دستمزد کارگران تغییر می نماید؟

به گزارش وبلاگ اسبیکو، آنالیز های مالی نشان می دهند رشد مالی پایین و تورم بالا محتمل ترین سناریوی سال 1402 است که همین پیش بینی ها به نگرانی ها بابت عقب ماندن دستمزد از هزینه های زندگی دامن می زند.

دستمزد کارگران تغییر می نماید؟

به گزارش تجارت نیوز، حدود دو ماه از مشخص حداقل دستمزد کارگران در سال 1402 می گذرد، اما کماکان انتقادان نسبت به آن باقی ست و حالا صدای حقوقدانان هم درآمده است. از فعالان کارگری و حقوقدانان گرفته تا خودِ کارگران به ویژه نگران یک موضوع هستند؛ تورم. در عین حال، آنالیز های مالی نشان می دهند رشد مالی پایین و تورم بالا محتمل ترین سناریوی امسال است که همین پیش بینی ها به نگرانی ها دامن می زند.

در روز های سرانجامی اسفند ماه 1401 حداقل دستمزد کارگران مشخص شد، اما نقدها به آن هنوز سرانجام نگرفته است. قبل از اعلام دستمزد هم فعالان کارگری نگران این بودند که مبادا نرخ تورم و قیمت سبد معیشت نادیده گرفته گردد. بعد از آغاز جلسات مزدی در شورای عالی کار هم، اعلام قیمت 14 میلیون تومان برای سبد معیشت با گلایه های بسیاری همراه شد. البته در ادامه این رقم به 17 میلیون تومان رسید، اما باز هم رضایت فعالان کارگری را در پی نداشت.

کارشناسان می گویند سبد معیشت مولفه ای است که طبقات کارگر مقدار تغییرات تورمی را درک می نمایند، اما سال هاست به آن توجهی نمی گردد؛ یا با متر و معیار درستی آن را محاسبه نمی نمایند یا نحوه استخراج داده ها از کانال ها واقعی نیست. برآوردی که آن ها از سبد معیشت دارند، حداقل 18 میلیون تومان است، هرچند فرامرز توفیقی، فعال کارگری در گفت وگویی که با ایلنا داشته، این رقم را حدود سه میلیون تومان بیشتر می داند. این یعنی رقم سبد معیشت بسیار متفاوت از حداقل دستمزدی است که با افزایش 27 درصدی به 6 میلیون تومان هم نمی رسد و حتی برای سایر سطوح مزدی با افزایش 21 درصدی به حدود هشت میلیون تومان می رسد.

اما داستان به همین جا ختم نمی گردد، نگرانی بعدی کارگران همان تورم است که پیش بینی ها روند نگران نماینده ای از آن را به نمایش می گذارند. وقتی نرخ دستمزد 1402 نیز اعلام شد، کارگران گفتند تا حرف از حقوق ما می گردد می گویند تورم داریم! منتقدان دیگر که در زمره کارشناسان و صاحب نظران جای می گیرند، بر این باورند که در بستر گفتمانی اقتصاددانان حتی گروه دست راستی ها بعید است که تورم 40 یا 50 درصدی ظرف یکی یا دو ماه، به نصف تقلیل یابد.

آنالیز های مالی هم مهر تاییدی می زند بر این گفته ها. اخیرا تیمور رحمانی، استاد اقتصاد دانشگاه تهران، تحلیلی ارائه نموده که نشان از تورم بالا در امسال دارد و آن را در کنار رشد مالی پایین محتمل ترین سناریو دانسته است. کارشناسان با ارزیابی بودجه 1402 نیز می گویند قرار است تورم بالای 40 درصد بماند و هشدار می دهند ممکن است تورم سه رقمی در اقتصاد ایران اتفاق بیافتد.

نرخ دستمزد کارگران بالا می رود؟

هرچند زمزمه های تغییر دستمزد به ویژه در جامعه کارگری بالا گرفته، اما پیشتر وزیر اقتصاد درباره احتمال ترمیم دستمزد کارگران گفته بود: تصمیم گیری در خصوص حداقل دستمزد، یک مذاکره سه جانبه بین کارفرمایان، کارگران و دولت است. روال قانونی مشخص دستمزد برای سال 1402 طی شده و فعلا تصمیم جدیدی برای تغییر دستمزد ها نداریم، مگر این سه شریک اجتماعی تصمیم جدیدی را اتخاذ نمایند.

ظاهرا در آخرین نشست شورای عالی کار نیز تصمیم بر این شد که در صورت افزایش حقوق کارمندان، درباره دستمزد کارگران هم مذاکره می گردد.

حالا باید منتظر ماند و دید آیا تورم بالای اقتصاد ایران باعث افزایش مجدد دستمزد کارگران در امسال می گردد یا این قدرت خرید آنهاست که روز به روز از مقدار آن کاسته خواهد شد؟

منبع: فرارو

به "دستمزد کارگران تغییر می نماید؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دستمزد کارگران تغییر می نماید؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید