نشانه های زودرس دیابت نوع 2 که اغلب نادیده گرفته می شوند

به گزارش وبلاگ اسبیکو، دیابت نوع بیماری شایعی است که نزدیک به نیم میلیارد نفر را در دنیا گرفتار می نماید و 90 تا 95 درصد این موارد به دیابت نوع 2 مربوط می گردد که علاجی ندارد، اما قابل کنترل است و شناسایی زودرس آن می تواند به جستجوی درمان مناسب و جلوگیری از بدتر شدن آن یاری می نماید.

نشانه های زودرس دیابت نوع 2 که اغلب نادیده گرفته می شوند

اما مشکل این است که دیابت نوع 2 همواره نشانه های آشکاری ندارد، بنابراین مراجعه به پزشک برای میزان گیری منظم قند خون می تواند اقدامی کلیدی برای پیشگیری از این بیماری باشد.

خستگی می تواند ناشی از بیماری های گوناگون باشد و حتی چند شب بیخوابی هم خستگی ایجاد می نماید، اما این نشانه معمولا به عنوان نشانه ای از دیابت مورد توجه قرار نمی گیرد.

وقتی میزان قند خون افراد به دلیل دچار بودن به دیابت یا پیش دیابت بالا است، معنی اش این است که قند خون یا گلوکز نمی تواند برای تولید انرژی وارد سلول ها گردد و نتیجه این شرایط خستگی است. سلول های عضلات و مغز نمی توانند از گلوکز انرژی دریافت نمایند، بنابراین کلوگز در جریان خون باقی می ماند.

بهبودی آهسته زخم ها نیز می تواند نشانه ای از دیابت باشد. هنگامی که قند خون به طور مزمن بالا است، پوشش درونی رگ ها آسیب می بیند و گردش خون و سلامت بافت ها مختل می گردد. این شرایط به طولانی شدن بهبودی زخم ها می انجامد، به طوری که ترمیم حتی بریدگی ها و خراشیدگی های جزئی مدت ها طول می کشد.

عفونت های عودنماینده می تواند یک نشانه زودرس دیابت باشد، چرا میزان بالای قند خون دستگاه ایمنی را تضعیف می نماید و احتمال مبارزه پیروز با عفونت ها را کاهش می دهد. بنابراین افراد دچار پیش دیابت (هنگامی که قند خون ناشتا بین 100 تا 125 میلی گرم در دسی لیتر است) ممکن است به عفونت های عودنماینده از جمله عفونت های ویروسی و باکتریایی آسیب پذیرتر هستند.

یک نشانه زودرس دیگر دیابت تیره شدن پوست زیر بغل یا پشت گردن است که در واقع نشانه ای مقاومت به هورمون انسولین- هورمون تنظیم نماینده قند خون- است که در دیابت نوع 2 وجود دارد.

دیابت نوع 2 می تواند باعث کاهش وزن غیرقابل شرح، بیحسی یا گزگز کردن در دست ها و پاها به خاطر اختلال گردش خون و آسیب اعصاب محیطی، تکرر ادرار و تشنگی مفرط گردد.

هنگامی که بدن نمی تواند میزان کافی انسولین تولید کند و قند یا کلوگز در خون تجمع پیدا می نماید، یک پاسخ فیزیولوژیکی برای برداشتن قند اضافی از خون برانگیخته می گردد و این شرایط به تکرر ادرار می انجامد. یک نشانه دیگر دیابت گرسنه تر بودن بیش از حد معمول است که مربوط به اختلال هورمونی در بیماران دچار پیش دیابت است.

ایجاد تغییرات سبک زندگی مانند رژیم غذایی کم کربوهیدرات به همراه نصرف چربی های سالم و پروتئین، پرهیز از مصرف غذاهای تولید شده، حفظ وزن سال و فعال باقی ماندن از لحاظ جسمی همگی کارهایی هستند که هر کسی برای پیشگیری از دیابت می تواند انجام دهد.

منبع: همشهری آنلاین

به "نشانه های زودرس دیابت نوع 2 که اغلب نادیده گرفته می شوند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نشانه های زودرس دیابت نوع 2 که اغلب نادیده گرفته می شوند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید