سفر نوروزی کوتاه به پای زاگرس ، دامنه زاگرس گردی

به گزارش وبلاگ اسبیکو، نوروز 98 فرا رسیده و خیلی از ما آماده سفر نوروزی به جاهای دوریم. ولی خیلی از افراد وقت آن را ندارند که شهر و خانه خود را ترک نمایند. این شد که به این فکر افتادیم تا برنامه سفر کوتاه نزدیک را برای ساکنین استان های لرستان، چهارمحال و بختیاری و کهگیلویه و بویر احمد بریزیم تا در حداقل زمان، حداکثر لذت را از ‫‫سفر نوروزی به زاگرس‬ ببریم‬ . می دانیم که تمام استان های ایران پر از شهرها، دهکده های کوچک و بزرگ بوده که اکثرا مملو از زیبایی و تماشای ها هستند و چند سال هم برای تماشا تمام زیبایی های این گوشه و کنار کم است. با مجله خبرنگاران همراه باشید تا اماکن زیبایی که برای زاگرس گردی انتخاب کردیم را مشاهده کنید.

سفر نوروزی کوتاه به پای زاگرس ، دامنه زاگرس گردی

سفر کوتاه نوروزی پای زاگرس - دریاچه گهر

دریاچه گهر، صد و پنجاه سال پیش در نتیجه یک زمین لرزه بزرگ به وجود آمده است. این دریاچه یکی از زیباترین دریاچه های کوهستانی در زمان ‫سفر نوروزی به زاگرس‬ بوده که به نگین اشترانکوه معروف هست. این دریاچه در زمان زاگرس گردی به علت نداشتن مسیر ماشین رو تا حد زیادی بکر و دست نخورده مانده است. از سمت درود، الیگودرز و ازنا به این دریاچه فیروزه ای دسترسی وجود دارد. دره های اطراف این دریاچه از زیبایی منحصر به فردی برخوردار بوده و زیستگاه مناسبی را برای بز، قوچ، آهو، کل، پلنگ، گرگ، گراز،خرس قهوه ای، کفتار، روباه، شغال، خرگوش و انواع پرندگان مانند عقاب، کبک، شاهین، تیهو رو به وجود آورده و آبزیانی مثل مارماهی، لاک پشت، قورباغه و ماهی قزل آلای رنگین کمان و خال قرمز در این دریاچه زندگی می نمایند.

سفر کوتاه نوروزی پای زاگرس - بروجرد

بروجرد دومین شهر پرجمعیت استان لرستان و در زمان زاگرس گردی هست. این شهر، جاذبه های گردشگری زیادی دارد. کوهستان، مزارع، مراتع سرسبز و آب و هوای مطبوع این شهر باعث شده که لقب دارالسرور را بگیرد. بیشتر از دویست خانه باستانی از دوره قاجار در این شهر وجود دارد که باعث شده این شهر بین شهرهای ایران، سومین بافت تاریخی گسترده را داشته باشد. در سفر به این شهر، می توانید از گردشگاه تپه چغا (بام بروجرد) ، مسجد جامع بروجرد، آبشارهای ونایی، پارک فدک،تنگه کپرگه، خانه مصری، پل قلعه حاتم بازدید کنید. مثل همه سفرهای دیگر که باید غذاهای آن شهر را امتحان کرد، در سفر به بروجرد هم غذاهای بروجردی را حتما امتحان کنید. کباب بروجرد که یکی از برترین و باکیفیت ترین کباب های ایران بوده و همراه با نان سنگک داغ، دوغ محلی و سبزیجات باید حتما امتحان کنید. برترین کباب های شهر را هم می توانید در چلوکبابی رضایی، جوجه کباب حاج شفیع نوش جان کنید. علاوه بر کباب امتحان کردن انواع آش مثل آش ترخینه، آش ورکوآز، آش بنسور، آش ماسوآ، گوشت آو (اشکنه بروجردی)، حلیم بروجردی، دلمه برگ مو بروجرد، شامی کباب بروجردی، خورشت قیمه بروجردی خالی از لطف نیست.

سفر نوروزی کوتاه به پای زاگرس - گچساران (دو گنبدان)

گچساران یکی از شهرهای مهم استان کهگیلویه و بویر احمد بوده که مردمی لر و قشقایی دارند. این شهر جاذبه های گردشگری زیادی دارد که دیدنشان ارزشمند هست. از اماکن دیدنی این شهر به قلعه دژسلیمان مربوط به دوره اسماعیلیان، غار شاه بهرام متعلق به دوره اشکانی، پل بریم مربوط به دوره هخامنشیان، روستای شوش (بقایای آتشکده دو گور و دو پا از دوره هخامنشیان)، روستای تاریخی خیرآباد، تپه تل دهو مربوط به هزاره سوم یا چهارم پیش از میلاد، قلعه باباکلان، قلعه شامبراکان، کوشک گودنگون، گنبد لیشتر، آسیاب خربل شهر اشاره نمود. کله جوشک یا کلک سوز، تلیت پیاز، آش کارده هره از غذاهای محلی استان کهگیلویه و بویراحمد بوده که باید این غذاها را در زاگرس گردی امتحان کنید.

سفر نوروزی کوتاه به پای زاگرس - یاسوج

یاسوج یکی از شهرهای استان کهگیلویه و بویر احمد است. آب و هوای سردسیری معتدل را به سرد دارد. تپه های تاریخی شهدا و خسروی، بازمانده از دوران هخامنشی در این شهر قرار گرفته است. این شهر جاذبه های فوق العاده طبیعی و گردشگری داشته و به همین علت به مرکز طبیعت ایران معروف بوده که از جمله آن ها می توان به آبشار یاسوج مهمترین و زیباترین این جاذبه هاست که زیبائیش در فصول گرم وصف ناپذیره، میل مهریان، کوه دنا، پارک کوهستان ، موزه مردم شناسی، پیست اسکی کاکان و سد شاه قاسم اشاره نمود. غذاهای محلی یاسوج مثل بیلهر پلو (کنگر پلو) ، شله ماسی یا شله دووی، آش کارده (هره)، شله شیری(شیر برنج)، لوی، کله جوشک یا کلک سوز و آش دنگو رو حتما امتحان کنید. رستوران ونوس رستوران بابا کوهی، رستوران مبین، رستوران بختیاری و رستوران باجناق ها از رستوران های شناخته شده در زاگرس گردی هستند.

منبع: همگردی

به "سفر نوروزی کوتاه به پای زاگرس ، دامنه زاگرس گردی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سفر نوروزی کوتاه به پای زاگرس ، دامنه زاگرس گردی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید