قیمت کنتور آب ،هزینه انشعاب آب در 1400

به گزارش وبلاگ اسبیکو، ساختن خانه و یک سرپناه ساده نیست. در کنار ساخت دیوارها و سقف و نصب در و پنجره ،لوله کشی آب هم باید انجام گردد. اما لوله کشی آب یک طرف این قضیه است. چون دریافت انشعاب آب احتیاج به فرایند طولانی دارد. برای آن که با این فرایند و قیمت کنتور آب آشنا شوید ابتدا باید بدانید که کنتور آب چیست ؟ چرا ضروری است؟ چه مدل هایی دارد؟ و بهتر است چطور تهیه گردد. بعلاوه کمی در خصوص خود کنتورها و معایب و محاسن شان هم برایتان در این مقاله توضیحاتی ارائه شده است.

قیمت کنتور آب ،هزینه انشعاب آب در 1400

متاسفانه هزینه انشعاب کنتور آب در شهرهای مختلف فرق دارد و نرخ ثابتی برای آن وجود ندارد. طبق گزارش های مردمی ، هزینه ها کاملا متفاوت هستند.

دریافت انشعاب آب شهری و هزینه آن

در تعریف دریافت انشعاب آب شهری باید گفت حق استفاده از شبکه آب رسانی کشور که در آیین نامه عملیاتی شرکت آب و فاضلاب چنین بیان شده است : در دسترس قرار دادن و فراهم بودن امکان برداشت و استفاده آب از شبکه آبرسانی به وسیله انشعاب آب و وسایل مقدار گیری(کنتور)، با ظرفیت معین و با فشار مقرر و کیفیت مناسب(در نقطه تحویل) اعم از اینکه مشترک از این ظرفیت استفاده نماید یا ننماید. (بند 17 - 4 آئین نامه عملیاتی)

دریافت انشعاب آب یا حق انشعاب آب احتیاج به درخواست از طرف مشترک یا کسی که می خواهد این حق را داشته باشد، دارد. در اولین مرحله باید به چند کار انجام دهد. اولین کار آماده کردن و ارائه دادن مدارک زیر جهت درخواست حق انشعاب است.

  • سند مالکیت، قولنامه معتبر یا پروانه ساختمانی
  • مجوز حفاری از دستگاه های مرتبط
  • شناسنامه و کارت ملی مالک یا مالکین

در یک تعریف کلی باید گفت کنتور آب، وسیله مقدار گیری حجم آب عبوری از یک جهت است که در تعاریف کامل تر وسیله ای جهت مقدار گیری پیوسته، ذخیره سازی اطلاعات و نمایش حجم آب عبوری از یک جهت محسوب می شود. در این دو تعریف یک نگاه ساده به کنتور وجود دارد. حجم آب عبوری از یک جهت باید مقدار گیری شود تا هزینه مصرفی یک خانوار در زمینه آب به دست بیاید. بدین منظور در ابتدای لوله ای که به خانه وارد می شود یک کنتور وصل می شود. کنتورها دارای مکانیزم مقدار گیری، مکانیزم تبدیل و مکانیزم شمارنده هستند.

همانطور که می دانید کنتور باید به لوله آبی وصل شود که شرکت آب و فاضلاب شهر تا در خانه شما کشیده است. این کنتور اندازه حجم مصرفی آب شما را برای شرکت آب و فاضلاب معین می نماید. اگر قبل از نصب کنتور آب به طرق دیگری مصرف شود به پای شما محاسبه نخواهد شد. عددی که کنتور نشان می دهد ملاک مصرف شما قرار می گیرد.

کنتور آب از چه اجزایی تشکیل شده است ؟

در مصرف آب بصورت مسکونی یا اداری یا تجاری ، فرقی ندارد که شما جز کدامیک هستید. مصرف آب برای شما وجود دارد. اما در صورتی که اداری یا تجاری یا فراوریی باشید نوع و روش محاسبه مصرف شما متغییر است. این بدان جهت است که بخش های فراوریی نسبت به مسکن بیشتر آب مصرف می نمایند. در این بخش گاها به آب احتیاجی اساسی است مانند زراعت یا این که مصرف آب فرع بر فراوری است و در فرایند فراوری خیلی تاثیر گذار نیست مانند فراوری گوشی موبایل. با این حال هر دو به مقدار خود آب مصرف می نمایند و از این جهت که فراوریی هستند باید نوع دیگری در هزینه آن محاسبه صورت بگیرد. مثلا بعضی کشور ها به فراورینمایندگان بها داده و هزینه آب آنها را کمتر محاسبه می نمایند تا به ایشان در امر فراوری یاری شود. اما بعضی کشور ها با بالابردن هزینه آب برای فراوریی ها کاهش مصرف آب را خواستار اند که هر کدام روش های متفاوتی است. حال که با تعریف کنتور آب آشنا شدید و دیدید که برای مقدار گیری پیوسته، ذخیره سازی اطلاعات و نمایش حجم آب عبوری از داخل جهت لوله آب است باید بدانیم که کنتور چه اجزایی دارد؟

  • یک ترانسدیوسر مقدار گیری
  • یک محاسبه گر (شامل وسایل تنظیم یا تصحیح در صورت وجود)
  • یک بخش نشانه

این سه بخش در داخل محفظه های مختلفی واقع شده است و یک کنتور آب ممکن است به صورت کنتور ترکیبی باشد که همه این اجزا در کنار هم باشند. در تعریف دیگر این سه بخش را :

  • بخش مقدار گیرنده
  • بخش شمارنده
  • بخش نمایش دهنده

می گویند که بخش اول اندازه آب را مقدار گیری می نماید. بخش دوم آن را می شمارد و بخش سوم اندازه را نمایش می دهد. هر سه این بخش ها در زمان عبور آب از لوله ثبت نماینده اندازه آب مصرفی هستند.

کنتور هوشمند آب و تفکیک مصرف مشترکین

کنترل آب مصرفی با روش های نو امکان پذیر شده است. به نوعی می توان بصورت هوشمند مصرف مشترکین را کنترل و تفکیک کرد. با یک سری دستگاه ها که روی کنتورهای مکانیکی نصب می شود مقدار مصرف را به صورت دائمی می شود مانیتور کرد. در این روش قرائت کنتور های خانگی تفکیک شده برای مصرف نمایندگان یک مجتمع از روش های دیگر بهتر است. این روش بیشتر برای ساختمان هایی با تعداد زیاد واحد کاربرد دارد که مصرف هر کدام را معین می نماید. اما این تکنولوژی هنوز در ایران کاربردی نیست و خیلی از مجتمع ها آب مشاع دارند و در ازای مصرف شارژ ماهیانه پرداخت می نمایند. تعدادی از ساختمان ها که اکثرا مسکونی هستند نیز از کنتور مجزا استفاده می نمایند.

کنتور آب دیجیتال

تکنولوژی دیگری که امروزه در ساختمان ها کاربرد دارد کنتور آب دیجیتال از تجهیزات کاربردی مهم برای مشخص مقدار آب مصرفی در ساختمان می باشد. این کنتور با نصب شدن بر جهت آب و کنترل جریان عبوری اندازه مصرف خانوار یا واحد را محاسبه می نماید. نحوه عملکرد کنتور آب دیجیتال به این شکل بوده که سنسور روی کنتور به نمایشگر وصل است و در ازای اندازه آب خروجی یک عدد معین را روی نمایشگر نشان می دهد. از معایب این کنتور می توان گفت که این کنتور کوچکترین جریان عبوری را مانند سایر جریان ها حساب می نماید و اگر حتی خانواده ای کمتر از مقدار ماهیانه خود مصرف نمایند باز هم به همان مقدار باید هزینه پرداخت نمایند. این دقیقا خلاف کنتورهای سنتی است که در آن اندازه حجم عبوری محاسبه می شد و چون حجم کم می شد شمارنده هم کند حرکت می کرد.

نتیجه گیری

در این مقاله با کنتور آب ، روش دریافت و هزینه انشعاب آب آشنا شدید. در خاتمه قیمت یک کنتور آب شهری بصورت سنی و دیجیتال را با توجه به سایت های مطرح برای شما بیان کردیم. این مقاله نشان داد که گرفتن انشعاب کار آسانی نیست و باید برای آن اقداماتی انجام داد. بعلاوه باید با روش کار کنتور آب و نصب آن پس از دریافت انشعاب آشنا باشید تا بتوانید به موقع حق انشعاب خود را پرداخت کنید. خیلی از فرایند های شرح داده شده اگر با هماهنگی اداره آب و فاضلاب باشد سریع انجام می شود ولی با این حال بخاطر مشکلاتی که اخیرا در مصرف آب و جود دارد بعضی پیگیری ها در ادارات مربوطه ضروری است.

منبع: هومتیک

به "قیمت کنتور آب ،هزینه انشعاب آب در 1400" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "قیمت کنتور آب ،هزینه انشعاب آب در 1400"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید