نیروی دریایی آمریکا سلاح لیزری تاکتیکی لاکهید مارتین را تحویل گرفت: HELIOS و شروع عملی عصر سلاح های پرتوی

به گزارش وبلاگ اسبیکو، عصر سلاح های پرتویی تقریباً در راه است. شاهد شروع این عصر سلاح تازه نیروی دریایی آمریکا است. نیروی دریایی ایالات متحده یک سلاح لیزری تاکتیکی در سطح عملیاتی به نام لیزر انرژی بالا با سیستم یکپارچه نوری خیره کننده و نظارت (HELIOS) را از لاکهید مارتین تحویل گرفته که قابل نصب در کشتی های جنگی موجود است.

نیروی دریایی آمریکا سلاح لیزری تاکتیکی لاکهید مارتین را تحویل گرفت: HELIOS و شروع عملی عصر سلاح های پرتوی

هنگامی که اولین لیزر به وسیله تئودور میمن در آزمایشگاه تحقیقاتی هیوز در مالیبو، کالیفرنیا، در سال 1960 اختراع شد، تقریباً بلافاصله به عنوان یک ابرسلاح بالقوه در نظر گرفته شد و به این ترتیب پرتو مرگ داستان های علمی تخیلی جان گرفت و ترجمانی در دانش پیدا کرد.

لیزر، این پرتو های نور منسجم، ابزار منحصر به فردی برای دانشمندان و مهندسان شد تا در طی شش دهه آینده بسیاری از زمینه های دانش و صنعت را متحول نمایند.

اما در عمل فراوری یک سلاح لیزری کاربردی دشوارتر از تصور اولیه بود. امروزه، توسعه لیزر های حالت جامد مبتنی بر سیم پیچ های کابل های فیبر نوری آغشته به عناصر عجیب و غریب مانند ایتریوم، در نهایت سلاح لیزری را از آزمایشگاه به میدان جنگ منتقل نموده.

سلاح لیزری چندمنظوره کلاس 60 کیلووات پلاس HELIOS دیگر صرفا آزمایشی نیست، بلکه به عنوان یک سیستم تاکتیکی عملیاتی است.

با HELIOS می توان پرتوی را با سرعت نور به سمت چند هدف به قیمت حدود یک دلار برای شلیک پرتاب کند. البته مسلما هزینه اولیه خود سلاح بسیار بالاست. از سوی دیگر بر خلاف مهمات روتین، تا زمانی که ناو جنگی انرژی داشته باشد، از HELIOS می تواند استفاده کند.

از HELIOS نه تنها می توان برای انهدام اهداف استفاده کرد، بلکه می تواند حسگر های نوری را نیز خیره کند و پرتو بازتابی می تواند داده های دوربرد را برای برنامه های اطلاعاتی، نظارتی و شناسایی (ISR) جمع آوری کند.

به گفته لاکهید، این امر HELIOS را به عنصری کلیدی در معماری دفاعی لایه ای برای محافظت از ناوگان دریایی تبدیل می نماید.

ریک کوردارو، معاون راهکار های محصولات پیشرفته لاکهید مارتین، می گوید:

لاکهید مارتین و نیروی دریایی ایالات متحده دیدگاه و اشتیاق مشترکی برای توسعه و ارائه سیستم های تسلیحات لیزری مخرب دارند. HELIOS کارآیی کلی سیستم رزمی کشتی را برای جلوگیری از تهدیدهای آینده و ایجاد حفاظت بیشتر برای ملوانان افزایش می دهد.

منبع: لاکهید مارتین

منبع: یک پزشک

به "نیروی دریایی آمریکا سلاح لیزری تاکتیکی لاکهید مارتین را تحویل گرفت: HELIOS و شروع عملی عصر سلاح های پرتوی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نیروی دریایی آمریکا سلاح لیزری تاکتیکی لاکهید مارتین را تحویل گرفت: HELIOS و شروع عملی عصر سلاح های پرتوی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید