در میان می گذارید. با توجه به این اهداف، دندانپزشک دندان ها را معاینه می نماید تا مطمئن شود لمینت برای شما مناسب است. وی بعلاوه ممکن است برای آنالیز دقیق تر، از دندان ها با اشعه ایکس تصویربرداری کند، یا با تهیه یک نمونه تصویربرداری زیبایی (cosmetic imaging)، به شما نشان دهد که بعد از لمینت چه شکلی خواهید شد.

مرحله دوم از مراحل لمینت دندان، آماده سازی

لمینت دندان در حقیقت جانشین بخشی از مینای دندان می شود. به همین خاطر ابتدا باید اندازه کمی از مینای سطح دندان برداشته شود تا فضای مناسب برای قرار دادن لمینت روی دندان ایجاد شود. اندازه مینایی که تراشیده می شود در بیشتر موارد بین سه دهم تا یک میلی متر است که تقریباً برابر با ضخامت روکش لمینت است. این کار می تواند با بی حسی یا بدون آن صورت بگیرد. بعد از تراشیدن مینا، دندانپزشک قالب یا مدلی از دندان شما ایجاد می نماید و آن را به آزمایشگاه دندانپزشکی ارسال می نماید تا لمینت سفارشی شما ساخته شود. معمولاً 2 تا 4 هفته طول می کشد تا روکش های لمینت از آزمایشگاه برگردند. در این فاصله برای پوشاندن دندان ها از روکش های موقت استفاده می شود.

مرحله سوم از مراحل لمینت دندان، اتصال (Bonding)

آخرین مرحله، قرار دادن لمینت روی دندان است. دندانپزشک قبل از چسباندن دائمی لمینت با سیمان مخصوص، آن را روی دندان می گذارد تا تناسب و رنگ آن را آنالیز کند. در صورت لزوم، آن را مرتبا برداشته، برش می دهد تا به تناسب مورد نظر برسد. رنگ روکش را می توان با سایه سیمان مورد استفاده تنظیم کرد. وی سپس دندان شما را تمیز نموده، جلا می دهد و کمی سطح دندان را زبر می نماید تا اتصال قوی تری ایجاد شود.

بعد از آن سیمان مخصوصی که معمولا یک رزین حساس به نور است را، به روکش می زند و آن را روی دندان شما قرار می دهد. وقتی که روکش در جای درست خود نهاده شد، وی نور درمانی خاصی به آن می تاباند تا مواد شیمیایی موجود در سیمان فعال شده، سفت شدن آن تسریع شود. نهابتا، سیمان اضافی پاک شده، ردیف دندان ها آنالیز و هرگونه تنظیمات لازم انجام می شود. احتمالا دندانپزشک از شما خواهد خواست که طی دو هفته آینده برای ویزیت پیگیری مراجعه کنید.

مراقبت های بعدی از لمینت دندان

در صورتی که از لمینت خوب نگهداری شود، بین 7 تا 15 سال ماندگار خواهد بود. البته، نگهداری از دندان های لمینت شده احتیاجمند اقدامات خاصی نیست. رعایت اصول اولیه بهداشت دهان و دندان، مانند روزی دوبار مسواک زدن، هر روز نخ دندان کشیدن و شستشوی دهان با دهان شویه های ضد عفونی نماینده، کفایت می نماید. احتمالا دندانپزشک به شما توصیه می نماید از فشار آوردن بر دندان های لمینت شده جهت شکستن و خرد کردن اجسام سخت بپرهیزید، و از سیگار کشیدن و خوردن غذاها و نوشیدنی هایی مانند چای و قهوه، که باعث تغییر رنگ دندان میشوند، خودداری کنید.

خطرات لمینت دندان

خطرات و نکات منفی لمینت دندان می تواند شامل موارد زیر باشد:

* مراحل نصب لمینت دندان غیر قابل برگشت است

* در صورت ترک خوردن یا شکستن نمی توان لمینت را ترمیم کرد

* چون در مراحل لمینت دندان بخشی از مینای دندان برداشته می شود، ممکن است دندان ها به خوراکی ها و نوشیدنی های سرد یا گرم حساس شوند

* پس از قرار دادن و تثبیت لمینت نمی توان رنگ آن را تغییر داد. این موضوع در مواردی که رنگ لمینت با رنگ سایر دندان ها مطابقت ندارد، ممکن است مسائلی ایجاد کند

* احتمال خیلی کمی وجود دارد که لمینت از جای خود بیرون بیاید. برای کاهش این احتمال باید از جویدن و گاز گرفتن اجسام سخت به شدت پرهیز کرد

* دندان لمینت شده هم مانند سایر دندان ها دچار پوسیدگی می شود. در این صورت، می توان به جای لمینت از تاج کامل دندان استفاده کرد

هزینه لمینت دندان

هزینه لمینت بستگی به اندازه و نوع مواد به کار رفته، اندازه تغییرات مورد نظر، تجربه و تخصص دندانپزشک دارد. لمینت در زمره اقدامات زیبایی محسوب می شود و مشمول خدمات بیمه ای نیست. معمولا قیمت لمینت دندان در سال 1400 در دندانپزشکی های شهر تهران در حدود دو میلیون تومان تا 4 میلیون تومان برای هر دندان متغیر می باشد. برای مشخص بهتر و دقیق تر هزینه ها بهتر است با ما تماس بگیرید.

مراقبت های لازم پس از لمینت کردن دندان

1. مصرف صحیح بعضی مواد غذایی و خوراکی ها

در اغلب موارد به افراد توصیه می شود که پس از آنکه عمل زیبا سازی دندان ها را انجام دادند، از موادی مانند سیب زمینی و نان و غیره به صورت متعادل استفاده نمایند. زیرا موادی که دارای نشاسته هستند بر روی دندان اثر تخریبی می گذارند. البته مصرف معمولی و متعادل آنها هیچ ضرری ندارد.

2. مصرف هرچه کمتر نوشیدنی های مضر

برای نگهداری هرچه بهتر لمینت دندان، بهتر است از نوشیدنی هایی که برای دندان ضرر دارند کمتر استفاده شود. نوشیدنی هایی همانند قهوه و نوشیدنی های الکلی میتوانند بر روی رنگ لمینت دندان نیز تاثیر بگذارند. اما در صورتی که پس از هر بار مصرف این گونه نوشیدنی ها مسواک زده شود، طول عمر لمینت افزایش پیدا خواهد نمود.

3.رعایت بهداشت دهانی

باید از مسواک و نخ دندان به صورت منظم استفاده شود.

سوالات رایج

1. آیا در طی مراحل انجام دادن لمینت , دندان ها تراش می خورند؟

برای انجام دادن لمینت به خصوص لمینت سرامیکی احتیاج به تراش دادن دندان وجود دارد اما این تراش بسیار کم است. اندازه تراش بستگی به طرح و شکل اولیه دندان ها و شرایط بیمار دارد. البته امروزه نسل نو تری از لمینت با عمر میانه بالای 25 سال به بازار آمده است که احتیاج به هیچ گونه تراشی ندارد.

2.تغییر رنگ لمینت دندان به چه دلیل است؟

تغییر رنگ لمینت با گذشت زمان، بسیار بستگی به مواد رنگی مصرف شده به وسیله فرد دارد. مثلا چایی، قهوه، کشدن سیگار، و قلیان به مرور زمان باعث تغییر رنگ دادن لبه های دندان می شود. می توان با کم کردن مصرف این مواد رنگی از تغییر رنگ آن پیشگیری کرد. این تغییر رنگ یا رنگ پذیری در درمان لمینت سرامیکی دندان کمتر از کامپوزیت دندان است. بعلاوه جنس لمینت سرامیکی و کامپوزیت دندان استفاده شده برای درمان و اندازه مرغوبیت آنها در این رنگ پذیری تاثیر دارد. مواد مرغوب تر دیرتر تغییر رنگ می دهند.

3. در چه صورتی لمینت از دندان جدا می شود؟

اگر لمینت به وسیله یک دندانپزشک مجرب و با سابقه بر روی دندان به درستی نصب شود و طراحی درستی داشته باشد هیچگاه از دندان جدا نمی شود اما اگر به درستی نصب نشده باشد احتمال جدا شدن آن وجود دارد.

برای جلوگیری از این عارضه شما می توانید نکات زیر را رعایت کنید:

* بعد از انجام لمینت از گاز زدن و جویدن میوه ها و غذاهای سفت مانند ته دیگ خود داری کنید.

* از تغییرات ناگهانی گرما و سرما در محیط دهان خود، خود داری کنید.

4. آیا سن خاصی برای انجام لمینت دندان وجود دارد؟

به طور کلی تمام افراد قادر به استفاده از این روش درمانی و زیبایی هستند، اما دندانپزشک متخصص لمینت را برای افراد زیر 18 سال توصیه نمی نماید. زیرا این افراد استخوان در حال رشد دارند و احتمال تغییرت فک و صورت آن ها بعد از 18 سالگی وجود دارد.

5. آیا امکان پوسیدگی دندان ها و یا بیماری های لثه به دلیل نصب لمینت دندان وجود دارد؟

شما باید این نکته را بدانید که لمینت به خودی خود دلیل بر پوسیدگی دندان ها نمی باشد، اما اگر بهداشت دهان و دندان خود را رعایت نکنید، لمینت نیز مانند دندان های طبیعی دچار بیماری های لثه و پوسیدگی خواهد شد. بعلاوه اگر نصب لمینت به وسیله دندانپزشک غیر مجرب انجام شود، این احتمال وجود دارد که بین خط لثه و لمینت فاصله ای اشتباه ایجاد شدخ و با تجمع مواد غذایی و پلاک های دندانی، به بروز بیماری های منجر شوند.

6. آیا نصب لمینت بر روی دندان ها با درد همراه است؟

شاید تراش دندان ها تا حدودی درد و ناراحتی برای بیمار به همراه دشاته باشد که دندانپزکش متخصص می تواند از بی حسی موضعی در حین درمان استفاده کند. بعلاوه بیمار می تواند در روز های ابتدایی درمان با نصرف دارو های مسکن، به کاهش درد خود یاری کند.

منبع: سایت دندانپزشکی مبین

سایت کلینیک زیبایی

سایت دکتر سریتا

منبع: راسخون

به "همه چیز درباره لمینت دندان ، انواع لمینت و مزایا و معایب آن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "همه چیز درباره لمینت دندان ، انواع لمینت و مزایا و معایب آن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید