نخست وزیر جدید ایرلند و چالش های پیش رو

به گزارش وبلاگ اسبیکو، دولت ائتلافی جدید ایرلند که بعد از چهار ماه مذاکرات پیرامون یک شکاف سیاسی تاریخی شکل گرفت با چالشهای ناشی از بریگزیت، همه گیری ویروس و بحران های دیگر این کشور نظیر بحران مسکن روبرو است.

نخست وزیر جدید ایرلند و چالش های پیش رو

به نوشته گاردین، مجلس ایرلند اقدام به انتصاب مایکل مارتین، یک سیاستمدار راست میانه به عنوان نخست وزیر این کشور ضمناً وجود چالشهای مربوط به همه گیری کروناویروس و بحران مسکن کرد.

مارتین جانشین لئو وارادکار می گردد؛ پزشکی که عملکردش در قبال مدیریت شیوع کروناویروس تحسین شد اما از زمان انتخابات سراسری ماه فوریه گذشته به عنوان کفیل نخست وزیری مشغول به کار بوده است. این انتخابات منجر به کاسته شدن از کرسی های حزب او در مجلس شد اما هیچ برنده مشخصی نداشت.

دولت جدید ایرلند که در نتیجه بیش از چهار ماه مذاکرات شکل گرفت برای نخستین بار هر دو گروه سیاسی راست میانه روی رقیب با یکدیگر یعنی فیانا فیل تحت رهبری مارتین و فاین گائل تحت رهبری وارادکار را در بر می گیرد. این دو حزب متناوبا از زمان پایه گذاری ایرلند مدرن در سال 1922 تا کنون قدرت را در دست داشته اند.

این دو حزب رقیب به همراه حزب سبزها اکنون باید راهنمایی ایرلند را در یک دوران پرتلاطم ضمناً مسائلی همچون خروج انگلیس از بازار واحد اروپا که منجر به بی اطمینانی مالی و سیاسی خواهد شد به دست بگیرند.

روز آدینه راه تشکیل دولت جدید ایرلند بعد از آن هموار شد که اعضای حزب سبز رای قاطعی به حمایت از پیوستن به ائتلاف بعد از دستیابی به امتیازات مربوط به ابتکارات زیست محیطی دادند. از جمله این امتیازات پایین آوردن انتشار کربن در ایرلند به میزان سالانه هفت درصد تا سال 2030، افزایش مالیات بر کربن و تاکید بر تقویت زیرساختها برای حمل ونقل عمومی، دوچرخه سواری و پیاده روی بودند.

این تصمیم نگرانی ها درباره اینکه اعضای جوانتر و چپگرا تر حزب ائتلاف با راستهای میانه را پس بزنند رفع کرد.

با وجود آنکه برنامه دولت ائتلافی وعده رسیدگی به بحرانها از جمله در زمینه مسکن و بهداشت و درمان را داده، منتقدان چپگرا در حزب سبز گفتند که این برنامه دولت را متعهد به اختصاص اعتبارات کافی به تغییرات عظیم نکرده است.

توافق تشکیل دولت جدید ایرلند بعد از یک دوران پرتلاطم در سیاست این کشور حاصل شد؛ دورانی که در آن دولت وارادکار در پی خشم رای دهندگان از بحران مسکن، افزایش اجاره ها و نواقص موجود در نظام سلامت عمومی سرنگون شد.

این نارضایتی ها بخت و اقبال حزب چپ میانه روی شین فین که قبلا شاخه سیاسی ارتش جمهوریخواه ایرلند قبل از تعهد آن به ابزارهای دموکراتیک و غیرخشونت آمیز بود را بالا برد.

ماری لو مک دونالد، رهبر شین فین به عنوان رئیس اپوزیسیون و هم پیمان دیگر احزاب چپگرای کوچک و میانه رو ظهور پیدا کرد و این می تواند مانع تغییر آرایش مجدد سیاسی در ایرلند در طول خط جدایی متعارف چپ و راست در دراز مدت گردد.

در این میان دولت ائتلافی بر طبق یک توافق اشتراک قدرت کشور را اداره خواهد نمود؛ توافقی که به موجب آن مارتین بعد از دو سال از نخست وزیری کنار می رود تا یا وارادکار و یا هر کسی که در آن موقع رهبر حزب فاین گائل باشد جانشینش شوند.،ایسنا

منبع: ایران آنلاین

به "نخست وزیر جدید ایرلند و چالش های پیش رو" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نخست وزیر جدید ایرلند و چالش های پیش رو"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید