مهلت انتخاب رشته کنکوری ها تمدید شد

به گزارش وبلاگ اسبیکو، فرصت انتخاب رشته برای مجازین در رشته های با آزمون کنکور 1402 تا ساعت 24 دوشنبه 6 شهریور تمدید شد. اصلاحات دفترچه های راهنمای انتخاب رشته (رشته های نو و سایر اصلاحات) منتشر می گردد.

مهلت انتخاب رشته کنکوری ها تمدید شد

نتیجه علمی داوطلبان آزمون سراسری سال 1402 به صورت کارنامه حاوی نمره کل نهایی، رتبه، سهمیه و شرایط بومی 27 مردادماه 1402 بر روی پایگاه اطلاع رسانی سازمان سنجش قرار گرفته که داوطلبان می توانند با ورود به سامانه جامع آزمون سراسری به آدرس https://my.sanjesh.org کارنامه خود را مشاهده نمایند.

دفترچه های راهنمای انتخاب رشته در همه گروه های آزمایشی در سایت سازمان سنجش منتشر شده است.

انتخاب رشته به وسیله سامانه جامع آزمون سراسری برای همه گروه های آزمایشی از چهارشنبه اول شهریور شروع شده است و فرایند انتخاب رشته تا ساعت 24 امروز شنبه 4 شهریور به خاتمه می رسید که این فرصت تا ساعت 24 روز دوشنبه 6 شهریورماه 1402 تمدید شد.

بعلاوه اصلاحات دفترچه های راهنمای انتخاب رشته (رشته های نو و سایر اصلاحات) تا خاتمه وقت امروز شنبه 4 شهریور به وسیله درگاه اطلاع رسانی سازمان سنجش آموزش کشور منتشر خواهد شد.

انتخاب رشته برای انتخاب کد رشته محل های پذیرش با آزمون و پذیرش صرفاً بر اساس سوابق تحصیلی بدون آزمون در یک فرم و حداکثر تا 150 رشته محل، انجام می گردد. به عبارت دیگر فرآیند انتخاب رشته این دو جداگانه نخواهد بود.

توضیحات کامل این دو روش پذیرش در دفترچه راهنمای ثبت نام و انتخاب رشته (راهنمای شماره 2) به تفکیک ارائه شده است.

تبصره 1: داوطلبانی که در آزمون سراسری سال 1402 (نوبت های اول و دوم) ثبت نام نموده و غایب جلسهٔ این آزمون ها بودند، نیازی به ثبت نام مجدد برای رشته های پذیرش صرفاً با سوابق تحصیلی ندارند و می توانند در رشته هایی که پذیرش آن ها با سوابق تحصیلی (بدون آزمون) است تا 150 کد رشته محل از دفترچه راهنمای انتخاب رشته انتخاب نموده و در فرم انتخاب رشته درج نمایند.

تبصره 2: داوطلبانی که قبلاً در آزمون سراسری سال 1401 ثبت نام ننموده اند، می توانند از امروز سه شنبه 31 مرداد شروع و تا روز شنبه 4 شهریور نسبت به ثبت نام و انتخاب رشته در رشته هایی که پذیرش آن ها با سوابق تحصیلی (بدون آزمون) است بر اساس دفترچه راهنمای ثبت نام و انتخاب رشته های پذیرش بر اساس سوابق تحصیلی، اقدام نمایند.

تبصره 3: در صورتی که فردی هم نسبت به انتخاب رشته در مرحله انتخاب رشته های با آزمون و رشته های صرفاً بر اساس سوابق تحصیلی (بدون آزمون) اقدام کند و هم در مرحله ثبت نام برای رشته های صرفاً بر اساس سوابق تحصیلی (بدون آزمون) اقدام به ثبت نام و انتخاب رشته برای این رشته ها نماید، ثبت نام و انتخاب رشته وی در رشته های صرفاً بر اساس سوابق تحصیلی باطل خواهد شد و هزینه پرداختی وی نیز مسترد نخواهد شد.

داوطلبانی که مجاز به انتخاب رشته های تحصیلی (رشته های با آزمون) در این آزمون شده اند، ضروری است برای مشاهده دفترچه راهنمای انتخاب رشته های تحصیلی (شماره 2) و انجام انتخاب رشته به نکات ذیل توجه نمایند:

دفترچه راهنمای انتخاب رشته های تحصیلی دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالی حاوی تمامی شرایط و ضوابط اختصاصی رشته های مختلف تحصیلی دوره های روزانه، شبانه، مجازی، پردیس خودگردان و شهریه پرداز، دانشگاه پیغام نور، مؤسسات آموزش عالی غیرانتفاعی و غیردولتی (اعم از با آزمون و پذیرش صرفاً بر اساس سوابق تحصیلی بدون آزمون)، توضیحاتِ کامل درباره نحوه تکمیل فرم انتخاب رشته و بعلاوه راهنمای مراجعه به سامانه جامع آزمون سراسری است و داوطلبان باید دفترچه های انتخاب رشتهٔ مربوط را به دقت مطالعه نمایند.

پس از آن، کدرشته های انتخابی خود را ابتدا در فرم پیش نویس مندرج در انتهای دفترچه راهنمای انتخاب رشته درج و پس از اطمینان از صحت کد رشته محل های انتخابی، این کد رشته محل ها را در فرم انتخاب رشته اینترنتی ثبت و تکمیل نمایند.

پس از تأیید نهایی کدرشته های انتخابی، شماره 15 رقمی به وسیله سیستم به عنوان رسید انتخاب رشته در اختیار متقاضی قرار داده خواهد شد.

داوطلبان توجه داشته باشند که فقط یک بار اجازه انتخاب رشته به هر فرد داده می گردد. در ضمنً پس از انجام انتخاب رشته و دریافت رسید 15 رقمی، داوطلبان می توانند فرم انتخاب رشته خود را به تعداد دفعات محدود تصحیح و یا ویرایش نمایند.

داوطلبان برای اعلام علاقمندی جهت پذیرش در رشته های با آزمون دانشگاه پیغام نور و دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالی غیرانتفاعی باید نسبت به پرداخت هزینهٔ مربوط به علاقمندی به هر یک از این دوره ها، باید برای هر کدام به صورت جداگانه مبلغ 360 هزار ریال به وسیله سیستم پرداخت اینترنتی مندرج در سایت سازمان سنجش (بخش خرید کارت اعتباری) اقدام نموده و سپس رشته محل های این دانشگاه ها و مؤسسات را در فرم انتخاب رشته درج نمایند.

داوطلبانِ علاقمند به پذیرش در دانشگاه فرهنگیان و تربیت دبیر شهید رجایی تهران در صورتی که مطابق کارنامه نتایج اولیه مجاز به انتخاب رشته های دانشگاه فرهنگیان و تربیت دبیر شهید رجایی تهران شده اند در این مرحله می توانند با اطمینان از داشتن شرایطِ پذیرش در رشته های این دانشگاه ها، با پرداخت هزینهٔ مربوط به علاقمندی به رشته های این دانشگاه ها به مبلغ 360 هزار ریال به وسیله سیستمِ پرداختِ اینترنتی مندرج در سایت سازمان سنجش (بخش خرید کارت اعتباری)، نسبت به انتخاب رشته محل های این دانشگاه ها اقدام نمایند.

سامانهٔ انتخاب رشتهٔ مجازی سازمان سنجش از 31 مرداد 1402 در سایت سازمان سنجش به منظورِ هدایت و یاری به داوطلبان در انتخاب رشته آزمون سراسری سال 1402 (برای رشته های با آزمون و رشته های صرفاً بر اساس سوابق تحصیلی) در دسترس داوطلبان قرار گرفته است.

ویژه نامهٔ راهنمای انتخاب رشتهٔ آزمون سراسری سال 1402 شامل مطالب مفید و کاربردی درباره انتخاب رشته از جمله تشریح محتوای کارنامه آزمون، آشنایی با بومی گزینی، انواع سهمیه ها، استفاده از انتخاب رشته مجازی و نکته های مهم در انتخاب رشته اصلی نیز منتشر شده است. مطالعه این ویژه نامه به داوطلبان، والدین آن ها و مشاوران توصیه می گردد.

پذیرش در کدرشته محل های صرفاً بر اساس سوابق تحصیلی برای داوطلبان شاخه نظری با ملاک معدل کتبی نهایی دیپلم و داوطلبان شاخه فنی و حرفه ای و یا کاردانش با معدل کل دیپلم انجام می گردد که داوطلب می تواند بدون توجه به نوع مدرک دیپلم و از تمامی گروه های آزمایشی و بدون توجه به مجاز بودن به انتخاب رشته در دوره های مختلف نسبت به انتخاب رشته اقدام کند.

با توجه به اعلام اصلاحات و رشته های نو در 31 مرداد، داوطلبان برای انتخاب کد رشته های مدنظر خود، سری اول اصلاحات را که در سایت سازمان سنجش درج شده، مطالعه نمایند.

منبع: فرارو

به "مهلت انتخاب رشته کنکوری ها تمدید شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مهلت انتخاب رشته کنکوری ها تمدید شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید