مریخ نورد کنجکاوی کنار یک صخره سلفی تازه ای منتشر کرد

به گزارش وبلاگ اسبیکو، در حالی که مریخ نورد پشتکار پیش از شروع کاوش علمی در سیاره سرخ به آزمایش سیستم های خود در دهانه جزرو می پردازد، مریخ نورد کنجکاوی همچنان به جست وجو در این سیاره و دریافت عکس های جذاب مشغول است. از جمله به تازگی که کنار یک صخره سلفی تازه ای از خود منتشر نموده است.

مریخ نورد کنجکاوی کنار یک صخره سلفی تازه ای منتشر کرد

پشتکار در 18 فوریه (1 اسفند) روی مریخ فرود آمد و این روزها علاوه بر راه رفتن آزمایشی، بالگرد نبوغ (Ingeniunity) را هم برای پرواز آماده می نماید. اما تا زمان شروع رسمی کاوش های پشتکار، کنجکاوی که حدود 9 سال را در مریخ گذرانده، تنها مریخ نورد فعال در این سیاره است.

  • بالگرد نبوغ هر چهار پایه خود را باز کرد

این دو مریخ نورد حدود 3700 کیلومتر از هم فاصله دارند و مناطق بسیار متفاوتی را آنالیز می نمایند. پشتکار به دنبال یافتن نشانه هایی از حیات میکروبی باستانی در بستر دریاچه و دلتای رودخانه ای خشک شده در دهانه جزرو (Jezero) است و کنجکاوی از سال 2014 (1393 خورشیدی) پیوسته مشغول جست وجو و بالا رفتن از دامنه های کوه 5.5 کیلومتری شارپ (Mount Sharp) در مرکز دهانه گیل (Gale Crater) است.

این کاوشگر در 16 و 26 مارس (26 اسفند و 6 فروردین) 60 عکس با دوربین روی بازوی رباتیک خود و 11 عکس با مست کم (Mastcam) از ساختاری صخره ای به نام کوه مرکو (Mont Mercou) گرفت. صخره ای که نام خود را از ساختاری مشابه در فرانسه و نزدیکی روستای نونترون (Nontron) گرفته است و با بیش از 6 متر ارتفاع در سمت چپ مریخ نورد دیده می گردد.

کنجکاوی با استفاده از مته خود از سنگ های نزدیک تپه مرکو نمونه برداری کرد و دانشمندان آن را نونترون نامیدند. این سی امین نمونه جمع آوری شده توسط مریخ نورد کنجکاوی تا کنون است.

علت این نمونه برداری آن است که مدارگردهای مریخ، یک ماده معدنی از جنس رس را در این محدوده شناسایی نموده اند که در نزدیکی روستای نونترون در زمین یافت می گردد. برای آنالیز این نمونه کنجکاوی با استفاده از مته آن را پودر کرد تا به بعضی ابزارهای علمی خود منتقل کند. اکنون دانشمندان می توانند داده های مریخ نورد کنجکاوی را تجزیه و تحلیل نمایند تا درباره ترکیب سنگ های منطقه بیشتر بدانند. جزئیاتی که می تواند دریچه ای به گذشته مریخ باشد.

این منطقه به این دلیل توجه داشمندان را جلب نموده است که نمایانگر انتقال سنگ ها از یک منطقه غنی از خاک رس به منطقه ای غنی از سولفات است. این موضوع می تواند کلید درک علت تغییر مریخ از سیاره ای قابل سکونت در میلیاردها سال پیش به بیابانی سرد در امروز باشد.

کنجکاوی علاوه بر آنالیز نمونه های جمع آوری شده، با استفاده از ترکیب تصاویر گرفته شده، به تازگی یک سلفی هم از خود فرستاده است. همچنین کمی هم به بالا نگاه نموده است تا آسمان را ببیند و عکسی از ابرهای مریخی ثبت کند.

تیم مأموریت کنجاوی در توییتر نوشت: چیزهایی که می بینید، ابر معمولی نیستند، بلکه ابرهای مریخی اند. لحظه ای از روز خود را به آسمان دنیا دیگری نگاه کنید. ابرهایی پراکنده در جو مریخ که حالا بشر منتظر است تا بالگرد نبوغ پروازی تاریخی را در میان آن ها انجام دهد.

عکس کاور: سلفی مریخ نورد کنجکاوی به همراه ساختار صخره ای نونترون در مریخ

Credit: NASA/JPL-Caltech/MSSS

منبع: CNN

منبع: دیجیکالا مگ

به "مریخ نورد کنجکاوی کنار یک صخره سلفی تازه ای منتشر کرد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مریخ نورد کنجکاوی کنار یک صخره سلفی تازه ای منتشر کرد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید