همه چیز درباره شهر قزوین

به گزارش وبلاگ اسبیکو، شهر قزوین | Qazvin

یکی از شهرهای بسیار قدیمی در کشورمان از دیرباز تا به الان که در هر دوره ای از تاریخ، نقش مهم و حیاتی داشته است، شهر قزوین است. شهر سر سبز و بسیار زیبای قزوین، به قدری جذاب و بزرگ است که مقصد افراد زیادی چه ایرانی و چه گردشگران خارجی در ایام مختلف سال است. همچنین به دلیل فاصله نسبتا کم این شهر با تهران، سالانه افراد زیادی از پایتخت رهسپار این شهر می شوند. ما امروز در خبرنگاران می خواهیم تا به صورت مختصر و مفید، شهر قزوین را مورد بررسی و معرفی قرار دهیم. با ما همراه باشید.

همه چیز درباره شهر قزوین

همه چیز درباره شهر قزوین

شهر قزوین از لحاظ تقسیم بندی های جغرافیایی، مرکز استان هم نام خود یعنی قزوین است. این شهر بسیار خوش آب و هوا، پر است از جاذبه ها و یادگاری های که از تاریخ غنی آن برای ما آیندگان به جای مانده است. البته قزوین بیشترین دلیل شکوفایی اش را تقریبا مدیون این است که هم نزدیک به تهران است و هم نزدیک به استان های شمالی و غربی. همین نزدیکی اش هم باعث تاثیر بر اقلیم آب و هوایی این شهر شده و آن را تبدیل به یکی از بهترین شهرها برای مسافرت و به اصطلاح یه هوایی خوردن کرده است. قزوین پر است از باغستان ها و بوستان های مختلف و به همین علت تبدیل به یکی از مناطقی در ایران شده است که پاک ترین هوا را با آلودگی کمتر در خود دارد. قزوین نه زیاد پر جمعیت است و نه زیاد کم جمعیت و از این لحاظ، استان 21 ایران است. در زمان صفویان هم قزوین پایتخت بوده است و در حال حاضر هم یکی از قدیمی ترین خیابان ها در سراسر ایران یعنی خیابان سپه در این شهر قرار گرفته است.

تاریخچه شهر قزوین

حمد الله مستوفی در توصیف قزوین در کتابش می گوید که:

قزوین را گویند که شاپور پسر اردشیر بابکان ساخته و به آن نام شاد شاپور را داده بوده است.

اما شهر قزوین تاریخی فراتر از این ها دارد. یافته ها و کشفیات باستان شناسی در دشت قزوین، نشان دهنده این است که ساکنینی ابتدایی شهر قزوین، مرحله یکجانشینی و کشاورزی در هزاره ی7 قبل از میلاد مسیح و برخورداری ساکنان این شهر از صنایع اولیه و نظام اجتماعی در زمان خود عادلانه و پیشرفته برخوردار است. خانه هایی برای زندگی، تالارها و مکان هایی برا تجمع آن هم به صورت متعدد و مختلف، کارگاه های صنعتی و ریخته گری، اشیایی ارزشمند و زینتی، انواع و اقسام مجسمه ها و بسیاری از نشانه های دیگر همه حکایت از این می کنند که تمدنی کهن در قزوین وجود داشته است. قزوین از آن دسته شهرهایی است که تاثیر فراوانی بر روی فرهنگ اجتماعی و شکوفایی مردم ایران گذاشته است. از این شهر عالمان بزرگی همچون امام محمد غزالی تحویل جامعه ایرانی شده اند.

آب و هوا و جغرافیای شهر قزوین

از لحاظ جانمایی جغرافیایی، همانطور که بالاتر هم گفتیم، شهر قزوین بین دامنه های البرز و تهران واقع شده است و در راه شمال کشور و غرب هم هست. نقش این شهر در دوره صفویان به عنوان پایتخت و همچنین قرارگیری آن در سر راه یکی از پر طرفدارترین مناطق تفریحی کشور یعنی استان های شمالی، باعث اقبال این شهر شده است.

اگر به قزوین می روید فرقی نمی نماید که شما بخواهید در دشت و دمن تفریح کنید و یا در مراکز تاریخی، هر هدفی که داشته باشید از بازدید از این شهر را برای شما تامین می نماید. البته آب و هوای معتدل آن نیز بی تاثیر نیست در جذب جهانگرد به این شهر.

قزوین WEATHER

آداب و فرهنگ مردم شهر قزوین

قزوینی ها زبانشان کاملا فارسی است، البته لهجه خاص قزوینی هم دارند. در بین قزوینی ها مناطقی هم وجود ارند که ترکی و یا شمالی از نوع گیلکی نیز صحبت کنند. قدیم ترها زنان قزوینی شلیته می پوشند و مردانشان هم لباس سفید ساده و شلواری معمولا مشکی تنها با جلیقه را می پوشند.

راه های دسترسی به شهر قزوین

بهترین راه سفر به این شهر استفاده از ماشین شخصی یا اتوبوسرانی و تاکسیرانی است. در حال حاضر این شهر دارای دو ترمینال مسافربری در محورهای شرق و غرب است که اگر به دنبال صرفه جویی در هزینه های سفر هستید استفاده از این ترمینال های مسافربری را پیشنهاد می کنیم.

شکم گردی در قزوین

شهر قزوین دارای انواع و اقسام غذاهای مختلف است و این را مدیون تنوع خوراکی ها و محصولاتی است که دراین استان پرورش می یابند. غذاها و شیرینی های سنتی این استان، خود به نوعی یک سوغاتی تمام و کمال محسوب می گردد که اتفاقا طرفدران زیادی هم دارد. غذاهایی همچون: قیمه نثار، کوکو شیرین، شیرین پلو، دُیماج، آش دوغ قزوین، آش ماش پیازو، جوجه بروستد و دیگر غذاها است.

جاذبه های شهر قزوین

  • خیابان سپه

از جمله جاذبه های شهر قزوین که در بالاتر این متن به آن اشاره کردیم، خیابان سپه در شهر قزوین است. این خیابان در بین اولین ها، تنها خیابانی است که برای اولین بار نه تنها در قزوین بلکه در سراسر ایران افتتاح شده است.در این خیابان که در دوره صفویان به وجود آمده، اتفاقات تاریخی بسیاری رخ داده است و خود یکی از جاذبه های مشهور شهر قزوین است.

  • کاخ چهل ستون

عمارت کلاه فرنگی قزوین را که به عنوان کاخ چهلستون هم می شناسید، یکی از دیگر جاذبه های شهر قزوین است. ساخت این بنا هم به دوره صفویان بر می گردد. اما جالب تر این است که عمارت کلاه فرنگی در واقع مقر ادراه حکومت بوده است.

  • حمام قجر

از موزه مردم شناسی قزوین که قبلا حمام قجر بوده، امروزه یکی از جاذبه های این شهر تاریخی و خوش آب و هوا است. شاه عباس صفوی مستقیما دستور ساخت این حمام را صادر کرد. این حمام جز اولین حمام هایی در ایران بود که ورودی مجزا و جداگانه برای بانوان و آقایان داست. در حال حاضر هم این بنا که در دست میراث فرهنگی قزوین است، آن را تبدیل به موزه ای کرده تا مردم قزوین و جهانگردان به خوبی با این شهر آشنا شوند.

  • آب انبارهای قزوین

درباره آب انبارهای قزوین به یک مکان خاصی تلویحا اشاره نمی کنیم زیرا این شهر پر است از آب انبارهای مختلف. اما با این حال باید بدانید که آب انبار سردار بزرگ ترین این آب انبارهاست. بیشتر این آب انبارها همچون آب انبار سردار، امروزه برای بازدید عموم در دسترس قرار گرفته اند.

  • مسجد جامع قزوین

در خیابان سپه، یکی از قدیمی ترین مسجدهای این شهر به نام مسجد جامع قزوین قرار گرفته است. این مسجد عنوان قدیمی ترین مسجد جامع کشور را به دوش می کشد. می گویند که این مسجد بر روی یک آتشکده ساسانی ساخته شده است. به این مسجد، مسجد عتیق نیز می گویند.

  • قلعه تاریخی الموت و دریاچه اوان

الموت قزوین هم یکی از جاذبه های معروف این شهر است که در زمره جاذبه های طبیعی این شهر قرار می گیرد. مهم ترین جاذبه ای که در این منطقه وجود دارد، قلعه الموت است که مقر حسن صباح بوده است، می باشد.

منبع: الی گشت

به "همه چیز درباره شهر قزوین" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "همه چیز درباره شهر قزوین"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید