آیا ویتامین C می تواند به کاهش نقرس یاری کند؟

به گزارش وبلاگ اسبیکو، یک آنالیز نو این احتمال را مطرح می نماید که مصرف ویتامین C بتواند به کاهش خطر دچار شدن به نقرس یاری کند.

آیا ویتامین C می تواند به کاهش نقرس یاری کند؟

به گزارش وبلاگ اسبیکو به نقل از وب ام دی نقرس شکلی از آرتریت (تورم مفصل) التهابی است که در سال های اخیر رو به افزایش بوده است. نقرس یک بیماری سبک زندگی شمرده می گردد و بعضی از پژوهش ها نشان داده اند که موارد این بیماری در سال های اخیر با اوج گرفتن مقدار چاقی افزایش یافته است. نقرس ناشی از بالا رفتن مقدار اسید اوریک در خون و رسوب بلورهای آن در مفاصل است. شعله ور شدن های این بیماری آنقدر شدید است که باعث سرخ شدن مفاصل و درد بسیار شدید آن می گردد.

با اینکه درمان های موثری برای نقرس وجود دارد، بسیاری از افراد در هنگامی که درد ندارند، داروهایشان را مصرف نمی نمایند و اگر این عارضه بدون درمان باقی بماند، بدتر می گردد و باعث آسیب تماشا دائمی مفاصل می گردد.

به همین دلیل است که مداخله های سبک زندگی برای بیماری هایی مانند نقرس مناسب به نظر می رسند. ویتامین C عوارض جانبی چندانی ندارد و در افرادی که مقدار های بالای اسید اوریک در خونشان دارند، می تواند احتمال دچار شدن به نقرس را کاهش دهد. یک آنالیز نو که در ژورنال تغذیه بالینی آمریکا منتشر شده است، نشان داد که افرادی که 500 میلی گرم ویتامین C در برابر دارونما دریافت نموده اند، 12 درصد کاهش در خطر دچار شدن به نقرس داشته اند. این آنالیز که در بیش از 14000 پزشک مرد انجام شد، نشان داد مردانی که اضافه وزن ندارند، بیشترین کاهش خطر در دچار شدن به نقرس را تجربه کردند (اضافه وزن خطر نقرس را افزایش می دهد).

آنالیز های دیگر هم نشان داده بودند که ویتامین C مقدار اسید اوریک را در خون افراد غیرمبتلا به نقرس را کاهش می دهد و باعث متلاشی شدن بلورهای اسید اوریک در خون می گردد، اما آنالیز نو یک قدم جلوتر رفت و نشان داد تجویز مکمل ویتامین C واقعا خطر نقرس را کاهش می دهد.

دانشمندان می گویند ویتامین C علاوه بر کاهش اسید اوریک در خون پاسخ التهابی به بلورهای اسید اوریک را هم کاهش می دهد. هنگامی که شعله وری نقرس در سراسر بدن رخ می دهد، بیشتر تحریک دردناک ناشی از پاسخ ایمنی که برای متلاشی کردن بلورهای اسید اوریک فعال می گردد.

این پژوهشگران می گویند گرچه این یافته های احتمالا توصیه های معمول به بیماران دچار نقرس شدید را تغییر نمی دهد، هنوز می تواند تاثیراتی داشته باشد. به گفته آنها، در افرادی که به آنها گفته شده است، نقرس دارند، اما حملات نقرسی چندان زیاد نیست، ممکن است مصرف مکمل ویتامین C ممکن است سودمند باشد.

منبع: همشهری آنلاین

به "آیا ویتامین C می تواند به کاهش نقرس یاری کند؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آیا ویتامین C می تواند به کاهش نقرس یاری کند؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید